Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uklad-zadaniowy
W ramach funkcji 11. nie zostały zaprezentowane wartości dla niektórych mierników lub też mierniki operują
wartościami logicznymi – wyłączenia zastosowano ze względu na bezpieczeństwo państwa, zgodnie z ust. 81
Załącznika nr 66 do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów
opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2013.
Zadanie 11.1. Utrzymanie i rozwój zdolności operacyjnych SZ RP
E
W ramach zadania realizowane są cele związane ze zwiększeniem zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP
W
O
oraz podwyższeniem stopnia nowoczesności uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Środki publiczne
T
E
T
przeznaczone są na utrzymanie dotychczasowych zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP przez odpowiednie
Y
R
szkolenia i utrzymanie ich gotowości bojowej oraz działania służące ich rozwojowi, w celu uzyskania
IO
R
P
pożądanych zdolności operacyjnych. Realizowane są przede wszystkim działania związane z zabezpieczeniem
P
IE
dowodzenia SZ RP, utrzymaniem zdolności do rozpoznania oraz do rażenia sił przeciwnika w sytuacji
N
A
D
zagrożenia państwa, zabezpieczeniem logistycznym i medycznym zdolności operacyjnych SZ RP, jak również
A
Z
zakwaterowaniem SZ RP. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Obrona narodowa.
Do pomiaru stopnia realizacji celów zadania 11.1. wykorzystywany będzie miernik:
Miernik: Wskaźnik osiągnięcia wymaganego poziomu dostępności sił (relacja poziomu posiadanego do
wymaganego), (w %)
Opis miernika:
Ocena ryzyka:
Miernik
pozwala
na
diagnozowanie
posiadanego
Prawdopodobieństwo udziału SZ RP w 2013 r. w operacji
potencjału Sił Zbrojnych RP służącego do realizacji zadań
obronnej na terytorium kraju lub w operacji sojuszniczej
obronnych, a także określenie wielkości sił możliwych do
o wysokiej intensywności zgodnie z art. 5 Traktatu
wydzielenia do operacji sojuszniczej w określonym czasie.
Północnoatlantyckiego ocenia się jako niskie. Ryzykiem,
W sposób bezpośredni odnosi się on do realizacji celu
jakie niesie ze sobą ewentualność takiego zdarzenia, jest
zadania, który wynika z postanowienia Prezydenta RP
obniżenie potencjału SZ RP do poziomu, który spowoduje
w sprawie określenia Głównych kierunków rozwoju Sił
konieczność poniesienia wysokich nakładów na jego
Zbrojnych RP oraz ich przygotowań do obrony państwa na
odtworzenie.
lata 2013-2022.
Zadanie 11.2. Wsparcie wywiadowcze i kontrwywiadowcze
Zapewnienie wsparcia wywiadowczego i kontrwywiadowczego ma na celu rozpoznanie zagrożeń godzących
w bezpieczeństwo państwa oraz zdolność bojową Sił Zbrojnych. Prowadzone są działania związane
z rozpoznawaniem i przeciwdziałaniem zagrożeniom godzącym w bezpieczeństwo państwa, obronność
i zdolności bojowe Sił Zbrojnych, niepodległość i nienaruszalność terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym
także dotyczące rozpoznawania międzynarodowego terroryzmu, ekstremizmu oraz międzynarodowych grup
przestępczości zorganizowanej. Realizowane są również działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa
jednostek wojskowych, innych jednostek organizacyjnych MON oraz żołnierzy wykonujących zadania służbowe
poza granicami państwa i współdziałanie z organami uprawnionymi do ścigania przestępstw, jak również
współdziałanie w organizowaniu polskich przedstawicielstw wojskowych za granicą. Zadanie realizowane jest
przez Agencję Wywiadu, Służbę Wywiadu Wojskowego oraz Służbę Kontrwywiadu Wojskowego.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 11.2. wykorzystywane będą 2 mierniki:
82
Miernik 1: Przyjęcie sprawozdań z działalności SWW i SKW przez organ nadrzędny (wartość logiczna:
tak-1/nie-0)
Opis miernika:
Wartości miernika
Szefowie Służby Wywiadu Wojskowego oraz Służby
Bazowa
PW
Planowane
Kontrwywiadu Wojskowego corocznie przedstawiają
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Obrony
Narodowej oraz Sejmowej Komisji ds. Służb
Specjalnych sprawozdanie z działalności. W oparciu
o informacje
zawarte
w
tych
dokumentach,
dokonywana jest ocena i wydawana jest opinia na
1
1
1
1
1
temat stopnia zrealizowania postawionych zadań.
Przyjęcie sprawozdania, bądź wniesienie do niego
uwag stanowi miernik oceniający, w jakim stopniu
wywiązano się z realizowanych zadań.
Miernik 2: Zdolność struktur administracyjno-gospodarczych do zapewnienia bezpieczeństwa
zewnętrznego państwa (wartość logiczna: tak-1/nie-0)
Wartości miernika
Opis miernika:
Bazowa
PW
Planowane
Miernik odnosi się do działalności Agencji Wywiadu.
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
1
1
1
1
1
Zadanie 11.3. Realizacja zobowiązań sojuszniczych i międzynarodowych oraz uczestnictwo w działaniach
na rzecz pokoju i stabilizacji międzynarodowej
Realizowane w ramach tego zadania inicjatywy i przedsięwzięcia mają na celu pogłębienie współpracy
międzynarodowej na rzecz wzmocnienia obronności RP. Osiągnięciu celu służy aktywny udział w misjach
i operacjach NATO, UE, koalicyjnych. Zadanie dotyczy to także międzynarodowej współpracy bilateralnej
i wielostronnej,
oraz
obejmuje
funkcjonowanie
przedstawicielstwa
dyplomatycznych
i
struktur
wielonarodowych w ramach NATO i UE. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Obrona
narodowa.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 11.3. wykorzystany będzie miernik:
Miernik: Liczba stanowisk flagowych w stosunku do wszystkich stanowisk w strukturach NATO i UE
(dodatkowo w narodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych w kraju i poza granicami
państwa), które zostały przydzielone Siłom Zbrojnym RP do obsadzenia (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na zobrazowanie zaangażowania Sił
Bazowa
PW
Planowane
Zbrojnych
RP
w
inicjatywach
i
strukturach
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
międzynarodowych
oraz
wielonarodowych
przy
uwzględnieniu posiadanych możliwości w tym
2,56
1,64
1,64
1,96
1,96
zakresie oraz ich pozycji na arenie międzynarodowej.
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Ewentualne zmiany w strukturach NATO i UE
Spadek wartości w stosunku do roku bazowego jest skutkiem
(zmiana liczebności stanowisk) mogą nieść ze sobą
zmian organizacyjnych w NATO oraz zwiększeniem ogólnej
ryzyko niewykonania wartości miernika.
liczby stanowisk branych pod uwagę przez uwzględnienie
również stanowisk narodowych.
Zadanie 11.4. W Gotowość struktur administracyjno-gospodarczych kraju do obrony państwa
Podstawowym celem zadania jest utrzymywanie zdolności do realizacji zadań obronnych przez organy
administracji publicznej i przedsiębiorców. W ramach zadania organy administracji publicznej realizują
różnorodne przedsięwzięcia związane z utrzymywaniem i doskonaleniem struktur pozamilitarnych systemu
obrony państwa, jak również związane z nakładaniem na przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu
83
gospodarczo-obronnym obowiązku utrzymywania mocy produkcyjnych lub remontowych. Ponadto
administracja publiczna utrzymuje także system kierowania bezpieczeństwem narodowym, realizuje szkolenia
obronne, organizuje i przeprowadza rejestrację oraz kwalifikację wojskową, a także zajmuje się tworzeniem
i utrzymaniem rezerw państwowych produktów leczniczych i wyrobów medycznych. Zadanie zawiera się
w dziale administracji rządowej Obrona narodowa.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 11.4.W wykorzystane będą 3 podstawowe mierniki:
Miernik 1: Stopień realizacji zadań obronnych z obszaru mobilizacji gospodarki (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Realizacja miernika obrazuje poziom w jakim
Bazowa
PW
Planowane
przedsiębiorcy realizują nałożone zadanie obronne
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
polegające na faktycznym utrzymywaniu mocy
produkcyjnych i remontowych oraz opracowywaniu
100
100
100
100
100
odpowiedniej dokumentacji planistycznej.
Ocena ryzyka:
Ryzyko braku wywiązywania się przedsiębiorców z realizacji nałożonych na nich w drodze decyzji administracyjnych
zadań obronnych o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym lub obowiązku utrzymywania mocy produkcyjnych
lub remontowych jest ograniczane przez system kontrolny.
Miernik 2: Stopień wykonania decyzji na utrzymywanie mocy produkcyjnych i/lub remontowych (liczba
wykonanych decyzji o utrzymywaniu mocy produkcyjnych i/lub remontowych w stosunku do liczby
wydanych decyzji, w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik przedstawia stopień wykonania obowiązków
Bazowa
PW
Planowane
w zakresie utrzymywania mocy produkcyjnych i/lub
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
remontowych, które Minister Gospodarki nakłada
w drodze
decyzji
administracyjnych
na
przedsiębiorców
o
szczególnym
znaczeniu
gospodarczo-obronnym – w celu realizacji Programu
100
100
100
100
100
Mobilizacji
Gospodarki.
Miernik
odzwierciedla
zdolność
przestawienia
gospodarki
w
celu
wykorzystania jej potencjału na potrzeby militarne.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania miernika ograniczają do minimum ścisłe zasady typowania przedsiębiorców określone
w zatwierdzanym przez Ministra Gospodarki dokumencie dotyczącym sposobu obliczania i rekompensowania kosztów
utrzymywania przez przedsiębiorców mocy produkcyjnych. Ryzyko niewykonania miernika związane jest jedynie
z wypadkami losowymi, w wyniku których poszczególni przedsiębiorcy mogą nie zrealizować nałożonych zadań.
Miernik 3: Procent realizacji zadań rocznych określonych w Programie Pozamilitarnych Przygotowań
Obronnych
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
przedstawia
stopień
realizacji
zadań
Bazowa
PW
Planowane
dotyczących
wzmacniania
zdolności
organów
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
administracji
publicznej do
wspierania
obrony
państwa,
zaplanowanych
do
realizacji
w poszczególnych
latach
w
Programie
Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych – ich
0~100
83~100
10~100
100
100
wykonanie
zapewnia
właściwe
przygotowanie
urzędów do skutecznego realizowania zadań w okresie
zagrożenia państwa i wojny.
Informacje dodatkowe:
Miernik dotyczy dysponentów 28 części budżetowych. W tabeli zaprezentowano wartości skrajne. Wartości szczegółowe
dla każdego z dysponentów zostały zaprezentowane w aneksie tabelarycznym.
Ponadto, wykorzystywanych będzie również 9 innych mierników, tj.:
− Odsetek liczby przeszkolonych osób do liczby osób zatrudnionych w KPRM planowanych do przeszkolenia
(w %),
84
− Odsetek przeszkolonych osób w stosunku do liczby osób zatrudnionych w UOKiK planowanych do
przeszkolenia (w %),
− Bieżące monitorowanie gotowości ABW do realizacji zadań obronnych (wartość logiczna: tak-1/nie-0),
− Stopień realizacji zadań obronnych w danym roku (w %),
− Liczba przeszkolonych osób w stosunku do liczby osób zatrudnionych w KRUS planowanych do
przeszkolenia (w %),
− Stosunek liczby zrealizowanych szkoleń pracowników w zakresie obronności do liczby zaplanowanych
szkoleń,
− Liczba przeprowadzonych szkoleń (w szt.),
− Liczba osób przeszkolonych (w os.),
− Udział kadry kierowniczej w corocznym szkoleniu obronnym, wyrażony w %.
Mierniki te odnoszą się do oceny poziomu przygotowania organów administracji oraz struktur gospodarczych do
działań obronnych państwa. Wartości docelowe mierników na rok 2013 zamieszczone zostały w aneksie
tabelarycznym (w kolejnych latach wartości te mają charakter stabilny).
Inne jednostki sektora finansów publicznych
Zadania i podzadania w ramach funkcji 11. Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic są
realizowane również przez 3 inne jednostki sektora finansów publicznych:
1. Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego wykonuje działania polegające na
realizacji projektów inwestycyjnych zawartych w pakietach inwestycji NATO – Capability Packages (CP)
poprzez m.in.: wybór specjalistycznych firm konsultingowych pełniących funkcję inwestorów zastępczych,
prowadzenie postępowań przetargowych na wybór wykonawców robót i dostawców, nadzór nad realizacją
inwestycji poprzez inwestorów zastępczych, rozliczanie inwestycji według uregulowań narodowych
i NATO. Powyższą działalność Zakład prowadzi w ramach dwóch zadań:
-
11.1. Utrzymanie i rozwój zdolności operacyjnych SZ RP, wpisując się swoją działalnością
w podzadania 11.1.1. Zdolność do dowodzenia Siłami Zbrojnymi RP oraz 11.1.4. Zdolność do
zabezpieczenia logistycznego działań. Działalność Zakładu wpisuje się na poziomie zadania w miernik
określony przez Ministra Obrony Narodowej dla zadania 11.1. Natomiast w zakresie podzadania 11.1.1.
przewidziano pomiar i wykorzystanie miernika „Relacja liczby zrealizowanych wdrożeń w systemie
wparcia dowodzenia do liczby zaplanowanych wdrożeń w danym roku (w %)”, którego wynik na
2013 r. ma kształtować się na poziomie 99,11%. Dla podzadania 11.1.4. przyjęto miernik „Poziom
rozwoju zdolności do zabezpieczenia logistycznego SZ RP (w %)” – wartość tego miernika będzie
wynosić 60% w 2013 r.
-
11.3. Realizacja zobowiązań sojuszniczych i międzynarodowych oraz uczestnictwo w działaniach na
rzecz pokoju i stabilizacji międzynarodowej, w ramach którego Zakład współrealizuje podzadanie
11.3.2. Międzynarodowa współpraca bilateralna i współpraca w strukturach wielostronnych, w tym
w ramach NATO i UE. Działania powyższe wpisują się do obszaru podlegającego monitorowaniu
miernikiem wybranym przez Ministra Obrony Narodowej dla zadania 11.3.
85
2. Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych wspiera realizację zadania 11.1. w odniesieniu do 4 podzadań
11.1.1. Zdolność do dowodzenia Siłami Zbrojnymi RP, 11.1.2. Zdolność do rozpoznania, 11.1.3. Zdolność
do rażenia sił przeciwnika, 11.1.4. Zdolność do zabezpieczenia logistycznego działań. Ze środków tego
Funduszu finansowane jest – zgodnie z celami zadania i podzadań – podwyższenie stopnia nowoczesności
uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz zwiększenie zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP. Wydatki
Funduszu wpisują się w miernik określony przez Ministra Obrony Narodowej dla zadania 11.1.
3. Wojskowa Agencja Mieszkaniowa realizuje zadanie 11.1. Utrzymanie i rozwój zdolności operacyjnych SZ
RP (w tym podzadanie 11.1.9. Zakwaterowanie Sił Zbrojnych) w zakresie zapewnienia świadczeń
i uprawnień żołnierzom zagwarantowanych prawem w zakresie zakwaterowania. Do pomiaru stopnia
realizacji podzadania WAM wykorzystuje miernik pn. „Relacja liczby zrealizowanych świadczeń
i uprawnień do liczby oczekujących (w %)”. Wartość miernika w 2013 r. wyniesie 100%, natomiast
w latach kolejnych utrzymywać się będzie na stabilnym poziomie.
Efektem realizacji celów zadań i podzadań dla funkcji 11. Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność
granic będzie utrzymanie i rozwój zdolności obronnych, w tym stanu i potencjału bojowego Sił Zbrojnych RP,
jak również pożądanego stanu gotowości struktur administracyjno-gospodarczych do obrony państwa.
86
Dokumenty związane z tym projektem:
-
755-strategia
› Pobierz plik

-
755-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
755-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
755-uzasadnienie-TOM-I
› Pobierz plik

-
755
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei