Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uklad-zadaniowy
Miernik: Odsetek skazanych objętych oddziaływaniami resocjalizacyjnymi (w %)
Opis miernika:
Miernik
obrazuje
udział
skazanych
w programach resocjalizacyjnych (zatrudnienie, nauczanie,
terapie, itp.) w ogólnej liczbie skazanych. Programy
resocjalizacyjne umożliwiają osadzonym przezwyciężenie
trudnych sytuacji przy wykorzystaniu ich własnych
zasobów i możliwości. Zajęcia resocjalizacyjne mają na
47
celu łagodzenie negatywnych skutków długotrwałej
izolacji i marginalizacji, stwarzają uczestnikom szansę
odnalezienia się w nowej rzeczywistości i pełnienia
46,50
akceptowanych
przez
środowisko
zewnętrzne
ról
społecznych, przeciwdziałają wykluczeniu społecznemu
oraz kształtują i umacniają prospołeczne postawy.
46,20
Ocena ryzyka:
46,00
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika
% 46
45,80
związane jest m.in. z:
-
zmniejszeniem liczby skazanych nie posiadających
wyuczonego zawodu (niskie, środkiem zaradczym
jest oferta przekwalifikowania),
-
sytuacja rynku pracy wpływająca na spadek
zainteresowania zatrudnieniem skazanych (średnie,
środkiem zaradczym jest promocja zatrudnienia
45
skazanych),
2012
2013
2014
2015
-
zmniejszenie zapotrzebowania na oddziaływania
terapeutyczne w związku ze wzrostem dostępnej
oferty alternatywnych programów resocjalizacji
(niskie).
Zadanie 18.5. Przeciwdziałanie demoralizacji i przestępczości wśród nieletnich i stworzenie warunków do
powrotu nieletnich do normalnego życia
W ramach zadania prowadzone są działania zmierzające do osiągnięcia celu, którym jest skuteczna
resocjalizacja wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich. Realizacja zadania polega
na działaniach mających zapewnić prawidłowe funkcjonowanie zakładów poprawczych i schronisk dla
nieletnich przy udziale wykwalifikowanej kadry pedagogicznej i administracyjnej. Przeciwdziałanie
demoralizacji pozwala na ograniczenie negatywnych postaw i zachowania nieletnich w stosunku do
obowiązujących w społeczeństwie podstawowych norm i zasad postępowania. Zapewnienie wsparcia nieletnim
w ich powrocie do normalnego życia stanowi istotne uzupełnienie działań resocjalizacyjnych i pozwala
zapobiegać popełnieniu przez nieletniego czynu zabronionego. Zadanie zawiera się w dziale administracji
rządowej Sprawiedliwość.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 18.5. wykorzystywany będzie miernik:
Miernik: Powrotność wychowanków zakładów poprawczych na drogę przestępstwa (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
umożliwia
sprawowanie
bezpośredniego
Bazowa
PW
Planowane
monitoringu
powrotności
do
przestępstwa
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
wychowanków, którzy opuszczają zakłady poprawcze.
Pośrednio
umożliwia
również
badanie
efektów
realizowanych
w
tych
placówkach
oddziaływań
wychowawczych wobec nieletnich (np. przygotowania
do
samodzielnego
życia,
szkoleń
i
kursów
zawodowych).
W
perspektywie
wieloletniej
58,6
57,5
57
56,5
56
zmniejszenie powrotności wychowanków zakładów
poprawczych na drogę przestępstwa wydatnie wpływa
na zmniejszenie przestępczości w kraju i poprawę
bezpieczeństwa obywateli.
137
Zadanie 18.6. Wsparcie wymiaru sprawiedliwości oraz obrotu gospodarczego
Celami zadania jest zapewnienie wysokiego poziomu kodyfikacji oraz jakości prawa w obszarze
dotyczącym wymiaru sprawiedliwości i działu administracji rządowej sprawiedliwość, a także zwiększenie
dostępu do usług prawniczych świadczonych przez adwokatów i radców prawnych. W ramach realizacji
zadania prowadzone są działania o charakterze merytorycznym, nadzorczym, organizacyjnym oraz
legislacyjnym. Obejmują one m.in. nadzór nad aplikacjami i zawodami prawniczymi oraz wsparcie procesu
stanowienia prawa i sprawowania wymiaru sprawiedliwości, a także doskonalenie prawa materialnego
i procesowego. Zadanie dotyczy także działalności zapewniającej sprawne funkcjonowanie centralnych
rejestrów sądowych wspomagających proces sprawowania sprawiedliwości oraz bezpieczeństwo obrotu
gospodarczego. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawiedliwość.
Do pomiaru stopnia realizacji celów zadania 18.6. wykorzystywane będą 2 mierniki:
Miernik 1: Liczba aktów normatywnych zainicjowanych lub wydanych przez Ministra Sprawiedliwości,
których przepisy zostały zakwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny lub Trybunał Sprawiedliwości
UE w danym okresie
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala monitorować poziom kodyfikacji oraz
Bazowa
PW
Planowane
jakości prawa w obszarze dotyczącym wymiaru
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
sprawiedliwości
i
działu
administracji
rządowej
sprawiedliwość. Przyjęcie miernika w tym kształcie
podyktowane
jest
szczególnymi
uprawnieniami
Trybunału
Konstytucyjnego
i
Trybunału
Sprawiedliwości UE do badania zgodności aktów
9
9
7
7
6
normatywnych zainicjowanych lub wydanych przez
Ministra Sprawiedliwości odpowiednio z Konstytucją
oraz prawem europejskim.
Miernik 2: Liczba adwokatów i radców prawnych przypadających na 100 tys. obywateli
Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik obrazuje poziom dostępności obywateli do
Bazowa
PW
Planowane
pomocy
prawnej
świadczonej
przez
adwokatów
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
i radców prawnych.
87,3
92,25
110,2
114,75
124
Inne jednostki sektora finansów publicznych
Zadania i podzadania w ramach funkcji 18. Sprawiedliwość są realizowane również przez 9 innych jednostek
sektora finansów publicznych:
1. Centrum Zakupów dla Sądownictwa Instytucja Gospodarki Budżetowej. Centrum (CZDSIGB)
realizuje (w zakresie zadania 18.1. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości oraz podzadania 18.1.2.
Działalność pozaorzecznicza) działania o charakterze pomocniczym w zakresie dostaw towarów i usług
niezbędnych do niezakłóconej pracy jednostek sądownictwa powszechnego, których celem operacyjnym
jest realizacja zakupów centralnych materiałów i usług dla jednostek sądownictwa powszechnego
i uruchomienie wspólnej procedury zamówienia publicznego. Do pomiaru stopnia osiągnięcia celu tej
działalności użyto wyrażonego jako % wskaźnika ograniczenia wydatków w grupie zaopatrzenia dostaw
i usług realizowanych za pośrednictwem CZDSIGB. Przewiduje się że w latach 2013-2015 wartość
miernika wyniesie około 8%.
138
2. Pomorska Instytucja Gospodarki Budżetowej,
3. Zachodnia Instytucja Gospodarki Budżetowej,
4. Podkarpacka Instytucja Gospodarki Budżetowej,
5. Mazowiecka Instytucja Gospodarki Budżetowej,
6. Bałtycka Instytucja Gospodarki Budżetowej,
7. Podlaska Instytucja Gospodarki Budżetowej.
Powyższe Instytucje Gospodarki Budżetowej będą realizować zadanie 18.4. Wykonywanie kary
pozbawienia wolności i tymczasowego aresztowania, którego celem jest zapewnienie bezpieczeństwa
społecznego poprzez izolację osób tymczasowo aresztowanych i skazanych na karę pozbawienia wolności
oraz resocjalizację osadzonych, w zakresie podzadania 18.4.2. Resocjalizacja osób pozbawionych wolności
przez pracę. Miernikiem zastosowanym w tym przypadku przez jednostkę jest miernik określony przez
Ministra Sprawiedliwości dla zadania 18.4.
8. Fundusz Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy udziela
pomocy przyczyniającej się do wspierania szeroko rozumianej readaptacji społecznej osób przebywających
w placówkach resocjalizacyjnych, w szczególności poprzez finansowanie działań służących ochronie
i tworzeniu miejsc pracy dla tych osób w przywięziennych zakładach pracy. Podobnie jak wyżej
wymienione IGB wpisuje się w zadanie 18.4. (i w cel tego zadania), w tym w podzadanie 18.4.2. Miernik
przyjęty dla Funduszu na poziomie zadania jest tożsamy z miernikiem przyjętym dla zadania 18.4.
9. Fundusz Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej wpisuje się w zadanie 18.4., w tym
w podzadanie 18.4.3. Udzielanie pomocy osobom pozbawionym wolności zwalnianych z zakładów karnych
i aresztów śledczych, rodzinom tych osób, pokrzywdzonych przestępstwem i ich rodzinom. Fundusz
gromadzi środki przeznaczone na udzielanie pomocy pokrzywdzonym i ich rodzinom pozwalając na
zapewnienie tym osobom pomocy medycznej, psychologicznej, rehabilitacyjnej, prawnej oraz finansowej.
Natomiast w zakresie udzielania pomocy osobom pozbawionym wolności zwalnianym z zakładów karnych
i aresztów śledczych oraz ich rodzinom zapewnia czasowe zakwaterowanie, dopłatę do czynszu, szkolenia
zawodowe, leczenie lub rehabilitację leczniczą, itp. Miernik przyjęty dla Funduszu na poziomie zadania jest
tożsamy z miernikiem przyjętym dla zadania 18.4. (wartości miernika w latach 2013-2015 wyniosą
odpowiednio 46,0%, 46,2% i 46,5%).
Efektem realizacji celów zadań i podzadań dla funkcji 18. Sprawiedliwość powinno być zagwarantowanie
obywatelom konstytucyjnego prawa do sądu w rozsądnych terminach, zgodnego z prawem i jednolitego
orzecznictwa, zapewnienie bezpieczeństwa społecznego poprzez izolację osób tymczasowo aresztowanych
i skazanych na karę pozbawienia wolności oraz m.in. resocjalizację wychowanków zakładów poprawczych
i schronisk dla nieletnich.
139
Funkcja 19. Infrastruktura transportowa
Funkcja 19. obejmuje w szczególności modernizację, budowę oraz utrzymanie i ochronę infrastruktury
transportowej, na którą składa się sieć komunikacji lądowej, transport lotniczy oraz żegluga morska
i śródlądowa. Działalność ta zorientowana jest na osiągnięcie poprawy dostępności komunikacyjnej Polski oraz
połączenie jej z głównymi europejskimi korytarzami transportowymi. Ważnym elementem polityki
transportowej jest również utrzymanie oraz, tam gdzie to niezbędne, podnoszenie poziomu bezpieczeństwa
transportu drogowego, kolejowego, lotniczego i morskiego oraz żeglugi morskiej i śródlądowej, a także
zapewnianie współdziałania i konkurencyjności sektora transportowego. Jeden z celów zadań i podzadań ujętych
w tej funkcji stanowi poprawa stanu bezpieczeństwa w transporcie. Poprawa stanu infrastruktury, mimo
zwiększającego się ruchu powinna pozwolić na zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych
z 3.559 w 2012 r. do 3.401 w 2015 r.
W ramach funkcji 19. wyodrębniono 5 zadań budżetowych (w tym 2 zadania priorytetowe). Na realizację
wszystkich zadań w tej funkcji w 2013 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków 14,51 mld zł.
Oprócz państwowych jednostek budżetowych zadania w ramach funkcji 19. Infrastruktura transportowa
realizują następujące jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane do planowania w układzie
zadaniowym:
-
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
-
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej,
-
Transportowy Dozór Techniczny.
Budżet państwa i budżet środków europejskich
W tabeli 19 zaprezentowano zestawienie wydatków z budżetu państwa oraz z budżetu środków europejskich
w podziale na zadania (odpowiednio w tys. zł i w %).
Tabela 19
Plan na 2013 r. (w tys. zł)
Zadanie
BP
BŚE
Ogółem
19.5
22%
19.1
19.1
3 682 754
1 154 818
4 837 572
34%
19.4
3%
19.2
3 541 024
1 625 294
5 166 318
19.3
19.3
679 824
169 504
849 328
6%
19.4
65 214
337 502
402 716
19.2
35%
19.5
0
3 175 479
3 175 479
Przy powyższych nakładach planuje się osiągnąć wskazane poniżej cele oraz wartości docelowe mierników
zadań.
140
Zadanie 19.1.W Wspieranie transportu drogowego
Z
A
D
Celami zadania są poprawa dostępności komunikacyjnej Polski i połączenie z głównymi korytarzami
A
N
transportowymi jak również poprawa bezpieczeństwa przy wykonywaniu transportu drogowego,
IE
P
przestrzegania przepisów w transporcie drogowym oraz bezpiecznych zachowań uczestników ruchu
R
IO
drogowego. Zadanie obejmuje w szczególności publiczne inwestycje w sektorze infrastruktury drogowej
R
Y
i zarządzania ruchem, w tym w odniesieniu do sieci najważniejszych dróg w Polsce. Kluczowe znaczenie dla
T
E
T
powodzenia tych przedsięwzięć ma sprawne przygotowanie i skuteczny nadzór nad realizacją inwestycji
O
W
drogowych, jak również dbałość o odpowiedni stan istniejących tras krajowych, zapewniający bezpieczne
E
i płynne podróżowanie. Administracja publiczna sprawuje także nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach
publicznych, ośrodkami szkolenia i doskonalenia techniki jazdy oraz nad przewozem drogowym towarów
niebezpiecznych, jak również prowadzi czynności egzaminacyjne (dla kandydatów na instruktorów nauki jazdy
i instruktorów techniki jazdy) oraz kwalifikacyjne (dotyczące kierowców wykonujących przewozy drogowe)
oraz certyfikuje te uprawnienia. W ramach zadania dotowane są także przejazdy ulgowe co wpływa na
zwiększenie finansowej dostępności przewozów pasażerskich. Zadanie zawiera się w dziale administracji
rządowej Transport.
Do pomiaru stopnia realizacji celów zadania 19.1.W wykorzystywane będą 2 mierniki:
Miernik 1: Długość (w km): 1) wybudowanych dróg ekspresowych i autostrad, 2) przebudowanych dróg
krajowych
Opis miernika:
1000
Miernik bezpośrednio odnosi się do celu zadania, którym
,2
4
jest rozwój infrastruktury drogowej, wzrost dostępności
0
1
dróg o dobrej jakości, a także podwyższenie możliwości
900
rozwojowych przyległych do wybudowanej drogi terenów.
800
Ocena ryzyka:
Czynniki determinujące ryzyko związane z realizacją
700
zadania to przede wszystkim:
-
zewnętrzne:
niekorzystne
zmiany
warunków
600
atmosferycznych (np. powódź, długotrwała zima)
m
k
wpływające na możliwość prowadzenia robót,
500
-
finansowe: możliwe zatory płatnicze u wykonawców,
co może skutkować upadłością lub spowolnieniem
,4
9
400
robót ze względu na brak środków na zakup
0
8
materiałów (na ograniczenie tego czynnika ryzyka
,9
1
2
powinno wpłynąć wejście w życie ustawy z dnia 28
300
2
,9
9
,3
czerwca
2012
roku
o
spłacie
niektórych
8
9
2
niezaspokojonych
należności
przedsiębiorców,
200
wynikających z realizacji udzielonych zamówień
,4
3
6
,4
publicznych),
5
100
6
,6
2
9
-
organizacyjne: trudności z pozyskaniem materiałów
5
1
4
,7
1
2
budowlanych i siły roboczej na skutek koncentracji
0
0
różnych inwestycji infrastrukturalnych w tym samym
Bazowa PW 2012
Plan
Plan
Plan
czasie,
2011
2013
2014
2015
-
prawne:
niemożliwy
do
oszacowania
czas
oczekiwania na niektóre decyzje administracyjne, np.
Długość przebudowanych dróg krajowych
środowiskowe, decyzje o zezwoleniu na realizację
inwestycji, których brak może blokować budowę na
Długość wybudowanych dróg krajowych i autostrad
różnych etapach.
Inne informacje:
Miernik wynika z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, a wartości docelowe uwzględniają także
finansowanie z Krajowego Funduszu Drogowego w ramach obecnego systemu finansowania inwestycji drogowych
(z budżetu państwa finansowane są m.in. bieżące utrzymanie i remonty sieci drogowej a także proces przygotowania
inwestycji, tzn. nabywanie nieruchomości i opracowanie dokumentacji).
141
Dokumenty związane z tym projektem:
-
755-strategia
› Pobierz plik

-
755-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
755-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
755-uzasadnienie-TOM-I
› Pobierz plik

-
755
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei