eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 44
  • Data wpłynięcia: 2011-12-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2012
  • data uchwalenia: 2012-03-02
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 273

44-uzasadnienie-Tom-II

o stałym charakterze jest np. zadanie 4.3. Kształtowanie polityki finansowej państwa oraz realizacja budżetu
państwa – specyfika tego zadania (ujmowane są w nim m.in. wydatki związane z obsługą długu) powoduje,
że struktura wydatków na zadania priorytetowe w podziale na zadania stałe i rozwojowe kształtuje się w sposób
zaprezentowany na poniższym wykresie.
Struktura wydatków na zadania priorytetowe
37,6%
62,4%
Wydatki na zadania rozwojowe
Wydatki na zadania stałe

O wiele bardziej istotne są jednak zależności jakie zaobserwować można porównując wydatki na rozwojowe
zadania priorytetowe oraz wydatki rozwojowe ogółem zaplanowane na 2012 r., co zaprezentowano na wykresie
poniżej – większość wydatków o charakterze rozwojowym to jednocześnie wydatki na wskazane przez
dysponentów zadania priorytetowe, co pokazuje, iż dysponenci planując wydatki publiczne w coraz szerszym
zakresie uwzględniają cele polityki rozwoju zdefiniowane w dokumentach strategicznych.
Udział wydatków na zadania priorytetowe rozwojowe w wydatkach rozwojowych ogółem
19,2%
80,8%
Wydatki na priorytetowe zadania rozwojowe
Wydatki na pozostałe zadania rozwojowe

Listę zadań priorytetowych na 2012 r. zamieszczono w poniższej tabeli – na zadania priorytetowe dysponenci
zaplanowali wydatkować łącznie 281 972 791 tys. zł, w tym 69 974 430 tys. zł z budżetu środków europejskich.



21
Tabela – zadania priorytetowe w 2012 r.

Funkcja
Wydatki
Wydatki
Łączne
z BP
z BŚE
wydatki

Zadanie priorytetowe
w tys. zł
Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny
2.1. Ochrona obywateli, utrzymanie porządku
publicznego oraz działania na rzecz poprawy
5 825 155
22 468
5 847 623
bezpieczeństwa

2.4. Ochrona przeciwpożarowa, działalność
2 225 276
12 375
2 237 651
zapobiegawcza, ratownicza i gaśnicza
2.5. Zarządzanie kryzysowe i obrona cywilna
2 131 020
0
2 131 020
Funkcja 3. Edukacja, wychowanie i opieka
3.1. Oświata i wychowanie
40 442 836
347 877
40 790 713

3.2. Szkolnictwo wyższe
12 001 790
672 609
12 674 399
Funkcja 4. Zarządzanie finansami państwa
4.1. Realizacja należności budżetu państwa
3 395 287
75 479
3 470 766

4.3. Kształtowanie polityki finansowej państwa
89 097 874
39 910 553
129 008 427
oraz realizacja budżetu państwa
Funkcja 5. Ochrona praw i interesów Skarbu Państwa

5.1. Gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa
105 218
0
105 218
Funkcja 6. Polityka gospodarcza kraju
6.1. Wzrost konkurencyjności gospodarki
854 573
1 604 857
2 459 430

6.4. Wsparcie i promocja turystyki
61 627
84 456
146 083
Funkcja 7. Gospodarka przestrzenna, budownictwo i mieszkalnictwo

7.1. Wspieranie budownictwa
1 377 437
0
1 377 437
Funkcja 8. Kultura fizyczna
8.1. Promowanie i wspieranie rozwoju sportu
23 172
0
23 172
dla wszystkich

8.4. Współorganizacja Mistrzostw Europy w
144 128
0
144 128
Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
Funkcja 9. Kultura i dziedzictwo narodowe
9.4. Budowa i modernizacja infrastruktury

280 397
0
280 397
kultury
Funkcja 10. Nauka polska
10.1. Prowadzenie badań naukowych oraz
3 559 912
21 327
3 581 239
rozbudowa infrastruktury nauki polskiej

10.2. Wzmocnienie badań naukowych służących
1 485 285
1 290 119
2 775 404
praktycznym zastosowaniom
Funkcja 11. Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic

11.2. Rozwój zdolności obronnych
8 611 961
0
8 611 961
Funkcja 12. Środowisko
12.4. Gospodarka odpadami
3 173
181 340
184 513

12.5. Gospodarowanie zasobami wodnymi
258 457
444 497
702 954
Funkcja 13. Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny
13.1. Pomoc i integracja społeczna
3 334 137
0
3 334 137

13.5. Wspieranie rodziny
9 640 947
0
9 640 947
Funkcja 14. Rynek pracy
14.1. Wspieranie zatrudnienia i przeciwdziałanie

65 189
410 453
475 642
bezrobociu
Funkcja 15. Polityka zagraniczna
22

15.2. Zapewnianie bezpieczeństwa państwa
26 504
0
26 504
Funkcja 16. Sprawy obywatelskie
16.8. Informatyzacja działalności i budowa

242 048
438 401
680 449
społeczeństwa informacyjnego
Funkcja 17. Kształtowanie rozwoju regionalnego kraju

17.1. Wsparcie rozwoju regionalnego kraju
1 402 195
12 196 329
13 598 524
Funkcja 18. Sprawiedliwość
18.1. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości
5 902 474
0
5 902 474
przez sądy powszechne i wojskowe
18.4. Wykonywanie kary pozbawienia wolności
2 477 265
15 948
2 493 213
i tymczasowego aresztowania

18.5. Przeciwdziałanie demoralizacji i
przestępczości wśród nieletnich i stworzenie
221 529
2 776
224 305
warunków do powrotu nieletnich do normalnego
życia
Funkcja 19. Infrastruktura transportowa
19.1. Wspieranie transportu drogowego
3 733 715
1 263 063
4 996 778

19.2. Transport kolejowy
2 987 149
661 451
3 648 600
Funkcja 20. Zdrowie

20.1. Dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej
4 921 598
1 239
4 922 837
Funkcja 21. Polityka rolna i rybacka
21.1. Rozwój produkcji roślinnej i ochrona
208 072
0
208 072
roślin uprawnych
21.2. Rozwój produkcji zwierzęcej i hodowli
125 718
0
125 718
zwierząt

21.6. Wspieranie rybactwa śródlądowego i
111 985
249 747
361 732
rybołówstwa morskiego
21.7. Realizacja Wspólnej Polityki Rolnej oraz
4 713 258
10 067 066
14 780 324
pomocy krajowej
Razem
211 998 361
69 974 430
281 972 791


23
ROZDZIAŁ II
BUDśET PAŃSTWA W UKŁADZIE ZADANIOWYM NA
ROK 2012

Wstęp
W niniejszym rozdziale zaprezentowano omówienie planowanych wydatków budżetu państwa w układzie
zadaniowym na rok 2012, które szczegółowo przedstawiono w części tabelarycznej. W obydwu częściach
uzasadnienia w układzie zadaniowym wydatki zostały zaprezentowane z zachowaniem kolejności części
budżetowych. Podobnie jak w latach ubiegłych, metodologia budżetu zadaniowego, w tym ogólne założenia oraz
szczegółowe wytyczne dla dysponentów (dotyczące sposobu definiowania celów, doboru adekwatnych
mierników, itp.) zostały zamieszczone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie
szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2012.
Porównanie rozwiązań metodologicznych przyjętych w 2010 r. oraz w 2011 r. pozwala na identyfikację szeregu
zmian metodologicznych, które w założeniach mają przyczynić się do uspójnienia układu zadaniowego na
niższych poziomach klasyfikacyjnych oraz umożliwić większą zbieżność prezentowanych danych (pomiędzy
dysponentami oraz w czasie). Zmiany te stanowią także odpowiedź na zidentyfikowane w poprzednich latach
trudności, w tym np. związane z planowaniem rezerw.
Wprowadzono istotne zmiany dotyczące działań, tj. tego poziomu klasyfikacji zadaniowej, który ze względu na
szczegółowy, operacyjny charakter, nie jest prezentowany w uzasadnieniu do ustawy budżetowej w układzie
zadaniowym. Wypracowany katalog działań ma charakter otwarty, co umożliwia wpisanie w układ zadaniowy
także nowych działań, dotychczas nierealizowanych. Definicja działania została doprecyzowana, wprowadzono
także obowiązek zdefiniowania dla działań celów i mierników, co docelowo zapewni integrację budżetu
zadaniowego z systemami zarządzania operacyjnego dysponentów. Uregulowano sposób tworzenia działań
poprzez wskazanie szczegółowych wytycznych dotyczących ich liczby oraz zakresu przedmiotowego.
W zakresie struktury układu zadaniowego zaproponowano także ujednolicony katalog zadań, podzadań i działań
dla funkcji 22. Planowanie strategiczne oraz obsługa administracyjna i techniczna, co zapewni porównywalność
ujmowanych w tej funkcji wydatków na realizację działań wspólnych dla całej części budżetowej lub całej
jednostki – katalog ten ma charakter zamknięty, gdyż działalność dysponentów ma w tym zakresie charakter
jednorodny.
Począwszy od 2012 r. zmianom ulegnie także sposób prezentowania wydatków na informatyzację działalności
oraz budowę społeczeństwa informacyjnego – zrezygnowano z wyodrębniania stosownych zadań w ramach
każdej funkcji, a wydatki ponoszone na te cele zostaną przypisane bądź do właściwych zadań merytorycznych
(co umożliwi oszacowanie pełnych kosztów ich realizacji), bądź też wykazane w funkcji 16, w zadaniu 16.8.
Informatyzacja działalności i budowa społeczeństwa informacyjnego (w szczególności dotyczy to projektów
objętych planem informatyzacji państwa).
Przygotowując wytyczne dotyczące budżetu zadaniowego na 2012 rok, zdecydowano się włączyć do nich
szczegółowe zasady definiowania celów dla jednostek sektora finansów publicznych (definiowane wcześniej
w stosownych komunikatach Ministra Finansów). Podobnie jak w ubiegłym roku, dysponenci ustalili dla
24
każdego zadania nie więcej niż 2 cele, dla każdego podzadania 1 cel. Obowiązek wskazania celu został także
rozszerzony na realizowane przez dysponentów działania (nie więcej niż 1 cel dla każdego z działań).
Inaczej niż w przypadku celów, po analizie doświadczeń z lat ubiegłych, podjęto decyzje o ograniczeniu
dopuszczalnej liczby mierników – dysponent dla każdego zadania wyznaczył nie więcej niż 2 mierniki na
poziomie zadań (wcześniej dopuszczalne były 4 mierniki) oraz po 1 na poziomie podzadań oraz działań.
Doprecyzowano także wymogi dotyczące mierników – obok wytycznych dotyczących ich spójności,
zapewnienia ciągłości pomiaru w perspektywie wieloletniej, poprawności (pomiaru jedynie tego, na co
dysponent ma wpływ) oraz wiarygodności źródła, wprowadzono także 2 nowe wymogi. Zgodnie z nimi mierniki
powinny umożliwiać określanie stopnia realizacji celów (tj. skuteczności i efektywności realizacji zadań,
podzadań, działań) oraz być adekwatne do stopnia realizacji postawionych celów, jak również powinny
skutecznie i efektywnie oddawać rzeczywisty obraz mierzonego obszaru.
Aby ułatwić planowanie wydatków w układzie zadaniowym, wprowadzono także nowy formularz planistyczny
– tj. formularz BZ-RC. Sporządzany jest on odrębnie dla każdej części budżetowej – dysponenci przypisują w
nim planowane kwoty wydatków z rezerw celowych budżetu państwa i rezerw celowych budżetu środków
europejskich do poziomu realizowanych zadań. Rozwiązanie to umożliwi bardziej precyzyjne określenie
poziomu finansowania poszczególnych zadań publicznych już na etapie planowania. W związku
z wprowadzeniem formularza BZ-RC drobnym korektom uległy także pozostałe formularze.
Opisane powyżej zmiany metodologiczne przyczyniły się do poprawy przejrzystości prezentacji wydatków
w układzie zadaniowym.
Ze względu na rozwój metodologiczny budżetu zadaniowego, w niniejszym dokumencie, po raz pierwszy
zaprezentowano w funkcji 3 część oświatową subwencji ogólnej, która dotychczas prezentowana była w całości
w ramach funkcji 4.
W związku z trwającymi pracami nad podniesieniem jakości prezentacji wydatków w układzie zadaniowym,
w tym związanymi z budową baz danych niezbędnych do monitorowania stopnia realizacji zadań. W tabeli
„Zestawienie planowanych wydatków budżetowych w roku 2012” nie zostały zaprezentowane pełne informacje
dotyczące celów, mierników bądź ich wartości. Informacje te zostaną uzupełnione i zaprezentowane w roku
2013. Ponadto w przypadku wybranych dysponentów brak informacji o celach i miernikach wynika z uwagi na
wyjątkową specyfikę ich działalności lub bezpieczeństwo państwa, ograniczenia stosowania budżetu
zadaniowego dotyczą w szczególności dysponentów następujących części: Obrona narodowa, Centralne Biuro
Antykorupcyjne, Agencja Wywiadu, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

25
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 20 ... 54

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: