eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 44
  • Data wpłynięcia: 2011-12-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2012
  • data uchwalenia: 2012-03-02
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 273

44-uzasadnienie-Tom-II

Zadanie 4.4. Nadzór nad rynkiem kapitałowym, ubezpieczeniowym, emerytalnym i bankowym
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
70
Komisja Nadzoru Finansowego
208 867

Komisja Nadzoru Finansowego, dysponent części 70, sprawuje nadzór bankowy, nadzór nad rynkiem
kapitałowym, nadzór ubezpieczeniowy, nadzór emerytalny, oraz nadzór uzupełniający nad konglomeratami
finansowymi, w których skład wchodzą nadzorowane podmioty. Do zadań Komisji należy ponadto:
podejmowanie działań służących prawidłowemu funkcjonowaniu rynku finansowego, mających na celu rozwój
rynku finansowego i jego konkurencyjności, podejmowanie działań edukacyjnych i informacyjnych w zakresie
funkcjonowania rynku finansowego, udział w przygotowywaniu projektów aktów prawnych w zakresie nadzoru
nad rynkiem finansowym, stwarzanie możliwości polubownego i pojednawczego rozstrzygania sporów między
uczestnikami rynku finansowego, w szczególności sporów wynikających ze stosunków umownych między
podmiotami podlegającymi nadzorowi Komisji, a odbiorcami usług świadczonych przez te podmioty oraz
wykonywanie innych zadań określonych ustawami. Celem nadzoru nad rynkiem finansowym jest zapewnienie
prawidłowego funkcjonowania tego rynku, jego stabilności, bezpieczeństwa oraz przejrzystości, zaufania do
rynku finansowego, a także zapewnienie ochrony interesów uczestników tego rynku.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie zgodności postępowań podmiotów
KNF
Odsetek zakończonych
85%
nadzorowanych z regulacjami rynku finansowego
postępowań administracyjnych
(liczba rozstrzygnięć w
stosunku do liczby wniosków)
Zapewnienie ochrony interesów uczestników rynku

Liczba zakończonych
214
finansowego
postępowań inspekcyjnych
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Wśród ryzyk niewykonania zaplanowanej wartości mierników „Liczba zakończonych postępowań
inspekcyjnych” oraz „Odsetek zakończonych postępowań administracyjnych (liczba rozstrzygnięć w stosunku
do liczby wniosków)”, wymieniane są ryzyka nadzwyczajnej sytuacji rynkowej, kadrowe, prawne, jak również
ryzyko przedłużania się postępowań w związku z brakami w dokumentacji podmiotów nadzorowanych. Nie
można również wykluczyć możliwości wystąpienia nieprzewidzianych zakłóceń stabilności poszczególnych
rynków, które także mają znaczący wpływ na niewykonanie miernika.
56
Funkcja 5. Ochrona praw i interesów Skarbu Państwa
Funkcja 5 wpisuje się w obszar strategiczny Sprawne państwo (strategia dominująca – Strategia sprawne
państwo; w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011-2014 funkcja została uznana za tzw. funkcję stałą).
Funkcja ta obejmuje swym zakresem obszar państwa odpowiedzialny za sprawy dotyczące gospodarowania
mieniem Skarbu Państwa, w tym komercjalizację przedsiębiorstw państwowych, prywatyzację spółek
z udziałem Skarbu Państwa, jak również ochronę interesów Skarbu Państwa oraz zastępstwo procesowe Skarbu
Państwa. Działania prywatyzacyjne realizowane są zgodnie z rządowym programem i strategiami sektorowymi.
W procesie zapewnienia gospodarności i legalności zarządzania majątkiem państwowym kluczową rolę odgrywa
nadzór właścicielski Skarbu Państwa, który polega na nadzorze spółek z udziałem Skarbu Państwa oraz
gospodarowanie przejętym mieniem po zlikwidowanych lub upadłych przedsiębiorstwach państwowych
i spółkach z udziałem Skarbu Państwa.
Istotnym zadaniem realizowanym w ramach polityki gospodarowania mieniem państwowym jest zaspokajanie
roszczeń majątkowych wobec Skarbu Państwa (m. in. odszkodowania reprywatyzacyjne i osób
represjonowanych, rekompensaty tzw. zabużańskie). W celu zapewnienia skutecznej, profesjonalnej i rzetelnej
ochrony interesów Skarbu Państwa w postępowaniach sądowych i arbitrażowych, w których stroną jest Skarb
Państwa, państwo finansuje działanie Prokuratorii Generalnej, która pełni ponadto funkcje opiniodawczo-
legislacyjne w zakresie inicjowania i opiniowania projektów aktów normatywnych dotyczących spraw z zakresu
gospodarowania mieniem Skarbu Państwa.
Łączna kwota wydatków planowanych na 2012 r. wynosi 186,3 mln zł. Wydatki w roku 2012 według zadań
realizowanych w ramach funkcji 5 zostały przedstawione na poniższym wykresie.
w tys. zł
0
30 000
60 000
90 000
120 000
105 218
Zadanie 5.1. Gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa
Zadanie 5.2. Roszczenia majątkowe wobec Skarbu Państwa (w
31 985
tym za mienie pozostawione poza granicami państwa)
Zadanie 5.3. Zastępstwo procesowe oraz działalność
49 053
opiniodawcza i legislacyjna
W ramach omawianej funkcji realizowane są 3 zadania obejmujące działalność w zakresie gospodarowania
mieniem Skarbu Państwa, w tym przekształcenia własnościowe, nadzór właścicielski, a także roszczenia
majątkowe wobec Skarbu Państwa, zastępstwo procesowe oraz działalność opiniodawczo-legislacyjną.



57
Zadanie 5.1. Gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
36
Minister Skarbu Państwa
31 916
85
Wojewodowie
73 302

Minister Skarbu Państwa, dysponent części 36, realizuje działania zmierzające do zwiększania
konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez zmianę struktury własnościowej. Działania te, polegają na
dokonywaniu przekształceń własnościowych tj.: zbywaniu nieruchomości Skarbu Państwa oraz akcji i udziałów.
MSP sprawuje nadzór właścicielski nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa oraz udziela pomocy w celu
ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców. Jako zarządca mienia Skarbu Państwa jest odpowiedzialny za
ewidencjonowanie i planowanie wykorzystania tego mienia oraz za eksploatację i wykorzystanie nieruchomości.
Podejmuje działania związane z nabywaniem nieruchomości oraz innych składników majątkowych na rzecz
Skarbu Państwa. W kompetencjach ministra tego resortu, leży również regulacja stanu prawnego nieruchomości,
w szczególności ustalanie praw własności Skarbu Państwa do nieruchomości w postępowaniach sądowych oraz
regulowanie stanu prawnego nieruchomości w postępowaniach administracyjnych. Wojewodowie, dysponenci
części 85, w ramach tego zadania realizują działania poprzez prawidłowe i rzetelne gospodarowanie
nieruchomościami Skarbu Państwa przez starostów i prezydentów miast na prawach powiatu, którzy wykonują
zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Do zadań tych należy w szczególności prowadzenie zasobu
nieruchomości Skarbu Państwa, tj. oznaczanie nieruchomości według księgi wieczystej, potwierdzanie
posiadania przez Skarb Państwa praw do nieruchomości, przeznaczanie nieruchomości w planie miejscowym lub
w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, katalogowanie informacji
o zgłoszonych roszczeniach do nieruchomości i toczących się postępowaniach administracyjnych i sądowych,
sporządzanie planu wykorzystania zasobu nieruchomości, dzierżawienie, najem, użyczanie, a także zbywanie
oraz nabywanie nieruchomości wchodzących w skład zasobu, naliczanie należności za udostępnione z zasobu
nieruchomości, zabezpieczenie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem oraz składanie wniosków
o założenie i wpis do księgi wieczystej dla nieruchomości Skarbu Państwa. Do zadań starostów zaliczyć również
należy ewidencjonowanie nieruchomości będących przedmiotem użytkowania wieczystego Skarbu Państwa,
poprzez ustalenie sposobu i terminu zagospodarowania nieruchomości gruntowych, a w szczególności oddanie
nieruchomości w użytkowanie wieczyste oraz dokonywanie aktualizacji opłat z tytułu użytkowania wieczystego
i trwałego zarządu.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zwiększanie konkurencyjności polskiej
MSP
Wartość planowanych
gospodarki poprzez zmianę struktury
przychodów z prywatyzacji
10 mld zł
własnościowej
Efektywne gospodarowanie mieniem
Wojewodowie
Koszty gospodarowania
Skarbu Państwa
mieniem w stosunku do
7,1%
osiągniętych dochodów (%)

58
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Realizacja projektów prywatyzacyjnych uzależniona jest od szeregu czynników, zarówno wewnętrznych, jak
i zewnętrznych, które mogą mieć i mają wpływ na terminowość realizowanych projektów. Są to między innymi:
dynamika wzrostu gospodarczego, popyt inwestycyjny, zainteresowanie inwestorów zagranicznych polską
gospodarką, a także zmiany strategii branżowych. Działania prywatyzacyjne Ministra Skarbu Państwa
uwarunkowane są więc głównie sytuacją makroekonomiczną oraz koniunkturą na rynkach światowych i na
rynku krajowym, w szczególności są to czynniki takie jak: zainteresowanie inwestorów ofertą prywatyzacyjną,
sytuacja finansowo-ekonomiczna prywatyzowanych spółek, roszczenia reprywatyzacyjne zgłaszane wobec
majątku spółek oraz regulacje prawne dotyczące sfery prywatyzacyjnej i okołoprywatyzacyjnej. Wskaźnik ten
jest oparty na dostępnych danych, użyteczny przy ocenie skuteczności działania, czytelny dla odbiorcy
wewnętrznego i zewnętrznego.
Zadanie 5.2. Roszczenia majątkowe wobec Skarbu Państwa (w tym za mienie pozostawione poza
granicami pa
ństwa)
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
36
Minister Skarbu Państwa
1 820
85
Wojewodowie
30 165

Minister Skarbu Państwa, dysponent części 36, jest odpowiedzialny za realizacje zadań umożliwiających
wywiązywanie się ze zobowiązań Skarbu Państwa w stosunku do obywateli. Do zadań tych należy zaspokajanie
roszczeń majątkowych wobec Skarbu Państwa oraz realizacja prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia
nieruchomości poza obecnymi granicami kraju. Wojewodowie, dysponenci części 85, realizują powyższe
zadanie poprzez rewindykację mienia i rekompensaty za mienie pozostawione poza granicami państwa, a także
sukcesywne ustalanie stanu prawnego nieruchomości, w szczególności ustalanie osób uprawnionych do
otrzymania odszkodowań za nieruchomości przejęte pod budowę dróg krajowych i wojewódzkich, wartości
nieruchomości w oparciu o wcześniej zlecone do wykonania w trybie przetargów nieograniczonych operaty
szacunkowe, wysokości odszkodowań oraz podmiotów zobowiązanych do ich wypłaty, nie tylko w imieniu
Skarbu Państwa w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa. Należy zaznaczyć, iż wojewoda
ustala także odszkodowania za nieruchomości przejęte pod budowę dróg wojewódzkich, gdzie zobowiązane do
wypłaty odszkodowań są inne organy.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Wywiązywanie się ze zobowiązań
MSP
Liczba zaspokojonych roszczeń
Skarbu Państwa w stosunku do
w stosunku do wniosków
100%
obywateli
Sprawne zaspokajanie zasadnych
Wojewodowie
Liczba rozpatrzonych spraw
roszczeń majątkowych obywateli
w stosunku do ilości złożonych
54,7%
wniosków i odwołań


59
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika „liczba zaspokojonych roszczeń w stosunku do
wniosków (w %)”, jest bardzo niskie, wskaźnik ten jest łatwy w zastosowaniu, oparty na dostępnych danych,
użyteczny przy ocenie skuteczności działania, czytelny dla odbiorcy wewnętrznego i zewnętrznego.
Zadanie 5.3. Zastępstwo procesowe oraz działalność opiniodawcza i legislacyjna
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
74
Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa
41 580
85
Wojewodowie
7 473

Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa, dysponent części 74, wykonuje zastępstwo procesowe Skarbu
Państwa przed sądami, trybunałami i innymi organizacjami orzekającymi w stosunkach międzynarodowych, jak
również przed sądami powszechnymi, wojskowymi i polubownymi oraz przed Sądem Najwyższym.
Wojewodowie, dysponenci części 85, w ramach tego zadania są odpowiedzialni za wykonywanie zastępstwa
procesowego poprzez właściwą reprezentację Skarbu Państwa i wojewody w postępowaniach sądowych
i sądowo-administracyjnych. Realizacja zadania następuje poprzez badanie uchwał i zarządzeń organów gmin,
powiatów oraz organów samorządu terytorialnego pod względem kryterium legalności, badanie legalności
uchwał izb rolniczych oraz związków międzygminnych. Przy wykonywaniu zastępstwa procesowego Skarbu
Państwa wojewodowie współdziałają z Prokuratorią Generalną Skarbu Państwa.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Ochrona praw i interesów Skarbu Państwa
PGSP
Liczba spraw zakończonych
w ramach postępowań prowadzonych przez
prawomocnie minus liczba
99%
PGSP
spraw przegranych z powodu
błędów formalnych radców
Prokuratury Generalnej do
liczby spraw zakończonych
prawomocnie
Zabezpieczenie interesów Skarbu Państwa
Wojewodowie
Liczba zakończonych spraw
i Urzędu
ogółem / liczba prowadzonych
47,5%
postępowań (%)

PGSP nie wskazała ryzyka niewykonania zaplanowanej wartości miernika.
60
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 20 ... 54

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: