    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: "W miarę możliwości"
    Date: Mon, 27 Mar 2023 14:18:58 GMT

    On 2023-03-27, rowerex rowerex <r...@o...pl> wrote:

> [...]
    > osobistych pracownika",
    >
    > a w tej samej ustawie przepis dotyczący badania wykonywanego przez organ
    > porządku publicznego mówi dodatkowo o intymności, czyli:
    >
    > "badania (...) przeprowadza się z poszanowaniem godności i intymności
    > pracownika."
    >
    > To by znaczyło, że pracodawca ma szanować godność, ale kontrolując jako
    > pracodawca nie musi szanować "intymności", bo tę musi szanować dopiero po
    > wezwaniu policji, no chyba że "intymność" zawiera się w ramach "innych dóbr
    > osobistych", które pracodawca ma szanować...

    Intymność jest zapewne wymieniona w kontekscie organów porządkowych
    jako, że one mogą tę intymność naruszać (pod pewnymi warunkami), a
    pracodawca bezwarunkowo nie może. Jest więc MZ dokładnie odwrotnie niż
    wyżej napisałeś.

    > Pracodawca który w regulaminie obwarował wszystkie swoje metody
    > poszanowania godności i innych dóbr stwierdzeniem "w miarę możliwości"
    > robi to świadomie, celowo i po konsultacjach prawnych - wynika więc z
    > tego, że chce korzystać z wyjątków wynikających z "niemania możliwości
    > z powodu... (zawsze jakiś się znajdzie)", bo po cóż innego by tego
    > sformułowania używał, oraz że wg niego te wyjątki nie będą łamaniem
    > żadnego prawa.

    Myślę, że niepotrzenie starasz się dzielić włos na czworo. W miarę
    możliwości oznacza tu po prostu, że jak się inaczej nie da, rozsądnie
    oceniając. Więc jak można poprosić delikwenta, żeby dyskretnie chuchnął
    w pomieszczeniu obok to należy to zrobić, a nie demonstracyjnie majtać mu
    przed gębą ustnikiem na zebraniu zespołu. W interesie pracodawcy będzie
    unikanie sytuacji gdzie samo badanie można będzie odebrać jako szykanę.

    MZ jak z każdym naruszeniem dóbr osobistych. Czy będzie miał pod górkę
    to też zalezy. Zawsze się może wk.., złożyć wypowiedzenie i pozwać o
    naruszenie dóbr. Parę klocków pewnie ugra (jak pracodawca przegnie).

    --
    Marcin