  • Data: 2023-03-29 02:11:25
    Temat: Re: "W miarę możliwości"
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2023-03-28, rowerex rowerex <r...@o...pl> wrote:

    > Pracodawca posiada osobne pomieszczenia przy bramkach wejściowych, które
    > podał w regulaminie jako pierwsze odnośnie miejsca badania, a ponadto wymienił
    > pomieszczenia alternatywne, ale mimo to w osobnym punkcie dotyczącym metod
    > zapewnienia prywatności użył klauzuli, że "w miarę możliwości zapewnia się
    > badanie w osobnych pomieszczeniach".

    Pewnie wyłącznie po to, żeby nie udowadniać, że nie jest koniem i mieć
    to klarownie w regulaminie, zamiast później okładać się paragrafami
    ustawy ("ale w regulaminie nic ntt nie ma").

    > A w interesie pracownika będzie unikanie przychodzenia do pracy w
    > stanie nietrzeźwości. Uwzględniając tylko interesy, to przepisy prawa
    > można zlikwidować (co by było nieraz z korzyścią dla prawa), ale
    > wróćmy do tematu.

    Ten interes jest bezpośrednią pochodną przepisów.

> [...]
    > regulaminie, pierwsza to właśnie osobne pomieszczenia, a druga to
    > zapewnienie nieprzebywania osób postronnych w miejscu wykonywania
    > badania oraz _podczas_podawania_wyniku_badania_ (użyto określenia
    > "osoby postronne") - i problem w tym, że ta druga metoda jest również
    > obwarowana klauzulą "w miarę możliwości", czyli podczas badania i
    > podawania badanemu wyniku pomiaru w miejscu badania "w miarę
    > możliwości nie będą przebywały osoby postronne" - przebywanie takich
    > osób może skutkować tym, że poznają one wynika badania pracownika, co
    > budzi obawy pracowników czytających regulamin.

    Może.

    > Zatem spory budzi uwarunkowanie możliwościami tej drugiej metody i obu
    > metod z osobna, bo raz, że ujawnienie wyniku badania osobie postronnej
    > raczej dla nikogo nie będzie przyjemne, zwłaszcza że nic odnośnie winy
    > nie musiało zostać przesądzone, a dwa, że obwarowując możliwościami
    > obie metody pracodawca dopuszcza możliwość nie spełnienia żadnej z
    > nich, czyli warunkowo dopuszcza badanie publiczne wraz z ujawnieniem
    > wyniku osobom postronnym.

    Pracodawca dopuszcza opierając się na uwarunkowaniach ustawowych. Ma
    prawo słowem, a to czy się zmieści w jego ramach, to ryzyko pracodawcy,
    Więc ponownie... w interesie jest, żeby się zmieścił.

    > Ów regulamin jest załącznikiem do regulaminu pracy, który pracownik z
    > założenia musi akceptować, a jeżeli nie akceptuje, to nie może być
    > dopuszczony do pracy.

    To ma znaczenie wtórne, jeśli regulamin zawiera jakieś postanowienia
    niezgodne z prawem, a te w kwestiach spornych oceni sąd.

    Nic by prawnie MZ to nie zmieniło.

    --
    Marcin