  • Data: 2005-06-02 11:48:31
    Temat: Re: Licencja OEM
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński) szukaj wiadomości tego autora

    Arek <a...@e...net> writes:

    [snap]

    > Nie ma żadnego uzasadnienia, żeby programy komputerowe były w tym
    > akurat aspekcie traktowane niż inne utwory. To ich producenci
    > próbują wciskać kit, że to udzielenie licencji, a nie sprzedaż
    > egzemplarza. Tylko.. zapominają się zająknąć jakim prawem w takim
    > razie program używa osoba, która licencji nie nabyła. No bo
    > licencja dawana (sic!) sprzętowi to już niewyobrażalny absurd.

    OK, powiedz mi w takim razie jedną rzecz. Pobrałem ze strony firmy
    Sun Microsystems darmową wersję systemu operacyjnego Solaris 10.
    Darmowa wersja różni się od komercyjnej właśnie licencją, na której
    system jest udostępniany. Generalnie i w uproszczeniu chodzi o to,
    że mogę sobie ten system zainstalować na swoim komputerze, ale
    nie mogę przy jego pomocy zarabiać żadnych pieniędzy.

    Gdyby rzeczywiście było z tym prawem autorskim tak, jak piszesz,
    to by znaczyło, że jako właściciel egzemplarza systemu operacyjnego
    mógłbym sobie z nim robić, co mi się podoba, łącznie z zainstalowaniem
    tego systemu na komputerze podpiętym do Internetu i założeniem na tym
    komputerze sklepu internetowego.

    Tym, co mnie ogranicza, jest właśnie _licencja_, na której program
    został mi udostępniony. Licencja określa sposób, w jaki mogę z tego
    produktu korzystać. I tak jest na całym świecie: nie kupuje się
    produktów, tylko zawiera umowy z twórcami, w których na przykład
    określa się, na ilu komputerach może być zainstalowany program lub ile
    osób może z programu korzystać.