eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 755
  • Data wpłynięcia: 2012-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169

755-uklad-zadaniowy


Miernik 1: Liczba korzystających z dodatku kombatanckiego (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Wybrany miernik pozwala w przejrzysty i bezpośredni
Bazowa
PW
Planowane
sposób określić stopień realizacji celu zadania – tj.
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
zapewnienia opieki i pomocy kombatantom i osobom
represjonowanym. Odzwierciedla on efekty działalności
167 200
150 400
136 900
124 600
113 500
państwa w tym obszarze.
Ocena ryzyka:
Realizacja miernika w znacznym stopniu zależy od sytuacji demograficznej oraz rozwiązań prawnych w zakresie pomocy
kombatantom i ofiarom represji. Wzrost (bądź spadek) liczby osób korzystających z dodatku kombatanckiego uzależniony
jest od kondycji zdrowotnej tej grupy ludności.
Miernik 2: Odsetek rozstrzygniętych spraw dotyczących kombatantów i innych osób uprawnionych
w terminie do 20 dni (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Przyjęty miernik wskazuje na efektywność działania
Bazowa
PW
Planowane
Urzędu
do
Spraw
Kombatantów
i
Osób
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
represjonowanych – szybkość obsługi i wypłaty
świadczeń ma istotne znaczenie dla klientów Urzędu.
46
46
65
66
67
Zadanie 13.4.W Wspieranie rodziny
W ramach realizacji zadania państwo odpowiedzialne jest za systemowe wsparcie rodzin w funkcji socjalnej,
wychowawczej i opiekuńczej. Ze środków publicznych wypłacane są świadczenia mające na celu wsparcie
rodzin posiadających dzieci, jak również świadczenia z funduszu alimentacyjnego, wypłacane w zastępstwie
alimentów. Rozwijany jest system wsparcia rodzin w zakresie funkcji socjalnej, wychowawczej i opiekuńczej
poprzez tworzenie zróżnicowanych form opieki nad dziećmi do lat 3. Prowadzona jest profilaktyka
i doskonalone są metody pracy z rodziną, upowszechnia się rodzinne formy pieczy zastępczej nad dzieckiem, jak
również dąży do poprawy standardów w istniejących placówkach opiekuńczo-wychowawczych, które udzielają
pomocy dzieciom pozbawionym częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej. Prowadzone są również
działania mające na celu wykonywanie zadań z zakresu przysposobienia krajowego, jak i międzynarodowego
poprzez organizowanie i prowadzenie ośrodków adopcyjnych. Zadanie zawiera się dziale administracji rządowej
Rodzina.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 13.4.W wykorzystywane będą 2 mierniki:
Miernik 1: Wysokość wydatków budżetu państwa na dziecko w wieku do ukończenia 24 roku życia (w zł)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla stopień realizacji zadań przez
Bazowa
PW
Planowane
państwo w zakresie wsparcia rodzinny we wszystkich
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
jej funkcjach – wartość miernika oddaje wysokość
jednostkowego wsparcia finansowego oraz wsparcia
w formie usług kierowanego do rodzin z dziećmi
pozostającymi
na
utrzymaniu.
Miernik
ten
w najszerszym zakresie pozwala uchwycić zakres
942
1 010
1 080
1 006
1 038
zróżnicowanej pomocy udzielanej przez państwo
w ramach zadania, która poza wymiarem socjalnym,
posiada również wymiary opiekuńczy i wychowawczy.
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania zakładanej wartości miernika
Na potrzeby obliczenia miernika brane są pod uwagę
jest zróżnicowane i związane jest z formą wsparcia
następujące kategorie wydatków: wydatki w rozdziale 85212
finansowanego ze środków publicznych. Przykładowo
klasyfikacji budżetowej, wydatki na Programy: Maluch,
w przypadku instytucji opieki nad dziećmi w wieku do
Asystent rodziny, Koordynator, Szkolenia dla kandydatów na
lat 3 – zagrożeniem może być brak zainteresowania
rodziny zastępcze lub prowadzących rodzinne domy dziecka,
gmin ich tworzeniem i/lub rozwojem. W przypadku
wydatki na składki za nianie, ośrodki adopcyjne, pobyt dzieci
profilaktyki i systemu pieczy zastępczej, zagrożeniem
cudzoziemskich w pieczy zastępczej, a także wydatki na
może być brak właściwego rozpoznania potrzeb w tym
rządowy
program
skierowany
do
osób
pobierających
zakresie,
zapobiegających
umieszczeniu
dzieci
świadczenie pielęgnacyjne.
w pieczy zastępczej.

102

Miernik 2: Liczba osób korzystających z różnych form pomocy w ramach systemu wspierania rodziny
w stosunku do ogólnej liczby mieszkańców w województwie (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik przedstawia liczbę osób korzystających
Bazowa
PW
Planowane
z pomocy przeznaczonej dla rodzin – pozwala on
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
określić
tendencje
w
zakresie
realizowanych
w systemie wspierania rodziny celów związanych
z funkcjonowaniem rodzin wychowujących dzieci.
7,4
9,4
9,5
8,5
8,5
Tym samym umożliwia on zwiększenie skuteczności
pomocy rodzinom.
Ocena ryzyka:
Na stopień realizacji zadania wpływ mają m.in.
Informacje dodatkowe:
sytuacja gospodarcza kraju i związany z nią poziom
Miernik dotyczy działalności Wojewodów – jego wartość ma
dochodów
ludności,
wzrost
liczby
dzieci
charakter uśredniony i uwzględnia odmienne uwarunkowania
w instytucjonalnych formach wsparcia, zagrożenie
w poszczególnych województwach.
wykluczeniem społecznym większej liczby rodzin
biologicznych.
Zadanie 13.5. Działalność pożytku publicznego
Celem zadania jest zwiększanie aktywności społecznej w funkcjonowaniu państwa w zakresie dialogu
obywatelskiego. Podstawowe znaczenie ma tworzenie warunków dla rozwoju wolontariatu oraz podmiotów
prowadzących działalność pożytku publicznego, a także współpracy tych podmiotów z organami administracji
publicznej oraz prowadzenie dialogu obywatelskiego. Równie istotne jest wspieranie społeczeństwa
obywatelskiego i gospodarki społecznej poprzez rozwój instytucji gospodarki społecznej, jak również wsparcie
programów partycypacyjnych w kreowaniu i wdrażaniu polityk publicznych. W ramach zadania sprawowany
jest również nadzór nad fundacjami i stowarzyszeniami oraz organizacjami pożytku publicznego. Zadanie
zawiera się w dziale administracji rządowej Zabezpieczenie społeczne.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 13.5. wykorzystywane będą 2 mierniki:
Miernik 1: Odsetek podatników przekazujących 1% podatku dochodowego od osób fizycznych na rzecz
organizacji pożytku publicznego

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pokazuje
zmianę
wysokości
środków
Bazowa
PW
Planowane
przekazywanych przez podatnika w danym roku na
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
rzecz organizacji pożytku publicznego i obrazuje
perspektywę
zwiększenia
aktywności
społecznej
w funkcjonowaniu
państwa
oraz
zaangażowania
obywateli
w
organizacjach
pozarządowych.
Umożliwia on także monitorowanie świadomości
38
40
42
44
46
istnienia
i
funkcjonowania
tych
organizacji
w społeczeństwie oraz akceptacji dla przyjętego
sposobu ich finansowania.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niepełnego wykonania zaplanowanej wartości miernika wiąże się z potencjalnym negatywnym wizerunkiem
niektórych organizacji – odbiorców pomocy.

103

Miernik 2: Liczba osób będących beneficjentami realizowanych projektów ukierunkowanych na
zwiększenie aktywności społecznej w funkcjonowaniu państwa

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik ukazuje stopień atrakcyjności, działalności
Bazowa
PW
Planowane
społecznie użytecznej prowadzonej przez organizacje
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
pozarządowe w obszarze dotyczącym obronności
państwa, pielęgnowania i utrzymywania tradycji
631 000
610 000
620 000
622 000
625 000
narodowych oraz edukacji obronnej społeczeństwa.
Informacje dodatkowe:
Systematycznie wzrasta liczba przedsięwzięć realizowanych w ramach zlecania zadań publicznych oraz ich społeczna
atrakcyjność – dużym zainteresowaniem cieszą się przedsięwzięcia o charakterze masowym, promujące Wojsko Polskie,
jak również przedsięwzięcia skierowane do młodzieży związane z edukacją obronną i proobronną.

Inne jednostki sektora finansów publicznych
Zadania i podzadania w ramach funkcji 13. Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny są realizowane
również przez 5 innych jednostek sektora finansów publicznych:
1. Fundusz Ubezpieczeń Społecznych ujęty w zadaniu 13.2., w podzadaniu 13.2.1. Świadczenia społeczne
realizowane w ramach powszechnego systemu ubezpieczenia społecznego. Wydatki tego Funduszu
przypisane do tego zadania przeznaczone będą na sfinansowanie świadczeń o charakterze
ubezpieczeniowym, m.in. emerytur, rent z tytułu niezdolności do pracy, rent rodzinnych, dodatków
pielęgnacyjnych, dodatków dla sierot zupełnych, zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych
i pogrzebowych, świadczeń rehabilitacyjnych oraz jednorazowych odszkodowań powypadkowych,
a ponadto na prewencję rentową oraz wypadkową. Miernikiem dla zadania jest „Procent wydatków FUS
pokrytych z wpływów ze składek”, który kształtować się ma w przewidywanej, zbliżonej poziomem
wysokości: 69,1 % w 2013 r., 68,3% w 2014 r. i 68,5% w 2015 r.
2. Fundusz Emerytalno-Rentowy zapewnia – w ramach zadania 13.2. (w podzadaniu 13.2.3. Świadczenia
społeczne rolników oraz świadczenia na rzecz inwalidów wojennych, wojskowych i kombatantów) – środki
na wypłatę emerytur i rent oraz dodatków do nich, zasiłków pogrzebowych po emerytach – rencistach,
ubezpieczonych i członkach ich rodzin oraz pozostałych świadczeń z Funduszu Emerytalno- Rentowego.
Miernikiem dla zadania jest: „Liczba emerytów i rencistów otrzymujących świadczenia z Funduszu
Emerytalno-Rentowego przypadających na 100 osób ubezpieczonych w systemie ubezpieczeń społecznych
rolników (w os.)”, którego wartość w kolejnych latach wyniesie 85,81 w 2013 r., 84,83 w 2014 r. i 83,91
w 2015 r.
3. Fundusz Prewencji i Rehabilitacji zabezpiecza (w zakresie zadania 13.2., podzadania 13.2.3. Świadczenia
społeczne rolników oraz świadczenia na rzecz inwalidów wojennych, wojskowych i kombatantów) środki
na utrzymanie lub przywrócenie zdolności do pracy w gospodarstwie rolnym osób uprawnionych do
świadczeń w KRUS oraz zapobieganie wypadkom przy pracy rolniczej i rolniczym chorobom zawodowym.
Do pomiaru realizacji zadania w zakresie wydatków Funduszu stosowany jest „Wskaźnik wykorzystania
skierowań na rehabilitację leczniczą w roku w przeliczeniu na 1000 ubezpieczonych”. Wskaźnik ten
w 2013 r. wyniesie 8,25, natomiast w latach 2014-2015 kształtować się będzie na poziomie 8,52.

104

4. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, współwykonujący zadanie 13.1.W Pomoc
i integracja społeczna (mające na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji
życiowych), w zakresie podzadania 13.1.3. Wyrównywanie szans i integracja społeczna osób
niepełnosprawnych. Ze środków tego Funduszu finansowane są koordynacja i wspieranie rehabilitacji
społecznej realizowanej przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywanie programów skierowanych
na wspomaganie aktywizacji społecznej oraz wspieranie organizacji pozarządowych realizujących
w różnorodnych formach pomoc w ramach zadań zlecanych i tworzących płaszczyzny współpracy. Na
poziomie zadania wydatki Funduszu wpisują się w miernik 1 dla zadania 13.1.W. Natomiast w zakresie
realizowanego podzadania stosowany jest miernik „Udział osób niepełnosprawnych objętych działaniami
w zakresie rehabilitacji w zbiorowości osób niepełnosprawnych 16 lat i więcej (w %)”. Wartość miernika
w 2013 r. wyniesie 29,2, a w latach 2014-2015 odpowiednio 23,7 i 21,5.
5. Fundusz Emerytur Pomostowych ze środków którego – przypisanych do zadania 13.2. Świadczenia
społeczne i podzadania 13.2.1. Świadczenia społeczne realizowane w ramach powszechnego systemu
ubezpieczenia społecznego – pokrywane będą wydatki na sfinansowanie świadczeń emerytalnych należnych
osobom, które w trakcie swojej aktywności zawodowej były zatrudnione w szczególnych warunkach lub
wykonywały prace o szczególnym charakterze. Miernikiem zadania w zakresie wydatków Funduszu jest
„Procent wydatków FEP pokrytych z wpływów ze składek”. Przewidywana wartość miernika na 2013 r.
wynosi 90,0%, a w 2014 i 2015 r. ma wynieść odpowiednio 66,9% i 53,8%.

Efektem realizacji celów zadań i podzadań dla funkcji 13. Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny
powinna być poprawa sytuacji rodzin oraz osób będących w trudnej sytuacji życiowej, ich właściwa integracja
społeczna, skuteczne funkcjonowanie systemu wspierania rodzin wychowujących dzieci, poprawa sytuacji osób
niepełnosprawnych oraz ochrona przed zagrożeniami osób aktywnych zawodowo.

105

Funkcja 14. Rynek pracy
Podstawowym zadaniem w ramach funkcji jest wspieranie zatrudnienia i przeciwdziałanie bezrobociu. Celem
polityki państwa jest dążenie do pełnego i produktywnego zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich, osiągnięcia
wysokiej jakości pracy, wzmacniania integracji oraz solidarności społecznej i zwiększenia mobilności na rynku
pracy. W ramach funkcji stosowane są instrumenty z zakresu zatrudniania i rehabilitacji zawodowej osób
niepełnosprawnych, różne formy pomocy dla pracodawców zatrudniających takie osoby oraz
zindywidualizowane działania na rzecz osób niepełnosprawnych. Państwo prowadzi również działalność na
rzecz poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz rozwoju instytucji dialogu społecznego. Podstawowy cel dla
zadań i podzadań przypisanych do funkcji 14. określony jest jako zwiększenie aktywności zawodowej, do
którego pomiaru zastosowano – wskaźnik zatrudnienia (odsetek osób pracujących powyżej 15 roku życia).
Prognozowana jest systematyczne zwiększanie aktywności zawodowej, co związane będzie z poprawą wartości
miernika z 51,0% w 2012 r. do 51,9% w 2015 r.
W ramach funkcji 14. wyodrębniono 3 zadania budżetowe (w tym 1 zadanie priorytetowe). Na realizację
wszystkich zadań w tej funkcji w 2013 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków 15,75 mld zł.
Oprócz państwowych jednostek budżetowych zadania w ramach funkcji 14. Rynek pracy realizują następujące
jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane do planowania w układzie zadaniowym:
-
Fundusz Pracy,
-
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
-
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Budżet państwa i budżet środków europejskich
W tabeli 14 zaprezentowano zestawienie wydatków z budżetu państwa oraz z budżetu środków europejskich
w podziale na zadania (odpowiednio w tys. zł i w %).
Tabela 14
Plan na 2013 r. (w tys. zł)
14.3
Zadanie
14.2
1%
24%
BP
BŚE
Ogółem
14.1
817 109
233 488
1 050 597
14.2
333 414
0
333 414
14.1
14.3
75%
20 285
0
20 285

Przy powyższych nakładach planuje się osiągnąć wskazane poniżej cele oraz wartości docelowe mierników
zadań.

106
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 40 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: