-
Jak bezpiecznie kupić bilety online?
00:14 19.03.2011
Duży wybór, niższa cena, oszczędność czasu - to główne zalety zakupów w sieci. Rządzą się one jednak swoimi prawami. Jakimi? Przed internetową gorączką zakupu biletów na imprezy sportowe, czy kulturalne UOKiK oraz Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów (ICPEN) przypominają o ...
-
Odstąpienie od umowy: zwrot kosztów przesyłki
11:52 17.03.2011
Jeśli konsument, który zrobił zakupy w sklepie internetowym, zrezygnuje z nich i odeśle towar, trzeba mu oddać nie tylko zapłaconą cenę, ale też zwrócić poniesione przez niego koszty przesyłki. Konsument pokrywa natomiast koszty związane z odesłaniem towaru do sklepu. Tymczasem ...
-
Biuro podróży zapłaci za zmarnowany urlop
00:15 15.03.2011
Dnia 19 listopada 2010 r. Sąd Najwyższy (danej "SN") podjął istotną uchwałę, dotyczącą zabezpieczenia interesów turystów wobec biur podróży. SN stwierdził bowiem, że biuro podróży może ponosić także odpowiedzialność za szkodę niemajątkową klienta, która wyraża się w ...
-
Mediacja, koncyliacja i arbitraż
00:11 12.03.2011
Wszczęcie postępowania sądowego przeciwko przedsiębiorcy może okazać się kosztowne i długotrwałe. W przypadku spraw konsumenckich koszty sądowe zazwyczaj przewyższyłyby wartość samego przedmiotu sporu. W takiej sytuacji można skorzystać z alternatywnych metod rozwiązywania sporów ...
-
Gry SMS-owe naruszają interesy konsumentów
12:14 10.03.2011
Z pewnością każdy posiadacz telefonu komórkowego kilka razy w tygodniu odbiera SMS-a, z którego wynika, że czeka już na niego luksusowy samochód, bądź też znaczna ilość pieniędzy. Kto by nie chciał, żeby tak było naprawdę. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna, gdyż często ...
-
Gwarancja lepiej ochroni konsumenta
14:02 04.03.2011
Dnia 3 marca 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2011 r. Nr 34, poz. 169 z późn. zm., dalej "nowelizacja"), obejmująca przepisy dotyczące gwarancji.
-
Kto zapłaci za nieudane ferie zimowe dzieci?
10:37 28.02.2011
Ferie zimowe to czas wyjazdów nie tylko dzieci, ale i całych rodzin, podczas których chcemy myśleć wyłącznie o odpoczynku i relaksie. Co jednak zrobić, jeśli wyjazd nie okaże się tak udany jakim go zaplanowaliśmy? Od kogo dochodzić rekompensaty za doznane szkody i popsuty urlop ...
-
Bezpieczne płatności za zakupy online
13:02 23.02.2011
Przelew ekspresowy czy karta kredytowa? Taki dylemat ma wielu internautów, którzy upolowali cenową okazję w wirtualnym sklepie lub serwisie aukcyjnym. Jak wynika ze skarg wpływających do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK), obawy o bezpieczeństwo pieniędzy i wiarygodność ...
-
Nieuczciwe loterie i konkursy SMS - jak się bronić?
12:44 15.02.2011
Wobec narastającego procederu wyłudzeń za pośrednictwem usług SMS Premium, Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował wzór oświadczenia, które można przesyłać do organizatorów konkursów i loterii SMS-owych.
-
Dochodzenie roszczeń w postępowaniu grupowym
13:37 11.02.2011
Nie da się ukryć, że czasami, aby wyegzekwować konkretne roszczenie musimy wystąpić na drogę postępowania sądowego. Dla osoby, która wcześniej nie miała do czynienia z procedurą sądową, a dochodzi roszczeń np. w stosunku do dużego przedsiębiorcy, pomocnym instrumentem może być ...
-
Konsumenci a oszuści internetowi
10:35 02.02.2011
Internet stał się dla przestępców nowym miejscem, w którym istnieje możliwość łatwego wyłudzenia pieniędzy od nieświadomych konsumentów. Wyobraźnia oszustów nie zna granic, dlatego Europejskie Centrum Konsumenckie zebrało przykłady najbardziej popularnych trików, by przestrzec ...
-
Operatorzy telekomunikacyjni kamuflują kary umowne
11:14 25.01.2011
Ulgi i promocje proponowane przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych przeczą tradycyjnemu rozumieniu preferencji udzielanych w stosunkach handlowych. Paradoksalnie, im wyższa ulga, tym większe zagrożenie interesu klienta. Chodzi o to, że rozmiar przyznanej ulgi określa wysokość kary ...
-
Odstąpienie od umowy zawartej na odległość
12:35 11.01.2011
Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania powodu. Skorzystanie z tego uprawnienia nie może być obwarowane koniecznością zapłaty przez konsumenta jakiejkolwiek sumy. Skutkiem zaś jego realizacji jest uznanie umowy za niezawartą.
-
Zimowe wyprzedaże w Europie
12:16 03.01.2011
Kiedy rozpocząć polowanie na 70% obniżki w Paryżu, Londynie czy Berlinie? Co zrobić, gdy płaszcz kupiony na zagranicznej wyprzedaży okaże się markowym bublem lub po prostu przestanie nam się podobać? Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak, gdzie i kiedy korzystać z zimowego ...
-
Oferty first minute a prawa konsumenta
00:15 01.01.2011
Największy wybór i najniższa niezmienna cena - tak do zakupu ofert first minute zachęcają biura podróży. Poza sprawdzeniem zdjęć w katalogu, warto także przeczytać umowę. UOKiK przypomina na co zwrócić uwagę, kupując wycieczki z dużym wyprzedzeniem.
-
Prawa konsumenta a Sylwester 2010
10:56 29.12.2010
Wizyty w solarium, u fryzjera, uszycie kreacji, kupno egzotycznej wycieczki albo biletu na przyjęcie - sylwestrowe przygotowania mogą przyprawić o zawrót głowy. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi, jak odpowiedzialnie korzystać z solariów i przypomina o prawach wszystkim ...
-
Usługi pocztowe - poradnik konsumenta
13:20 27.12.2010
Świadczenie usług pocztowych odbywa się na podstawie umów o świadczenie usług pocztowych o charakterze cywilno-prawnym. Przez zawarcie umowy (przyjęcie przesyłki nadawcy) operator pocztowy zobowiązuje się do wykonania usługi z należytą starannością, na zasadach i warunkach w niej ...
-
KE przypomina prawa pasażera
13:45 17.12.2010
Wraz z nadchodzącymi świętami miliony europejczyków będą podróżować by spotkać się z bliskimi oraz odpocząć. Tłok na lotniskach i dworcach, przepełnione pociągi i duże opóźnienia to niestety norma w okresie przedświątecznej gorączki. Jednak nie wszystkie niedogodności muszą ...
-
Rejestr klauzul niedozwolonych UOKiK
11:42 13.12.2010
Pasażer komunikacji miejskiej odpowiada za wadliwe działanie kasowników? Wszystkie prace studenta podczas nauki są własnością uczelni? Korzystając z siłowni, ćwiczysz na własne ryzyko, ponieważ klub nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne urazy? Chociaż ich stosowanie jest wbrew ...
-
Naprawa samochodu: jakie mamy prawa?
11:17 10.12.2010
Rosnąca od wielu lat w Polsce sprzedaż aut przekłada się bezpośrednio na liczbę skarg konsumentów składanych na nierzetelne zakłady naprawy pojazdów. Naprawa samochodów należy do kategorii usług realizowanych w ramach tzw. umowy o dzieło.
-
Jak dobrze wybrać prezenty świąteczne
13:47 03.12.2010
Święta tuż tuż, zaczynamy rozglądać się za prezentami dla dzieci. Zanim wyruszymy na poszukiwania wymarzonego prezentu, UOKiK przypomina kilka rad, które pomogą wybrać rzeczy nie tylko atrakcyjne, ale także bezpieczne.
-
Zakupy przez Internet a niezgodność towaru z umową
11:51 26.11.2010
Zakupy przez Internet są pod wieloma względami korzystne, jednak nadal duża grupa osób ma opory przed kupowaniem produktów w Sieci. Brak bezpośredniego kontaktu z towarem sprawia, że obawiamy się otrzymania czegoś innego, niż zamawialiśmy. W takiej sytuacji, jako konsumenci, mamy ...
-
Ochrona konsumenta w UE
12:17 17.11.2010
Na czym polega współpraca sieciowa? Gdzie szukać pomocy w przypadku: reklamacji towaru kupionego w UE, problemów z ubezpieczeniem zdrowotnym za granicą, nieuczciwych praktyk zagranicznego banku, znalezienia pracy w krajach UE? Do kogo zgłosić skargę na urzędnika z innego kraju UE lub ...
-
Reklamacja towaru: którą metodę wybrać?
10:48 15.11.2010
Nadchodzi okres przedświątecznej gorączki zakupów. Może okazać się, że aparat cyfrowy, który kupimy w prezencie, zepsuje się po pierwszych kilku klatkach, a zamiast zamówionego we włoskim sklepie internetowym czerwonego szala, otrzymamy niebieski. Europejskie Centrum Konsumenckie ...
-
Jak czytać etykiety produktów spożywczych?
11:35 05.11.2010
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przeprowadza kontrole u 2000-2500 producentów rocznie. W trakcie działań kontrolnych inspektorzy IJHARS sprawdzają m.in. prawidłowość znakowania żywności. Zdarza się, że producenci umieszczają informacje na etykiecie, które ...