  • 471. Data: 2023-11-13 14:16:22
    Temat: Re: Dura lex, sed lex
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 10 Nov 2023 01:14:57 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > A nie odtworzył bo gupi jakiś był, czy bo już się np. nadpisało?

    gupi.

    > To przy Linuksie chyba.

    Moze i przy Linuxie, ale to po prostu był "standardowy unixowy system
    plików", i czesto typowo zorganizowany.
    Do Linuxa tez chyba trafił.

    > Pod obecnym ext4? Jako standardowe narzędzie systemowe to się nie

    Jak czytam
    "System plików ext3 jest rozszerzeniem ext2 i różni się od niego
    dodanym mechanizmem księgowania - dokładnego zapisu zmian na dysku,
    który w razie awarii systemu umożliwia szybsze przywrócenie spójności
    systemu plików niż w przypadku ext2."

    To chyba nie powinno być problemu z odzyskaniem skasowanych plików.

    > dorobił. Jako rozmaite programy odzyskujace pliki/katalogi, jest tego
    > kupa, ale zasadniczo chyba nikt nie odczuwa potrzeby.

    Jakby nikt nigdy nie skasował nic niechcący.
    No ale moze rasowym linuxiarzom sie nie zdarza ...

    > Ale masz też stado
    > innych, standardowych systemów plików jak zfs czy btrf, które działaja
    > na zasadzie copy-on-write, więc są na ogół dostępne różne wersje plików.

    ale załozony masz ext4, bo taki domyslny :-P

    > SLC też ma tylko tyle, bo takie bufory to się chyba głownie z SLC robi?

    Raczej tak. Tu taki mały przykład
    https://servecom.pl/blog/dysk-hdd-vs-ssd-czym-sie-ro
    znia-jaki-wybrac/
    https://www.ontrack.com/pl-pl/blog/zywotnosc-dyskow-
    ssd

    W rejestratorach to teoretycznie nie problem, bo jak masz np pliki
    chcesz tydzien trzymac, a dysk wytrzyma tylko 1000 zapisów,
    to nadal jest 20 lat pracy.
    Tylko system musi być taki, zeby niepotrzebnie nie multiplikować
    zapisów ...

    Przy okazji - nie warto w komputerze/laptopie żałować RAM,
    bo jak system zacznie swapować pamięc wirtualną na dysk ...

    J.

  • 472. Data: 2023-11-14 02:25:19
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-11, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > Zrób sobie środowisko. Jest masa pluginów. Nieźle z robieniem ich radzi
    > sobie sztuczka inteligencja. Tylko musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć.

    Na stronie autopsy widzę albo płatne albo wymagające rejestracji, gdzie
    pytaja tez o miejsce pracy więc nie wiem czy jak nie jestem formalnie
    kryminalistyk to ujdzie. Nb. Autopsy to chyba jest tylko nakładka na
    Sleuth Kit. Musze jeszcze popatrzeć bo te błędy co mi wyskakują są z
    lekka dziwne.

    Głownie odzyskiwanie plików, ale na tyle rzadko mam z tym problem, że
    bardziej z ciekawości jak to działa, czy działa i na jakim poziomie.
    Może się kiedyś przydać.

    --
    Marcin

  • 473. Data: 2023-11-14 02:45:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-12, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Teraz mam więcej czasu na odpisanie. Samo AUTOPSY nie odzyska Ci danych.
    > Ono może wspomóc ich analizę. Być może są lepsze sposoby, ale ja zawsze
    > staram się sprowadzić materiał dowodowy do obrazu dysku, czyli formatu
    > EnCase Image File. Jest trochę darmowych programów do tego. Są
    > komercyjne. Jak jest bardzo źle, to jeszcze bywa, że szukam w zasobach
    > producenta danego konkretnego producenta. Mamy pewność co do tego, że
    > nikt nic nie zmienia. Każdy później może po swojemu analizować.

    Obraz dysku jest podstawą czy to na poziomie forensic i dowodowym czy w
    przypadku odzyskiwania danych. Jak pada dysk a z jakiegoś powodu nie ma
    się kopii to również tworzy się taki obraz i na nim prowadzi odzysk.
    Robi się to dlatego, że praca z uszkodzonym dyskiem na ogół zwiększa
    prawdopdoobieństwo jego dalszych uszkodzeń więc i zmniejsza szanse na
    odzysk. Pod linuksem jest taki mądry program nazywający się ddrescue.
    Działa on tak, że tworzy obraz dysku w kilku etapach, gdzie w
    początkowym etapie wcale nie stara się na siłę odczytać uszkodzonych
    sketorów a kopiuje co nie daje błędów odczytu. W dlaszych podejściach
    stara się coraz intensywniej czytać sektory z błędami.

    > Teraz taki obraz podpinasz do AUTOPSY i są następujące możliwości:

    No ja dla prób stworzyłem taki modelowy obraz. Autopsy go widzi, ale
    próby analizy plików w tym obrazów kończą się błędem. Nie wnikając w
    szcezgóły, wygląda jakby cos mi tam brakowało (odwołuje się do czegoś
    czego nie ma).

    > 1) Zdjęcia mają dane o czasie zapisu, więc możesz je wrzucić na oś czasu
    > (to jest w podstawowej wersji). Na osi czasu wyszukujesz sobie klatki
    > (albo filmiki), które mogą mieć związek ze zdarzeniem. O ile wiesz,
    > kiedy działo sie to, co Cię interesuje. AUTOPSY pozwala na wyprowadzenie
    > tych konkretny7ch materiałów do osobnego katalogu, by potem analizować
    > to tymi narzędziami, co niżej.

    Widze po opcjach, że może, ale u mnie się na razie nie daje :)

    > 4) Jak to nie przyniesie rezultatu, to wyciągnięte z obrazu klatki, albo
    > te klatki wyżej obrabiam takim programem AGH, co się BIOWIZ nazywa. On
    > wyciąga z filmików i zdjęć klatki i grupuje twarzami. Strasznie to długo
    > trwa i trochę ręcznego rzeźbienia, ale wyniki fajne wychodzą.

    No to już bardziej w Twojej dziedzinie, choć grupowanie po twarzach
    brzmi intersująco. Możnaby napisac sktypt tagujący odpowiednio zdjęcia.

    --
    Marcin

  • 474. Data: 2023-11-14 11:12:24
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > kryminalistyk to ujdzie. Nb. Autopsy to chyba jest tylko nakładka na
    > Sleuth Kit. Musze jeszcze popatrzeć bo te błędy co mi wyskakują są z

    JA używam komercyjnej wersji. Tu nie pomogę.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 475. Data: 2023-11-14 11:14:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > No to już bardziej w Twojej dziedzinie, choć grupowanie po twarzach
    > brzmi intersująco. Możnaby napisac sktypt tagujący odpowiednio zdjęcia.
    Zdjęcia rzadko akurat robię, ale można TAGować nazwiska, albo numery
    telefonów. Numery NIP, REGON, PESEL. Każda sprawa jest inna.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 476. Data: 2023-11-15 00:48:43
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-13, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > On Fri, 10 Nov 2023 01:14:57 GMT, Marcin Debowski wrote:
    > Moze i przy Linuxie, ale to po prostu był "standardowy unixowy system
    > plików", i czesto typowo zorganizowany.
    > Do Linuxa tez chyba trafił.

    Ale kiedy to było? One się chyba z minixa wywodzą, początek lat 90. i
    wczesniej. Troche myślę, że się od tego czasu zmieniło, żeby tak wrzucac
    do jedngo worka wszystko :)

    > Jakby nikt nigdy nie skasował nic niechcący.
    > No ale moze rasowym linuxiarzom sie nie zdarza ...

    A Tobie się czesto zdarza? Od jakiegoś czasu króluje filozofia kosza na
    wszystkich implementacjach desktopowych. Serio nie kojarzę kiedy
    musiałem korzystać z undelete, czy to pod windows czy Linuksem czy
    jeszcze innym.

    > Przy okazji - nie warto w komputerze/laptopie żałować RAM,
    > bo jak system zacznie swapować pamięc wirtualną na dysk ...

    Z tym się robi powoli tragedia. Ostatnio kupiłem nowego laptopa bo mój
    stary, z nierozszerzalnymi 8GB przestał wyrabiać. Strony www i inne
    aplikacje porobiły się w ciagu ostatnich paru lat tak potwornie
    pamieciożerne, że aż strach.

    --
    Marcin

  • 477. Data: 2023-11-16 12:25:28
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 6 Nov 2023 23:32:46 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Po prostu nie mogę teraz sprawdzić. W weekend może kolega
    > przyniesie na strzelnicę.

    Weekend już dawno za nami, a doniesień ze świata nauki brak.
    Ile wynosi to słynne prawdopodobieństwo?

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: gtracz64[NA]gmail.com