eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 755
  • Data wpłynięcia: 2012-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169

755-uklad-zadaniowy


Funkcja 16. Sprawy obywatelskie
Funkcja 16. obejmuje obszar działalności państwa związany z organizacją urzędów administracji publicznej oraz
procedur administracyjnych, ewidencją ludności, dowodami osobistymi i paszportami, rejestracją stanu
cywilnego. W tym obszarze państwo realizuje przedsięwzięcia związane z informatyzacją działalności i budową
społeczeństwa informacyjnego. W ramach funkcji 16. organy administracji publicznej dbają o zapewnienie
ochrony praw obywatelskich, praw dziecka, praw pacjenta oraz ochrony danych osobowych. Obszar ten
obejmuje również stosunki Państwa z Kościołem Katolickim, innymi kościołami i związkami wyznaniowymi
oraz kwestie związane z zachowaniem i rozwojem tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych
oraz języków regionalnych. Ze środków publicznych wspiera się również Polonię i Polaków za granicą, w tym
polskie instytucje kulturalne i oświatowe za granicą. W ramach funkcji realizowana jest ponadto działalność na
rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Ogólne cele zadań ujętych w funkcji 16. dotyczą
zapewnienia przysługujących praw obywatelskich przez organy administracji publicznej oraz poprawy obsługi
administracyjnej obywatela. Postęp w realizacji celu funkcji 16. obrazuje przewidywany wzrost z 12% do 32%
liczby usług realizowanych drogą elektroniczną w stosunku do liczby usług przyjętych do informatyzacji
w perspektywie roku 2015.
W ramach funkcji 16. wyodrębniono 7 zadań budżetowych (w tym 1 zadanie priorytetowe). Na realizację
wszystkich zadań w tej funkcji w 2013 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków 1,88 mld zł.
Oprócz państwowych jednostek budżetowych zadania w ramach funkcji 16. Sprawy obywatelskie realizują
następujące jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane do planowania w układzie zadaniowym:
-
Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców,
-
Centralny Ośrodek Informatyki.
Budżet państwa i budżet środków europejskich
W tabeli 16 zaprezentowano zestawienie wydatków z budżetu państwa oraz z budżetu środków europejskich
w podziale na zadania (odpowiednio w tys. zł i w %).
Tabela 16
Plan na 2013 r. (w tys. zł)
Zadanie
BP
BŚE
Ogółem
16.1.
615 263
67 686
682 949
16.7
16.1
16.2.
21 899
0
21 899
36%
40%
16.3.
135 839
0
135 839
16.4.
69 695
0
69 695
16.5.
16.6
82 543
0
82 543
16.2
16.5
16.4
16.3
6%
1%
5%
4%
8%
16.6.
107 411
0
107 411
16.7
222 453
389 128
611 581


117

Przy powyższych nakładach planuje się osiągnąć wskazane poniżej cele oraz wartości docelowe mierników
zadań.
Zadanie 16.1.W Obsługa administracyjna obywatela
Celem zadania jest poprawa obsługi administracyjnej obywatela w danym roku – zadanie to obejmuje
bardzo szerokie spektrum spraw związanych m.in. z ewidencją ludności, rejestracją stanu cywilnego, zmianami
imion i nazwisk, sprawy obywatelstwa polskiego, jak również wydawanie dokumentów takich jak dowody
osobiste czy paszporty. Ponadto, w ramach zadania prowadzone są działania związane ze wzmacnianiem
potencjału administracji publicznej, umożliwiające poprawę standardów zarządzania jednostkami administracji
publicznej i jakości obsługi obywateli. Odpowiednie organy publiczne sprawują również nadzór nad zespoloną
administracji rządową oraz jednostkami samorządu terytorialnego. Zadanie dotyczy także spraw związanych
z przyjmowaniem oraz rozpatrywaniem skarg i wniosków, wydawaniem zezwoleń na zbiórki publiczne oraz
kontrolą tych zbiórek publicznych, a także kontrolą działalności tłumaczy przysięgłych. Zadanie zawiera się
w dziale administracji rządowej Sprawy wewnętrzne.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 16.1.W wykorzystywane będą 4 mierniki:
Miernik 1: Liczba urzędów administracji publicznej objętych wsparciem w zakresie poprawy standardów
zarządzania w relacji do liczby wszystkich urzędów wymagających wsparcia (w szt.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala w optymalny sposób uchwycić stopień
Bazowa
PW
Planowane
oddziaływania na zdolność instytucjonalną, standardy
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
zarządzania i jakość usług świadczonych przez
administrację publiczną na rzecz obywateli.
380/1726
380/1726
400/1726
360/1726
180/1726
Informacje dodatkowe:
Wartość miernika pokazuje liczbę urzędów objętych wsparciem w danym roku – największa liczba urzędów zostanie objęta
wsparciem w 2013 roku. W perspektywie do roku 2015 wartość miernika w poszczególnych latach będzie spadać z uwagi
na zakres wsparcia udzielonego w latach poprzednich.
Miernik 2: Czas personalizacji, wydawania dokumentów tożsamości (w dniach)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik określa jeden z kluczowych parametrów
Bazowa
PW
Planowane
świadczenia usług administracji publicznej w zakresie
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
zapewnienia obywatelom nowoczesnych, bezpiecznych
dokumentów
tożsamości
w
optymalnym
czasie.
Pośrednio pozwala on na ocenę stopnia modernizacji
8
8
7
6,75
6,5
systemu personalizacji dokumentów oraz infrastruktury
teleinformatycznej.
Ocena ryzyka:
Czynnikiem, który mógłby wypłynąć na brak możliwości wykonania docelowej wartości miernika jest potencjalna awaria
systemu produkcyjnego, rejestru Centralnej Ewidencji Ludności oraz systemów łączności teleinformatycznej.
Miernik 3: Odsetek skarg i wniosków nadesłanych do PRM i KPRM rozpatrzonych przed terminem
wynikającym z KPA (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
odnosi
się
do
spraw
związanych
Bazowa
PW
Planowane
z przyjmowaniem
oraz
rozpatrywaniem
skarg,
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
wniosków kierowanych do Prezesa Rady Ministrów
oraz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – pozwala on
na kontrolowanie terminowości ich prowadzenia oraz
99,37
≥75
≥80
≥80
≥80
efektywności pracy Kancelarii w tym obszarze.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania wartości docelowej miernika może wynikać z ewentualnego nagłego, nieprzewidzianego wzrostu
liczby napływających skarg i wniosków do PRM i KPRM.

118

Miernik 4: Liczba skarg uznanych za zasadne w stosunku do liczby skarg ogółem (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala określić czy w danym roku nastąpiła
Bazowa
PW
Planowane
poprawa obsługi administracyjnej obywatela. Wartość
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
miernika analizowana z zakresem przedmiotowym skarg
pozwala formułować kierunki działań usprawniających
25,0
24,2
17,2
16,7
16,1
obsługę obywateli w poszczególnych województwach.
Informacje dodatkowe:
Miernik dotyczy działalności wojewodów – jego wartość ma charakter uśredniony i uwzględnia odmienne uwarunkowania
w poszczególnych województwach. W perspektywie do 2015 roku minimalna planowana wartość wynosi 0.
Zadanie 16.2.W Przeciwdziałanie dyskryminacji, podtrzymywanie tożsamości kulturowej mniejszości
narodowych i etnicznych
Zadanie ma na celu zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych.
Administracja publiczna monitoruje przypadki i incydenty o charakterze dyskryminacyjnym, rasistowskim,
ksenofobicznym oraz podejmuje działania mające na celu przeciwdziałanie im. Ponadto, realizowane są również
działania na rzecz wyrównywania statusu kobiet i mężczyzn w życiu społeczno-gospodarczym. Zadanie zawiera
się w dziale administracji rządowej Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.
Do pomiaru stopnia realizacji celów zadania 16.2.W wykorzystywane będą 4 mierniki:
Miernik 1: Liczba odbiorców zadań realizowanych na rzecz podtrzymania i rozwoju tożsamości
kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych w stosunku do liczby osób należących do tych
mniejszości (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala monitorować zasięg i skuteczność
Bazowa
PW
Planowane
polityki państwa w zakresie wsparcia udzielanego
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
działalności
kulturalno-społecznej
organizacji
mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności
5,1
5,2
5,3
5,3
5,4
posługujących się językami regionalnymi.
Ocena ryzyka:
Dotacje ze środków publicznych przydzielane są bezpośrednio zaangażowanym w realizację przedsięwzięć organizacjom –
właściwą realizację zadania zapewniają bieżące wizytacje i kontrole. Ryzyko związane z realizacją zadania jest więc niskie.
Miernik 2: Liczba uczniów objętych działaniami na rzecz wspomagania oświaty dla mniejszości
narodowych i etnicznych do ogólnej liczby uczniów mniejszości w Polsce (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala oszacować liczbę uczniów mniejszości
Bazowa
PW
Planowane
objętych dodatkowym (tj. poza subwencją oświatową)
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
wsparciem
finansowym
oraz
merytorycznym.
W szczególności dotyczy on modułu edukacyjnego
9
10
10
10
10
Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce.
Miernik 3: Stosunek wskaźnika zatrudnienia kobiet do wskaźnika zatrudnienia mężczyzn (w wieku 15-
64), (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik obrazuje relatywną zatrudnialność kobiet
Bazowa
PW
Planowane
w stosunku do zatrudnialności mężczyzn, co wpisuje się
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
w jeden z celów polityki państwa jakim jest
wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy.
Wzrost wartości miernika oznacza, że kobiety są
80,1
81,1
81,3
81,3
81,4
w coraz mniejszym stopniu dyskryminowane ze
względu na płeć przy podejmowaniu zatrudnienia.
Ocena ryzyka:
Miernik oparty jest na wskaźnikach zatrudnienia, które zależą od ogólnej sytuacji na rynku pracy i koniunktury
gospodarczej – na jego wartość mogą mieć wpływ nagłe zmiany poziomu bezrobocia i zatrudnienia. Ryzyko jest więc
związane z potencjalnymi, nagłymi zmianami sytuacji na rynku pracy.

119

Miernik 4: Liczba inicjatyw na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych finansowanych z budżetu
wojewody w stosunku do wszystkich inicjatyw tego typu w województwie (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik obrazuje poziom zaangażowania administracji
Bazowa
PW
Planowane
publicznej
w
poszczególnych
województwach
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
w podtrzymanie tożsamości kulturowej mniejszości
narodowych.
42,8
60
≥60
≥60
≥60
Informacje dodatkowe:
Wartość miernika ma charakter uśredniony i uwzględnia odmienne uwarunkowania w poszczególnych województwach.
W perspektywie do 2015 roku maksymalna planowana wartość wynosi 100%.
Zadanie 16.3.W Utrzymanie stosunków między Państwem a kościołami i innymi związkami
wyznaniowymi
Realizacja zadania umożliwia zagwarantowanie członkom wspólnot religijnych poszanowania wolności
sumienia i wyznania – w jego ramach prowadzone są działania, które mają na celu zapewnianie harmonijnego
współdziałania państwa z kościołami i innymi związkami wyznaniowymi, w tym umożliwiające
zagwarantowanie prawa do wolności sumienia i wyznania, jak również realizację przez te podmioty zadań
społecznie użytecznych. Państwo m.in. prowadzi rejestr kościołów i innych związków wyznaniowych, prowadzi
sprawy związane z osobowością prawną kościelnych jednostek organizacyjnych. Zadanie zawiera się w dziale
administracji rządowej Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 16.3.W wykorzystywane będą 3 mierniki:
Miernik 1: Liczba rozwiązań spraw z zakresu stosunków pomiędzy państwem a kościołami i związkami
wyznaniowymi w stosunku do ogólnej liczby spraw zgłoszonych (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik ten pokazuje efektywność relacji pomiędzy
Bazowa
PW
Planowane
Państwem a kościołami i związkami wyznaniowymi
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
oraz stopień wywiązywania się przez Państwo
z obowiązków związanych z zapewnieniem wolności
b.d.
b.d.
98
98
98
sumienia i wyznania.
Miernik 2: Ilość przedsięwzięć duszpasterskich zrealizowanych w danym roku do ilości przedsięwzięć
duszpasterskich zrealizowanych w roku poprzednim (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
odzwierciedla
liczbę
przedsięwzięć
Bazowa
PW
Planowane
duszpasterskich zrealizowanych przez księży kapelanów
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
i świadczy o harmonijnym współdziałaniu Państwa
i kościołów w zakresie zaspokojenia potrzeb duchowych
100
102,2
100
100,38
100,37
żołnierzy.
Miernik 3: Liczba rozpatrzonych spraw z zakresu utrzymania stosunków między państwem a kościołami
i związkami wyznaniowymi (w szt.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Zastosowany miernik określa poziom wywiązywania się
Bazowa
PW
Planowane
przez Państwo z zadań publicznych w obszarze
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
stosunków z kościołami i związkami wyznaniowymi,
które są realizowane przez Wojewodów.
1 957
2 243
2 474
2 484
2 464
Informacje dodatkowe:
Miernik dotyczy działalności wojewodów – jego wartość ma charakter sumaryczny.

120

Zadanie 16.4. Wspieranie Polonii i Polaków za granicą
Zadaniu wyznaczony został cel dotyczący wykorzystania potencjału Polonii i Polaków za granicą do
promocji i budowy pozytywnego wizerunku Polski w świecie. Zadanie to obejmuje swym zakresem działania
mające na celu zapewnienie efektywnej współpracy z Polonią i Polakami za granicą, w tym m.in. przez wsparcie
finansowe przedsięwzięć w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą realizowanych przez podmioty
niepubliczne. Podejmowane są działania na rzecz edukacji i wspierania potencjału intelektualnego Polonii
i Polaków za granicą, jak również działania z zakresu komunikacji, kultury i promocji. Zadanie zawiera się
w dziale administracji rządowej Sprawy zagraniczne.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 16.4. wykorzystywane będą 4 mierniki:
Miernik 1: Udział procentowy projektów ocenionych przez Departament Współpracy z Polonią
i Polakami za Granicą na poziomie dobry i bardzo dobry (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik dotyczy realizacji polityki państwa w zakresie
Bazowa
PW
Planowane
współpracy z Polonią i Polakami za granicą, której
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
celem jest wykorzystanie potencjału Polonii i Polaków
za granicą do promocji i budowy pozytywnego
wizerunku Polski i urzeczywistniania rozwiązań
ważnych dla Polski. Gwarancją sukcesu jest wysoka
wartość
merytoryczna
projektów
wyłonionych
b.d.
75
75
75
75
w postępowaniach dotacyjnych oraz ich ukierunkowanie
na priorytety rocznych planów współpracy – co oddaje
wartość miernika.
Ocena ryzyka:
Ryzyko realizacji zadania na poziomie niższym od zakładanego związane jest m.in. z możliwością realizacji projektów
przez wybrane podmioty niezgodnie z założeniami. Ryzyko to jest ograniczane przez nadzór nad realizacją projektów oraz
włączenie organizacji pozarządowych już na etapie projektowania polityki państwa w zakresie spraw polonijnych.
Miernik 2: Liczba ostatecznych beneficjentów działań edukacyjnych wspierających Polonię i Polaków za
granicą (w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla liczbę beneficjentów cyklicznych
Bazowa
PW
Planowane
działań państwa skierowanych do nauczycieli języka
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
polskiego oraz dzieci i młodzieży biorących aktywny
udział w życiu Polonii i Polaków mieszkających poza
granicami kraju – grupa ta istotnie oddziałuje na
1100
1700
1750
1750
1750
pozostałych
członków
społeczności
polonijnej
w procesie budowania trwałych więzi z krajem.
Informacje dodatkowe:
W 2013 r. środki finansowe przeznaczone zostaną na organizację obozów dla grupy 650 uczniów oraz udział w kursach
doszkalających dla 1100 nauczycieli.
Miernik 3: Liczba stypendystów pochodzenia polskiego studiujących w krajach swojego zamieszkania
(w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
obrazuje
zakres
wsparcia
publicznego
Bazowa
PW
Planowane
w ramach procesu odtwarzania inteligencji polskiej
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
w środowiskach polonijnych oraz zwiększania szans
edukacyjnych młodzieży polonijnej studiującej w kraju
zamieszkania, w tym w szczególności młodzieży
325
285
290
295
300
o niższym statusie materialnym.


121
strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25 ... 30 ... 40 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: