-
Niezamówiona przesyłka - jakie prawa konsumenta?
13:06 29.10.2010
"Otrzymałam pocztą książkę, której wcale nie zamawiałam. Tymczasem firma żąda zapłaty za przesyłkę. Co mam robić?" - coraz częściej konsultanci Infolinii Konsumenckiej SKP otrzymują podobne zgłoszenia od konsumentów z całej Polski.
-
Umowa telekomunikacyjna: na co uważać?
13:43 22.10.2010
Usługi telekomunikacyjne odgrywają coraz większą rolę w życiu Polaków - rośnie liczba konsumentów oglądających w domu telewizję cyfrową i surfujących w Internecie. Przypominamy zatem o kilku ważnych zasadach obowiązujących na tym rynku.
-
Wadliwy towar: jakie mamy prawa?
12:44 13.10.2010
Czesto psujące się telefony, przemakające buty czy wybrakowany sprzęt elektroniczny. Te problemy nie są konsumentom obce, dlatego warto przypomnieć jakie prawa przysługują osobom zmagającym się z wadliwymi towarami.
-
Czym jest umowa przedwstępna?
10:08 07.10.2010
Każdy z pewnością spotkał się z instytucją prawa cywilnego, jaką jest umowa przedwstępna. Co to jest umowa przedwstępna i na co zwrócić uwagę zawierając taką umowę? Na te i inne podstawowe pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszej publikacji.
-
Umowa z bankiem podlega negocjacjom
11:16 05.10.2010
W kontaktach z bankami większość z nas czuje się bardziej jak petenci niż klienci. Nie negocjujemy warunków współpracy, przyjmujemy je z dobrodziejstwem inwentarza. Bank przedstawia umowę, a my nie podejmujemy się wysiłku zmiany jej zapisów na korzystniejsze. Czy bank może ...
-
Umowa pożyczki: czy wypowiedzenie e-mailem jest skuteczne?
10:25 29.09.2010
W umowie pożyczki nie oznaczono terminu zwrotu pożyczonych pieniędzy. Adresy e-mailowe stron umowy pożyczki funkcjonują od kilku lat i strony za ich pośrednictwem prowadzą bieżącą korespondencję. Pożyczkodawca otrzymał od pożyczkobiorcy e-mailową odpowiedź w sprawie zwrotu ...
-
Prawo odstąpienia od umowy zawartej przez Internet
12:34 28.09.2010
Wielu z nas pochopnie dokonuje zakupów za pośrednictwem Internetu, licząc na możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. W przypadku kupna butów czy telewizora plazmowego istnieje możliwość zwrócenia towaru (choć koszty wysyłki poniesie klient), ale już biletów lotniczych ...
-
Dla kogo pozwy grupowe?
11:11 23.09.2010
Wprowadzenie postępowania grupowego do polskiego postępowania cywilnego to prawdziwa rewolucja. Rozwiązanie to z powodzeniem sprawdza się w wielu krajach Europy Zachodniej oraz Stanach Zjednoczonych, ponieważ - dzięki ograniczeniu kosztów i skróceniu czasu postępowania - jest to niezwykle ...
-
Umowa bankowa a prawa konsumenta
11:16 21.09.2010
W trakcie zawierania umowy bankowej wydaje Ci się, że bank narzuca własne, nie zawsze korzystne dla Ciebie rozwiązania? Nie chcesz godzić się na jednostronnie przedstawione warunki? W wielu kwestiach możesz uniknąć takich sytuacji. Oto 5 podstawowych praw konsumenta - sprawdź i zacznij z ...
-
Usługi turystyczne - nowe przepisy
11:27 17.09.2010
Nowe zasady składania reklamacji, większa ochrona konsumentów na wypadek niewypłacalności organizatora, a także kary dla nieuczciwych pilotów wycieczek - to niektóre zmiany w ustawie o usługach turystycznych, które wchodzą w życie 17.09.br - informuje UOKiK.
-
Umowa ubezpieczenia zawierana na odległość
13:15 14.09.2010
Prawne kwestie zawierania przez konsumentów (to jest przez osoby fizyczne dokonujące czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą lub zawodową) umów na odległość, regulują przepisy ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów ...
-
Jak napisać reklamację wycieczki lub lotu?
11:29 08.09.2010
Linie lotnicze zagubiły Twój bagaż na lotnisku w Barcelonie? Lot został opóźniony lub odwołany ze względu na strajki załogi? Pokój w tunezyjskim hotelu nie spełniał standardów z oferty biura podróży? Napisz reklamację. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, jak wycenić ...
-
UOKiK: prawa młodych konsumentów
11:13 02.09.2010
Trzy miliony polskich nastolatków regularnie dostaje kieszonkowe, mając do wydania blisko 160 mln zł miesięcznie. Czy mogą jednak kupić każdą rzecz? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o prawach najmłodszych konsumentów i ich rodziców.
-
Odszkodowanie za zniszczony bagaż
12:54 18.08.2010
Podróżując środkami komunikacji miejskiej często w torbie czy plecaku przewozimy wartościowe rzeczy - laptopy, telefony komórkowe czy inne drogie przedmioty, których uszkodzenie może być bardzo kłopotliwe i kosztowne. Eksperci D.A.S. wyjaśniają, kto ponosi odpowiedzialność za szkody ...
-
Rady na nieuczciwe biura podróży
00:04 15.08.2010
Będąc na wakacjach zorganizowanych przez biuro podróży często myślimy, że jesteśmy bezsilni wobec awarii klimatyzacji lub braku obiecanych w umowie zajęć dodatkowych. Jednak nic bardziej mylnego. Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z wyjazdu, biuro podróży dopuściło się wyraźnych ...
-
Odstąpienie od umowy kupna-sprzedaży - kiedy możliwe?
10:20 12.08.2010
Zazwyczaj konsumenci składający reklamację dotyczącą zakupionego towaru domagają się w pierwszej kolejności zwrotu ceny. Nie zawsze jednak takie uprawnienie im przysługuje. W jakich sytuacjach sprzedawca będący przedsiębiorcą musi się liczyć z koniecznością zwrotu ceny?
-
Sprowadzane używane samochody z Niemiec - uwaga na umowy
13:40 05.08.2010
Atrakcyjnie brzmiące obietnice dealera nie zawsze pokrywają się z zapisami w umowie. Niesprawdzony sprzedawca może sprzedać nam jeżdżący bubel, nie ponosząc za to żadnej odpowiedzialności. Europejskie Centrum Konsumenckie w Niemczech podpowiada, na jakie zapisy warto zwrócić ...
-
Jak złożyć reklamację?
00:25 31.07.2010
Problemy z uszkodzonym lub zepsutym towarem to najczęstszy powód telefonów na Infolinię Konsumencką Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. SKP odbiera głównie skargi dotyczące obuwia, odzieży, komputerów, sprzętu RTV/AGD oraz mebli. Warto zatem przypomnieć podstawowe zasady związane z ...
-
Odstąpienie od umowy a zwrot zadatku
10:51 29.07.2010
W praktyce kontraktowej powszechne jest stosowanie postanowienia umownego dotyczącego wręczenia zadatku, celem zmobilizowania strony do dotrzymania zawartej umowy. Należy zauważyć, że terminem tym określane jest zarówno samo postanowienie umowne, jak i faktycznie wręczone przy zawarciu ...
-
Zakaz fotografowania w muzeach niedozwolony wg SOKiK
14:07 28.07.2010
Dnia 5 marca 2010 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie (dalej "SOKiK") wydał wyrok, w którym uznał, iż muzea nie mogą zakazać fotografowania eksponatów, a także pobierać dodatkowych opłat za fotografowanie obrazów, rzeźb i innych przedmiotów wystawionych w salach ...
-
Timesharing: na co uważać?
00:20 24.07.2010
Wakacje w luksusowym apartamencie na Majorce przez kolejnych 10 lat aż 60% taniej? Wystarczy jeden podpis i ryczałtowa opłata. Przedstawiciele firm timesharingowych składają oferty "nie do odrzucenia", jednak rzeczywistość nie zawsze wygląda tak różowo. Europejskie Centrum Konsumenckie ...
-
Pozwy zbiorowe już możliwe
11:28 19.07.2010
Twój bank, deweloper lub biuro podróży stosowały w umowie postanowienie wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych? Poniosłeś z tego powodu stratę? Od 19 lipca dochodzenie roszczeń w takiej sytuacji może okazać się łatwiejsze - w życie wchodzą przepisy o pozwach grupowych.
-
Zakupy online: jakie prawa mają klienci?
12:59 15.07.2010
Coraz więcej Polaków decyduje się na zakupy przez Internet. Praktycznie nieograniczona oferta, niższe ceny oraz brak konieczności wychodzenia z domu to największe zalety sklepów online. Ale co zrobić, gdy zamówiony towar nie spełnia naszych oczekiwań? Na to pytanie odpowiadają eksperci ...
-
Wyprzedaże za granicą: jakie masz prawa?
00:30 10.07.2010
Na letnią wyprzedaż do Berlina, Rzymu czy Londynu? Czemu nie! Lipiec do początek znaczących obniżek cen w europejskich sklepach. Dzięki tanim połączeniom lotniczym coraz więcej Polaków korzysta z zakupowych okazji za granicą. Europejskie Centrum Konsumenckie Polska zebrało informacje ...
-
Wyprzedaże - poradnik konsumenta
13:36 05.07.2010
Ufaj rozsądkowi, rzadziej emocjom. Porównuj oferty w wielu sklepach. Sprawdzaj cenę zarówno na metce, jak i przy kasie. Co jeszcze warto wiedzieć? O prawach i obowiązkach korzystających z sezonowych obniżek przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów