-
Wzory umów i regulaminy - klauzule niedozwolone
00:21 03.05.2011
Przedsiębiorcy, którzy swoją ofertę kierują do konsumentów, powinni sprawdzić, czy ich wzory umów i regulaminy sprzedaży nie zawierają tzw. niedozwolonych postanowień umownych. Coraz więcej stowarzyszeń i fundacji analizuje takie wzory i w razie wykrycia niedozwolonych zapisów składa ...
-
Jak odpowiadać na reklamacje konsumentów?
13:40 28.04.2011
Jeśli reklamację wadliwego towaru złożył konsument, to przedsiębiorca musi pamiętać o obowiązku ustosunkowania się do niej w terminie 14 dni. Brak udzielenia odpowiedzi w tym terminie jest równoznaczny z uznaniem żądań klienta za uzasadnione.
-
Majówkowe podróże po Europie: o czym pamiętać?
11:41 20.04.2011
Planujesz wyjazd do Rzymu na uroczystości beatyfikacyjne, wyprawę na ślub brytyjskiego księcia lub po prostu długi weekend w Europie? Dowiedz się, jak uniknąć kłopotów podczas podróży, zareklamować opóźniony lot czy zaniżony standard hotelu oraz jakich pamiątek nie należy ...
-
Spożywcze zakupy wielkanocne - na co uważać?
11:36 15.04.2011
Czekolada przeterminowana o ponad 200 dni, gotowe ciasto ze sklepu z zakalcem, spleśniałe bakalie - mogą zepsuć wielkanocne przygotowania niejednej pani domu. Wszystkim przygotowującym się do wielkanocnych zakupów UOKiK przypomina o tym, jak wybierać produkty spożywcze.
-
Co to jest umowa sprzedaży?
13:05 11.04.2011
Zawarcie umowy sprzedaży, co do zasady, następuje w chwili podpisania takiej umowy. Oczywiście praktycznie nikt, w przypadku kupna zwykłych towarów w sklepach, nie zawiera takiej umowy na piśmie. Umowa sprzedaży nie musi być zawarta na piśmie, jej zawarcie następuje w chwili ustalenia ...
-
Prawa pasażerów podróżujących autobusem
10:56 04.04.2011
Nowe unijne rozporządzenie zakłada wzmocnienie praw pasażerów podróżujących autobusem lub autokarem. Od wiosny 2013 r. będzie ono obejmować wszystkich regularnych usługodawców krajowych i transgranicznych przewożących pasażerów na dystansie 250 km i więcej.
-
Odstąpienie od umowy sprzedaży
13:08 30.03.2011
Brak zapłaty, niewydanie towaru lub jego wady - to tylko niektóre, choć najczęściej występujące przyczyny późniejszych odstąpień od umowy sprzedaży. Doręczenie kontrahentowi takiego oświadczenia - o ile są ku temu podstawy - wywołuje doniosłe skutki prawne. Pytanie, jakie sobie ...
-
Jak sprawdzić czy sklep internetowy jest wiarygodny?
00:15 26.03.2011
Zakupy przez Internet są tańsze i wygodniejsze niż tradycyjne. Jednak wielu konsumentów nie ma do nich zaufania. W minionym roku 28 proc. Polaków dokonało zakupu przez Internet od krajowego sprzedawcy. E-zakupy w zagranicznych sklepach są jeszcze mniej popularne - w 2010 r. spróbowało ich ...
-
Kim jest konsument i jakie ma prawa?
13:38 24.03.2011
Po 1 stycznia 2003 r. w prawie polskim nastąpiło rozróżnienie na kupującego, który uznawany jest za "konsumenta" i kupującego, który tym "konsumentem" nie jest, czyli przedsiębiorcę. Rozróżnienie tych dwóch pojęć jest bardzo ważne, bo w zależności od tego, czy kupujący zostanie ...
-
Ustawy konsumenckie a obowiązki przedsiębiorcy
12:45 21.03.2011
Polskie ustawy tzw. konsumenckie nakładają na przedsiębiorców obowiązek udzielenia kupującemu informacji dotyczących prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej oraz sprzedawanego towaru. Warto pokrótce przybliżyć ten temat.
-
Jak bezpiecznie kupić bilety online?
00:14 19.03.2011
Duży wybór, niższa cena, oszczędność czasu - to główne zalety zakupów w sieci. Rządzą się one jednak swoimi prawami. Jakimi? Przed internetową gorączką zakupu biletów na imprezy sportowe, czy kulturalne UOKiK oraz Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów (ICPEN) przypominają o ...
-
Odstąpienie od umowy: zwrot kosztów przesyłki
11:52 17.03.2011
Jeśli konsument, który zrobił zakupy w sklepie internetowym, zrezygnuje z nich i odeśle towar, trzeba mu oddać nie tylko zapłaconą cenę, ale też zwrócić poniesione przez niego koszty przesyłki. Konsument pokrywa natomiast koszty związane z odesłaniem towaru do sklepu. Tymczasem ...
-
Biuro podróży zapłaci za zmarnowany urlop
00:15 15.03.2011
Dnia 19 listopada 2010 r. Sąd Najwyższy (danej "SN") podjął istotną uchwałę, dotyczącą zabezpieczenia interesów turystów wobec biur podróży. SN stwierdził bowiem, że biuro podróży może ponosić także odpowiedzialność za szkodę niemajątkową klienta, która wyraża się w ...
-
Mediacja, koncyliacja i arbitraż
00:11 12.03.2011
Wszczęcie postępowania sądowego przeciwko przedsiębiorcy może okazać się kosztowne i długotrwałe. W przypadku spraw konsumenckich koszty sądowe zazwyczaj przewyższyłyby wartość samego przedmiotu sporu. W takiej sytuacji można skorzystać z alternatywnych metod rozwiązywania sporów ...
-
Gry SMS-owe naruszają interesy konsumentów
12:14 10.03.2011
Z pewnością każdy posiadacz telefonu komórkowego kilka razy w tygodniu odbiera SMS-a, z którego wynika, że czeka już na niego luksusowy samochód, bądź też znaczna ilość pieniędzy. Kto by nie chciał, żeby tak było naprawdę. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna, gdyż często ...
-
Gwarancja lepiej ochroni konsumenta
14:02 04.03.2011
Dnia 3 marca 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2011 r. Nr 34, poz. 169 z późn. zm., dalej "nowelizacja"), obejmująca przepisy dotyczące gwarancji.
-
Kto zapłaci za nieudane ferie zimowe dzieci?
10:37 28.02.2011
Ferie zimowe to czas wyjazdów nie tylko dzieci, ale i całych rodzin, podczas których chcemy myśleć wyłącznie o odpoczynku i relaksie. Co jednak zrobić, jeśli wyjazd nie okaże się tak udany jakim go zaplanowaliśmy? Od kogo dochodzić rekompensaty za doznane szkody i popsuty urlop ...
-
Bezpieczne płatności za zakupy online
13:02 23.02.2011
Przelew ekspresowy czy karta kredytowa? Taki dylemat ma wielu internautów, którzy upolowali cenową okazję w wirtualnym sklepie lub serwisie aukcyjnym. Jak wynika ze skarg wpływających do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK), obawy o bezpieczeństwo pieniędzy i wiarygodność ...
-
Nieuczciwe loterie i konkursy SMS - jak się bronić?
12:44 15.02.2011
Wobec narastającego procederu wyłudzeń za pośrednictwem usług SMS Premium, Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował wzór oświadczenia, które można przesyłać do organizatorów konkursów i loterii SMS-owych.
-
Dochodzenie roszczeń w postępowaniu grupowym
13:37 11.02.2011
Nie da się ukryć, że czasami, aby wyegzekwować konkretne roszczenie musimy wystąpić na drogę postępowania sądowego. Dla osoby, która wcześniej nie miała do czynienia z procedurą sądową, a dochodzi roszczeń np. w stosunku do dużego przedsiębiorcy, pomocnym instrumentem może być ...
-
Konsumenci a oszuści internetowi
10:35 02.02.2011
Internet stał się dla przestępców nowym miejscem, w którym istnieje możliwość łatwego wyłudzenia pieniędzy od nieświadomych konsumentów. Wyobraźnia oszustów nie zna granic, dlatego Europejskie Centrum Konsumenckie zebrało przykłady najbardziej popularnych trików, by przestrzec ...
-
Operatorzy telekomunikacyjni kamuflują kary umowne
11:14 25.01.2011
Ulgi i promocje proponowane przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych przeczą tradycyjnemu rozumieniu preferencji udzielanych w stosunkach handlowych. Paradoksalnie, im wyższa ulga, tym większe zagrożenie interesu klienta. Chodzi o to, że rozmiar przyznanej ulgi określa wysokość kary ...
-
Odstąpienie od umowy zawartej na odległość
12:35 11.01.2011
Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania powodu. Skorzystanie z tego uprawnienia nie może być obwarowane koniecznością zapłaty przez konsumenta jakiejkolwiek sumy. Skutkiem zaś jego realizacji jest uznanie umowy za niezawartą.
-
Zimowe wyprzedaże w Europie
12:16 03.01.2011
Kiedy rozpocząć polowanie na 70% obniżki w Paryżu, Londynie czy Berlinie? Co zrobić, gdy płaszcz kupiony na zagranicznej wyprzedaży okaże się markowym bublem lub po prostu przestanie nam się podobać? Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak, gdzie i kiedy korzystać z zimowego ...
-
Oferty first minute a prawa konsumenta
00:15 01.01.2011
Największy wybór i najniższa niezmienna cena - tak do zakupu ofert first minute zachęcają biura podróży. Poza sprawdzeniem zdjęć w katalogu, warto także przeczytać umowę. UOKiK przypomina na co zwrócić uwagę, kupując wycieczki z dużym wyprzedzeniem.