eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 755
  • Data wpłynięcia: 2012-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169

755-uklad-zadaniowy


Funkcja 17. Kształtowanie rozwoju regionalnego kraju
Funkcja 17. wpisuje się w obszar strategicznego zarządzania polityką rozwoju, której celem jest efektywne
wykorzystanie specyficznych regionalnych i innych terytorialnych potencjałów rozwojowych dla osiągania
celów rozwoju kraju – wzrostu, zatrudnienia i spójności w horyzoncie długookresowym. Zarządzanie polityką
rozwoju wiąże się m.in. z opracowywaniem dokumentów strategicznych dotyczących polityki rozwoju oraz
zagospodarowania przestrzennego kraju. Ponadto, w obrębie funkcji realizowane są również zadania związane
z zarządzaniem, koordynacją i wdrażaniem programów realizowanych w ramach Narodowej Strategii Spójności
2007-2013, Norweskiego Mechanizmu Finansowego, Mechanizmu Finansowego EOG, Szwajcarsko-Polskiego
Programu Współpracy i innych programów ze środków bezzwrotnych. Syntetyczny pomiar efektów mierzony
jest m.in. za pomocą zmiany relacji PKB per capita w PPS w porównaniu do średniej unijnej UE-27 (w %).
Relacja rośnie z 65% w 2012 do 69% w 2015 roku i wskazuje na przewidywaną istotną poprawę wskaźników
rozwojowych w średnim terminie.
W ramach funkcji 17. wyodrębniono 3 zadania budżetowe (w tym 1 zadanie priorytetowe). Na realizację
wszystkich zadań w tej funkcji w 2013 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków 15,18 mld zł.
Oprócz państwowych jednostek budżetowych zadania w ramach funkcji 17. Kształtowanie rozwoju
regionalnego kraju realizują następujące jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane do planowania
w układzie zadaniowym:
-
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości,
-
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju,
-
Polska Organizacja Turystyczna.
Budżet państwa i budżet środków europejskich
W tabeli 17 zaprezentowano zestawienie wydatków z budżetu państwa oraz z budżetu środków europejskich
w podziale na zadania (odpowiednio w tys. zł i w %).
Tabela 17
Plan na 2013 r. (w tys. zł)
17.3
17.2
Zadanie
1,8%
15,8%
BP
BŚE
Ogółem
17.1
1 126 822
10 480 387
11 607 209
17.2
1 000 310
1 226 764
2 227 074
17.1
17.3
53 409
193 965
247 374
82,4%

Przy powyższych nakładach planuje się osiągnąć wskazane poniżej cele oraz wartości docelowe mierników
zadań.

127

Zadanie 17.1. Wsparcie rozwoju regionalnego kraju

Celem zadania jest poprawa konkurencyjności regionów oraz spójności społeczno-gospodarczej
E
W

i przestrzennej. Zadanie realizowane jest w skali całego kraju w ramach regionalnych programów operacyjnych
O
T
E

i komponentu regionalnego PO Kapitał Ludzki. Państwo wspiera także regiony wymagające szczególnego,
T
Y

zintegrowanego wsparcia publicznego, tj. województwa Polski Wschodniej w ramach PO Rozwój Polski
R
IO

Wschodniej. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Rozwój regionalny.
R
P

Podstawowym miernikiem wykorzystywanym do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 17.1. będzie:
IE
N
A

Miernik: Wartość środków certyfikowanych do Komisji Europejskiej do wartości alokacji na poziomie
AD
regionów (w %)
A
Z

Opis miernika:
Miernik pozwala w sposób wiarygodny określić wysokość
środków
przeznaczonych
i
wykorzystywanych
do
realizacji
zadań
zmierzających
do
poprawy
96,75
100
konkurencyjności regionów oraz spójności społeczno-
88,51
gospodarczej i przestrzennej, które wiążą się bezpośrednio
z realizacją celu strategicznego nakreślonego w Strategii
Rozwoju Kraju 2007-2015
, jakim jest podniesienie
80
73,97
poziomu i jakości życia mieszkańców Polski.
Ocena ryzyka:
Działania monitorujące podejmowane przez Instytucje
57,04
60
Zarządzające i Instytucję Koordynującą RPO umożliwiają
%
minimalizację ryzyka niewykonania zadania, które może
42,97
być związane głównie z:
-
długim okresem oceny wniosków o dofinansowanie,
40
-
opóźnieniami w rozliczeniach przez beneficjentów
wydatków w ramach programów,
-
wstrzymaniem
procesu
certyfikacji
środków
20
w ramach Programu w wyniku stwierdzenia przez
Komisję
Europejską,
Europejski
Trybunał
Obrachunkowy lub Europejski Urząd ds. Zwalczania
Nadużyć
Finansowych
(OLAF)
wystąpienia
0
nieprawidłowości w toku przeprowadzanych kontroli
2011
2012
2013
2014
2015
i audytów.
Inne informacje:
Pod pojęciem wartości środków certyfikowanych do KE
oraz alokacji należy rozumieć wartości w zakresie wkładu

UE w odniesieniu do całego programu.

Ponadto wykorzystywane będą również 2 inne mierniki, tj.:

Liczba restaurowanych zabytków w ramach projektów RPO w danym roku współfinansowanych ze
środków MKiDN (w szt.) – miernik odnosi się do zadań realizowanych w ramach regionalnych programów
operacyjnych w obiektach zabytkowych infrastruktury kultury. Jego wartości w latach 2013-2015 będą
wynosić odpowiednio: 13, 14, 15.

Liczba rozbudowanych/zmodernizowanych jednostek w ramach RPO (w szt.)miernik związany jest
z realizacją projektu współfinansowanego z regionalnych programów operacyjnych w ramach rozbudowy
i modernizacji bazy lokalowej jednostek organizacyjnych Ochotniczych Hufców Pracy. W 2013 r. wartość
miernika wyniesie 1.


128

Zadanie 17.2.W Koordynacja realizacji NSRO 2007-2013 oraz zarządzanie i wdrażanie programów
operacyjnych
Realizacja zadania umożliwia efektywne i sprawne wykorzystanie środków pochodzących z UE w ramach
NSRO 2007-2015 – w jego ramach ujęte zostały działania mające charakter systemowy, polegające
w szczególności na koordynacji, wdrażaniu, lub zarządzaniu realizacją poszczególnych programów
operacyjnych, prowadzeniu promocji tych programów (a także działań informacyjnych), a ponadto na
wykonywaniu ewaluacji. W ramach zadania prowadzone jest zarządzanie realizacją oraz wdrażanie
następujących Programów Operacyjnych: PO Pomoc Techniczna, PO Innowacyjna Gospodarka, PO
Infrastruktura i Środowisko, PO Kapitał Ludzki, PO Rozwój Polski Wschodniej, Programów Europejskiej
Współpracy Terytorialnej i Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa. Zadanie zawiera się w dziale
administracji rządowej Rozwój regionalny.
Najważniejszym miernikiem wykorzystywanym do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 17.2.W jest:
Miernik: Wartość środków certyfikowanych do KE do wartości alokacji w programach krajowych (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala monitorować zagrożenie związane
Bazowa
PW
Planowane
z potencjalną
utratą
środków
ze
względu
na
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
niewykorzystanie dostępnej alokacji. Jego wartość
najlepiej odzwierciedla stopień wykorzystania środków
i realizacji
programów
krajowych
Narodowych
26,15
42,02
54,12
72,37
94,80
Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2015.
Ocena ryzyka:
Na niewykonanie zakładanych wielkości miernika
znaczny wpływ mogą mieć czynniki o charakterze
Informacje dodatkowe:
proceduralnym
m.in.
błędy
w
dokumentacji
Pod pojęciem wartości środków certyfikowanych do KE oraz
przedkładanej przez beneficjentów, błędy we wnioskach
alokacji należy rozumieć wartości w zakresie wkładu UE
o płatność, rozwiązanie umowy o dofinansowanie przez
w odniesieniu
do
całego
programu.
Miernik
dotyczy
jedną ze stron, przedłużające się procedury postępowań
następujących programów: PO Pomoc Techniczna, PO
o zamówienie publiczne, jak również czynniki
Innowacyjna Gospodarka, PO Infrastruktura i Środowisko, PO
zewnętrzne (niskie zainteresowanie beneficjentów
Kapitał Ludzki, PO Rozwój Polski Wschodniej oraz programów
aplikowaniem o środki w ramach niektórych naborów
(zarządzanych przez stronę polską) w ramach Europejskiej
wniosków, braki wytycznych Komisji Europejskiej,
Współpracy
Terytorialnej
i
Europejskiego
Instrumentu
opóźnienia wynikające ze współpracy z partnerami
Sąsiedztwa i Partnerstwa.
zagranicznymi, w tym spoza UE, wstrzymanie
certyfikacji wydatków do Komisji Europejskiej).

Ponadto wykorzystywanych będzie również 9 innych mierników, tj.:
− Ocena pracy IP II przez podmioty na rzecz których działa (ankieta, skala 1-4, gdzie 1 – ocena bardzo zła, 4
– ocena bardzo dobra),
− Stopień wykonania planu certyfikacji zatwierdzonego przez RM (plan certyfikacji zatwierdzony na dany rok
przez RM = 100%),
− Wartość środków zakontraktowanych w stosunku do wartości alokacji EFRR dostępnych dla XI Priorytetu
POIiŚ (w %),
− Liczba projektów rozliczonych w stosunku do liczby projektów zrealizowanych (w %),
− Wartość środków zakontraktowanych do wartości alokacji Priorytetu III PO KL (w %),
− Stopień realizacji celu finansowego liczony jako stosunek wartości złożonych do IZ Poświadczeń
i deklaracji wydatków do celu finansowego w zakresie certyfikacji określonego na dany rok przez MRR dla
MPIPS (w %),
− Certyfikacja w sektorze środowiska POIiŚ przypadająca na etatomiesiące zatrudnienia (w tys. zł),

129

− Stopień realizacji zadań finansowanych ze środków pomocy technicznej (w %),
− Wartość wydatków poświadczonych od początku realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego oraz
programów EWT w stosunku do wartości alokacji finansowej dla programów (w %).
Mierniki te dotyczą realizacji obowiązków związanych z wdrażaniem i realizacją poszczególnych programów
operacyjnych przez właściwe organy. Wartości docelowe mierników na rok 2013 zamieszczone zostały
w aneksie tabelarycznym (w kolejnych latach wartości te mają charakter stabilny, a w przypadku mierników
związanych np. z wartością środków zakontraktowanych w ramach obecnej perspektywy finansowej – zmierzają
do 100%.)
Zadanie 17.3.W Zarządzanie realizacją i wdrażanie pozostałych programów finansowanych z udziałem
niepodlegających zwrotowi środków pomocowych
Celem zadania jest sprawna realizacja i rozliczenie programów finansowanych z udziałem
niepodlegających zwrotowi środków pomocowych państw EFTA oraz wymienionych w art. 5 ust. 3 pkt 6
ustawy o finansach publicznych. W ramach zadania prowadzone są działania umożliwiające skuteczne
i efektywne wykorzystanie środków pochodzących m. in. z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru
Gospodarczego (MF EOG) i Norweskiego Mechanizmu Finansowego (NMF), Szwajcarsko–Polskiego Programu
Współpracy, Programu ogólnego „Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi” oraz innych
programów finansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W tym celu realizowane są procesy
zarządzania, wdrażania, monitoringu, kontroli i ewaluacji projektów, obsługa płatności, działania informacyjne
i promocyjne, a także finansowane są wynagrodzenia pracowników odpowiedzialnych za proces wdrażania.
Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Rozwój regionalny.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 17.3.W wykorzystywane będą m.in. następujące mierniki:
Miernik 1: Wartość środków certyfikowanych do wartości alokacji w ramach Mechanizmów Finansowych
i SPPW (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala monitorować zagrożenie związane
Bazowa
PW
Planowane
z potencjalną
utratą
środków
ze
względu
na
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
niewykorzystanie dostępnej alokacji. Wartość miernika
najlepiej odzwierciedla stopień wykorzystania środków
i realizacji
Mechanizmów
Finansowych
oraz
58,01
5,56
17,9
42,07
70
Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania miernika może być związane m.
in. z:
-
opóźnieniami związanymi z oceną dokumentów
programowych po stronie darczyńców,
Informacje dodatkowe:
-
wydłużeniem procesu uzgadniania i podpisywania
Pod pojęciem wartości środków certyfikowanych oraz alokacji
umów finansowych dla projektów,
należy rozumieć wartości w zakresie wkładu państw EFTA,
-
opóźnieniami związanymi
z
wydatkowaniem
w odniesieniu do całego programu. Od 2013 r. miernik
środków przez beneficjentów,
uwzględnia wielkości dotyczące Norweskiego Mechanizmu
-
wydłużeniem
procesu
akceptacji
wniosków
Finansowego,
Mechanizmu
Finansowego
Europejskiego
o płatność wynikającym z błędnie przygotowanych
Obszaru
Gospodarczego
2009-2014
oraz
Szwajcarsko-
dokumentów
sprawozdawczych
przez
Polskiego Programu Współpracy
beneficjentów,

-
wydłużeniem
procesu
akceptacji
wniosków
o płatność, z uwagi na dodatkowe wyjaśnienia
wymagane przez darczyńców,
-
zmianami harmonogramów wdrażanych projektów.

130

Miernik 2: Liczba zaakceptowanych przez MSZ propozycji twinningowych zgłoszonych przez polskie
instytucje publiczne (w szt.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla realizację zadań Ministerstwa
Bazowa
PW
Planowane
Spraw
Zagranicznych
w
zakresie
procedur
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
twinningowych w ramach pomocy PHARE i Transition
Facility (zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej
żadna instytucja administracji publicznej nie może
wziąć udziału w projektach twinningowych bez
akceptacji MSZ). MSZ prowadzi w tym zakresie
10
12
13
14
15
działania szkoleniowe, promocyjne, a także tworzy
procedury realizacji projektów twinningowych dla całej
administracji rządowej.
Ocena ryzyka:
Wartość docelowa miernika może nie zostać wykonana w przypadku braku należytej koordynacji nad działaniami polskich
jednostek publicznych skutkującym wykluczeniem przez Komisję Europejską poszczególnych polskich oferentów
z konkursów twinningowych lub zmniejszeniem zainteresowania programem twinningowym.

Ponadto wykorzystywanych będzie również 5 innych mierników, tj.:
− Wartość środków zakontraktowanych w stosunku do wartości alokacji MF EOG i NMF (w %),
− Wartość zakontraktowanych kwot w stosunku do ogólnej alokacji dostępnej w ramach programów
operacyjnych MF EOG 2009-2014 (w %),
− Procent rozliczonych środków w stosunku do środków zakontraktowanych (w %),
− Stopień realizacji zadań finansowanych ze środków pomocy technicznej (w %),
− Liczba ostatecznie rozliczonych przez Urzędy Wojewódzkie projektów w stosunku do projektów
zrealizowanych (w %).
Mierniki te dotyczą realizacji obowiązków związanych z wdrażaniem i realizacją poszczególnych programów
finansowanych z udziałem niepodlegających zwrotowi środków pomocowych przez właściwe organy. Wartości
docelowe mierników na rok 2013 zamieszczone zostały w aneksie tabelarycznym (w kolejnych latach wartości
te zmierzają do 100% – w przypadku pierwszych dwóch mierników, bądź mają charakter stabilny
– w przypadku trzech ostatnich mierników).
Inne jednostki sektora finansów publicznych
Zadania i podzadania w ramach funkcji 17. Kształtowanie rozwoju regionalnego kraju są realizowane
również przez 3 inne jednostki sektora finansów publicznych:
1. Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, która wpisuje się w następujące zadania (w tym
w podzadania):
-
17.1. Wsparcie rozwoju regionalnego kraju (posiadające cel: poprawa konkurencyjności regionów oraz
spójności społeczno-gospodarczej i przestrzennej), w zakresie podzadania 17.1.3. Wsparcie województw
Polski Wschodniej, dotyczące Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Do pomiaru stopnia
realizacji celu zadania użyty zostanie miernik: „Liczba realizowanych projektów”; przewiduje się, iż liczba
projektów będzie się w kolejnych latach stopniowo zmniejszać – z 130 w 2013 r. oraz 93 projektów
w 2014 r., do 46 projektów w 2015 r.

131
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 25 . [ 26 ] . 27 ... 40 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: