-
Kredyt konsumencki: nowe zasady
00:22 26.06.2011
Za sześć miesięcy zaczną obowiązywać nowe zasady udzielania pożyczek. Dłuższy czas na odstąpienie od umowy, objęcie przepisami wyższych kwot - to główne zmiany wynikające z nowej ustawy o kredycie konsumenckim, którą podpisał Prezydent.
-
Ograniczenia w dochodzeniu roszczeń z rękojmi
11:57 24.06.2011
W związku z obowiązywaniem ustawy z dnia 27 lipca 2002 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i zmianie ustawy Kodeks cywilny, która wyklucza stosowanie art. 556-581 KC w odniesieniu do konsumentów, przepisy dotyczące rękojmi stosowane są obecnie w głównej mierze w relacjach ...
-
Wakacje a prawa konsumenta
11:18 17.06.2011
Lądujesz na egzotycznej wyspie bez bagażu, bo przewoźnik go zagubił? Pokój hotelowy nie spełnia standardu z oferty biura podróży? Zarezerwowałeś przez Internet apartament w Toskanii, ale nie możesz pojechać w umówionym terminie? Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, jak ...
-
Co sprawdzić przed zawarciem umowy z biurem podróży?
13:56 15.06.2011
Lato to idealny czas na odpoczynek. Z roku na rok coraz więcej Polaków decyduje się na wyjazd zagraniczny, korzystając z usług biur podróży. Oto kilka istotnych wskazówek, o których należy pamiętać przed zawarciem umowy z biurem podróży.
-
Wakacje za granicą - opłaty za roaming
11:16 13.06.2011
Masz smartfona, tablet lub telefon z dostępem do Internetu? Wybierasz się na zagraniczne wakacje? Uważaj! Za 1 MB przesłanych danych w roamingu w Unii Europejskiej możesz zapłacić prawie 20 zł. Urząd Komunikacji Elektronicznej przypomina o zasadach naliczania opłat za korzystanie z ...
-
Rękojmia a gwarancja
00:16 11.06.2011
Z umową sprzedaży wiążą się dwie ważne, z punktu widzenia przedsiębiorcy, jako sprzedającego, instytucje prawa: rękojmia oraz gwarancja. Obie zabezpieczają przede wszystkich interes kupującego na wypadek wad zakupionego przedmiotu, jednak każda czyni to w odmienny sposób, oferując ...
-
Dowód zakupu towaru
13:32 06.06.2011
Odpowiedź na pytanie, po co konsumentowi dowód zakupu towaru, wydaje się oczywista. W przypadku reklamacji musisz udowodnić, że reklamowany towar został kupiony od sprzedawcy, do którego zwracasz się z reklamacją. Dodatkowo na dokumencie zakupu towaru widniała będzie data jego zakupu, co ...
-
Prawa najmłodszych konsumentów
11:19 01.06.2011
Trzynastoletni Max nie może odmówić sobie przyjemnosci, jaką dają mu zakupy. Nie wie jednak, że - jak każdemu kupującemu - przysługują mu określone prawa. Z okazji Dnia Dziecka Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił przypomnieć o uprawnieniach najmłodszych zakupowiczów.
-
Zakupy przez Internet wg nowych zasad
00:15 28.05.2011
Towar zakupiony w sklepie internetowym można zwrócić, nie podając przy tym przyczyny. Problem w tym, że okres odstąpienia od umowy na terenie Unii nie jest jednakowy. W zależności od kraju wynosi od 7 do 14 dni. Wkrótce ma to się jednak zmienić. Nowe przepisy wprowadzają wspólny okres ...
-
Chmura pyłu wulkanicznego a prawa pasażera
13:41 25.05.2011
Nawet w sytuacji siły wyższej prawa pasażera muszą być respektowane - nie ulegają wyłączeniu. Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina, że linie lotnicze mają obowiązek zapewnienia opieki swoim klientom, czyli m.in. bezpłatnych posiłków, napojów a w niektórych przypadkach ...
-
Jak kupić używany samochód z zagranicy?
00:14 21.05.2011
Cofnięty licznik czy powypadkowe auto-składak to nierzadko spotykana diagnoza po przeglądzie używanego samochodu, sprowadzonego z zagranicy. Do Europejskiego Centrum Konsumenckiego trafia wiele skarg na nieuczciwych sprzedawców z Niemiec czy Holandii. Na ich podstawie powstała lista ...
-
Jak sprawdzić organizatora turystyki?
11:33 17.05.2011
Osoby, które decydują się na zorganizowane wczasy lub wycieczki, bądź już mają rezerwację i czekają na rozpoczęcie imprezy turystycznej, powinny sprawdzić organizatora, a także poznać swoje prawa. Trzeba zacząć od dokładnego przeczytania zawartej umowy.
-
Zakupy rzeczy używanych w Internecie
13:47 13.05.2011
Niejednokrotnie możemy spotkać w Internecie oferty sprzedaży rzeczy używanych opisywanych przez sprzedawców jako rzeczy znajdujące się w bardzo dobrym, czy wręcz idealnym stanie. Rzeczy te oferowane są najczęściej po wyjątkowo atrakcyjnych cenach - dużo niższych niż dostępne w ...
-
Reklamacja towaru: paragon nie jest konieczny
13:40 09.05.2011
W wielu sklepach wyeksponowane są wywieszki o treści "podstawą reklamacji jest paragon", czy "bez paragonu reklamacji nie przyjmujemy". Tymczasem z żadnych przepisów nie wynika, aby paragon czy faktura VAT musiały być dołączane do reklamacji. Klient powinien wykazać, że kupił towar w ...
-
Wzory umów i regulaminy - klauzule niedozwolone
00:21 03.05.2011
Przedsiębiorcy, którzy swoją ofertę kierują do konsumentów, powinni sprawdzić, czy ich wzory umów i regulaminy sprzedaży nie zawierają tzw. niedozwolonych postanowień umownych. Coraz więcej stowarzyszeń i fundacji analizuje takie wzory i w razie wykrycia niedozwolonych zapisów składa ...
-
Jak odpowiadać na reklamacje konsumentów?
13:40 28.04.2011
Jeśli reklamację wadliwego towaru złożył konsument, to przedsiębiorca musi pamiętać o obowiązku ustosunkowania się do niej w terminie 14 dni. Brak udzielenia odpowiedzi w tym terminie jest równoznaczny z uznaniem żądań klienta za uzasadnione.
-
Majówkowe podróże po Europie: o czym pamiętać?
11:41 20.04.2011
Planujesz wyjazd do Rzymu na uroczystości beatyfikacyjne, wyprawę na ślub brytyjskiego księcia lub po prostu długi weekend w Europie? Dowiedz się, jak uniknąć kłopotów podczas podróży, zareklamować opóźniony lot czy zaniżony standard hotelu oraz jakich pamiątek nie należy ...
-
Spożywcze zakupy wielkanocne - na co uważać?
11:36 15.04.2011
Czekolada przeterminowana o ponad 200 dni, gotowe ciasto ze sklepu z zakalcem, spleśniałe bakalie - mogą zepsuć wielkanocne przygotowania niejednej pani domu. Wszystkim przygotowującym się do wielkanocnych zakupów UOKiK przypomina o tym, jak wybierać produkty spożywcze.
-
Co to jest umowa sprzedaży?
13:05 11.04.2011
Zawarcie umowy sprzedaży, co do zasady, następuje w chwili podpisania takiej umowy. Oczywiście praktycznie nikt, w przypadku kupna zwykłych towarów w sklepach, nie zawiera takiej umowy na piśmie. Umowa sprzedaży nie musi być zawarta na piśmie, jej zawarcie następuje w chwili ustalenia ...
-
Prawa pasażerów podróżujących autobusem
10:56 04.04.2011
Nowe unijne rozporządzenie zakłada wzmocnienie praw pasażerów podróżujących autobusem lub autokarem. Od wiosny 2013 r. będzie ono obejmować wszystkich regularnych usługodawców krajowych i transgranicznych przewożących pasażerów na dystansie 250 km i więcej.
-
Odstąpienie od umowy sprzedaży
13:08 30.03.2011
Brak zapłaty, niewydanie towaru lub jego wady - to tylko niektóre, choć najczęściej występujące przyczyny późniejszych odstąpień od umowy sprzedaży. Doręczenie kontrahentowi takiego oświadczenia - o ile są ku temu podstawy - wywołuje doniosłe skutki prawne. Pytanie, jakie sobie ...
-
Jak sprawdzić czy sklep internetowy jest wiarygodny?
00:15 26.03.2011
Zakupy przez Internet są tańsze i wygodniejsze niż tradycyjne. Jednak wielu konsumentów nie ma do nich zaufania. W minionym roku 28 proc. Polaków dokonało zakupu przez Internet od krajowego sprzedawcy. E-zakupy w zagranicznych sklepach są jeszcze mniej popularne - w 2010 r. spróbowało ich ...
-
Kim jest konsument i jakie ma prawa?
13:38 24.03.2011
Po 1 stycznia 2003 r. w prawie polskim nastąpiło rozróżnienie na kupującego, który uznawany jest za "konsumenta" i kupującego, który tym "konsumentem" nie jest, czyli przedsiębiorcę. Rozróżnienie tych dwóch pojęć jest bardzo ważne, bo w zależności od tego, czy kupujący zostanie ...
-
Ustawy konsumenckie a obowiązki przedsiębiorcy
12:45 21.03.2011
Polskie ustawy tzw. konsumenckie nakładają na przedsiębiorców obowiązek udzielenia kupującemu informacji dotyczących prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej oraz sprzedawanego towaru. Warto pokrótce przybliżyć ten temat.
-
Jak bezpiecznie kupić bilety online?
00:14 19.03.2011
Duży wybór, niższa cena, oszczędność czasu - to główne zalety zakupów w sieci. Rządzą się one jednak swoimi prawami. Jakimi? Przed internetową gorączką zakupu biletów na imprezy sportowe, czy kulturalne UOKiK oraz Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów (ICPEN) przypominają o ...