Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 44
- Data wpłynięcia: 2011-12-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2012
- data uchwalenia: 2012-03-02
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 273
44-uzasadnienie-Tom-II
Funkcja 1. Zarządzanie państwem
Funkcja 1 wpisuje się w obszar strategiczny Sprawne państwo (strategia dominująca – Strategia sprawne
państwo; w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011-2014 funkcja została uznana za tzw. funkcję stałą)
i obejmuje obszar państwa odpowiedzialny za zapewnienie prawidłowego funkcjonowania organów władzy
ustawodawczej i wykonawczej. Ze względu na swoją specyfikę obejmuje ona zróżnicowane zadania, podzadania
i działania państwa, w tym dotyczące bardzo wąskiego czy specjalistycznego zakresu.
Głównym celem zadań umieszczonych w funkcji 1 jest zapewnienie odpowiednich warunków dla realizacji
najważniejszych zapisów wynikających z ustawy konstytucyjnej, określających podstawowe zasady
demokratycznego ustroju Rzeczpospolitej Polskiej, a zarazem – zapewnienie funkcjonowania systemu
konstytucyjnych organów państwa – wchodzących w zakres trzech władz: ustawodawczej, wykonawczej
i sądowniczej.
Łączna kwota wydatków planowanych na 2012 r. wynosi 1 363,4 mln zł, w tym wydatki z budżetu środków
europejskich 10,6 mln zł. Wydatki w roku 2012 według zadań realizowanych w ramach funkcji 1 zostały
przedstawione na poniższym wykresie.
w tys. zł
0
100 000
200 000
300 000
400 000
500 000
Zadanie 1.1. Obsługa merytoryczna i kancelaryjno-biurowa
145 410
Prezydenta RP
476 507
Zadanie 1.2. Obsługa Parlamentu i jego organów w zakresie
merytorycznym i organizacyjnym
Zadanie 1.3. Obsługa merytoryczna i kancelaryjno-biurowa
138 817
Prezesa Rady Ministrów
Zadanie 1.4. Obsługa Trybunału Konstytucyjnego w zakresie
25 398
merytorycznym i organizacyjnym
Zadanie 1.5. Organizacja i przeprowadzanie wyborów
2 115
Zadanie 1.6. Nadzór nad systemem zamówień publicznych
13 161
Zadanie 1.7. Ocena działalności organów administracji
publicznej, Narodowego Banku Polskiego oraz jednostek
186 079
organizacyjnych wydatkujących środki publiczne z punktu
Zadanie 1.8. Ochrona wolności słowa, prawa do informacji oraz
10 775
interesu publicznego w radiofonii i telewizji
Zadanie 1.9. Gromadzenie i zarządzanie dokumentami organów
257 426
określonych w ustawie o IPN
Zadanie 1.10. Ocena gospodarki finansowej jednostek samorządu
107 692
terytorialnego z punktu widzenia kryteriów ustawowych
26
W ramach omawianej funkcji realizowanych jest 10 zadań obejmujących działalność dysponentów, których
zadania mają charakter obsługowy lub też dotyczą bardzo wąskiego czy specjalistycznego zakresu działania tj.:
• nadzoru nad systemem zamówień publicznych,
• kontroli działalności organów administracji rządowej, Narodowego Banku Polskiego, państwowych
osób prawnych i innych państwowych jednostek organizacyjnych z punktu widzenia legalności,
gospodarności, celowości i rzetelności,
• obsługi merytorycznej, technicznej i kancelaryjno-biurowej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
• gromadzenia i zarządzania dokumentami organów bezpieczeństwa państwa określonych w ustawie
o IPN (w tym ich udostępnianie), prowadzenia śledztw w sprawie zbrodni nazistowskich,
komunistycznych oraz przeciwko ludzkości i innych, a także działalności naukowej i edukacyjnej
na rzecz krzewienia prawdy historycznej.
Zadanie 1.1. Obsługa merytoryczna i kancelaryjno-biurowa Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
01
Kancelaria Prezydenta RP
145 410
Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, dysponent części 01, wykonuje działania poprzez
zapewnienie realizacji przez Prezydenta RP zadań w zakresie i na zasadach określonych w Konstytucji
i ustawach, zapewnienie realizacji obsługi oraz sprawnej koordynacji Urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej oraz zapewnienie sprawnego działania i realizacji zadań przez Biuro Bezpieczeństwa Narodowego.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie sprawnej i efektywnej
KPRP
Wskaźnik jakości planowania wydatków
99,9%
obsługi Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Dopuszczalny poziom ryzyka niewykonania zaplanowanej wartości miernika można określić na poziomie
niskim.
Zadanie 1.2. Obsługa Parlamentu i jego organów w zakresie merytorycznym i organizacyjnym
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
02
Kancelaria Sejmu
410 460
03
Kancelaria Senatu
66 047
Kancelaria Sejmu, dysponent części 02, realizuje działania poprzez wsparcie merytoryczne parlamentarzystów
oraz zapewnienie warunków wykonywania mandatu posła. Kancelaria Senatu, dysponent części 03, zapewnia
sprawną i efektywną obsługę merytoryczną działań Senatu i jego organów, zapewnia senatorom organizacyjne
27
i finansowe warunki wykonywania mandatu, niezbędne do skutecznej realizacji ich obowiązków oraz praw
wynikających z ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Wsparcie Sejmu i jego organów
Kancelaria
Ankieta badająca poziom zadowolenia
w realizacji zadań, zapewnienie sprawnej
Sejmu
posłów z działań podejmowanych
4,3
i efektywnej obsługi ich działalności,
przez Kancelarię Sejmu
zapewnienie posłom warunków
niezbędnych do skutecznej realizacji
obowiązków oraz ochrony praw
wynikających ze sprawowania mandatu
Wsparcie w realizacji zadań Senatu i jego
Kancelaria
Ocena sprawności i efektywności
organów oraz zapewnienie warunków
Senatu
obsługi Kancelarii Senatu dokonana
>3,77
wykonywania mandatu senatora
przez senatorów (skala 1 – 4, gdzie: 1
– ocena zła, 4 – ocena bardzo dobra)
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Wartość miernika „Ankieta badająca poziom zadowolenia posłów z działań podejmowanych przez Kancelarię
Sejmu” osiągnięta poniżej założonego poziomu może wynikać z faktu, że każda ankieta, jako narzędzie
badawcze ma charakter subiektywny. Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości kolejnego miernika jest
umiarkowane. Na realizację celu zadania istotny wpływ ma czynnik ludzki.
Zadanie 1.3. Obsługa merytoryczna i kancelaryjno-biurowa Prezesa Rady Ministrów i Rady Ministrów
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
16
KPRM
103 955
9 471
75
RCL
24 906
485
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, dysponent części 16 dąży do wzmocnienia bieżącej obsługi
merytorycznej i kancelaryjno-biurowej osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz obsługi
organów opiniodawczo-doradczych i pomocniczych Prezesa RM i RM, intensyfikacji działań, mających na celu
podnoszenie jakości pracy w urzędach administracji rządowej. KPRM zapewnia również prawidłowe
funkcjonowanie Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. Rządowe Centrum Legislacji opracowuje rządowe
projekty ustaw na zasadach i w trybie określonym w regulaminie pracy Rady Ministrów, opracowuje stanowiska
prawno-legislacyjne do rządowych projektów aktów prawnych, analizuje i monitoruje wykonanie orzeczeń
Trybunału Konstytucyjnego, redaguje i udostępnia Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej oraz Dziennik
Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej „ Monitor Polski”.
28
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie sprawnej i efektywnej
KPRM
Stopień zadowolenia z obsługi członków Rady
obsługi Prezesa Rady Ministrów,
Ministrów, zespołów i rad, których obsługę
≥5,0
Rady Ministrów oraz innych
zapewnia KPRM, na podstawie ankiety
organów opiniodawczo-doradczych
i pomocniczych PRM i RM
Tworzenie i ogłaszanie prawa
RCL
Wskaźnik procentowy liczby projektów ustaw
opracowanych przez RCL na podstawie założeń
>75
w stosunku do liczby projektów ustaw,
opracowanych na podstawie przyjętych uprzednio
założeń, wniesionych przez Radę Ministrów do
Sejmu
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Miernik „Stopień zadowolenia z obsługi członków Rady Ministrów, zespołów i rad, których obsługę zapewnia
KPRM, na podstawie ankiety” ma charakter subiektywny, na jego wartość w znaczącym stopniu wpływają
czynniki zewnętrzne. Z tego powodu, zdaniem dysponenta, ryzyko niewykonania miernika jest znaczące.
Z uwagi na fakt, że zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w latach 2008-2011 wartość miernika utrzymywała
się na wysokim poziomie (4,8-5,4), zdecydowano się określić wartości docelowe miernika na lata 2011-2014
jako równe lub przewyższające 5,0. Miernik prezentowany przez RCL powstał w 2011 r. Dysponent nie wskazał
na ryzyka niewykonania zaplanowanej wartości miernika.
Zadanie 1.4. Obsługa Trybunału Konstytucyjnego w zakresie merytorycznym i organizacyjnym
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
06
Trybunał Konstytucyjny
25 398
Trybunał Konstytucyjny, jako dysponent części 06, działa na rzecz podniesienia sprawności rozpatrywania
spraw wpływających do Trybunału Konstytucyjnego od uprawnionych podmiotów poprzez m.in. kontrolę
hierarchicznej zgodności norm prawnych oraz prowadzenie prac analityczno-badawczych w tym zakresie.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent Miernik
2012
plan
Poprawa stanu zgodności
TK
Stosunek liczby spraw zakończonych
stanowionego prawa z Konstytucją
w postępowaniu merytorycznym przed
106%
i ratyfikowanymi umowami
Trybunałem Konstytucyjnym (liczba wyroków
międzynarodowymi (hierarchiczna
i postanowień kończących postępowanie) do
zgodność aktów normatywnych).
liczby spraw skierowanych do rozpoznania
merytorycznego w ciągu roku (wpływ spraw)
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Miernik został zaproponowany przez Trybunał Konstytucyjny. Osiągnięte wskaźniki z lat ubiegłych wskazują na
niewielkie ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości omawianego miernika.
29
Zadanie 1.5. Organizacja i przeprowadzanie wyborów
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
11
Krajowe Biuro Wyborcze
872
19
Minister Finansów
720
85
Wojewodowie
523
Krajowe Biuro Wyborcze, dysponent części 11, realizuje zadanie poprzez zapewnienie środków na realizację
zadań wyborczych zleconym jednostkom samorządu terytorialnego, a także zapewnienie warunków dla
sprawnego wykonania zadań przez Państwową Komisję Wyborczą i Komisarzy Wyborczych.
Minister Finansów, dysponent części 19, zapewnia wypłacanie należności z tytułu subwencji i dotacji partiom
politycznym i komitetom wyborczym oraz zwrot kosztów sporządzenia opinii przez biegłych rewidentów.
Wojewodowie, dysponenci części 85, w celu stworzenia organom wyborczym warunków do przeprowadzania
wyborów są odpowiedzialni za określone prace wpływające na przeprowadzenie wyborów uzupełniających,
przedterminowych i ponownych oraz za prowadzenie spraw związanych z ustanawianiem zarządów
komisarycznych celem zapewnienia właściwej obsady organów JST. Działania te są realizowane poprzez prace
polegające na przygotowaniu zarządzeń i obwieszczeń Wojewody w sprawie wyborów uzupełniających,
przedterminowych i ponownych, jak również przygotowaniu dokumentacji formalno-prawnej związanej
z ustanowieniem zarządów komisarycznych i powołaniem osób pełniących funkcję organów wykonawczych.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie sprawnego przeprowadzenia
KBW
Czas ustalenia wyników wyborów od
< 18
wyborów i referendów
zamknięcia głosowania na podstawie
godzin
wyników z 95% komisji obwodowych
Terminowe regulowanie zobowiązań
MF
Liczba dni faktycznego opóźnienia
0%
w zakresie finansowania partii
i wielkości kwot wypłaconych
politycznych, komitetów wyborczych oraz
z opóźnieniem w porównaniu do liczby
zwrotu kosztów badania ich sprawozdań
dni i kwot potencjalnego opóźnienia
i sporządzania opinii lub raportu przez
w roku budżetowym
biegłych rewidentów
Stworzenie organom wyborczym
Wojewodowie Liczba protestów
0
warunków do przeprowadzania wyborów
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
W odniesieniu do miernika prezentowanego przez KBW ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości tego
miernika wynika z natury technicznej i jest związane z działaniem systemu elektronicznego przetwarzania
danych. W przypadku miernika MF ryzyko niewykonania planowanej wartości należy określić jako niskie.
30
Dokumenty związane z tym projektem:
-
44-uzasadnienie-tom-I
› Pobierz plik
-
44-uzasadnienie-Tom-II
› Pobierz plik
-
44-ustawa
› Pobierz plik
-
44-uzasdnienie-TOM-III
› Pobierz plik
-
44-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
44-strategia
› Pobierz plik