Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uklad-zadaniowy
Zadanie 14.1.W Wspieranie zatrudnienia i przeciwdziałanie bezrobociu
Z
A
W ramach zadania realizowane są działania związane ze zmniejszaniem bezrobocia. Obok działań
D
A
systemowych, związanych z tworzeniem ram prawnych rynku pracy oraz koordynacją i podnoszeniem jakości
N
IE
pracy publicznych służb zatrudnienia na terenie kraju, czy opracowywaniem regulacji prawnych w zakresie
P
R
stosunków pracy, tworzone są również programy na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków
IO
R
bezrobocia i aktywizacji zawodowej, przygotowywane i wdrażane są rozwiązania z zakresu zarządzania
Y
T
E
migracjami odpowiadające potrzebom rynku pracy, a także działania związane z budową, utrzymaniem
T
O
i rozwojem systemu teleinformatycznego publicznych służb zatrudnienia. Realizacja zadania obejmuje także
W
E
zapobieganie wykluczeniu społecznemu oraz pomoc beneficjentom w powrocie na rynku pracy, jak również
finansowanie zasiłków i świadczeń dla osób bezrobotnych. W zakresie polityki zatrudnienia i przeciwdziałania
marginalizacji oraz wykluczeniu społecznemu szczególna uwaga poświęcona jest wkraczającej na rynek pracy
młodzieży oraz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Zadanie zawiera się w działach administracji
rządowej Praca oraz Zabezpieczenie społeczne.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 14.1.W wykorzystywane będą 3 mierniki:
Miernik 1: Stopa bezrobocia rejestrowanego (w %)
Opis miernika:
Miernik w sposób bezpośredni odnosi się do rezultatów
polityki państwa w zakresie wspierania zatrudnienia
13,5
i przeciwdziałania bezrobociu. Aktywność państwa w tym
obszarze ma charakter wielowymiarowy i obejmuje m.in.
13
12,8
12,8
działalność na rzecz wspierania i modernizacji służb
13,0
zatrudnienia, wspieranie aktywizacji osób bezrobotnych,
działalność
w
kierunku
poprawy
zatrudnienia
12,4
12,3
i przeciwdziałania marginalizacji społecznej młodzieży,
12,5
problematykę migracji oraz aktywizację zawodową osób
niepełnosprawnych.
12,0
Ocena ryzyka:
%
Na kształtowanie się wartości miernika wpływ mają
11,5
okoliczności zewnętrzne, w tym przede wszystkim
koniunktura gospodarcza.
11,0
Inne informacje:
Wartość miernika obrazuje procentowy udział liczby
bezrobotnych w liczbie cywilnej ludności aktywnej
10,5
zawodowo, bez pracowników jednostek budżetowych
prowadzących działalność w zakresie obrony narodowej
i bezpieczeństwa publicznego. Planowane w kolejnych
10,0
latach wartości docelowe uwzględniają m.in. finansowanie
2011
2012
2013
2014
2015
z
Funduszu
Pracy
oraz
Państwowego
Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Miernik 2: Liczba osób, które skorzystały z pomocy w zakresie aktywizacji zawodowej do liczby żołnierzy
zwolnionych z zawodowej służby wojskowej (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
umożliwia
monitorowanie
pomocy
Bazowa
PW
Planowane
aktywizacyjnej świadczonej żołnierzom zwalnianym
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
oraz zwolnionym z zawodowej służby wojskowej.
Pomoc ta obejmuje m.in. doradztwo zawodowe,
pośrednictwo
pracy
oraz
przekwalifikowanie,
a jednostki wojskowe współpracują w tym zakresie
30
60
75
75
75
z władzami samorządowymi oraz instytucjami rynku
pracy.
107
Miernik 3: Liczba wydanych zezwoleń na 100 tys. ludności (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Zezwolenie na pracę na terytorium RP może zostać
Bazowa
PW
Planowane
wydane cudzoziemcowi w przypadkach uzasadnionych
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
sytuacją na rynku pracy. Stosowany miernik wiąże się
z koniecznością oceny stanu bezrobocia w danym
regionie i w obszarze zatrudnienia, a tym samym
54,8
57,6
57,2
58,1
58,9
pośrednio
obrazuje
dynamikę
zmniejszania
bezrobocia.
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Na niewykonanie wartości docelowej miernika wpływ
Miernik dotyczy działalności Wojewodów – jego wartość ma
mogą mieć przede wszystkim czynniki zewnętrzne,
charakter uśredniony i uwzględnia odmienne uwarunkowania
związane np. z nielegalnym wykonywaniem pracy bez
w poszczególnych województwach.
wymaganego zezwolenia.
Zadanie 14.2. Budowa nowoczesnych stosunków pracy i warunków pracy
Zadanie obejmuje działania państwa, których celami są poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy oraz
ochrona roszczeń pracowniczych. W szczególności działania te polegają na dostosowywaniu regulacji
i instytucji rynku pracy do zmieniających się warunków społeczno-gospodarczych, poprawie bezpieczeństwa
i warunków pracy, a także działalności legislacyjnej w zakresie stosunków pracy, w tym wynagrodzeń,
świadczeń pracowniczych i warunków pracy. Zadanie obejmuje również działalność nadzorczo-kontrolną
realizowaną przez Państwową Inspekcję Pracy, której celem jest doprowadzenie warunków pracy
w kontrolowanych zakładach do zgodności z przepisami prawa pracy oraz działalność informacyjno-
promocyjną, a także programy prewencyjne adresowane do osób oraz podmiotów zainteresowanych poprawą
bezpieczeństwa i warunków pracy. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Praca.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 14.2. wykorzystane będą 2 mierniki:
Miernik 1: Liczba osób, którym wypłacono świadczenia z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do realizacji zadania w zakresie
Bazowa
PW
Planowane
ochrony
roszczeń
pracowniczych.
Miernik
ten
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
uwzględnia
finansowanie
zadania
ze
środków
Funduszu
Gwarantowanych
Świadczeń
Pracowniczych, którego dysponentem jest Minister
29 714
30 445
39 334
30 216
29 507
Pracy i Polityki Społecznej.
Ocena ryzyka:
Niższe od przewidywanego wykonanie wartości miernika świadczy o dobrej kondycji finansowej podmiotów
gospodarczych, a co za tym idzie, niższej liczbie przedsiębiorstw ogłaszających upadłość, co wpływa na zmniejszenie
liczby osób, którym wypłacane są świadczenia pracownicze niezaspokojone przez niewypłacalnych pracodawców.
Wyższe od przewidywanego wykonanie wartości wynikać może natomiast z pogorszenia sytuacji gospodarczej w kraju.
Miernik 2: Odsetek kontroli zakończonych wydaniem nakazu stwierdzających naruszenie przepisów
prawa pracy lub przepisów dotyczących legalności zatrudnienia (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik opisuje działalność Państwowej Inspekcji
Bazowa
PW
Planowane
Pracy, która ukierunkowana jest m.in. na likwidowanie
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
bądź ograniczanie zagrożeń zawodowych związanych
z bezpieczeństwem pracy.
59,4
60,0
60,0
60,0
60,0
Ocena ryzyka:
Miernik charakteryzuje się stosunkowo niewielką zmiennością w czasie i niskim ryzykiem. Wartość miernika oparta jest
m.in. na typowaniu do kontroli zakładów, w których można spodziewać się nieprawidłowości w przestrzeganiu przepisów
prawa pracy, a w szczególności bezpieczeństwa i higieny pracy.
108
Zadanie 14.3.W Wspieranie rozwoju i organizowanie dialogu i partnerstwa społecznego
Zadanie obejmuje przedsięwzięcia skierowane na zwiększanie roli dialogu i partnerstwa społecznego
w rozwiązywaniu problemów społeczno-gospodarczych. Aktywność administracji publicznej umożliwia
wsparcie dialogu i partnerstwa społecznego, jak również wsparcie w zakresie rozwiązywania sporów
zbiorowych i mediacji oraz społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Zadanie ukierunkowane jest na
rozwój i promocję dialogu społecznego w różnych formach, jako jednego z najbardziej efektywnych modeli
tworzenia polityk publicznych państwa, polegającym na szerokiej partycypacji społecznej, co umożliwia
większą, społeczną akceptację rozwiązań, a tym samym większą stabilność stanowionego prawa w wielu
aspektach społeczno-gospodarczych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Praca.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 14.3.W wykorzystane będą 2 mierniki:
Miernik 1: Liczba podmiotów dialogu i partnerstwa społecznego, z którymi utrzymywana jest współpraca
(w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
ukazuje
liczbę
podmiotów
dialogu
Bazowa
PW
Planowane
i partnerstwa społecznego, z którymi utrzymywana jest
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
współpraca – pozwala on na ocenę tego czy dialog
społeczny ma charakter ciągły, systematyczny –
w procesie stanowienia prawa w sposób transparentny
263
263
263
263
263
i partycypacyjny.
Ocena ryzyka:
Ryzyko nieosiągnięcia zakładanej wartości docelowej miernika jest niskie, na co wpływ mają stabilne struktury
organizacyjne oraz niewielki udział czynników zewnętrznych.
Miernik 2: Liczba inicjatyw społeczno-gospodarczych koordynowanych przez Wojewodów w stosunku do
ogólnej liczby inicjatyw społeczno-gospodarczych (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Liczba inicjatyw społeczno-gospodarczych stanowi
Bazowa
PW
Planowane
wyznacznik poziomu wszystkich inicjatyw społeczno-
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
gospodarczych realizowanych
w poszczególnych
województwach i odzwierciedla stopień realizacji
założeń wypracowanych przez Wojewodę oraz
47,9
53,2
53,5
53,8
≥53,8
partnerów społecznych w ramach dialogu społecznego.
Ocena ryzyka:
Stopień
realizacji
oraz
liczebność
inicjatyw
Wojewodów uzależniony jest m.in. od sytuacji
Informacje dodatkowe:
społeczno-ekonomicznej w regionie i w kraju, jak
Wartość miernika ma charakter uśredniony i uwzględnia
również od odbioru działalności Wojewódzkich
odmienne uwarunkowania w poszczególnych województwach.
Komisji
Dialogu
Społecznego
w
środowisku
W perspektywie do 2015 roku maksymalna planowana wartość
pracodawców i pracobiorców, czy częstotliwości
wynosi 100%.
występowania niepokojów społecznych (np. protestów,
strajków, itp.).
Inne jednostki sektora finansów publicznych
Zadania i podzadania w ramach funkcji 14. Rynek Pracy są realizowane również przez 3 inne jednostki sektora
finansów publicznych:
1. Fundusz Pracy, który wpisuje się w zadanie 14.1.W Wspieranie zatrudnienia i przeciwdziałanie
bezrobociu, w podzadanie 14.1.1. Wspieranie i modernizacja publicznych służb zatrudnienia. Główne
obszary wsparcia finansowego, realizowanego ze środków Funduszu i wchodzących w ramy danego zadania
i podzadania to:
109
-
zabezpieczenie środków na wypłatę zasiłków dla bezrobotnych oraz innych świadczeń obligatoryjnych;
-
ustalenie limitów Funduszu Pracy na aktywizację zawodową;
-
wsparcie publicznych służb zatrudnienia;
-
wspieranie i modernizacja publicznych służb zatrudnienia;
-
wspieranie aktywizacji osób bezrobotnych;
-
tworzenie pracodawcom korzystnych warunków do zatrudnienia młodocianych pracowników.
Wydatki Funduszu wpisują się w określony przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej dla zadania 14.1.W
miernik „Stopa bezrobocia rejestrowanego”.
2. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wykonuje działalność w zakresie zadania
14.1.W, w ramach podzadania 14.1.5.W Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych zorientowaną na
zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wieku produkcyjnym, zapewnianie stabilności pracy
dla osób niepełnosprawnych prowadzących własną działalność gospodarczą i niepełnosprawnych rolników
oraz wspieranie aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych na lokalnym rynku pracy. Wydatki
Funduszu wpisują się w określony przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej dla zadania 14.1.W miernik
„Stopa bezrobocia rejestrowanego”.
3. Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, wpisuje się swym wsparciem finansowym
w zadanie 14.2. Budowa nowoczesnych stosunków pracy i warunków pracy (cel zadania: m.in. ochrona
roszczeń pracowniczych), w tym podzadanie 14.2.1. Elastyczność i bezpieczeństwo w zatrudnieniu.
Podstawowym celem wydatkowania środków Funduszu jest ochrona roszczeń pracowniczych w razie
niemożności ich zaspokojenia przez pracodawcę z powodu jego niewypłacalności. Z Funduszu zaspokajane
są podstawowe roszczenia pracownicze przysługujące w ramach powszechnie obowiązującego prawa pracy.
Miernikiem przyjętym dla Funduszu na poziomie zadania jest „Liczba osób, którym wypłacono świadczenia
z FGŚP” – przy czym przewiduje się, iż liczba ta będzie stopniowo spadać – w 2013 r. wyniesie 39.334,
w 2014 r. 30.216, a w 2015 r. 29.507.
Efektem realizacji celów zadań i podzadań dla funkcji 14. Rynek pracy powinno być zwiększenie aktywności
zawodowej dzięki funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia i instytucji rynku pracy, zwiększeniu
zatrudnienia osób niepełnosprawnych, zmniejszeniu bezrobocia. Ponadto należy oczekiwać poprawy
bezpieczeństwa i warunków pracy oraz poprawy przestrzegania prawa pracy.
110
Funkcja 15. Polityka zagraniczna
Funkcja dotyczy relacji Rzeczypospolitej Polskiej z innymi państwami oraz z organizacjami
międzynarodowymi. Obejmuje ona zagadnienia związane z koordynacją polityki zagranicznej państwa,
reprezentowaniem i ochroną interesów RP i jej obywateli oraz polskich osób prawnych. Działania polegają na
monitorowaniu i analizowaniu sytuacji wewnętrznej w innych krajach, prowadzeniu polityki w relacjach
dwustronnych oraz na płaszczyźnie organizacji międzynarodowych – w obszarze współpracy politycznej,
gospodarczej, humanitarnej, kulturalnej, ochrony środowiska oraz promocji Polski. Istotną rolą instytucji
realizujących zadania w ramach funkcji jest także kreowanie pozytywnego wizerunku Polski, w tym przez
promocję polskiej kultury, nauki, edukacji i turystyki. Jednym z celów funkcji 15. jest służba dyplomacji RP na
rzecz obywatela i innych polskich podmiotów. Pomiar rezultatów w tej dziedzinie jest prowadzony za pomocą
badania opinii publicznej dotyczącego poziomu satysfakcji społecznej z działalności dyplomacji.
W perspektywie do roku 2015 przewidywane jest uzyskiwanie w tych badaniach oceny dobrej.
W ramach funkcji 15. wyodrębniono 6 zadań budżetowych (w tym 1 zadanie priorytetowe). Na realizację
wszystkich zadań w tej funkcji w 2013 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków 1,07 mld zł.
Zadania i podzadania w ramach funkcji 15. Sprawy zagraniczne są realizowane obok państwowych jednostek
budżetowych, również przez Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
Budżet państwa i budżet środków europejskich
W tabeli 15 zaprezentowano zestawienie wydatków z budżetu państwa oraz z budżetu środków europejskich
w podziale na zadania (odpowiednio w tys. zł i w %).
Tabela 15
Plan na 2013 r. (w tys. zł)
Zadanie
BP
BŚE
Ogółem
15.5 15.6
15.4
15.1
781 489
0
781 489
2% 3%
15.3
11%
8%
15.2
29 123
0
29 123
15.3
84 129
51
84 180
15.2
3%
15.4
116 571
0
116 571
15.1
15.5
19 711
0
19 711
73%
15.6
34 973
0
34 973
Przy powyższych nakładach planuje się osiągnąć wskazane poniżej cele oraz wartości docelowe mierników
zadań.
111
Dokumenty związane z tym projektem:
-
755-strategia
› Pobierz plik

-
755-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
755-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
755-uzasadnienie-TOM-I
› Pobierz plik

-
755
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei