eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Umowa o świadczenie usług turystycznych - wymogi

Umowa o świadczenie usług turystycznych - wymogi

2013-04-29 13:15

Umowa o świadczenie usług turystycznych - wymogi

Jakie są wymogi dotyczące umów z biurami turystycznymi? © Nicola_Del_Mutolo - Fotolia.com

Przed wykupieniem wakacyjnej wycieczki w pierwszej kolejności warto sprawdzić, kto dokładnie jest organizatorem naszego wyjazdu. Ważne jest, abyśmy sprawdzili jego wiarygodność, np. poprzez zweryfikowanie, czy dany podmiot jest wpisany do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Sprawdzenie tych podstawowych informacji ma bardzo istotne znaczenie, gdyż może to nas ustrzec przed ewentualnymi, nieuczciwymi organizatorami wyjazdów turystycznych, którzy nie spełniają wymogów przewidzianych przepisami prawa.

Przeczytaj także: Co sprawdzić przed zawarciem umowy z biurem podróży?

Ustawodawca, mając na względzie ochronę interesów klientów organizatorów turystyki szczegółowo określił obowiązki tych podmiotów wobec swoich klientów. Zatem, czytając umowę o świadczenie usług turystycznych przedstawioną nam w biurze podróży, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę i zweryfikować, czy umowa ta spełnia wymagania określone w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r., Nr 223, poz. 2268 z późn. zm., dalej „ustawa o usługach turystycznych”).

Po pierwsze, zgodnie z art. 14 ustawy o usługach turystycznych umowa powinna zawierać podstawowe informacje o organizatorze turystyki, łącznie ze wskazaniem jego numeru w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Następnie należy sprawdzić, czy umowa zawiera wszystkie najistotniejsze dane dotyczące miejsca naszego pobytu lub trasy planowanej wycieczki, oraz czasu trwania i szczegółowego programu imprezy turystycznej. Należy zweryfikować czy warunki pobytu opisane w umowie, a także inne informacje dotyczące wycieczki są zgodne z konkretną, przedstawioną nam ofertą. Nie należy podpisywać umowy, która nie zawiera jasnych i wyczerpujących informacji na temat wyjazdu. Mamy prawo wymagać, aby wszystkie szczegóły, w tym np. rodzaj środka transportu, data i godzina wyjazdu i powrotu, standard obiektu hotelarskiego, ilość i rodzaj posiłków, program zwiedzania lub inne usługi wliczone w cenę były ściśle określone w umowie. Kolejną istotną kwestią, jest sprawdzenie, czy w umowie została jednoznacznie wskazana cena imprezy turystycznej wraz ze szczegółowym wymienieniem wszelkich innych należności, podatków i opłat, które klient będzie musiał uregulować (jeśli nie są zawarte w cenie). Umowa powinna także w sposób wyraźny określać sposób zapłaty.

fot. Nicola_Del_Mutolo - Fotolia.com

Jakie są wymogi dotyczące umów z biurami turystycznymi?

Bardzo ważne jest, aby dokładnie zapoznać się z warunkami umowy i sprawdzić, czy umowa zawiera wszystkie szczegóły dotyczące wyjazdu, jakiego się spodziewamy (w szczególności odnośnie standardu i programu) oraz dotyczące zabezpieczenia naszych interesów.


W przypadku wycieczek wykupywanych w tzw. ofercie „first minute” (dużo wcześniej przed planowanym urlopem) niekiedy zdarza się, że biuro podróży podwyższa cenę już po zawarciu umowy. Trzeba zatem wiedzieć, że zgodnie z art. 17 ustawy o usługach turystycznych pierwotna cena wskazana w umowie, może zostać podwyższona jedynie wtedy, gdy w umowie wyraźnie przewidziano taką możliwość. Ponadto, jest to możliwe tylko wtedy, gdy organizator turystyki udokumentuje, że wpływ na podwyższenie ceny miała jedna z okoliczności wymienionych w art. 17 ustawy o usługach turystycznych (wzrost kosztów transportu, opłat urzędowych lub podatków, wzrost kursów walut). Ponadto, należy zauważyć, że nawet w przypadku gdy umowa przewiduje możliwość zmiany ceny, cena ustalona w umowie nie może zostać podwyższona w okresie 20 dni przez datą wyjazdu.

Jeśli chodzi o inne elementy umowy istotne z punktu widzenia interesu klienta, należy wiedzieć, że umowa powinna wskazywać rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela. Umowa powinna także przewidywać, w jaki sposób klient może zgłaszać reklamacje związane z wykonaniem usług przez organizatora lub osobę z nim współpracującą oraz termin, kiedy takie reklamacje powinny być zgłaszane.

Podsumowując, przed wykupieniem wycieczki wakacyjnej warto sprawdzić, czy jej organizator jest wpisany do oficjalnego rejestru. Poza tym, bardzo ważne jest, aby dokładnie zapoznać się z warunkami umowy i sprawdzić, czy umowa zawiera wszystkie szczegóły dotyczące wyjazdu, jakiego się spodziewamy (w szczególności odnośnie standardu i programu) oraz dotyczące zabezpieczenia naszych interesów. Pamiętajmy, aby nie podpisywać umowy, jeśli budzi ona nasze wątpliwości.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: