    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dura lex, sed lex
    Date: Sun, 29 Oct 2023 23:02:08 +0100

    > MZ kwestia podstawowa jest taka, ze kierowca kii nie miał jak ocenić
    > prędkości bmw, a przyjęcie założenia, że mógł jechać z dowolną
    > prędkością uniemożliwia jazdę jako taką w ogóle, o manewrach nie
    > wspominając.

    Sprawa jest bardzo złożona. Jeśli BMW jechało środkowym pasem, to KIA
    nie miałam prawa mu zajechać drogi i tyle. Teraz rola biegłego, by
    ustalić, jak to dokładnie wyglądało. Bo jeśli BMW błysła światłami,
    włączyło prawy kierunkowskaz i zaczęło zajmować prawy pas, to KIA nie
    powinna już tego robić. Jeśli wjechała na pas przed BMW, a to uderzyło w
    nią, to gdyby kierujący KIA przeżył odpowiadałby za 177 kk. Czy to
    uniewinniłoby kierującego BMW?

    Sprawa nie jest wcale oczywista. Jeśli kierujący BMW pomyka pustym
    pasem, to ma prawo sądzić, że nikt na ten pas nie wjedzie. KIA, która
    powinna jechać prawym pasem jedzie lewym. Czy to jest okoliczność, która
    powinna w BMW wzbudzić obawę, ze skoro KIA narusza przepisy w takim
    zakresie, to może i naruszyć w innym?

    Jeśli z powodu zbyt dużej prędkości BMW KIA nie mogła ocenić zagrożenia
    i zajechała drogę, to uniewinnia to KIA, ale czy z automatu powoduje
    winę BMW? Czy BMW mogło ocenić to?

    Sprawę jeszcze bardziej skomplikuje sytuacja gdyby i BMW i KIA zmieniały
    pasy ruchu. Trzeba stwierdzić, który tego nie powinien zrobić. A jeśli
    kierujący KIA zasnął za kierownicę i uderzył w wyprzedzające go BMW?

    Samo przekroczenie prędkości przez BMW jest wykroczeniem ale nawet z
    tych materiałów nam dostępnych wynika, że ono tak jechało dość długo nie
    powodując wypadku, a co za tym idzie nie można wykazać, ze przekroczenie
    prędkości z automatu powodowało wypadek.
    --
    (~) Robert Tomasik