Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 44
- Data wpłynięcia: 2011-12-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2012
- data uchwalenia: 2012-03-02
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 273
44-uzasadnienie-Tom-II
Zadanie 2.1. Ochrona obywateli, utrzymanie porządku publicznego oraz działania na rzecz poprawy
bezpieczeństwa
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
42
MSW
5 323 385
22 468
57
ABW
500 654
0
85
Wojewodowie
1 116
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Spraw Wewnętrznych, dysponent części 42, prowadzi i nadzoruje działania mające na celu
ograniczenie liczby przestępstw, które bezpośrednio rzutują na ocenę skuteczności działań Policji, poprawę
bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwiększenie sprawności działania służby prewencyjnej i ruchu drogowego,
zaspokojenie zidentyfikowanych potrzeb szkoleniowych Policji na poziomie podstawowym i specjalistycznym
(w zakresie prewencji i ruchu drogowego). W ramach tego zadania realizowane są również działania mające na
celu poprawę bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego, głównie poprzez koordynację działań w
tym zakresie oraz wsparcie i ochronę ofiar handlu ludźmi. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, dysponent
części 57, realizuje zadanie poprzez ochronę państwa przed planowymi i zorganizowanymi działaniami, które
mogą stwarzać zagrożenie dla niepodległości lub porządku konstytucyjnego Polski, zakłócić funkcjonowanie
struktur państwowych bądź narazić na szwank podstawowe interesy kraju. Wojewodowie, dysponenci części 85,
w ramach omawianego zadania realizują rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych
zachowań „Razem bezpieczniej”. Odpowiedzialni są również za opracowywanie programów edukacyjnych oraz
organizację i prowadzenie seminariów, narad z zakresu bezpieczeństwa. Ponadto sprawują pieczę nad realizacją
działań w ramach akcji, projektów i innych przedsięwzięć, zarówno własnych jak i realizowanych na poziomie
krajowym.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Mierniki
2012
plan
Zapewnienie
MSW
Liczba postępowań wszczętych ogółem
bezpieczeństwa
(w tym przestępstw drogowych), w bieżącym
osiągnięcie
obywateli poprzez
roku do liczby postępowań wszczętych
dynamiki <100%
ograniczenie liczby
ogółem (w tym przestępstw drogowych),
przestępstw (w tym
w analogicznym okresie roku poprzedniego x
przestępstw drogowych)
100%
Zapewnienie
ABW
Bieżące monitorowanie – wartość logiczna
bezpieczeństwa
1
Tak (1) / Nie (0)
obywateli
Poprawa bezpieczeństwa Wojewodowie
Wskaźnik wykrywalności przestępczości
66,4%
w województwie
36
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Zagrożeniem dla niewykonania zaplanowanej wartości miernika prezentowanego przez MSW może być wzrost
przestępczości niezależny od wielkości i zakresu działań Policji. Drugi miernik, wskazany przez ABW,
ze względu na specyfikę dysponenta przyjmuje wartości logiczne.
Zadanie 2.2. Redukowanie przestępczości
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
42
MSW
2 906 611
13 062
56
CBA
108 034
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Spraw Wewnętrznych, dysponent części 42, realizuje działania zmierzające do utrzymania wysokiego
poziomu wykrywalności popełnionych przestępstw poprzez zwiększenie sprawności działania służby
kryminalnej i śledczej, zapewnienie sprawnej wymiany informacji pomiędzy jednostkami Policji i innym
uprawnionymi podmiotami i organami państw UE, techniczno-kryminalne zabezpieczenie procesu zapobiegania
i zwalczania przestępczości oraz rozpoznawanie zagrożeń terrorystycznych, tworzenie efektywnych lokalnych
systemów bezpieczeństwa, wspieranie działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa lokalnego (dofinansowywanie
lokalnych projektów), otwartość na wszelkie inicjatywy instytucjonalne i obywatelskie. Centralne Biuro
Antykorupcyjne, dysponent części 56, osiągnie zamierzony cel poprzez wykonywanie zadań zawartych w
ustawie z dnia 9 czerwca 2006 r., o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Usprawnienie procesu
MSW
Wskaźnik wykrywalności przestępstw
wykrywania przestępstw
ogółem: liczba przestępstw wykrytych
68%
przez ogólną liczbę przestępstw
stwierdzonych (wyrażony w procentach)
Zwalczanie korupcji w życiu
CBA
Indeks Percepcji Korupcji
> 4,2
publicznym i gospodarczym
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Miernik wskazany przez MSW odzwierciedla skuteczność działania organów ścigania, co powiązane jest
z bezpieczeństwem publicznym. Wyjaśnienie spraw nie zawsze jednakże oznacza wykrycie sprawcy, w związku
z tym niewykonanie miernika może być spowodowane umorzeniem z uwagi na niską szkodliwość społeczną.
Miernik realizowany przez CBA porządkuje kraje według stopnia percepcji korupcji wśród urzędników
publicznych oraz polityków i opiera się na sondażach i badaniach, przeprowadzonych przez niezależne
instytucje (m.in.: Gallup International, World Bank, PricewaterhouseCoopers czy The World Economic Forum).
37
Zadanie 2.3. Strzeżenie praworządności i czuwanie nad ściganiem przestępstw przez prokuraturę
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
29
Minister Obrony Narodowej
41 729
88
Prokuratura Generalna
1 018 857
Minister Obrony Narodowej, dysponent części 29, realizuje zadanie poprzez prowadzenie lub nadzorowanie
postępowań przygotowawczych w sprawach karnych, sprawowanie funkcji oskarżyciela publicznego przed
sądami wojskowymi oraz udział w postępowaniach w sprawach cywilnych i administracyjnych. Ponadto MON
współpracuje z organami państwowymi, państwowymi jednostkami organizacyjnymi i organizacjami
społecznymi w zapobieganiu przestępczości i innych naruszeń prawa oraz ściganiu przestępstw. Prokuratura
Generalna, dysponent części 88, realizuje działania poprzez poprawę sprawności i skuteczności zwalczania
przestępstw, zapewnienie wykwalifikowanej kadry orzeczniczej i administracyjnej w prokuraturach oraz
w Prokuraturze Generalnej oraz zapewnienie realizacji procesowych i pozaprocesowych uprawnień Prokuratora
Generalnego.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent Miernik
2012
plan
Zagwarantowanie bezpieczeństwa
MON
Odsetek spraw załatwionych w terminie do trzech
76,1%
państwa i obywateli
miesięcy w stosunku do ogólnej liczby spraw
PG
Wskaźnik czasu trwania postępowań
0,83
Wskaźnik skuteczności ścigania
83,5
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ocena ryzyka niewykonania zaplanowanej wartości miernika prezentowanego przez PG jest wysoka z uwagi
na charakter i specyfikę prowadzonych postępowań, które mogą być złożone i czasochłonne, jak np. katastrofy
lotnicze.
Zadanie 2.4. Ochrona przeciwpożarowa, działalność zapobiegawcza, ratownicza i gaśnicza
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
42
MSW
217 082
1 451
85
Wojewodowie
2 008 194
10 924
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Spraw Wewnętrznych, dysponent części 42, w ramach realizowanego zadania prowadzi działalność
ratowniczo-gaśniczą, w szczególności poprzez organizację ćwiczeń doskonalących organizację i funkcjonowanie
centralnego odwodu operacyjnego, włączanie kolejnych jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych do
Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG), koordynację organizacji i funkcjonowania KSRG,
38
a ponadto zapewnienie kadry dla potrzeb służby pożarniczej, doskonalenie organizacji i funkcjonowania
Państwowej Straży Pożarnej (PSP) poprzez przeprowadzenie w nich kontroli, udział w kontrolowaniu organów
PSP, nadzorujących przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych oraz rozpoznających zagrożenia pożarowe.
Wojewodowie, dysponenci części 85, realizują działania zmierzające do zwiększenia efektywności
funkcjonowania systemu ratowniczego oraz poprawy skuteczności przeciwdziałania zagrożeniom, wzrost
wartości systemu ratowniczego, poprawy bazy i sprzętu niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania
jednostek PSP.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie sprawności
MSW
Wskaźnik rozmieszczenia jednostek KSRG
funkcjonowania
(liczba jednostek OSP włączonych do KSRG do
4 012/4 602
krajowego systemu
docelowej liczby tych jednostek)
ratowniczo-gaśniczego
Procent interwencji, w którym jednostka KSRG
dotarła na miejsce zdarzenia w czasie krótszym
75%
niż 15 minut
Zapobieganie
Wojewodowie
Stosunek liczby interwencji, w których
i minimalizacja skutków
jednostka KSRG dotarła na miejsce zdarzenia w
68,9%
pożarów, zagrożeń
czasie do 15 minut do ogółu interwencji
miejscowych i klęsk
żywiołowych
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Pierwszy miernik MSW odzwierciedla rozwój KSRG i umożliwia ocenę zabezpieczenia operacyjnego kraju
przez jednostki współdziałające z PSP i jest w pełni adekwatny do realizowanego celu. Z kolei dla miernika
drugiego na wartość wykonania może mieć wpływ bardzo dużo czynników niezależnych od działań straży
pożarnej, takich jak utrudnienia w ruchu drogowym spowodowane dużym natężeniem ruchu, a także inne
przeszkody wywołane wypadkami drogowymi, jak również warunkami atmosferycznymi.
Zadanie 2.5. Zarządzanie kryzysowe i obrona cywilna
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
24
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
50
30
Minister Edukacji Narodowej
136
41
Minister Środowiska
81
42
Minister Spraw Wewnętrznych
10 702
85
Wojewodowie
2 120 051
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dysponent części 24, realizuje zadanie poprzez zapewnienie
warunków do sprawnego funkcjonowania formacji obrony cywilnej i stanowiska kierowania w celu
upowszechniania zasad ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego zgodnie z prawem
międzynarodowym. Główne działania MKiDN to organizacja szkoleń w zakresie zarządzania kryzysowego w
celu upowszechniania wiedzy o zarządzaniu kryzysowym, realizacja zadań z zakresu problematyki obrony
39
cywilnej w celu przygotowania formacji OC Ministerstwa do realizacji zadań, oraz w zakresie
międzynarodowego prawa humanitarnego. Minister Edukacji Narodowej, dysponent części 30, realizuje
zadanie poprzez zapewnienie warunków do sprawnego i skutecznego zarządzania sytuacjami kryzysowymi oraz
przeciwdziałania zagrożeniom terrorystycznym, a także przygotowanie pracowników MEN do sprawnej
realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej. Minister Środowiska, dysponent części
41, realizuje dane zadanie poprzez przeprowadzanie szkoleń w zakresie zarządzania kryzysowego. Minister
Spraw Wewnętrznych, dysponent części 42, odpowiada za przygotowanie warunków organizacyjnych do
realizacji zadań wynikających z przepisów ustawy o zarządzaniu kryzysowym oraz ustawy o powszechnym
obowiązku obrony RP, organizację działań na rzecz ochrony ludności i obrony cywilnej oraz przygotowanie
organów administracji publicznej, a także doskonalenie umiejętności realizacji zadań z zakresu ochrony
ludności, obrony cywilnej oraz zarządzania kryzysowego. Wojewodowie, dysponenci części 85, w ramach tego
zadania są odpowiedzialni za wzrost liczby przeszkolonych osób odpowiedzialnych za realizację zadań obrony
cywilnej i zarządzania kryzysowego na terenie województwa (prezydentów miast, burmistrzów i wójtów oraz
merytorycznych pracowników odpowiedzialnych za realizację zadań obrony cywilnej i zarządzania
kryzysowego), udział w organizowanych ćwiczeniach i szkoleniach doskonalących, doskonalenie sprawności
systemów łączności oraz przekazywania informacji, ostrzegania i alarmowania ludności. Służby wojewodów
odpowiadają za aktualizację procedur reagowania kryzysowego, a także usprawnianie i przyspieszenie usuwania
skutków klęsk żywiołowych. Cel ma zostać osiągnięty poprzez utrzymanie infrastruktury służącej realizacji
zadań obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego, a także poprzez zakupy sprzętu przeciwpowodziowego i
ochronnego służącego do zabezpieczenia bezpieczeństwa ludności w sytuacjach kryzysowych.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Upowszechnianie zasad ochrony
MKiDN
Współorganizacja i prowadzenie Polskiej
zabytków na wypadek konfliktu
Szkoły Międzynarodowego Prawa
1
zbrojnego zgodnie z prawem
Humanitarnego Konfliktów Zbrojnych
międzynarodowym
Przygotowanie urzędu do skutecznej
MEN
% wskaźnik liczby zrealizowanych
realizacji zadań w sytuacjach
przedsięwzięć rzeczowo-finansowych
44%
kryzysowych
wynikających z Programu Doskonalenia
Obrony Cywilnej na lata 2009-2018
Utrzymanie zdolności administracji
MŚ
Liczba zrealizowanych zadań
35
publicznej do zarządzania
kryzysowego
Zapewnienie sprawności działania
MSW
Liczba kontroli oceniających realizację
jednostek obrony cywilnej
wojewódzkich planów obrony cywilnej w
2
i zarządzania kryzysowego
zakresie: oceny zagrożeń; osiągania
wyższych stanów gotowości,
zabezpieczenia materiałowo-sprzętowego,
planów ewakuacji
Zapewnienie sprawnego i skutecznego
Wojewodowie
Ocena współdziałania, ocena sprawności i
działania wszystkich podmiotów
skuteczności działania podmiotów
3,96
zarządzania i reagowania
zarządzania kryzysowego oraz ocena
kryzysowego oraz poprawa
funkcjonowania wojewódzkiego systemu
bezpieczeństwa na obszarze
łączności w sytuacjach kryzysowych (w
województwa
skali 1-5)
40
bezpieczeństwa
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
42
MSW
5 323 385
22 468
57
ABW
500 654
0
85
Wojewodowie
1 116
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Spraw Wewnętrznych, dysponent części 42, prowadzi i nadzoruje działania mające na celu
ograniczenie liczby przestępstw, które bezpośrednio rzutują na ocenę skuteczności działań Policji, poprawę
bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwiększenie sprawności działania służby prewencyjnej i ruchu drogowego,
zaspokojenie zidentyfikowanych potrzeb szkoleniowych Policji na poziomie podstawowym i specjalistycznym
(w zakresie prewencji i ruchu drogowego). W ramach tego zadania realizowane są również działania mające na
celu poprawę bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego, głównie poprzez koordynację działań w
tym zakresie oraz wsparcie i ochronę ofiar handlu ludźmi. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, dysponent
części 57, realizuje zadanie poprzez ochronę państwa przed planowymi i zorganizowanymi działaniami, które
mogą stwarzać zagrożenie dla niepodległości lub porządku konstytucyjnego Polski, zakłócić funkcjonowanie
struktur państwowych bądź narazić na szwank podstawowe interesy kraju. Wojewodowie, dysponenci części 85,
w ramach omawianego zadania realizują rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych
zachowań „Razem bezpieczniej”. Odpowiedzialni są również za opracowywanie programów edukacyjnych oraz
organizację i prowadzenie seminariów, narad z zakresu bezpieczeństwa. Ponadto sprawują pieczę nad realizacją
działań w ramach akcji, projektów i innych przedsięwzięć, zarówno własnych jak i realizowanych na poziomie
krajowym.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Mierniki
2012
plan
Zapewnienie
MSW
Liczba postępowań wszczętych ogółem
bezpieczeństwa
(w tym przestępstw drogowych), w bieżącym
osiągnięcie
obywateli poprzez
roku do liczby postępowań wszczętych
dynamiki <100%
ograniczenie liczby
ogółem (w tym przestępstw drogowych),
przestępstw (w tym
w analogicznym okresie roku poprzedniego x
przestępstw drogowych)
100%
Zapewnienie
ABW
Bieżące monitorowanie – wartość logiczna
bezpieczeństwa
1
Tak (1) / Nie (0)
obywateli
Poprawa bezpieczeństwa Wojewodowie
Wskaźnik wykrywalności przestępczości
66,4%
w województwie
36
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Zagrożeniem dla niewykonania zaplanowanej wartości miernika prezentowanego przez MSW może być wzrost
przestępczości niezależny od wielkości i zakresu działań Policji. Drugi miernik, wskazany przez ABW,
ze względu na specyfikę dysponenta przyjmuje wartości logiczne.
Zadanie 2.2. Redukowanie przestępczości
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
42
MSW
2 906 611
13 062
56
CBA
108 034
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Spraw Wewnętrznych, dysponent części 42, realizuje działania zmierzające do utrzymania wysokiego
poziomu wykrywalności popełnionych przestępstw poprzez zwiększenie sprawności działania służby
kryminalnej i śledczej, zapewnienie sprawnej wymiany informacji pomiędzy jednostkami Policji i innym
uprawnionymi podmiotami i organami państw UE, techniczno-kryminalne zabezpieczenie procesu zapobiegania
i zwalczania przestępczości oraz rozpoznawanie zagrożeń terrorystycznych, tworzenie efektywnych lokalnych
systemów bezpieczeństwa, wspieranie działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa lokalnego (dofinansowywanie
lokalnych projektów), otwartość na wszelkie inicjatywy instytucjonalne i obywatelskie. Centralne Biuro
Antykorupcyjne, dysponent części 56, osiągnie zamierzony cel poprzez wykonywanie zadań zawartych w
ustawie z dnia 9 czerwca 2006 r., o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Usprawnienie procesu
MSW
Wskaźnik wykrywalności przestępstw
wykrywania przestępstw
ogółem: liczba przestępstw wykrytych
68%
przez ogólną liczbę przestępstw
stwierdzonych (wyrażony w procentach)
Zwalczanie korupcji w życiu
CBA
Indeks Percepcji Korupcji
> 4,2
publicznym i gospodarczym
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Miernik wskazany przez MSW odzwierciedla skuteczność działania organów ścigania, co powiązane jest
z bezpieczeństwem publicznym. Wyjaśnienie spraw nie zawsze jednakże oznacza wykrycie sprawcy, w związku
z tym niewykonanie miernika może być spowodowane umorzeniem z uwagi na niską szkodliwość społeczną.
Miernik realizowany przez CBA porządkuje kraje według stopnia percepcji korupcji wśród urzędników
publicznych oraz polityków i opiera się na sondażach i badaniach, przeprowadzonych przez niezależne
instytucje (m.in.: Gallup International, World Bank, PricewaterhouseCoopers czy The World Economic Forum).
37
Zadanie 2.3. Strzeżenie praworządności i czuwanie nad ściganiem przestępstw przez prokuraturę
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
29
Minister Obrony Narodowej
41 729
88
Prokuratura Generalna
1 018 857
Minister Obrony Narodowej, dysponent części 29, realizuje zadanie poprzez prowadzenie lub nadzorowanie
postępowań przygotowawczych w sprawach karnych, sprawowanie funkcji oskarżyciela publicznego przed
sądami wojskowymi oraz udział w postępowaniach w sprawach cywilnych i administracyjnych. Ponadto MON
współpracuje z organami państwowymi, państwowymi jednostkami organizacyjnymi i organizacjami
społecznymi w zapobieganiu przestępczości i innych naruszeń prawa oraz ściganiu przestępstw. Prokuratura
Generalna, dysponent części 88, realizuje działania poprzez poprawę sprawności i skuteczności zwalczania
przestępstw, zapewnienie wykwalifikowanej kadry orzeczniczej i administracyjnej w prokuraturach oraz
w Prokuraturze Generalnej oraz zapewnienie realizacji procesowych i pozaprocesowych uprawnień Prokuratora
Generalnego.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent Miernik
2012
plan
Zagwarantowanie bezpieczeństwa
MON
Odsetek spraw załatwionych w terminie do trzech
76,1%
państwa i obywateli
miesięcy w stosunku do ogólnej liczby spraw
PG
Wskaźnik czasu trwania postępowań
0,83
Wskaźnik skuteczności ścigania
83,5
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ocena ryzyka niewykonania zaplanowanej wartości miernika prezentowanego przez PG jest wysoka z uwagi
na charakter i specyfikę prowadzonych postępowań, które mogą być złożone i czasochłonne, jak np. katastrofy
lotnicze.
Zadanie 2.4. Ochrona przeciwpożarowa, działalność zapobiegawcza, ratownicza i gaśnicza
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
42
MSW
217 082
1 451
85
Wojewodowie
2 008 194
10 924
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Spraw Wewnętrznych, dysponent części 42, w ramach realizowanego zadania prowadzi działalność
ratowniczo-gaśniczą, w szczególności poprzez organizację ćwiczeń doskonalących organizację i funkcjonowanie
centralnego odwodu operacyjnego, włączanie kolejnych jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych do
Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG), koordynację organizacji i funkcjonowania KSRG,
38
a ponadto zapewnienie kadry dla potrzeb służby pożarniczej, doskonalenie organizacji i funkcjonowania
Państwowej Straży Pożarnej (PSP) poprzez przeprowadzenie w nich kontroli, udział w kontrolowaniu organów
PSP, nadzorujących przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych oraz rozpoznających zagrożenia pożarowe.
Wojewodowie, dysponenci części 85, realizują działania zmierzające do zwiększenia efektywności
funkcjonowania systemu ratowniczego oraz poprawy skuteczności przeciwdziałania zagrożeniom, wzrost
wartości systemu ratowniczego, poprawy bazy i sprzętu niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania
jednostek PSP.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie sprawności
MSW
Wskaźnik rozmieszczenia jednostek KSRG
funkcjonowania
(liczba jednostek OSP włączonych do KSRG do
4 012/4 602
krajowego systemu
docelowej liczby tych jednostek)
ratowniczo-gaśniczego
Procent interwencji, w którym jednostka KSRG
dotarła na miejsce zdarzenia w czasie krótszym
75%
niż 15 minut
Zapobieganie
Wojewodowie
Stosunek liczby interwencji, w których
i minimalizacja skutków
jednostka KSRG dotarła na miejsce zdarzenia w
68,9%
pożarów, zagrożeń
czasie do 15 minut do ogółu interwencji
miejscowych i klęsk
żywiołowych
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Pierwszy miernik MSW odzwierciedla rozwój KSRG i umożliwia ocenę zabezpieczenia operacyjnego kraju
przez jednostki współdziałające z PSP i jest w pełni adekwatny do realizowanego celu. Z kolei dla miernika
drugiego na wartość wykonania może mieć wpływ bardzo dużo czynników niezależnych od działań straży
pożarnej, takich jak utrudnienia w ruchu drogowym spowodowane dużym natężeniem ruchu, a także inne
przeszkody wywołane wypadkami drogowymi, jak również warunkami atmosferycznymi.
Zadanie 2.5. Zarządzanie kryzysowe i obrona cywilna
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
24
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
50
30
Minister Edukacji Narodowej
136
41
Minister Środowiska
81
42
Minister Spraw Wewnętrznych
10 702
85
Wojewodowie
2 120 051
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dysponent części 24, realizuje zadanie poprzez zapewnienie
warunków do sprawnego funkcjonowania formacji obrony cywilnej i stanowiska kierowania w celu
upowszechniania zasad ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego zgodnie z prawem
międzynarodowym. Główne działania MKiDN to organizacja szkoleń w zakresie zarządzania kryzysowego w
celu upowszechniania wiedzy o zarządzaniu kryzysowym, realizacja zadań z zakresu problematyki obrony
39
cywilnej w celu przygotowania formacji OC Ministerstwa do realizacji zadań, oraz w zakresie
międzynarodowego prawa humanitarnego. Minister Edukacji Narodowej, dysponent części 30, realizuje
zadanie poprzez zapewnienie warunków do sprawnego i skutecznego zarządzania sytuacjami kryzysowymi oraz
przeciwdziałania zagrożeniom terrorystycznym, a także przygotowanie pracowników MEN do sprawnej
realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej. Minister Środowiska, dysponent części
41, realizuje dane zadanie poprzez przeprowadzanie szkoleń w zakresie zarządzania kryzysowego. Minister
Spraw Wewnętrznych, dysponent części 42, odpowiada za przygotowanie warunków organizacyjnych do
realizacji zadań wynikających z przepisów ustawy o zarządzaniu kryzysowym oraz ustawy o powszechnym
obowiązku obrony RP, organizację działań na rzecz ochrony ludności i obrony cywilnej oraz przygotowanie
organów administracji publicznej, a także doskonalenie umiejętności realizacji zadań z zakresu ochrony
ludności, obrony cywilnej oraz zarządzania kryzysowego. Wojewodowie, dysponenci części 85, w ramach tego
zadania są odpowiedzialni za wzrost liczby przeszkolonych osób odpowiedzialnych za realizację zadań obrony
cywilnej i zarządzania kryzysowego na terenie województwa (prezydentów miast, burmistrzów i wójtów oraz
merytorycznych pracowników odpowiedzialnych za realizację zadań obrony cywilnej i zarządzania
kryzysowego), udział w organizowanych ćwiczeniach i szkoleniach doskonalących, doskonalenie sprawności
systemów łączności oraz przekazywania informacji, ostrzegania i alarmowania ludności. Służby wojewodów
odpowiadają za aktualizację procedur reagowania kryzysowego, a także usprawnianie i przyspieszenie usuwania
skutków klęsk żywiołowych. Cel ma zostać osiągnięty poprzez utrzymanie infrastruktury służącej realizacji
zadań obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego, a także poprzez zakupy sprzętu przeciwpowodziowego i
ochronnego służącego do zabezpieczenia bezpieczeństwa ludności w sytuacjach kryzysowych.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Upowszechnianie zasad ochrony
MKiDN
Współorganizacja i prowadzenie Polskiej
zabytków na wypadek konfliktu
Szkoły Międzynarodowego Prawa
1
zbrojnego zgodnie z prawem
Humanitarnego Konfliktów Zbrojnych
międzynarodowym
Przygotowanie urzędu do skutecznej
MEN
% wskaźnik liczby zrealizowanych
realizacji zadań w sytuacjach
przedsięwzięć rzeczowo-finansowych
44%
kryzysowych
wynikających z Programu Doskonalenia
Obrony Cywilnej na lata 2009-2018
Utrzymanie zdolności administracji
MŚ
Liczba zrealizowanych zadań
35
publicznej do zarządzania
kryzysowego
Zapewnienie sprawności działania
MSW
Liczba kontroli oceniających realizację
jednostek obrony cywilnej
wojewódzkich planów obrony cywilnej w
2
i zarządzania kryzysowego
zakresie: oceny zagrożeń; osiągania
wyższych stanów gotowości,
zabezpieczenia materiałowo-sprzętowego,
planów ewakuacji
Zapewnienie sprawnego i skutecznego
Wojewodowie
Ocena współdziałania, ocena sprawności i
działania wszystkich podmiotów
skuteczności działania podmiotów
3,96
zarządzania i reagowania
zarządzania kryzysowego oraz ocena
kryzysowego oraz poprawa
funkcjonowania wojewódzkiego systemu
bezpieczeństwa na obszarze
łączności w sytuacjach kryzysowych (w
województwa
skali 1-5)
40
Dokumenty związane z tym projektem:
-
44-uzasadnienie-tom-I
› Pobierz plik
-
44-uzasadnienie-Tom-II
› Pobierz plik
-
44-ustawa
› Pobierz plik
-
44-uzasdnienie-TOM-III
› Pobierz plik
-
44-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
44-strategia
› Pobierz plik