eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 44
  • Data wpłynięcia: 2011-12-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2012
  • data uchwalenia: 2012-03-02
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 273

44-uzasadnienie-Tom-II

Zadanie 1.6. Nadzór nad systemem zamówień publicznych
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
49
UZP
12 665
496
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Urząd Zamówień Publicznych, dysponent części 49, w ramach zadania wykonuje nadzór nad przestrzeganiem
zasad systemu zamówień publicznych, w szczególności poprzez kontrolę procesu udzielania zamówień
w zakresie przewidzianym ustawą oraz zapewnia funkcjonowanie systemu odwołań.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent Miernik
2012
plan
Zwiększenie prawidłowości
UZP
Odsetek wszczętych kontroli fakultatywnych,
przestrzegania procedur
postępowań wyjaśniających oraz udzielonych
75%
wydatkowania środków publicznych
odpowiedzi w stosunku do liczby wniosków


Liczba osób korzystających z przedsięwzięć
edukacyjnych realizowanych przez UZP
6 000
(konferencje, seminaria, szkolenia, wydawnictwa)
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Mierniki są opracowaniem własnym UZP. Istnieje ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika
„Odsetek wszczętych kontroli fakultatywnych, postępowań wyjaśniających oraz udzielonych odpowiedzi
w stosunku do liczby wniosków”. Wynika ono z okresowych braków kadrowych.
Zadanie 1.7. Ocena działalności organów administracji publicznej, Narodowego Banku Polskiego oraz
jednostek organizacyjnych wydatkuj
ących środki publiczne z punktu widzenia ustawowych kryteriów
NIK

Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
07
Najwyższa Izba Kontroli
186 079

Najwyższa Izba Kontroli, jako dysponent części 07, wykonuje działania zmierzające do przygotowywania
i przeprowadzania
kontroli
w
sposób
umożliwiający
dokonanie
oceny
funkcjonowania
państwa
w poszczególnych jego obszarach, a także poprzez pozytywne oddziaływanie na funkcjonowanie administracji
państwowej oraz podmiotów wykonujących zadania publiczne lub korzystających ze środków publicznych. NIK
jest odpowiedzialny za przekazywanie kontrolowanym podmiotom wystąpień pokontrolnych zawierających
oceny, uwagi i wnioski dotyczące kontrolowanej działalności oraz przedkładanie Sejmowi RP, innym organom
państwa oraz właściwym ministrom, informacji o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa oraz innych
kontroli planowanych i nieplanowanych. Dodatkowo NIK informuje opinię publiczną o wynikach kontroli
poprzez różnorodne formy przekazu, m.in. organizowanie konferencji prasowych, publikacje w prasie, audycje
w radiu i telewizji oraz na stronie internetowej i w newsletterze. Informacje dla opinii publicznej będą

31
uwzględniały dane o przeprowadzanych kontrolach z innymi organami kontroli, rewizji i inspekcji w państwie
oraz udziale NIK w przeprowadzanych kontrolach międzynarodowych.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Wspieranie działań wpływających na
NIK
Procent wydatków publicznych poddanych
sprawne funkcjonowanie państwa
w danym roku audytowi finansowemu typu
15%
i pozytywne oddziaływanie na
poświadczającego u dysponentów III
skuteczność wykonywania zadań
stopnia
finansowanych ze środków publicznych
Odsetek wniosków pokontrolnych
przyjętych do realizacji przez adresatów
≥80%
wystąpień pokontrolnych
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Mierniki zastosowane przez NIK stanowią opracowanie własne dysponenta. Dysponent nie określił ryzyka
niewykonania planowanych wartości miernika „Procent wydatków publicznych poddanych w danym roku
audytowi finansowemu typu poświadczającego u dysponenta III stopnia”. Ryzyko nieosiągnięcia zaplanowanych
wartości miernika „Odsetek wniosków pokontrolnych przyjętych do realizacji przez adresatów wystąpień
pokontrolnych”, po stronie NIK zależne jest od jakości postępowania kontrolnego-trafności sformułowanych
wniosków pokontrolnych.
Zadanie 1.8. Ochrona wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii
i telewizji

Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
09
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
10 775

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, dysponent części 09, zapewnia odbiorcom, w granicach obowiązującego
prawa, różnorodną ofertę programową, sprawdza zgodność programów
nadawców publicznych
i koncesjonowanych z przepisami ustaw i koncesji, nadzoruje przestrzeganie przez nadawców przepisów prawa
w zakresie działalności reklamowej i sponsorskiej, nadzoruje sposób wykorzystania środków publicznych
(wpływy abonamentowe, wpływy pozaabonamentowe) przez jednostki publicznego radia i telewizji (Telewizja
Polska S.A. w Warszawie, tj. Zakład Główny w Warszawie i 16 oddziałów terenowych tej spółki, Polskie Radio
S.A. w Warszawie i 17 spółek regionalnych radiofonii), prowadzi działalność w zakresie umarzania
i rozkładania na raty zaległości w płatności opłat abonamentowych.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Projektowanie w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów
KRRiT
Liczba uchwał
600
kierunków polityki państwa oraz opiniowanie projektów aktów
ustawodawczych oraz umów międzynarodowych w dziedzinie
radiofonii i telewizji
32
Zapewnienie wolności słowa w radiu i telewizji,
KRRiT
Liczba
samodzielności dostawców usług medialnych i interesów
rozporządzeń
odbiorców oraz otwartego i pluralistycznego charakteru
stanowisk
17
radiofonii i telewizji
i komunikatów
KRRiT
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Na niewykonanie planowanej wartości prezentowanych mierników mogą mieć wpływ takie czynniki jak między
innymi: zmiana regulacji prawnych na terenie Polski oraz w ramach Unii Europejskiej, wprowadzanie nowych
technologii w zakresie rozpowszechniania i rozprowadzania programów, współpraca i decyzje innych organów
(np. Urzędu Komunikacji Elektronicznej), wydarzenia społeczno-polityczne w kraju.
Zadanie 1.9. Gromadzenie i zarządzanie dokumentami organów określonych w ustawie o IPN
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
13
Instytut Pamięci Narodowej
257 426

Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, dysponent
części 13, osiąga cel poprzez prowadzenie statutowej działalności archiwalnej, śledczej, lustracyjnej
i edukacyjnej. IPN realizuje zadanie poprzez udostępnianie dokumentów i informacji o zbiorach zgromadzonych
w swoich archiwach, prowadzenie śledztw w sprawie m.in. zbrodni nazistowskich i komunistycznych. W jego
zakresie jest również przygotowywanie i publikowanie informacji dotyczących funkcjonariuszy organów
bezpieczeństwa państwa, osób rozpracowywanych, funkcjonariuszy państwowych i partyjnych w latach
1944-1990 oraz osób publicznych, prowadzenie rejestru oświadczeń lustracyjnych i jego analiza, przygotowanie
postępowań lustracyjnych. W ramach tego zadania IPN prowadzi również działalność edukacyjną
i popularyzatorską.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Upowszechnianie wiedzy o najnowszej
IPN
Stopień realizacji podzadań w %
100%
historii Polski na podstawie
zgromadzonego materiału archiwalnego
i ściganie zbrodni przeciwko Narodowi
Polskiemu
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Jest to miernik procentowy liczony jako średnia arytmetyczna procentowego wykonania mierników przyjętych
dla czterech podzadań merytorycznych, realizowanych w ramach tego zadania. Dysponent nie określił ryzyka
niewykonania zaplanowanej wartości miernika.


33
Zadanie 1.10. Ocena gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego z punktu widzenia
kryteriów ustawowych

Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
80
MAiC
103 187
194
85
Wojewodowie
4 311
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Administracji i Cyfryzacji, dysponent części 80, realizuje zadania z zakresu sprawozdawczości
budżetowej i finansowej, udziela informacji i wyjaśnień oraz upublicznia zapytania jednostek samorządu
terytorialnego i udzielone odpowiedzi, planuje i realizuje kontrole oraz upublicznia ich wyniki. Dysponent
przeprowadza kontrole gospodarki finansowej podmiotów komunalnych w zakresie określonym ustawą o
regionalnych izbach obrachunkowych, sprawuje nadzór nad JST oraz wydaje opinie w ramach ustawowych
obowiązków. Wojewodowie, dysponenci części 85 w ramach omawianego zadania nadzorują przygotowanie i
wykonanie kontroli oraz upublicznienie ich wyników. Ponadto sprawują nadzór nad jednostkami samorządu
terytorialnego i prowadzą działalność opiniodawczą.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie płynności i stabilności
MAiC
Liczba negatywnych raportów o stanie
finansowej jednostek samorządu
gospodarki finansowej w relacji do liczby
< 9%
terytorialnego
nadzorowanych jednostek
Zapewnienie zgodnego z prawem
Wojewodowie Ilość zbadanych pod względem formalno-
działania JST
prawnym uchwał/zarządzeń organów JST
20 200
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ewentualne ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika MAiC zależy od prawidłowej działalności
samorządów oraz częstotliwości zmian przepisów prawa, wpływających na działalność JST.
34
Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny
Funkcja 2 wpisuje się w obszar strategiczny Sprawne państwo (strategia dominująca – Strategia sprawne
państwo). Obejmuje ona swym zakresem obszar państwa odpowiedzialny za ochronę bezpieczeństwa i porządku
publicznego, funkcjonowanie prokuratury, ochronę granicy państwa i kontrolę ruchu granicznego, zarządzanie
kryzysowe, obronę cywilną, ochronę przeciwpożarową, przeciwdziałanie skutkom klęsk żywiołowych i innych
podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu, a także sprawy ratownictwa górskiego
i wodnego.
Nadrzędnym celem działań w dziedzinie bezpieczeństwa wewnętrznego i porządku publicznego jest utrzymanie
zdolności do reagowania – odpowiednio do zaistniałej sytuacji – w przypadku wystąpienia zagrożeń:
bezpieczeństwa publicznego i powszechnego, porządku prawnego, życia i zdrowia obywateli oraz majątku
narodowego, wykorzystywanej w ramach ochrony państwa i społeczeństwa przed bezprawnymi działaniami oraz
skutkami klęsk żywiołowych, katastrof naturalnych i awarii technicznych. Działania powyższe stanowią jedno
z podstawowych zadań administracji rządowej nie tylko szczebla centralnego, ale również wojewódzkiego.
Łączna kwota wydatków planowanych na 2012 r. wynosi 15 806,2 mln zł, w tym wydatki z budżetu środków
europejskich 52,3 mln zł. Wydatki w roku 2012 według zadań realizowanych w ramach funkcji 2 zostały
przedstawione na poniższym wykresie.
w tys. zł
0
2 000 000
4 000 000
6 000 000
Zadanie 2.1. Ochrona obywateli, utrzymanie porządku
5 847 623
publicznego oraz działania na rzecz poprawy
bezpieczeństwa
Zadanie 2.2. Redukowanie przestępczości
3 027 707
Zadanie 2.3. Strzeżenie praworządności i czuwanie nad
1 060 586
ściganiem przestępstw przez prokuraturę
Zadanie 2.4. Ochrona przeciwpożarowa, działalność
2 237 651
zapobiegawcza, ratownicza i gaśnicza
Zadanie 2.5. Zarządzanie kryzysowe i obrona cywilna
2 131 020
Zadanie 2.6. Ochrona granicy państwowej, kontrola
1 501 614
ruchu granicznego i przeciwdzialanie nielegalnej migracji

W ramach omawianej funkcji realizowanych jest 6 zadań obejmujących działalność dysponentów w zakresie
usług policyjnych, obrony cywilnej, usług pożarniczych oraz prewencji przeciwpożarowej.



35
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 54

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: