  • 261. Data: 2009-12-03 18:41:23
    Temat: Re: symbole religijne w klasie
    Od: Smok Eustachy Klarencjusz Scrubb <s...@s...pl>

    Dnia Sun, 29 Nov 2009 14:59:00 +0100, Tomek napisał(a):
    /.../

    > Oczywiście, w świetle twojego światopoglądu. Nie ma to nic wspólnego z
    > neutralnością światopoglądową.

    Ostatnio Trybunał stanął na gruncie demokratycznego państwa prawa i wydał
    sensowny wyrok (chyba dlatego, ze nie dało się zachachmęcić już i
    wynaleźć żadnego ale)

    http://www.radio.bialystok.pl/wiadomosci/nauka/id/27
    757

    Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepisy dotyczące wliczania ocen z
    religii do średniej na świadectwie są zgodne z ustawą zasadniczą.
    "Nauczanie religii jest prawem wynikającym z wolności religijnej, nie
    jest natomiast obowiązkiem - orzekł Trybunał.

    Zdaniem Trybunału wyrok nie jest przejawem wspierania jakiegokolwiek
    światopoglądu ponieważ rodzice i dzieci mają możliwość wyboru i w zamian
    mogą zdecydować się na lekcje etyki. Trybunał Konstytucyjny zauważył, że
    wybór religii może nie być swobodny, ale podejmowany pod presją społeczną.

    Wynika to z tego, że w Polsce zdecydowana większość wierzących to
    katolicy. Zdaniem Trybunału to nie świadczy o zgodności ustawy o
    wpisywaniu ocen z religii na świadectwo z konstytucją, tylko o małej
    tolerancji społecznej. Jednak, według Trybunału, nie jest to sprawa,
    którą mógłby się zająć Trybunał Konstytucyjny.

    Wprowadzenie do średniej ocen wyniku z religii jest konsekwencją
    obecności religii w szkołach, choć nie jako przedmiotu obowiązkowego. TK
    przypomniał, że w naszym systemie wszystkie oceny są liczone do średniej.
    (IAR, oprac. maa)

  • 262. Data: 2009-12-03 19:02:05
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 03-12-2009 o 19:41:23 Smok Eustachy Klarencjusz Scrubb <s...@s...pl>
    napisał(a):

> [...]
    >>
    > Ostatnio Trybunał stanął na gruncie demokratycznego państwa prawa i wydał
    > sensowny wyrok (chyba dlatego, ze nie dało się zachachmęcić już i

    Dla kogo sensowny dla tego sensowny

    > Zdaniem Trybunału wyrok nie jest przejawem wspierania jakiegokolwiek
    > światopoglądu ponieważ rodzice i dzieci mają możliwość wyboru i w zamian
    > mogą zdecydować się na lekcje etyki.

    Czyli: może zamienić stryjek siekierkę na kijek.

    --
    Tomek

  • 263. Data: 2009-12-03 19:04:57
    Od: Smok Eustachy Klarencjusz Scrubb <s...@s...pl>

    Dnia Thu, 03 Dec 2009 20:02:05 +0100, Tomek napisał(a):
    /..../

    > Dla kogo sensowny dla tego sensowny

    Obiektywnie zgodnie z regułami neutralności światopoglądowej. :-)

  • 264. Data: 2009-12-03 19:37:19
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 03-12-2009 o 20:04:57 Smok Eustachy Klarencjusz Scrubb <s...@s...pl>
    napisał(a):

    > Dnia Thu, 03 Dec 2009 20:02:05 +0100, Tomek napisał(a):
    > /..../

    > Obiektywnie zgodnie z regułami neutralności światopoglądowej. :-)

    Taka ta neutralność jakie państwo :-)

    --
    Tomek

  • 265. Data: 2009-12-03 19:42:27
    Temat: Re: symbole religijne w klasie ... flagi i godła do zdjęcia
    Od: Rowerex <r...@o...pl>

    On 23 Lis, 17:47, Kazik <k...@l...localnet> wrote:
    > Zalozmy ze uda mi sie zarejestrowac ruch religijny wyznawców
    > Niewidzialnego Rozowego Jednorozca. Jakie kroki powinienem przedsięwziąć
    > aby symbol tej religii zawisł obok krzyża w każdej szkole?

    Takie same jak w przypadku innych symboli religijnych, typu godło,
    flaga narodowa, konstytucje i wszelkiego rodzaju prawa.... Państwo
    "neutralne wyznaniowo" to również religia, w takie państwo też trzeba
    wierzyć i wyznawać narzucone zasady.

    Instytucje państwowe to nic innego jak odpowiedniki urzędów
    kościelnych, urzędnicy są odpowiednikami kapłanów, przepisy prawa są
    odpowiednikami Biblii, Koranu, Tory, 10 przykazań itp.

    Do tego wszystkie święta "państwowe", uroczystości, przemówienia -
    porównanie z każdą religią jest tu pełne.

    Europejskiego Trybunału Praw Człowieka to instytucja na wskroś
    wyznaniowa - broni "świętych praw", wymierza "święte i niepodważalne
    wyroki" niczym papież.

    Gdyby urzędnicy unijni nie wyznawali wiary w jedność unii, w
    stanowione przez siebie prawa i zasady, to ich istnienie nie miałoby
    sensu. Tutaj trzeba głębokiej wiary, a nawet ortodoksyjności i
    radykalizmu wyznaniowego, aby to wszystko utrzymać w kupie.

    Niech mi ktoś udowodni, że Unia Europejska, wszystkie jej struktury,
    symbole i prawa, w czymkolwiek różnią się od jakiejkolwiek religii.

    Gdyby symbolami którejś wielkiej religii były orzeł biały i biało
    czerwona flaga, to należałoby je zdejmować by być neutralnym
    wyznaniowo. Tylko co powiesić w zamian? Ba! Po co w ogóle coś
    wieszać?

    Idąc dalej, należałoby również zakazać wywieszania flag narodowych,
    ponieważ są to symbole wiary w wartości narodowe, które to wartości
    należy kultywować na podobnej zasadzie jak wszelkie religie.

    Co pozostaje? Szklane domy, z przeźroczystymi ścianami, ponieważ np.
    pomalowanie na kolor biały mogłoby sugerować związek z jakąś religią,
    której symbolem jest biel. A jeśli okaże się, że "przeźroczystość"
    jest symbolem innej religii? Wracamy do jaskiń? A jeśli w jaskiniach
    ktoś znów coś nasmaruje na ścianie, to należy go ukarać? Ukarać jakim
    prawem? Prawem neutralnym wyznaniowo, ale na wskroś religijnym? Co
    pozostaje? Zbiorowe harakiri całej ludzkości? To dopiero byłby
    radykalizm religijny w imię neutralności wyznaniowej!

    Pozdr-
    -Rowerex