eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 755
  • Data wpłynięcia: 2012-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169

755-uklad-zadaniowy


Przy powyższych nakładach planuje się osiągnąć wskazane poniżej cele oraz wartości docelowe mierników
zadań.
Zadanie 13.1.W Pomoc i integracja społeczna
Z
A
D

Celem polityki państwa w zakresie zadania jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych
A
N

sytuacji życiowych. Państwo udziela wsparcia finansowego jednostkom samorządu terytorialnego w realizacji
IE
P

zadań pomocy społecznej, osobom i rodzinom w trudnej sytuacji życiowej (w szczególności osobom samotnym
R
IO

w podeszłym wieku, chorym lub niepełnosprawnym). W ramach zadania prowadzone są również działania
R
Y

związane z finansowym wsparciem tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów
T
E
T

dla bezdomnych. Pomoc państwa związana jest także ze świadczeniem specjalistycznych usług opiekuńczych
O
W

osobom z zaburzeniami psychicznymi, czy przeciwdziałaniem bezdomności. Ponadto, dąży się do zapewnienia
E

klientom pomocy społecznej dobrej jakości usług zgodnie z odpowiednim standardem oraz fachowej obsługi
przez wykwalifikowany personel. W zakres zadania wpisuje się również realizacja świadczeń dla weteranów
misji poza granicami państwa. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Zabezpieczenie społeczne.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 13.1. wykorzystywane będą 4 mierniki:
Miernik 1: Stosunek liczby osób korzystających z pomocy niepieniężnej do ogólnej liczby osób
korzystających z pomocy społecznej (w %)

Opis miernika:
Miernik obrazuje stopień usamodzielniania osób i rodzin
60
korzystających z pomocy społecznej, ich aktywizację.
Oddaje on kierunek polityki społecznej państwa, która
mając na celu zapobieganie trudnym sytuacjom życiowym,
zmierza do podkreślenia wagi niepieniężnych form
pomocy. W perspektywie wieloletniej planuje się
55
utrzymanie wartości miernika na obecnym poziomie.
53
53
53
53
53
Ocena ryzyka:
%
Na niewykonanie wartości docelowej miernika może mieć
50
wpływ
spowolnienie
procesu
aktywizacji
osób
korzystających z pomocy społecznej, któremu można
zaradzić wprowadzając nowe mechanizmy motywujące
beneficjentów pomocy do działania.
45
Informacje dodatkowe:
Miernik obliczany jest na podstawie liczby beneficjentów,
którzy mogą jednocześnie korzystać z różnych form
40
pomocy: pieniężnych oraz niepieniężnych. Oznacza to, że
2011
2012
2013
2014
2015
udziały osób korzystających z obu form pomocy nie będą

sumować się do 100%.

97

Miernik 2: Liczba lokali i miejsc noclegowych tworzonych w ramach rządowego programu wsparcia
budownictwa dla najuboższych (w szt.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik obrazuje efekty pomocy państwa w zakresie
Bazowa
PW
Planowane
zwiększania dostępności mieszkań i schronień dla osób
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
bezdomnych. Na wartość miernika składa się liczba
planowanych do utworzenia lokali socjalnych,
mieszkań chronionych, lokali komunalnych oraz liczba
1 895
3 900
2 000
2 650
2 650
miejsc w noclegowniach i domach dla bezdomnych.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika związane jest m.in. z:
-
kształtowaniem się wysokości kosztów w budownictwie mieszkaniowym,
-
rzeczywistą, ostateczną strukturą finansowania przedsięwzięć różniących się od siebie poziomem wsparcia (lokale
mieszkalne/noclegownie).
Miernik 3: Liczba osób, które skorzystały z pomocy dla weteranów
Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik określa planowaną liczbę weteranów, którzy
Bazowa
PW
Planowane
skorzystają z oferowanej im przez państwo pomocy
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych.
0
500
1 000
1 500
2 000
Informacje dodatkowe:
Miernik wprowadzono w związku z realizacją ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami
państwa. Ze względu na termin wejścia w życie ustawy wartość bazowa w 2011 r. wynosi 0.
Miernik 4: Liczba osób korzystających z różnych form pomocy w stosunku do ogólnej liczby mieszkańców
w województwie (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala określić tendencje w zakresie
Bazowa
PW
Planowane
realizowanych w obszarze pomocy społecznej działań
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
związanych z usamodzielnieniem klientów pomocy
społecznej.
7,3
7,5
7,3
7,6
7,7
Ocena ryzyka:
Ryzyko
niewykonania
miernika
związane
jest
Informacje dodatkowe:
z sytuacją gospodarczą kraju – sytuacja materialna
Miernik dotyczy działalności Wojewodów – jego wartość ma
mieszkańców poszczególnych województw rzutuje na
charakter uśredniony i uwzględnia odmienne uwarunkowania
liczbę
osób
korzystających
z
pomocy,
która
w poszczególnych województwach.
w większości przypadków przyznawana jest w oparciu
o kryterium dochodowe.
Zadanie 13.2. Świadczenia społeczne
W ramach zadania wykonuje się czynności mające na celu zapewnianie środków dla osób uprawnionych do
korzystania ze świadczeń z systemu ubezpieczeń społecznych oraz systemów zaopatrzenia społecznego.
Polegają one na wypłacie świadczeń należnych z ubezpieczeń społecznych (emerytur, rent i zasiłków),
z ubezpieczenia społecznego rolników, z zaopatrzenia emerytalno-rentowego żołnierzy zawodowych
i funkcjonariuszy służb mundurowych, uposażeń sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku. W ramach zadania
realizowane są również działania związane z tworzeniem podstaw prawnych efektywnego funkcjonowania
systemów ubezpieczeń społecznych i zaopatrzenia społecznego. Wiodącym działem administracji rządowej dla
powyższego zadania jest Zabezpieczenie społeczne.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 13.2. wykorzystywanych będzie 10 różnych mierników. W kolejnych
latach planuje się ujednolicenie mierników stosowanych w tym zadaniu przez poszczególnych dysponentów –
optymalnie wprowadzając miernik odnoszący się do kosztów obsługi administracyjno-finansowej wypłaty
poszczególnych świadczeń.

98

Miernik 1: Stosunek liczby osób objętych ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym w systemie
powszechnym do liczby osób w wieku produkcyjnym

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik realizowany jest przez MPiPS i prezentuje
Bazowa
PW
Planowane
wskaźnik obciążenia demograficznego, który silnie
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
determinuje sytuację finansową Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych.
Zapewnianie
środków
dla
osób
uprawnionych do korzystania ze świadczeń z systemu
ubezpieczeń społecznych oraz systemów zaopatrzenia
0,60
0,60
0,62
0,62
0,63
społecznego stanowi jedną z podstawowych funkcji
państwa.
Ocena ryzyka:
Na wzrost (bądź spadek) liczby osób objętych ubezpieczeniami społecznymi wpływają w szczególności poziom
zatrudnienia w gospodarce narodowej oraz stopa bezrobocia. Z kolei na liczbę osób w wieku produkcyjnym wpływają
czynniki demograficzne, uwarunkowania społeczno-ekonomiczne oraz przepisy prawne, decydujące, w jakim wieku
pracownik przechodzi na emeryturę. Należy podkreślić, że społeczeństwo polskie starzeje się, na co wpływa przede
wszystkim wydłużenie się przeciętnej długości życia i spadek współczynnika dzietności. Spadek liczby osób w wieku
produkcyjnym może mieć negatywny wpływ na stabilność finansów publicznych, w tym stan Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych.
Miernik 2: Liczba emerytów i rencistów otrzymujących świadczenia z Funduszu Emerytalno-Rentowego
przypadających na 100 osób ubezpieczonych w systemie ubezpieczeń społecznych rolników (w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik realizowany jest przez Kasę Rolniczego
Bazowa
PW
Planowane
Ubezpieczenia Społecznego i odzwierciedla zmiany
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
w kształtowaniu się liczby
osób pobierających
świadczenia emerytalno-rentowe w stosunku do osób
opłacających składki na ubezpieczenie emerytalno-
88,32
86,94
85,81
84,83
83,91
rentowe
w
systemie
ubezpieczeń
społecznych
rolników.
Ocena ryzyka:
Wykonanie planowanej wartości miernika uzależniona jest przede wszystkim od zmiany liczby świadczeniobiorców
i ubezpieczonych, na które bezpośredni wpływa mają uwarunkowania społeczno-ekonomiczne, zmiany regulacji
prawnych oraz współczynnik śmiertelności – zgony osób pobierających świadczenia emerytalno-rentowe.
Miernik 3: Procent wydatków FUS i FEP pokrytych z wpływów ze składek
Opis miernika:
Wartości miernika
Za realizację miernika odpowiedzialny jest Zakład
Bazowa
PW
Planowane
Ubezpieczeń Społecznych, który zobowiązany jest do
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
wypłaty świadczeń z zakresu ubezpieczeń społecznych
należnych z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
i Funduszu Emerytur Pomostowych. W przypadku
niewystarczającego poziomu przychodów własnych
61,0
69,6
69,1
68,3
68,4
Funduszy współfinansowane są one ze środków
budżetu państwa m.in. w formie dotacji.
Ocena ryzyka:
Do najważniejszych zagrożeń, mających bezpośredni wpływ na wartość miernika, należy zaliczyć odchylenia w stosunku
do wielkości planowanych wskaźników makroekonomicznych, założeń demograficznych oraz zmian prawno-
systemowych (regulujących m.in. obowiązujące stopy procentowe składek na ubezpieczenia społeczne, rozszerzające
grupę osób uprawnionych do świadczeń, zakres tych uprawnień, wysokość świadczeń, okres ich pobierania czy sposób ich
waloryzacji), co wpływa bezpośrednio na poziom przychodów i wydatków Funduszy.


99

Miernik 4: Liczba świadczeniobiorców przypadająca na 1 osobę obsługującą system świadczeń (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Liczba świadczeniobiorców przypadająca na 1 osobę
Bazowa
PW
Planowane
obsługującą
system
świadczeń
pozwala
na
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
zapewnienie odpowiedniej liczby pracowników, którzy
w sposób płynny zrealizują zadanie.
81,3
94,7
93,3
101,3
108,0
Ocena ryzyka:
Wykonanie planowanej wartości miernika uzależnione jest przede wszystkim od decyzji sędziów, którzy na własny
wniosek mogą przejść w stan spoczynku przed ukończeniem 70 lat życia. Innym czynnikiem determinującym wysokość
wskaźnika jest ruch naturalny – zgon sędziego.
Miernik 5: Liczba sędziów w stanie spoczynku i uposażeń rodzinnych przypadająca na 100 sędziów
czynnych zawodowo (w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik realizowany jest przez Naczelny Sąd
Bazowa
PW
Planowane
Administracyjny – wartości miernika uwzględniają
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
tendencję
wzrostu
liczby
sędziów
sądów
administracyjnych przechodzących w stan spoczynku
w stosunku do w miarę stabilnego poziomu sędziów
22
25,9
26,2
28,6
31,2
czynnych zawodowo.
Ocena ryzyka:
Odchylenia od zakładanych wartości docelowych miernika mogą wystąpić w przypadkach związanych z przechodzeniem
sędziów w stan spoczynku na ich wniosek.
Miernik 6: Liczba świadczeń (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik obrazuje liczbę wypłacanych uposażeń wobec
Bazowa
PW
Planowane
sędziów
Trybunału
Konstytucyjnego
w
stanie
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
spoczynku
oraz
wobec
uprawnionych
rodzin
w stosunku do ogólnej liczby świadczeń rocznie.
21
29
28
29
34
Miernik 7: Liczba uprawnionych do uposażenia w stanie spoczynku oraz liczba uprawnionych do
uposażenia rodzinnego przypadających na 100 czynnych prokuratorów (w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę realizacji wypłat uposażeń
Bazowa
PW
Planowane
oraz dodatków do tych uposażeń prokuratorom
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
w stanie spoczynku oraz członkom ich rodzin – przez
IPN.
13,53
14,39
19,40
19,40
19,40
Ocena ryzyka:
Ryzyko niepełnego wykonania miernika wiąże się z rezygnacją prokuratora z przejścia w stan spoczynku. Na realizację
miernika wpływ mają również czynniki losowe, niezależne od Instytutu.
Miernik 8: Liczba świadczeniobiorców (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik bezpośrednio odnosi się do celu zadania
Bazowa
PW
Planowane
i obejmuje
swoim
zakresem
obsługę
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
świadczeniobiorców, czyli funkcjonariuszy i sędziów
część 15
w stanie spoczynku oraz ich rodzin w ramach
2 195
2 372
2 552
2 669
2 753
systemów zaopatrzenia i ubezpieczenia społecznego.
Za
realizację
miernika
odpowiada
Minister
część 37
Sprawiedliwości.
29 482
30 452
31 301
32 201
33 100
Ocena ryzyka:
Na kształtowanie się wartości miernika ma wpływ m.in. zmienna i niemożliwa do precyzyjnego zaplanowania
z wyprzedzeniem liczba sędziów i funkcjonariuszy przechodzących w danym roku w stan spoczynku, liczba sędziów
sprawujących w dalszym ciągu funkcję sędziego, pomimo uzyskania wieku uprawniającego do przejścia w stan
spoczynku, jak również liczba sędziów i funkcjonariuszy oraz członków ich rodzin tracących prawo do świadczeń (np. na
skutek śmierci świadczeniobiorcy). Istotny wpływ mają także zdarzenia o charakterze losowym.

100

Miernik 9: Liczba uprawnionych do wojskowego zaopatrzenia emerytalno-rentowego przypadających na
100 żołnierzy zawodowych (w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
określa
liczbę
osób,
korzystających
Bazowa
PW
Planowane
z wojskowego
systemu
emerytalno-rentowego
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
przypadających
na
100
czynnych
żołnierzy
zawodowych. Za realizację miernika odpowiada
161
163
166
167
169
Minister Obrony Narodowej.
Miernik 10: Średnioroczna liczba wypłaconych świadczeń (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do realizacji zadania w zakresie
Bazowa
PW
Planowane
zapewniania środków dla osób uprawnionych do
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
korzystania ze świadczeń z systemu ubezpieczeń
społecznych oraz systemów zaopatrzenia społecznego.
Za realizację miernika odpowiada Minister Spraw
192 314
197 700
201 900
205 900
209 900
Wewnętrznych.
Miernik 11: Liczba świadczeniobiorców (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik stanowi odzwierciedlenie liczby wypłat
Bazowa
PW
Planowane
świadczeń dokonywanych dla prokuratorów w stanie
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
spoczynku oraz uprawnionych członków rodzin.
Wartość
docelowa
miernika
stanowi
prognozę
wynikającą z przeprowadzonej analizy liczby odejść
2 191
2 191
2 226
2 258
2 290
w stan spoczynku w latach poprzednich. Miernik
dotyczy powszechnych jednostek organizacyjnych
prokuratury.
Ocena ryzyka:
Na kształtowanie się wartości miernika ma wpływ m.in. zmienna i niemożliwa do precyzyjnego zaplanowania
z wyprzedzeniem liczba prokuratorów przechodzących w danym roku w stan spoczynku, liczba pozostających w służbie
czynnej prokuratorów, pomimo uzyskania wieku uprawniającego do przejścia w stan spoczynku, jak również liczba
prokuratorów oraz członków ich rodzin tracących prawo do świadczeń (np. na skutek śmierci świadczeniobiorcy). Istotny
wpływ mają także zdarzenia o charakterze losowym.
Zadanie 13.3. Sprawy kombatantów i osób represjonowanych
Realizacja zadania umożliwia zapewnienie kombatantom i osobom represjonowanym należnej pomocy
i opieki, w szczególności przez wypłatę świadczeń pieniężnych na podstawie ustawy o kombatantach,
zadośćuczynień rodzinom ofiar, a także przez udzielanie doraźnej bądź okresowej pomocy pieniężnej
kombatantom znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji materialnej. W ramach zadania organizowane
i współorganizowane są również uroczystości upamiętniające tradycje walk o niepodległość i suwerenność RP.
Rozpatrywane są również wnioski o przyznanie orderów, odznaczeń państwowych i resortowych oraz
podejmowane są decyzje o mianowaniu na wyższe stopnie wojskowe. Zadanie zawiera się w dziale administracji
rządowej Zabezpieczenie społeczne.

Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 13.3. wykorzystywane będą 2 mierniki:

101
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 40 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: