eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 755
  • Data wpłynięcia: 2012-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169

755-uklad-zadaniowy



Miernik 1: Liczba ostatecznych orzeczeń sanitarnych na granicy w stosunku do wszystkich orzeczeń
sanitarnych na granicy (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pokazuje stopień ochrony zdrowia ludności
Bazowa
PW
Planowane
przed skutkami
wprowadzenia na obszar Unii
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
Europejskiej towarów nie spełniających wymagań
jakości zdrowotnej (odnosi się on do kontroli
bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i materiałów
oraz
wyrobów
przeznaczonych
do
kontaktu
98,88
99,30
99,40
99,45
99,70
z żywnością). Mierzone działania wpływają także na
usprawnienie obrotu towarowego.
Ocena ryzyka:
Ryzyka związane z realizacją zadania mają charakter głównie wewnętrzny i organizacyjny – przeciwdziała się im
zapewniając odpowiednie wyposażenie i bazę lokalową umożliwiającą dokonanie ostatecznej oceny przesyłki oraz
realizując szkolenia personelu.
Miernik 2: Liczba kontroli stwierdzających uchybienia w przestrzeganiu standardów sanitarno-
epidemiologicznych w stosunku do liczby wszystkich przeprowadzonych kontroli (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do bieżącego oraz zapobiegawczego
Bazowa
PW
Planowane
nadzoru sanitarnego na terenie jednostek resortu spraw
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
wewnętrznych – wysoki odsetek kontroli, w wyniku
których nie stwierdzono uchybień świadczy o sytuacji
w obszarze
zapewnienia
właściwych
standardów
b.d.
b.d.
80
80
≤80
sanitarno-higienicznych.
Ocena ryzyka:
Ryzyko związane jest z brakiem możliwości wyegzekwowania realizacji wydanych zaleceń pokontrolnych lub nakazów
decyzji administracyjnych.
Miernik 3: Liczba osób objętych działaniami profilaktycznymi i promocyjnymi w stosunku do ogólnej
liczby mieszkańców województwa (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
W ramach monitorowania wartości miernika ocenie
Bazowa
PW
Planowane
podlega liczba mieszkańców województwa objętych
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
działaniami
promocyjnymi
i
profilaktycznymi
w zakresie ochrony zdrowia – miernik pozwala ocenić
rozległość oddziaływania na świadomość społeczną
z zakresu zdrowia publicznego na temat chorób oraz ich
56,7
54,1
54,3
54,4
≥54,4
zapobiegania,
jak
też
przestrzegania
przepisów
sanitarnych w zakładach pracy mających wpływ na
zdrowie i życie ludzkie.
Informacje dodatkowe:
Wartość miernika ma charakter uśredniony i uwzględnia odmienne uwarunkowania w poszczególnych województwach.
W perspektywie do 2015 roku maksymalna planowana wartość wynosi 100%.

Inne jednostki sektora finansów publicznych
Zadania i podzadania w ramach funkcji 20. Zdrowie realizuje również 5 innych jednostek sektora finansów
publicznych:
1. Fundusz Emerytalno-Rentowy, za pośrednictwem którego KRUS zapewnia dostęp do usług i świadczeń
opieki zdrowotnej poprzez ewidencję, naliczanie, pobieranie i przekazywanie do NFZ składek na
ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników, ujęty został w zadaniu 20.1.W Dostęp do świadczeń
opieki zdrowotnej (celem zadania jest poprawa dostępności do usług i świadczeń opieki zdrowotnej),
w podzadaniu 20.1.1. Organizacja oraz nadzór nad systemem opieki zdrowotnej. Miernikiem jest „Liczba
rolników i domowników objętych ubezpieczeniem zdrowotnym (bez członków rodziny)”. Planowana

152

wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w 2013 r. to: 1.422 tys. osób. Przewiduje się, że w latach
2014-2015 liczba ta będzie zmniejszała się każdego roku o ok. 10 tys. osób.
2. Agencja Oceny Technologii Medycznych wykonująca dwa zadania:
-
zadanie 20.1.W, w tym podzadanie 20.1.1. (działania w ramach podzadania polegają m.in. na ocenie
świadczeń i technologii medycznych oraz opiniowaniu programów zdrowotnych). Miernikiem dla tego
zadania jest „Liczba wydanych rekomendacji i opinii w zakresie ocen opieki zdrowotnej i technologii
medycznych” – planuje się uzyskanie w 2013 r. wartości miernika na poziomie 300 i utrzymanie tej
wielkości w dwóch następnych latach.
-
zadanie 20.3.W Polityka lekowa (którego celem jest zapewnienie właściwego dostępu do bezpiecznych,
odpowiedniej jakości i skuteczności produktów leczniczych, wyrobów medycznych i produktów
biobójczych), w tym podzadanie 20.3.4. Dostęp do leków i wyrobów medycznych (działania
realizowane w ramach tego podzadania to opracowywanie stanowisk w sprawie zakwalifikowania
leków bądź wyrobów medycznych jako świadczeń gwarantowanych). Miernikiem dla zadania jest
„Liczba wykonanych analiz weryfikacyjnych” – według planu wartość miernika będzie się kształtować
w latach 2013-2015 na poziomie 60 sztuk
3. Profilaktyczny Dom Zdrowia w Juracie, instytucja gospodarki budżetowej przyczyniająca się do
realizacji zadania 20.5.W Nadzór sanitarno-epidemiologiczny, profilaktyka i promocja zdrowia, w tym
podzadania 2.5.1. Profilaktyka zdrowotna, prowadzi działalność w szczególności zorientowaną na ochronę
zdrowia i promocję na rzecz osób niepełnosprawnych. Miernikiem zadania jest „Koszt 1 osobodnia
(wyżywienie, pobyt, rehabilitacja, wynagrodzenia pracowników, eksploatacja budynku)”, który w latach
2013-2015 powinien wynosić 120 zł.
4. Wydawnictwo edukacyjne „PARPAMEDIA”, instytucja gospodarki budżetowej mająca wkład
w realizację zadania 20.5.W, w tym podzadań: 20.5.1. Profilaktyka zdrowotna (w ramach którego
wykonywane są działania na rzecz promocji zdrowego trybu życia, ukierunkowanego na profilaktykę
w zakresie wpływu substancji uzależniających na zdrowie człowieka), a także 20.5.6. Realizacja zadań
edukacyjno-informacyjnych dotyczących uzależnień (edukacja na temat leczenia uzależnienia od substancji
psychoaktywnych, leków, nikotyny dopalaczy, a także alkoholu). Miernikiem wyznaczonym dla zadania jest
„Liczba wydrukowanych książek, broszur, ulotek, plakatów, periodyków”, która ma wzrastać z 704.497
w 2013 r., 739.723 w 2014 r. oraz 754.773 sztuk w 2015 r.
5. Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych, z którego środków finansowane są wydatki na
realizację zadania 20.5.W (w zakresie ograniczania negatywnych skutków wynikających z uzależnienia od
hazardu lub innych uzależnień niestanowiących uzależnienia od substancji psychoaktywnych), w tym
podzadania 20.5.6. (dotyczącego zwiększenia dostępności wiedzy w zakresie problematyki uzależnienia od
hazardu lub innych uzależnień niestanowiących uzależnienia od substancji psychoaktywnych). Miernikiem
dla zadania 20.5.W jest „Liczba działań zrealizowanych w zakresie ograniczania negatywnych skutków
uzależnienia od hazardu lub innych uzależnień niestanowiących uzależnienia od substancji
psychoaktywnych”, która ma w latach 2013-2015 utrzymywać się na poziomie 80 działań.
Efektem realizacji celów zadań i podzadań dla funkcji 20. Zdrowie będzie zwiększenie bezpieczeństwa
zdrowotnego społeczeństwa poprzez zapewnienie trwałego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej oraz m.in.
zapewnienia świadczeń ratujących życie, świadczeń z zakresu ratownictwa medycznego, umożliwienie dostępu
do opieki zdrowotnej osobom nieobjętym ubezpieczeniem zdrowotnym.

153

Funkcja 21. Polityka rolna i rybacka
W ramach funkcji 21. realizowane są zadania związane z rolnictwem, regulacją rynków rolnych oraz rozwojem
obszarów wiejskich. W szczególności obejmują one zagadnienia dotyczące produkcji roślinnej i ochrony roślin
uprawnych, nasiennictwa, produkcji zwierzęcej i hodowli zwierząt, ochrony zdrowia zwierząt, weterynaryjnej
ochrony zdrowia publicznego oraz nadzoru nad zdrowotną jakością środków spożywczych pochodzenia
zwierzęcego. Państwo odpowiada także za regulację rynków rolnych, sprawy przetwórstwa i przechowalnictwa
rolno-spożywczego oraz zapewnienie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Ponadto, w ramach
funkcji realizowane są także mechanizmy Wspólnej Polityki Rolnej, do których zalicza się m. in. dopłaty
bezpośrednie dla rolników oraz płatności w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Państwo dąży także do podniesienia konkurencyjności polskiego rybołówstwa i przetwórstwa rybnego.
Wspólnym celem działań dla funkcji 21. jest wzmocnienie konkurencyjności gospodarstw rolnych poprzez
wspieranie dochodów gospodarstw wiejskich oraz rozwój obszarów wiejskich. Przewidywany postęp powinien
pozwolić na pełne wykorzystanie środków pomocowych w tej dziedzinie, na co wskazuje m.in. planowane do
końca 2015 r. pełne – 100% wykorzystanie limitu środków EFRROW na realizację programów rozwoju
obszarów wiejskich.
W ramach funkcji 21. wyodrębniono 7 zadań budżetowych (w tym 2 zadania priorytetowe). Na realizację
wszystkich zadań w tej funkcji w 2013 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków 18,83 mld zł.
Oprócz państwowych jednostek budżetowych zadania w ramach funkcji 21. Polityka rolna i rybacka realizują
następujące jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane do planowania w układzie zadaniowym:
-
Agencja Rynku Rolnego,
-
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
-
Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych,
-
Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie,
-
Polski Klub Wyścigów Konnych.
Budżet państwa i budżet środków europejskich
W tabeli 21 zaprezentowano zestawienie wydatków z budżetu państwa oraz z budżetu środków europejskich
w podziale na zadania (odpowiednio w tys. zł i w %).









154

Tabela 21
Plan na 2013 r. (w tys. zł)
Zadanie
21.3
21.2
BP
BŚE
Ogółem
21.4
3,0%
0,7%
0,4% 21.5
21.1
2,7%
21.1
209 854
0
209 854
1,1%
21.6
2,9%
21.2
127 911
0
127 911
21.3
546 118
0
546 118
21.4
72 223
0
72 223
21.5
308 247
184 729
492 976
21.7
89,2%
21.6
180 436
363 371
543 807
21.7
5 039 437
11 403 675
16 443 112

Przy powyższych nakładach planuje się osiągnąć wskazane poniżej cele oraz wartości docelowe mierników
zadań.
Zadanie 21.1.W Rozwój produkcji roślinnej i ochrona roślin uprawnych
Celem zadania jest zapewnienie warunków do prowadzenia produkcji rolnej zgodnej z zasadami dobrej
kultury rolnej. Zadanie realizowane jest przez prowadzenie badań na rzecz postępu biologicznego w produkcji
roślinnej, rejestrację, rekomendacje i ochronę prawną odmian roślin uprawnych, wykonywanie nadzoru nad
zdrowiem roślin, obrotem i stosowaniem środków ochrony roślin, jak również nad wytwarzaniem, oceną
i obrotem materiałem siewnym. W ramach zadania realizowane są również wieloletnie programy badawczo-
rozwojowe wspierające postęp biologiczny w produkcji roślinnej oraz ochronę roślin. Zadanie zawiera się
w dziale administracji rządowej Rolnictwo.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 21.1.W wykorzystywane będą 2 mierniki:
Miernik 1: Przekroczenia NDP (najwyższe dopuszczalne pozostałości) środków ochrony roślin w płodach
rolnych, według danych z monitoringu (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik stanowi m.in. o jakości produktów rolniczych
Bazowa
PW
Planowane
i bezpieczeństwie żywności oraz skuteczności działania
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
służb odpowiedzialnych za nadzór nad produkcją
roślinną, w tym stosowaniem środków ochrony roślin,
które mogłyby spowodować trwałe i nieodwracalne
zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt.
1
<2,5
<2,5
<2,5
<2,5
Niska wartość miernika świadczy m.in. o stosowaniu
zasad dobrej kultury rolnej.
Ocena ryzyka:
Brak dopuszczonych do stosowania w danych uprawach środków ochrony roślin może spowodować, że producenci rolni
będą stosowali środki ochrony roślin niedopuszczone do obrotu na terytorium RP lub niezgodnie etykietą.
Wysoka cena środków ochrony roślin na rynku może natomiast spowodować stosowanie podrobionych środków ochrony
roślin.




155

Miernik 2: Liczba kontroli i badań laboratoryjnych w stosunku do liczby obiektów potencjalnie
poddanych kontroli (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
odzwierciedla
wielkość
skontrolowanej
Bazowa
PW
Planowane
produkcji pierwotnej kierowanej na rynek – oznacza on
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
liczbę zaplanowanych na dany rok do przeprowadzenia
kontroli i analiz laboratoryjnych w stosunku do
obiektów
potencjalnie
poddanych
kontroli
tj.
gospodarstw rolnych, przedsiębiorców wpisanych do
92,5
112,2
118,2
118,4
118,4
rejestrów Wojewódzkich Inspektoratów Ochrony Roślin
i Nasiennictwa.
Informacje dodatkowe:
Ocena ryzyka:
Kontrole są prowadzone pod kątem zapewnienia prawidłowego
Czynnikami ryzyka są m.in.:
i bezpiecznego obrotu produktów roślinnych oraz wysokiej
-
niewystarczająca
informacja
w
zakresie
jakości materiału siewnego będącego w produkcji i obrocie,
bezpieczeństwa żywności w produkcji pierwotnej,
bezpiecznej
żywności
pochodzenia
roślinnego
oraz
-
warunki klimatyczne wpływające na produkcję
zapobiegania zagrożeniom dla zdrowia człowieka, zwierząt
roślinną,
i środowiska. Wartość miernika ma charakter uśredniony
-
sytuacja ekonomiczna w rolnictwie.
i uwzględnia odmienne uwarunkowania w poszczególnych
województwach.
Zadanie 21.2. Rozwój produkcji zwierzęcej i hodowli zwierząt
Zadanie służy osiągnięciu celu, którym jest zapewnienie stabilnych warunków do realizacji programów
hodowlanych i działań wspomagających postęp biologiczny w produkcji zwierzęcej. Ze środków
publicznych dofinansowywane są przedsięwzięcia dotyczące zrównoważonego użytkowania i ochrony
bioróżnorodności zwierząt gospodarskich. Interwencja państwa stwarza hodowcom możliwości wykorzystania
najnowszych osiągnięć hodowli i nauki, przy równoczesnej poprawie warunków zewnętrznych bytowania
zwierząt, w tym m. in. w zakresie środowiska, żywienia i infrastruktury. Zadanie obejmuje także czynności
związane z oceną wartości hodowlanej i użytkowej bydła, świń i owiec, ochroną zasobów genetycznych
zwierząt gospodarskich, kontrolą w zakresie organizacji hodowli.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 21.2. wykorzystywany będzie miernik:
Miernik: Liczba zwierząt wpisanych do ksiąg hodowlanych w stosunku do pogłowia zwierząt ogółem na
przykładzie krów ras mlecznych (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na monitorowanie sytuacji w zakresie
Bazowa
PW
Planowane
elitarnego pogłowia zwierząt, a zwłaszcza ewentualnego
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
zagrożenia jego likwidacji, co wpływałoby negatywnie
na poziom efektywności rolnictwa i dostosowanie
produkcji do wymogów konsumenta oraz na utrzymanie
24,64
21,00
21,00
21,00
21,00
dobrej pozycji produktów rolno-spożywczych na rynku
unijnym i światowym.
Informacje dodatkowe:
Ocena ryzyka:
Wartość miernika wyliczana jest na przykładzie danych
Istnieje ryzyko niewykonania wartości miernika
o pogłowiu krów ras mlecznych, ze względu na znaczenie tej
w sytuacji
zagrożenia
epizootycznego
lub
klęsk
grupy wśród zwierząt gospodarskich w Polsce. Za bezpieczny
żywiołowych.
poziom udziału pogłowia elitarnych zwierząt hodowlanych
w stosunku do pogłowia masowego uważa się poziom 20%.
Zadanie 21.3.W Ochrona zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz zdrowia publicznego
W zakres zadania wchodzi działalność umożliwiająca zapewnienie bezpieczeństwa epizootycznego i zdrowia
publicznego w kraju w zakresie weterynarii, polegająca w szczególności na zwalczaniu chorób zakaźnych
i zapewnieniu dobrostanu zwierząt. W tym obszarze wykonywane są w szczególności czynności z zakresu
koordynacji i nadzoru w zakresie ochrony zdrowia zwierząt, jakości produktów pochodzenia zwierzęcego i pasz

156
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 30 . [ 31 ] . 32 ... 40 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: