Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uklad-zadaniowy
Miernik 2: Liczba kilometrów przebudowanych i wyremontowanych dróg w ramach „Narodowego
programu przebudowy dróg lokalnych" – Etap II, Bezpieczeństwo – Dostępność - Rozwój”
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pozwala
na
monitorowanie
realizacji
Bazowa
PW
Planowane
Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych" –
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
Etap II, Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój,
koordynowanego
przez
Ministra
Administracji
nd
847,8
4 150
4 150
4 150
i Cyfryzacji i realizowanego przez Wojewodów.
Ocena ryzyka:
Oprócz czynników ryzyka wynikających z charakteru
Informacje dodatkowe:
realizowanych inwestycji (np. czynników pogodowych,
W tabeli nie zaprezentowano wartości bazowej, ponieważ
prawnych, itp.) na niewykonanie wartości docelowej
program realizowany jest od 2012 r. Wartości na lata 2012-
miernika mogą mieć wpływ rezygnacje beneficjentów
2015 mają charakter sumaryczny i dotyczą efektów realizacji
z realizacji
inwestycji
już
po
wyborze
do
Programu w poszczególnych latach.
dofinansowania zadania.
Zadanie 19.2.W Transport kolejowy
E
Zadanie obejmuje działania związane z celem zwiększenie dostępności i poprawa jakości transportu
W
O
T
kolejowego. Polegają one m.in. na utrzymaniu infrastruktury kolejowej oraz na realizacji procesów
E
T
Y
inwestycyjnych służących jej budowie, modernizacji oraz odtworzeniu, a ponadto dotyczą inwestycji
R
IO
taborowych ukierunkowanych na wspieranie zakupu i modernizacji pojazdów kolejowych. W ramach zadania
IR
P
prowadzona jest także działalność nadzorcza i regulacyjna ze strony administracji publicznej, która egzekwuje
IE
N
osiąganie przez podmioty działające w sektorze kolejowym odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w obszarze
A
D
eksploatacji i utrzymania, a także kompetencji personelu kolejowego. Ponadto, administracja publiczna
A
Z
nadzoruje spełnianie wymagań w zakresie spójności technicznej systemu kolejowego oraz nadzoruje
przestrzeganie praw pasażerów w transporcie kolejowym. Zadanie to obejmuje także wsparcie przewoźników
kolejowych z tytułu obowiązujących ustawowo ulg taryfowych oraz dofinansowanie kolejowych przewozów
międzywojewódzkich i międzynarodowych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Transport.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 19.2.W wykorzystywane będą 3 mierniki:
Miernik 1: Długość przebudowanych linii kolejowych (w km toru)
Opis miernika:
11 000
Miernik umożliwia monitorowanie realizacji Wieloletniego
Programu
Inwestycji
Kolejowych
do
roku
2013
10 000
,9
4
z perspektywą do roku 2015, w ramach którego
3
9 000
4
prowadzone są wszystkie inwestycje kolejowe w Polsce.
0
1
8 000
Osiągnięcie wartości miernika znacząco wpłynie na
poprawę bezpieczeństwa w podróży koleją, zwiększenie
7 000
m
dostępności połączeń oraz skrócenie czasu przejazdu,
k
6 000
a także poprawę komfortu i jakości świadczonych usług
5 000
kolejowych.
4 000
Ocena ryzyka:
3 000
Ryzyko niewykonania wartości docelowej miernika
,6
5
,0
8
0
związane
jest
z
długotrwałością
procedur
2 000
9
4
,7
,0
3
1
4
6
administracyjnych
(np.
w
zakresie
decyzji
3
2
9
1 000
5
0
środowiskowych, pozwoleń na budowę), które mogą
2
1
0
wydłużyć proces inwestycyjny, jak również czynników
atmosferycznych.
2011
2012
2013
2014
2015
Inne informacje:
W Wieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015 wykorzystuje się miernik
dotyczący długości przebudowanych linii kolejowych mierzonej w kilometrach linii – zmiana sposobu pomiaru miernika
(na kilometry toru) wynika z faktu, iż realizacja projektów kolejowych w poszczególnych latach bardzo często obejmuje
tylko jeden tor linii dwutorowej. Na wykresie zaprezentowano dane w kilometrach toru – wartość miernika mierzona
w kilometrach linii wyniesie w 2013 r. 547 km.
142
Miernik 2: Poziom dostosowania podmiotów funkcjonujących na rynku kolejowym do obowiązujących
wymagań w obszarze infrastruktury i pojazdów kolejowych (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
odnosi
się
bezpośrednio
do
efektów
Bazowa
PW
Planowane
działalności kontrolnej Urzędu Transportu Kolejowego,
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
które
wpływają
na
zwiększenie
niezawodności
proponowanych usług przez przewoźników kolejowych
oraz zwiększenie bezpieczeństwa i spójności systemu
60
b.d.
60
65
65
kolejowego, a co za tym idzie podniesienie zaufania do
transportu kolejowego.
Informacje dodatkowe:
Wartość miernika obrazuje stopień wdrożenia zaleceń pokontrolnych UTK kierowanych do zarządców oraz przewoźników
kolejowych – kontrole w sposób bezpośredni identyfikują istniejące i potencjalne zagrożenia funkcjonowania tych
podmiotów w świetle obowiązujących uregulowań, a wynikające z nich zalecenia wpływają na ograniczenie lub eliminację
tych zagrożeń.
Miernik 3: Wartość zakupionych lub zmodernizowanych pojazdów szynowych sfinansowanych z dotacji
z budżetu państwa w stosunku do ogólnej wartości zakupionych lub zmodernizowanych pojazdów
szynowych (w %)
Wartości miernika
Opis miernika:
Zastosowany
miernik
umożliwia
ocenę
zakresu
Bazowa
PW
Planowane
wsparcia
udzielanego
samorządom
wojewódzkim
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
w zakresie transportu kolejowego.
57,5
62,3
56,1
65,5
52,1
Informacje dodatkowe: Miernik dotyczy działalności Wojewodów – jego wartość ma charakter uśredniony i uwzględnia
odmienne uwarunkowania w poszczególnych województwach. W perspektywie do 2015 roku maksymalna planowana
wartość wynosi 80%.
Zadanie 19.3. Wspieranie transportu morskiego i żeglugi śródlądowej
Celami zadania są zwiększenie dostępności i poprawa jakości transportu morskiego i żeglugi śródlądowej oraz
poprawa bezpieczeństwa na śródlądowych drogach wodnych. Zadanie obejmuje działania polegające m.in. na
budowie i rozbudowie oraz remontowaniu infrastruktury portowej oraz zapewniającej dostęp do portów, jak
również działalność w zakresie sprawowania nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi, stanem technicznym oraz
parametrami torów wodnych i podejściowych, a także dotyczącą utrzymania ich żeglowności. Ponadto, w ramach
zadania realizowane są również różnorodne przedsięwzięcia związane z zagospodarowaniem przestrzennym
polskich obszarów morskich, zabezpieczeniem umocnień brzegowych, wydm i zalesień ochronnych w pasie
technicznym, czy zapewnieniem ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami. W zadaniu ujęto
również funkcjonowanie infrastruktury służącej działaniom ratowniczym oraz zwalczaniu zagrożeń na morzu.
Zadanie zawiera się w działach administracji rządowej Transport oraz Gospodarka morska.
Do pomiaru stopnia realizacji celów zadania 19.3. wykorzystywane będą 2 mierniki:
Miernik 1: Długość wybudowanej, przebudowanej oraz wyremontowanej infrastruktury portowej
i zapewniającej dostęp do portów (w mb)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik ma na celu pomiar stopnia wzrostu dostępności
Bazowa
PW
Planowane
i poprawy jakości żeglugi morskiej przez m.in. rozwój
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
infrastruktury portowej i zapewniającej dostęp do
portów od strony morza, przy zachowaniu wysokiego
poziomu
bezpieczeństwa
żeglugi
oraz
ochrony
16 785,75
47 518
38 493
38 919
41 570
środowiska morskiego.
Ocena ryzyka: Na realizację zadania wpływ mogą mieć
Informacje dodatkowe:
następujące czynniki ryzyka:
Wartość docelowa miernika pozwala na ocenę korzyści
-
długotrwałe procedury przetargowe oraz procedury
związanych z udostępnieniem nabrzeża do użytkowania
związane
z
uzyskiwaniem
decyzji
wyłączonego z eksploatacji, doposażeniem uzbrojenia nabrzeży
środowiskowych, pozwoleń wodno-prawnych, itp.,
w infrastrukturę energetyczną dla poprawy funkcjonowania
-
nierzetelność wykonawcy,
jednostek pływających, likwidacją przegłębień w portach oraz
-
niekorzystne
warunki
atmosferyczne
zapewnieniem ciągłego dostępu do portów od strony morza.
uniemożliwiające terminowe wykonanie robót.
143
Miernik 2: Liczba kontroli i inspekcji statków na wodach śródlądowych (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
odnosi
się
bezpośrednio
do
nadzoru
Bazowa
PW
Planowane
sprawowanego przez urzędy żeglugi śródlądowej nad
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
bezpieczeństwem żeglugi na śródlądowych drogach
wodnych, w tym przede wszystkim w zakresie funkcji
policyjno-żeglugowych
(kontroli
przestrzegania
3 635
3 231
3 554
3 731
3 917
przepisów dotyczących żeglugi śródlądowej).
Zadanie 19.4. Wspieranie transportu lotniczego i infrastruktury lotniczej
Celem zadania jest dostosowanie infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej do wzrastającego popytu na
usługi lotnicze oraz wzrost dostępności transportu lotniczego. Oprócz działań związanych ze wsparciem
infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej, realizowane są także czynności mające na celu zapewnienie
i utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz ochrony ruchu lotniczego, jak też zwiększenie
pojemności przestrzeni powietrznej. W zakresie zadania prowadzona jest także działalność regulacyjna oraz
nadzorcza dotycząca systemu lotnictwa cywilnego. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej
Transport.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 19.4. wykorzystywany będzie miernik:
Miernik: Dynamika lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce (rok bieżący do roku ubiegłego (w %))
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik obrazuje popyt na usługi transportu lotniczego,
Bazowa
PW
Planowane
który jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
gałęzi transportu w Polsce – wartość miernika oddaje
wzrost dostępności tej formy transportu.
6,1
8,8
5,4
7
7
Informacje dodatkowe:
Wartość miernika stanowi relację liczby obsłużonych pasażerów w roku bieżącym do liczba pasażerów obsłużonych w roku
poprzednim. Miernik obliczany jest przez Urząd Lotnictwa Cywilnego na podstawie danych przekazywanych przez
podmioty zarządzające portami lotniczymi. W kolejnych latach przewiduje się dalszy nominalny wzrost liczby pasażerów,
któremu nie będzie jednak towarzyszyć równie wysoki poziom dynamiki przewozów jak w latach bezpośrednio po otwarciu
nieba i dopuszczeniu do rynku tanich linii lotniczych.
Zadanie 19.5. Wspieranie zrównoważonego rozwoju transportu
Zadanie umożliwia realizację celu związanego ze zwiększeniem udziału przyjaznych środowisku gałęzi
transportu w ogólnym przewozie osób i ładunków. W jego ramach prowadzone są przedsięwzięcia
wspierające rozwój i modernizujące poszczególne gałęzie transportu, tj. transport morski, śródlądowy, miejski
i intermodalny. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Transport.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 19.5. wykorzystywany będzie miernik:
Miernik: Długość wybudowanej i przebudowanej sieci transportu szynowego i trolejbusowego
(narastająco, w km)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik stosowany jest w związku z realizacją celów
Bazowa
PW
Planowane
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
w zakresie dotyczącym m.in. transportu miejskiego
w obszarach
metropolitalnych
oraz
transportu
46,29
105,09
133,02
134,57
≥134,57
intermodalnego.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika leży po stronie beneficjentów i wynika ze specyfiki realizowanych
projektów. Przykładowe problemy, które mogą wystąpić w realizacji projektów, a co za tym idzie wykonania zaplanowanej
wartości mierników to: przedłużające się postępowania przetargowe, problemy z wykupami gruntów, braki, błędy lub
zmiany w dokumentacji projektowej, negatywne warunki atmosferyczne.
144
Inne jednostki sektora finansów publicznych
Zadania i podzadania w ramach funkcji 19. Infrastruktura transportowa są realizowane również przez 3 inne
jednostki sektora finansów publicznych:
1. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wykonuje zadanie 19.3. Wspieranie
transportu morskiego i żeglugi śródlądowej w celu zmniejszania ilości zanieczyszczeń wprowadzanych do
wód i powietrza oraz zmniejszania obciążenia dla środowiska poprzez wykorzystanie w transporcie
jednostek floty żeglugi śródlądowej (w ramach podzadania 19.3.2. Wspieranie infrastruktury morskiej
i żeglugi śródlądowej prowadzone jest dofinansowanie żeglugi śródlądowej). Do pomiaru stopnia realizacji
celu zadania użyty zostanie miernik „Liczba zrealizowanych umów z Ministrem właściwym ds. transportu
w zakresie dofinansowania żeglugi śródlądowej (w szt.)”. W 2013 r. zaplanowano zrealizowanie 1 umowy,
a w dwóch kolejnych latach planuje się również po 1 umowie rocznie.
2. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej realizuje zadanie 19.4. Wspieranie transportu lotniczego
i infrastruktury lotniczej (którego celem jest dostosowanie infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej do
wzrastającego popytu na usługi lotnicze oraz wzrost dostępności transportu lotniczego), w zakresie
podzadania 19.4.1. Wspieranie infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej, w ramach którego prowadzona
jest działalność polegająca na rozwoju i utrzymaniu infrastruktury CNS oraz wspomagającej, jak też
dostosowanie systemu zarządzania ruchem lotniczym do potrzeb operacyjnych. Do pomiaru stopnia
realizacji celu zadania użyty zostanie „Wskaźnik poziomu bezpieczeństwa liczony na ilość operacji
w danym roku (całkowita ilość naruszeń separacji IFR/IFR w kategoriach A i B – liczone na 100 000
operacji w danym roku)”. Za wartość miernika przewidywaną na 2013 r. (i dwa kolejne lata) przyjęto
utrzymanie poziomu bezpieczeństwa z 2008 r.
3. Transportowy Dozór Techniczny (TDT), którego działalność została ujęta w zadaniu 19.5. Wspieranie
zrównoważonego rozwoju transportu, w zakresie podzadaniu 19.5.3. Utrzymanie właściwych standardów
bezpieczeństwa dla urządzeń technicznych w zakresie transportu drogowego, kolejowego, lotniczego oraz
wodnego. Zadanie jest wykonywane poprzez m.in. prowadzenie czynności dozoru technicznego, w tym
w zakresie bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych oraz sprawdzanie kwalifikacji dotyczących
funkcjonowania urządzeń technicznych; sprawdzanie stacji kontroli pojazdów i wydawanie poświadczenia
w formie decyzji administracyjnej o spełnieniu wymagań technicznych dotyczących wyposażenia
i warunków lokalowych stacji kontroli pojazdów. Miernikiem TDT na poziomie zadania jest „Liczba
przeprowadzonych działań technicznych (liczba przeegzaminowanych osób i badań technicznych)”.
Przewiduje się stopniowy wzrost wartości miernika tzn. ilości tych działań z 117.396 w 2013 r., poprzez
117.738 w 2014 r. do 120.037 w 2015 r.
Efektem realizacji celów zadań i podzadań dla funkcji 19. Infrastruktura transportowa finansowanych ze
środków budżetowych oraz wskazanych wyżej podmiotów powinno być zapewnienie utrzymania infrastruktury
i zrównoważony rozwój poszczególnych rodzajów infrastruktury transportowej oraz poprawa stanu
bezpieczeństwa w transporcie bezpośrednio związana ze zmniejszeniem liczby wypadków i ich ofiar.
145
Funkcja 20. Zdrowie
Funkcja 20. umożliwia realizację polityki zdrowotnej państwa w zakresie finansowanym ze środków
budżetowych. W jej ramach państwo zapewnia dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej, w tym także świadczeń
zdrowotnych udzielanych przez podmioty lecznicze osobom nieposiadającym uprawnień z tytułu ubezpieczenia
zdrowotnego. W ramach funkcji finansuje się wysokospecjalistyczne procedury medyczne oraz wieloletnie
programy rządowe związane z rozwojem medycyny transplantacyjnej czy zwalczaniem chorób nowotworowych.
Ponadto, państwo finansuje zadania dotyczące infrastruktury ochrony zdrowia, wspiera działania w zakresie
przekształceń samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, realizuje politykę lekową oraz zapewnia
bezpieczeństwo sanitarne i farmaceutyczne. W ramach funkcji sprawowany jest także nadzór nad Narodowym
Funduszem Zdrowia. Ogólnym celem działań w ramach funkcji 20. jest zwiększenie bezpieczeństwa
zdrowotnego społeczeństwa poprzez zapewnienie trwałego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, ze
szczególnym uwzględnieniem świadczeń ratujących życie. Zaawansowanie realizacji tego celu jest
monitorowane za pomocą miernika: liczba wyjazdów zespołów ratownictwa medycznego spełniająca parametr
czasu dotarcia do rzeczywistej liczby wyjazdów w ujęciu procentowym. Powyższa relacja powinna zwiększyć
się z 93% w 2012 r. do 96% w 2015 r.
W ramach funkcji 20. wyodrębniono 5 zadań budżetowych (w tym 1 zadanie priorytetowe). Na realizację
wszystkich zadań w tej funkcji w 2013 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków 10,65 mld zł.
Oprócz państwowych jednostek budżetowych zadania w ramach funkcji 20. Zdrowie realizują następujące
jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane do planowania w układzie zadaniowym:
-
Fundusz Emerytalno-Rentowy,
-
Agencja Oceny Technologii Medycznych,
-
Profilaktyczny Dom Zdrowia w Juracie,
-
Wydawnictwo edukacyjne „PARPAMEDIA”,
-
Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych.
Budżet państwa i budżet środków europejskich
W tabeli 20 zaprezentowano zestawienie wydatków z budżetu państwa oraz z budżetu środków europejskich
w podziale na zadania (odpowiednio w tys. zł i w %).
Tabela 20
Plan na 2013 r. (w tys. zł)
Zadanie
BP
BŚE
Ogółem
20.4
20.5
9%
11%
20.1
4 944 557
1 632
4 946 189
20.3
1%
20.2
1 943 407
72 714
2 016 121
20.1
20.3
86 953
0
86 953
20.2
56%
23%
20.4
710 181
112 292
822 473
20.5
936 134
58 459
994 593
146
Dokumenty związane z tym projektem:
-
755-strategia
› Pobierz plik

-
755-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
755-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
755-uzasadnienie-TOM-I
› Pobierz plik

-
755
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei