eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 44
  • Data wpłynięcia: 2011-12-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2012
  • data uchwalenia: 2012-03-02
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 273

44-uzasadnienie-Tom-II

Zapewnienie możliwości czynnego
MEN
Stopień wywiązywania się przez MEN
100%
członkostwa MEN w organizacjach
z zobowiązań wobec instytucji UE (%)
międzynarodowych oraz
warunków do właściwej realizacji
programów UE w Polsce
Efektywna koordynacja
MPiPS
Liczba zorganizowanych międzynarodowych
30
międzynarodowej współpracy
(cz. 31, 44,
spotkań dwustronnych i wielostronnych z
dwustronnej i wielostronnej
63)
udziałem członków kierownictwa MPiPS w
kraju i za granicą
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Miernik prezentowany przez Kancelarię Sejmu stanowi procent zrealizowanych przez Kancelarię Sejmu spotkań
związanych z Prezydencją. Wszystkie spotkania związane z Prezydencją w wymiarze parlamentarnym
Kancelaria Sejmu musi zrealizować zgodnie z przyjętym kalendarzem. Ryzyko niepełnej realizacji zadania może
wystąpić w związku z sytuacją polityczną w Europie i na świecie. Wartość miernika Kancelarii Senatu
wyliczana jest na podstawie stopnia realizacji celów szczegółowych, określonych przez zespół realizujący
zadanie i zatwierdzonych przez Szefa Kancelarii Senatu. Ryzyko niewykonania miernika jest umiarkowane.
MEN nie przewiduje ryzyka niewykonania zaplanowanej wartości miernika. Miernik MRR stanowi opracowanie
własne dysponenta, nie występuje ryzyko niewykonania jego wartości. Nie występuje ryzyko niewykonania
wartości miernika prezentowanego przez MNiSW. Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika
prezentowanego przez MSZ jest małe. Miernik „Udział pracowników Korpusu Prezydencji do ogółu
zatrudnionych (w %)” prezentowany przez MTBiGM i MAiC jest liczbą pracowników przydzielonych do
obsługi zagadnień związanych z Przewodnictwem Polski w Radzie UE w II połowie 2011 roku. Planowaną do
osiągnięcia w 2012 roku wartość miernika określono na poziomie 0,60% w związku z zakończeniem programu
wieloletniego „Przygotowanie, obsługa i sprawowanie przewodnictwa Polski w Radzie UE w II połowie 2011r.”
W 2012 roku nastąpi zakończenie realizacji programu prezydencji, dlatego przedstawiony miernik będzie
bardziej adekwatny do zaproponowanego wcześniej. Nie istnieje ryzyko niewykonania wartości miernika
MTBiGM „kwartalne sprawozdanie przedłożone Pełnomocnikowi”. Miernik użyty przez GUS „kwartalne
sprawozdanie przedłożone Pełnomocnikowi” pozwala na weryfikację podejmowanych w GUS działań
związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem polskiego Przewodnictwa w Radzie UE i ich finansowania.

141

Funkcja 16. Sprawy obywatelskie
Funkcja 16 wpisuje się w obszary strategiczne Sprawne państwo, Kapitał społeczny i Rozwój regionalny
(strategie dominujące – Strategia sprawne państwo, Strategia rozwoju kapitału społecznego oraz Krajowa
strategia rozwoju regionalnego). Funkcja ta obejmuje obszar państwa odpowiedzialny za sprawy organizacji
urzędów administracji publicznej oraz procedur administracyjnych, podziału administracyjnego państwa, a także
obywatelstwa, ewidencji ludności, dowodów osobistych i paszportów, rejestracji stanu cywilnego oraz
koordynacji działań związanych z polityką migracyjną państwa oraz wspierania Polonii i Polaków za granicą.
Obejmuje również sprawy z zakresu stosunków Państwa z Kościołem Katolickim, innymi Kościołami
i związkami wyznaniowymi oraz związane z zachowaniem i rozwojem tożsamości kulturowej mniejszości
narodowych i etnicznych jak również zachowaniem i rozwojem języków regionalnych. Wykonywane są również
zadania związane ze strzeżeniem wolności i praw człowieka i obywatela, praw dziecka, ochrony danych
osobowych oraz związane z przeciwdziałaniem dyskryminacji.
Łączna kwota wydatków planowanych na 2012 r. wynosi 1 926,8 mln zł, w tym wydatki z budżetu środków
europejskich 529,3 mln zł. Wydatki w roku 2012 według zadań realizowanych w ramach funkcji 16 zostały
przedstawione na poniższym wykresie.
142
w tys. zł
0
200 000
400 000
600 000
800 000
Zadanie 16.1. Obsługa administracyjna obywatela
709 048
Zadanie 16.2. Przeciwdziałanie dyskryminacji,
podtrzymywanie tożsamości kulturowej mniejszości
19 634
narodowych i etnicznych
Zadanie 16.3. Utrzymanie stosunków między
123 739
Państwem a Kościołem i związkami wyznaniowymi
Zadanie 16.4. Wspieranie Polonii i Polaków za
112 171
granicą
Zadanie 16.5. Obsługa cudzoziemców i zarządzanie
99 406
migracjami
Zadanie 16.6. Ochrona Praw Obywatelskich i Praw
75 718
Dziecka i Praw Pacjenta
Zadanie 16.7. Sprawowanie funkcji organu wyższego
stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu
106 588
administracji publicznej należących do właściwości
jednostek samorządu terytorialnego
Zadanie 16.8. Informatyzacja działalności i budowa
680 449
społeczeństwa informacyjnego
W ramach omawianej funkcji realizowanych jest 8 zadań obejmujących działalność dysponentów w zakresie
obsługi administracyjnej obywatela (m.in. ewidencja ludności i wydawanie właściwych dokumentów),
podtrzymywania tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych, obsługi cudzoziemców i ruchów
migracyjnych, utrzymania stosunków między Państwem a kościołem i związkami wyznaniowymi oraz wiele
innych.
Zadanie 16.1. Obsługa administracyjna obywatela
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
16
KPRM
3 581
0
17
MAiC
22 985
85 549
34
MRR
676
3 969
42
MSW
241 571
0
85
Wojewodowie
350 717
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.

143
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, dysponent części 16, realizuje działania w kierunku poprawy
efektywności pracy pracowników rozpatrujących skargi i wnioski oraz koordynuje wzmożony monitoring
terminowości w Elektronicznym Systemie Obiegu Dokumentów (ESOD). Minister Rozwoju Regionalnego,
dysponent części 34, cele omawianego zadania osiąga poprzez realizację projektu systemowego w ramach
Działania 5.3 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki: Zarządzanie strategiczne rozwojem – poprawa jakości
rządzenia w Polsce oraz poprzez realizację grantu pod nazwą Facing the challenge – how to effectively suport
public administration reforms by ESF funds. Minister Administracji i Cyfryzacji, dysponent części 17 osiąga
cel zadania poprzez objęcie wsparciem urzędów administracji publicznej w zakresie poprawy standardów
zarządzania w ramach Działania 5.2. PO KL. Zgodnie z dokumentami programowymi PO KL, ostatecznym
rezultatem wdrażania Działania 5.2. jest m.in. udzielenie wsparcia w zakresie poprawy jakości polityk
i programów o zasięgu regionalnym i lokalnym co najmniej 1.726 jednostkom samorządu terytorialnego.
Minister Spraw Wewnętrznych, dysponent części 42, odpowiedzialny jest za personalizację dokumentów
tożsamości, ewidencję oraz zmiany danych dotyczące ludności, udostępnianie danych osobowych, wydawanie
zezwoleń i koncesji. Wojewodowie dysponenci części 85, odpowiadają za realizację ustawowego prawa
obywatela do posiadania dokumentu paszportowego, ewidencję ludności i dowodów osobistych oraz rejestracji
stanu cywilnego i zmiany imion i nazwisk, wydawanie rozstrzygnięć i sporządzanie opinii w sprawach
dotyczących obywatelstwa polskiego, nadzór nad fundacjami i stowarzyszeniami.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Poprawa efektywności
KPRM
Odsetek skarg i wniosków nadesłanych do
≥75%
działania systemu
PRM i KPRM rozpatrzonych przed
przyjmowania oraz
terminem wynikającym z KPA
rozpatrywania skarg i
wniosków
Poprawa obsługi
MAiC (cz.17)
Liczba urzędów administracji publicznej
380 /1 726
administracyjnej
objętych wsparciem w zakresie poprawy
obywatela
standardów zarządzania w relacji do liczby
wszystkich urzędów wymagających
wsparcia

MRR
Odsetek instytucji administracji rządowej
98%
i samorządowej, które zostały objęte
wsparciem w zakresie planowania
strategicznego

MSW (cz.42)
Odsetek skarg niezasadnych w relacji do
93%
ogólnej liczby skarg wniesionych


Liczba dokumentów spersonalizowanych /
5 872 000
wydanych ogółem
Realizacja potrzeb
Wojewodowie
Stosunek liczby skarg do liczby
0,094
mieszkańców
mieszkańców korzystających z usług
województwa w zakresie
w zakresie spraw obywatelskich
spraw obywatelskich


144
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Celem działania KPRM jest zapewnienie, aby każdy obywatel zwracający się ze skargą lub wnioskiem do
premiera lub KPRM otrzymywał odpowiedź w możliwie najkrótszym terminie. Na niższą niż zaplanowana
wartość miernika może wpłynąć niemożliwy do przewidzenia napływ skarg i wniosków do premiera i KPRM,
bądź też nieprzewidziane absencje pracowników (zwolnienia chorobowe, urlopy bezpłatne). Miernik MRR
stanowi opracowanie własne dysponenta. Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika jest związane
z ryzykiem niewyłonienia w 2011 roku wykonawcy jednego z zadań w projekcie. Osiągnięcie zakładanego celu
i wartości miernika MAiC dla cz. 17 jest uzależnione od sprawności instytucjonalnej IP2 oraz od jakości
składanych wniosków o dofinansowanie projektów w ramach procesu naboru, a także od potencjału
beneficjentów do realizacji dofinansowanych projektów, w tym umiejętności przygotowania poprawnych
wniosków o płatność. W odniesieniu do wartości miernika MSW (w ramach części 42) zakłada się, że liczba
skarg zasadnych na organy administracji publicznej się zmniejszy. Miernik jest adekwatny do zdefiniowanego
celu, pozwala na monitorowanie stopnia skuteczności realizacji zadań. Z kolei ryzyko niewykonania
zaplanowanej wartości dla drugiego miernika w tej części może wynikać z zakłóceń pracy systemów.
Zadanie 16.2. Przeciwdziałanie dyskryminacji, podtrzymywanie tożsamości kulturowej mniejszości
narodowych i etnicznych

Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
30
Minister Edukacji Narodowej
948
43
MAiC
16 881
63
Minister Pracy i Polityki Społecznej
831
85
Wojewodowie
974

Minister Edukacji Narodowej, dysponent części 30, w ramach zadania realizuje wspieranie działalności
edukacyjnej podejmowanej przez mniejszości, w tym m.in. doprowadzenie do pełnego uczestnictwa Romów
w życiu społeczeństwa obywatelskiego (realizacja modułu edukacyjnego programu wieloletniego „Program na
rzecz społeczności romskiej w Polsce”). Minister Administracji i Cyfryzacji, dysponent części 43, bierze
udział ze strony rządu i finansuje Komisję Wspólną Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Wspiera
działalność edukacyjną, kulturalną i artystyczną podejmowaną przez mniejszości. Sprawuje także kontrolę
merytoryczną zadań służących podtrzymywaniu i rozwojowi tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i
etnicznych oraz zachowaniu i rozwojowi języka regionalnego. Finansuje Zespół do spraw Romskich Komisji
Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Podejmuje współpracę międzynarodową oraz
wymianę doświadczeń w zakresie tematyki mniejszość i narodowych i etnicznych. Wspiera również
monitorowanie incydentów mających charakter dyskryminacyjny, rasistowski i ksenofobiczny i ich
przeciwdziałanie. Minister Pracy i Polityki Społecznej, dysponent części 63, realizuje działania na rzecz
zmniejszenia nierówności na rynku pracy poprzez podnoszenie świadomości społecznej oraz przyznawanie
dotacji dla organizacji pozarządowych na realizację działań wyrównujących szanse kobiet i mężczyzn w życiu
społeczno-gospodarczym. Wojewodowie w ramach zadania 16.2. realizują „Program na rzecz społeczności
romskiej w Polsce”, zapewniają im m.in. pomoc w dziedzinie edukacji i zdrowia. Czuwają nad zachowaniem i

145
strony : 1 ... 20 ... 28 . [ 29 ] . 30 ... 40 ... 54

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: