  • Data: 2007-05-19 11:59:05
    Temat: Re: Zeznania oskarzonych przed prokuratorem
    Od: Johnson <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    stern pisze:

    > Johnsonie polecam wypowiedź Roberta poniżej.

    Ale tam nie ma żądnych argumentów, jaki to niby są "kardynalne zasady
    prawa"?

    > Argumentacja na to jest taka, że jak już człowiek coś zbroił to ma prawo
    > brnąć w kłamstwa, bo tak.

    To oczywiście, żadna argumentacja ...

    > Sądzę, że nader wielu profesorów-adwokatów własną piersią broniłoby
    > obecnego rozwiązania przed wprowadzeniem omawianego tu rozwiązania.
    > I argumenty o głębokim humaniźmie padałyby gęsto.

    Jak mówiłem, to kwestia przyjętego rozwiązania. Rzeczywiście w krajach
    prawa kontynentalnego obowiązuje podejście, że oskarżony ma prawo
    kłamać. I jakieś sensowne uzasadnienie do tego też by się znalazło.

    Ale praktycznie nie bardzo widzę różnicę.
    Nikt rozsądny nie traktuje wyjaśnień oskarżonego poważnie, chyba że
    znajdują one jakieś potwierdzenie z pozostałych dowodach.
    A to już kwestia oceny dowodów, która byłaby konieczna niezależnie od
    tego czy oskarżony ma prawo kłamać, czy też nie ma prawa.
    Z uwagi na konieczność oceny dowodów nasze rozwiązanie jest nawet
    "lepsze", z punkt widzenia organów wymiaru sprawiedliwości, bo łatwiej
    poddać pod wątpliwość wyjaśnienia oskarżonego.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com