eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 755
  • Data wpłynięcia: 2012-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169

755-uklad-zadaniowy


Funkcja 6. Polityka gospodarcza kraju
Funkcja obejmuje zadania, których realizacja zapewnia stały wzrost gospodarczy, postęp społeczno-
ekonomiczny oraz rozwój gospodarki krajowej. W ramach tej funkcji realizowane są inicjatywy związane
z współpracą gospodarczą z zagranicą, polityką energetyczną i własnością przemysłową. Zadania państwa
obejmują umacnianie konkurencyjności oraz innowacyjności, zapewniają tworzenie optymalnych warunków
prawnych i organizacyjnych dla gospodarki. Zadania dotyczą nadzoru nad rynkiem energetycznym,
bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną, jak też zapewnienia stabilnych dostaw paliw i energii oraz
zwiększeniu efektywności ich wykorzystania m.in. dzięki niezawodnej infrastrukturze. Podstawowy cel funkcji
6., jakim jest stabilny i zrównoważony rozwój gospodarki polskiej, mierzony jest m.in. za pomocą wysokości
nakładów na działalność badawczo-rozwojową i innowacyjną. Przewidywana jest zmiana wysokości tych
nakładów z 38,0 mld zł w 2012 r. do 52,1 mld zł w 2015 r.
W ramach funkcji 6. wyodrębniono 12 zadań budżetowych (w tym 2 zadania priorytetowe). Na realizację
wszystkich zadań w tej funkcji w 2013 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków 6,92 mld zł.
Oprócz państwowych jednostek budżetowych zadania w ramach funkcji 6. Polityka gospodarcza kraju
realizują następujące jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane do planowania w układzie
zadaniowym:
-
Fundusz Kredytu Technologicznego,
-
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości,
-
Polskie Centrum Akredytacji,
-
Urząd Dozoru Technicznego,
-
Agencja Rezerw Materiałowych,
-
Polska Organizacja Turystyczna.
Budżet państwa i budżet środków europejskich
W tabeli 6 zaprezentowano zestawienie wydatków z budżetu państwa oraz z budżetu środków europejskich
w podziale na zadania (odpowiednio w tys. zł i w %).












47

Tabela 6
Plan na 2013 r. (w tys. zł)
Zadanie
BP
BŚE
Ogółem
6.1
795 328
1 639 606
2 434 934
6.2
566 225
961 241
1 527 466
6.3
52 933
9 678
62 611
6.1
6.4
58 825
50 679
109 504
45,7%
6.2
28,7%
6.5
127 602
0
127 602
6.6
286 332
2 591
288 923
6.3
6.7
23 642
0
23 642
6.12
1,2%
2,9%
6.4
6.8
19 958
0
19 958
6.11
2,1%
2,7%
6.9
38 827
0
38 827
6.10
6.5
6.9
7,3%
6.8
6.6
0,7%
6.7
2,4%
6.10
389 519
1 529
391 048
0,4%
5,4%
0,4%
6.11
146 274
0
146 274

6.12
152 359
0
152 359
Przy powyższych nakładach planuje się osiągnąć wskazane poniżej cele oraz wartości docelowe mierników
zadań.
Zadanie 6.1. Wzrost konkurencyjności gospodarki

Głównym celem zadania jest zrównoważony rozwój polskiej gospodarki. W zadaniu tym kreowane są
E
W

efektywne, stabilne i sprzyjające rozwojowi warunki prawno-organizacyjne dla przedsiębiorców, jak również
O
T

wdrażane są inicjatywy, których celem jest m.in. zwiększenie dostępu przedsiębiorców do kapitału, pobudzanie
E
T
Y

innowacyjności, konkurencyjności i przedsiębiorczości, jak też zapewnienie warunków do tworzenia nowych
R
IO

miejsc pracy. Ponadto, podejmowane są czynności mające na celu wzmocnienie pozytywnego wizerunku Polski
R
P

za granicą oraz pozycji polskich interesów gospodarczych, ochronę unijnego rynku przed nieuczciwymi
IE
N

praktykami handlowymi, zrównoważenie wymiany oraz wzrost polskiego eksportu. Zadanie zawiera się w dziale
A
D

administracji rządowej Gospodarka.
A
Z


48

Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 6.1. wykorzystywany będzie miernik:
Miernik: PKB per capita (w relacji do UE-27), (w %)
Opis miernika:
70
69
Miernik
jest
jednym
z
kluczowych
wskaźników
stosowanych do pomiaru wpływu polityki państwa na
68
rzecz osiągnięcia stabilności i zrównoważonego rozwoju
67
gospodarki oraz intensywności procesu konwergencji.
66
66
64,8
% 64
Ocena ryzyka:
62
61
Głównym ryzykiem, które skutkować może osiągnięciem
niższej od zakładanej wartości miernika jest niestabilna
60
sytuacja zewnętrzna, duża niepewność co do kształtowania
się sytuacji gospodarczej w innych krajach, szczególnie
58
w krajach, z którymi prowadzona jest wymiana handlowa
na dużą skalę.
2011
2012
2013
2014
2015

Zadanie 6.2.W Bezpieczeństwo gospodarcze państwa
W ramach zadania realizowane są przedsięwzięcia, których celem jest zapewnienie ciągłości dostaw surowców
energetycznych. Obejmują one rozbudowę specjalistycznej infrastruktury, umożliwiają podwyższenie
sprawności wytwarzania, przesyłania, dystrybucji i użytkowania energii oraz wzrost efektywności
funkcjonowania górnictwa węgla kamiennego. Istotne są także inicjatywy zapewniające wzrost udziału
odnawialnych źródeł energii w bilansie paliwowo-energetycznym, w tym biopaliw, a także tworzenie warunków
do rozwoju energetyki jądrowej w Polsce oraz pozyskiwanie rezerw strategicznych. Zadanie zawiera się w dziale
administracji rządowej Gospodarka.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 6.2.W wykorzystywane będą 3 mierniki:
Miernik 1: Udział produkcji energii elektrycznej z paliw pochodzenia krajowego w krajowej produkcji
energii elektrycznej (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Udział paliw pochodzenia krajowego w produkcji
Bazowa
PW
Planowane
energii elektrycznej jest jednym z powszechnie
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
stosowanych
mierników
wykorzystywanych
do
mierzenia bezpieczeństwa energetycznego, ponieważ
obrazuje
on
możliwości
zaopatrzenia
sektora
94,4
>85
>85
>85
>85
wytwarzania energii elektrycznej w krajowe surowce
energetyczne.





49

Miernik 2: Stosunek ponoszonych przez elektroenergetyczne i gazowe przedsiębiorstwa sieciowe
(operatorów systemów przesyłowych i największych operatorów systemów dystrybucyjnych) nakładów
inwestycyjnych do ponoszonej amortyzacji

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla stan infrastruktury przedsiębiorstw
Bazowa
PW
Planowane
energetycznych.
Ponoszone
przez
przedsiębiorstwa
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
elektroenergetyczne i gazowe nakłady inwestycyjne
pozwalają na wprowadzanie do eksploatacji urządzeń
i technologii nowej generacji o znacznie zmniejszonej
b.d.
b.d.
1,65
1,65
1,65
awaryjności, co znajduje bezpośrednie przełożenie na
zapewnienie ciągłości dostaw surowców energetycznych.
Ocena ryzyka:
Głównym czynnikiem wpływającym na poziom wykonania wartości miernika jest niepewna sytuacja gospodarcza na
świecie, która rzutuje na popyt na energię i dostępność finansowania, co może ograniczać inwestycje przedsiębiorstw
elektroenergetycznych i gazowych.
Miernik 3: Liczba uzgodnień w stosunku do liczby przedsiębiorców zobowiązanych do uzgodnienia (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik dotyczy działalności Wojewodów, którzy są
Bazowa
PW
Planowane
odpowiedzialni za bieżący monitoring przygotowania
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
przedsiębiorców
energetycznych
do
wprowadzenia
ograniczeń
w
dostarczaniu
ciepła
w
sytuacjach
nadzwyczajnych, skutkujących ich wprowadzeniem przez
Radę Ministrów. W tym celu Wojewodowie prowadzą
z dostawcami
ciepła
uzgodnienia

odpowiednio
65,7
≥80,0
≥80,0
≥80,0
≥80,0
przygotowane plany ograniczeń pozwalają na maksymalne
wykorzystanie możliwości zaopatrzenia w ciepło lub
ograniczenie jego dostawy w sposób najmniej uciążliwy.
Informacje dodatkowe:
Wartość miernika ma charakter uśredniony i uwzględnia odmienne uwarunkowania w poszczególnych województwach.
W perspektywie do 2015 r. maksymalna planowana wartość wynosi 100%.
Zadanie 6.3.W Wspieranie rozwoju i regulacja rynku telekomunikacyjnego i pocztowego
Wspieranie i regulacja rynku telekomunikacyjnego i pocztowego obejmuje m.in. tworzenie ram prawnych
funkcjonowania rynku pocztowego, jak również zapewnienie finansowego wsparcia dla operatora publicznego
na realizację ustawowych obowiązków świadczenia powszechnych usług pocztowych. Regulowane są także
zasady funkcjonowania rynku telekomunikacyjnego oraz prowadzone są działania związane z inwestycjami
operatorów telekomunikacyjnych i innych inwestorów w infrastrukturę telekomunikacyjną. Ponadto, w ramach
tego zadania prowadzi się działania mające na celu regulację rynku usług pocztowych i podnoszenie jakości
usług świadczonych przez operatorów pocztowych. Celem polityki Państwa w tym zakresie jest wzrost
dostępności usług telekomunikacyjnych i pocztowych dla społeczeństwa oraz zwiększanie ich
wykorzystania. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Łączność.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 6.3.W wykorzystywane będą m.in. następujące mierniki:
Miernik 1: Penetracja stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do sieci Internet (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do liczby stacjonarnych łączy
Bazowa
PW
Planowane
szerokopasmowych przypadających na 100 mieszkańców
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
Polski.
Pozwala
on
na
ocenę
dostępności
do
szerokopasmowego Internetu oraz określenie dystansu jaki
dzieli Polskę od innych państw członkowskich UE. Pośrednio
pozwala on na ocenę działań publicznych w zakresie
wsparcia
rozwoju
infrastruktury
teleinformatycznej
14,9
17,2
17,8
18,4
19
(szczególnie
na
terenach
słabiej
zurbanizowanych),
przeciwdziałania zjawisku wykluczenia cyfrowego i budowy
społeczeństwa informacyjnego

50

Miernik 2: Odsetek gospodarstw domowych z określoną przepływnością (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik jest wykorzystywany przez Urząd Komunikacji
Bazowa
PW
Planowane
Elektronicznej
i
dotyczy
zagwarantowania
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
powszechnego dostępu do sieci teleinformatycznej
o odpowiedniej przepustowości, który umożliwia rozwój
elektronicznej gospodarki, e-zdrowia, cyfrowych usług
65
75
80
85
90
publicznych, dostępu do zasobów informacyjnych
administracji i telepracy.
Ocena ryzyka:
Realizacja wartości miernika jest uzależniona m.in. od wyniku przetargu dla LTE oraz od wprowadzenia niezbędnych
zmian legislacyjnych (prawo drogi), umożliwiające szybkie i sprawne wydawanie decyzji administracyjnych.
Zadanie 6.4.W Wsparcie i promocja turystyki

E

W obszarze turystyki państwo realizuje swoją politykę poprzez podejmowanie działań na rzecz podnoszenia
W
konkurencyjności produktów turystycznych oraz wzmocnienia turystycznego wizerunku Polski. Działania
O
T
E

sprzyjają rozwojowi turystyki, rozwojowi społeczno-gospodarczemu Polski oraz podnoszeniu konkurencyjności
T
Y
R

regionów i kraju, przy jednoczesnym zachowaniu walorów kulturowych i przyrodniczych. Wspierane są
IO
działania w zakresie podnoszenia jakości usług turystycznych, promowania idei kształcenia i doskonalenia
R
P

zawodowych i społecznych kadr dla turystyki. Zadanie obejmuje również działania marketingowe i promocyjne.
IE
N

Celem podejmowanych działań jest utrzymanie liczby przyjazdów turystów zagranicznych odwiedzających
A
D
A

Polskę na dotychczasowym poziomie. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Turystyka.
Z
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 6.4.W wykorzystywane będą 3 mierniki:
Miernik 1: Szacunkowa liczba turystów zagranicznych przyjeżdżających do Polski w danym roku
(w mln os.)

Opis miernika:
Miernik przedstawia szacunkową liczbę przyjazdów
14
turystów zagranicznych do Polski – pozwala on m.in.
13,5
13,5
13,5
13,5
dokonać oceny rezultatów polityki państwa w zakresie
13,3
współpracy międzynarodowej, promocji i podnoszenia
s.
konkurencyjności polskiego rynku usług turystycznych
o 13
(w tym także działań marketingowych i promocyjnych
ln
m
podejmowanych przez Polską Organizację Turystyczną).
Ocena ryzyka:
Turystyka jest dziedziną gospodarki niezwykle wrażliwą
12
na czynniki o charakterze zewnętrznym – pogorszenie się
światowej koniunktury (kryzys gospodarczy) może
2011
2012
2013
2014
2015
wpłynąć na spadek wartości miernika.

Miernik 2: Liczba osób korzystających z produktów turystycznych (w tys. osób)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
odzwierciedla
efekty
realizacji
Bazowa
PW
Planowane
kompleksowych,
ponadregionalnych
projektów
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
turystycznych o charakterze unikatowym oraz projektów
przewidujących wsparcie dla obiektów stanowiących
wyjątkowe atrakcje turystyczne, które mają wpływ na
0
681
3 900
4 211
4 249
potencjał, konkurencyjność produktu turystycznego oraz
dynamikę ruchu turystycznego w Polsce.
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Zagrożenia dla wykonania przewidywanej wartości
Wartość miernika prezentowana jest narastająco. Wartość
miernika mogą stanowić m.in. przedłużające się
bazowa wynika z terminu rozpoczęcia (2010 r.) realizacji
procedury
postępowania
o udzielenie
zamówienia
kluczowych, wieloletnich przedsięwzięć, w ramach których
publicznego, niezadowalająca jakość infrastruktury,
udostępnienie
turystom
produktów
poprzedzone
jest
niezadowalająca
jakość
i
różnorodność
oferty
kapitałochłonnymi inwestycjami.
turystycznej projektów, pogorszenie się koniunktury

gospodarczej w kraju.

51
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 30 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: