Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 44
- Data wpłynięcia: 2011-12-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2012
- data uchwalenia: 2012-03-02
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 273
44-uzasadnienie-Tom-II
Funkcja 6. Polityka gospodarcza kraju
Funkcja 6 wpisuje się w obszary strategiczne Kreatywność i innowacyjna gospodarka, Bezpieczeństwo
energetyczne i środowisko oraz Polska cyfrowa (strategie dominujące – Strategia innowacyjności i efektywności
gospodarki oraz Strategia bezpieczeństwo energetyczne i środowisko). Funkcja ta obejmuje swym zakresem
obszar państwa odpowiedzialny za sprawy gospodarki, działalności gospodarczej i współpracy gospodarczej
z zagranicą, energetyki oraz własności przemysłowej. Ponadto obejmuje sprawy dotyczące funkcjonowania
krajowych systemów energetycznych, działalności związanej z wykorzystaniem energii atomowej na potrzeby
społeczno-gospodarcze kraju oraz bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej. Obejmuje również swym
zakresem problematykę dotyczącą poczty i telekomunikacji, nadzoru i kontroli nad ruchem zakładów
górniczych, statystyki publicznej, ochrony konkurencji i konsumentów oraz zapewnienia jednolitości miar
i wymaganej dokładności pomiarów wielkości fizycznych, jak również badania i cechowania wyrobów z metali
szlachetnych przeznaczonych do obrotu na terenie RP.
Główne działania mające na celu rozwój gospodarczy to przede wszystkim podnoszenie i umacnianie
konkurencyjności i innowacyjności gospodarczej, budowa i funkcjonowanie systemów zaopatrzenia w energię
elektryczną, stymulowanie przedsiębiorczości poprzez zapewnienie stabilnych i sprzyjających rozwojowi
warunków prawno-organizacyjnych.
Ważnym ogniwem realizacji polityki gospodarczej przez państwo jest nadzór i kontrola nad rynkiem
energetycznym, regulacją wytwarzania przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej, dywersyfikacja źródeł
zaopatrzenia i sposobu wytwarzania energii.
Ponadto sprawowany jest nadzór i kontrola nad zakładami górniczymi wydobywającymi kopaliny podstawowe
i pospolite, bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną oraz ochroną własności intelektualnej
i przemysłowej.
Niezwykle ważnym zadaniem państwa w procesie koordynacji polityki gospodarczej jest także zapewnianie
i przekazywanie opinii publicznej rzetelnej i systematycznej informacji o sytuacji ekonomicznej, demograficznej
i społecznej kraju.
Łączna kwota wydatków planowanych na 2012 r. wynosi 5 173,2 mln zł, w tym wydatki z budżetu środków
europejskich 2 354,8 mln zł. Wydatki w roku 2012 według zadań realizowanych w ramach funkcji 6 zostały
przedstawione na poniższym wykresie.
61
w tys. zł
0
1 000 000
2 000 000
3 000 000
Zadanie 6.1. Wzrost konkurencyjności gospodarki
2 459 430
Zadanie 6.2. Bezpieczeństwo gospodarcze państwa
1 304 007
Zadanie 6.3. Wspieranie rozwoju i regulacja rynku telekomunikacyjnego i
52 692
pocztowego
Zadanie 6.4. Wsparcie i promocja turystyki
146 083
Zadanie 6.5. Wykonywanie czynności z dziedziny metrologii, probiernictwa i
127 508
kas rejestrujących
Zadanie 6.6. Wykonywanie czynności z zakresu ochrony oraz praw własności
282 667
intelektualnej
Zadanie 6.7. Organizacja i promocja działalności normalizacyjnej
24 236
Zadanie 6.8. Nadzór nad rynkiem energii
20 748
Zadanie 6.9. Nadzór i kontrola nad zakładami górniczymi oraz zakładami
41 707
wykonującymi roboty geologiczne
Zadanie 6.10. Statystyka publiczna
401 907
Zadanie 6.11. Nadzór nad bezpieczeństwem jądrowym i ochroną
161 382
radiologiczną
Zadanie 6.12. Ochrona konkurencji i konsumentów
150 829
W ramach omawianej funkcji realizowanych jest 12 zadań obejmujących działalność dysponentów w zakresie
spraw gospodarczych i handlowych, turystyki, a także spraw i usług związanych z paliwami, energią
i telekomunikacją.
Zadanie 6.1. Wzrost konkurencyjności gospodarki
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
20
MG
854 573
1 604 857
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Gospodarki, jako dysponent części 20, realizuje zadania poprzez tworzenie warunków do zwiększenia
innowacyjności przedsiębiorstw. W tym obszarze Minister Gospodarki jest odpowiedzialny za zapewnienie
stabilnych i sprzyjających rozwojowi warunków prawno-organizacyjnych dla funkcjonowania przedsiębiorców,
62
ze szczególnym uwzględnieniem mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, zapewnienie stabilnych
i sprzyjających rozwojowi warunków funkcjonowania przedsiębiorców, prowadzi działania promocyjne
przedsiębiorstw i produktów na rynkach zagranicznych. W ramach zadania realizowane są programy wieloletnie
mające na celu wspieranie finansowe inwestycji realizowanych przez przedsiębiorców.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent Miernik
2012
plan
Zrównoważony rozwój
MG
PKB per capita (w relacji do
64,8%
polskiej gospodarki
UE-27)
Liczba przedsiębiorstw, w tym
1 802 tys. przedsięb.
MSP
w tym MSP 1 799 tys.
Podstawa metodologiczna i ocena ryzyka niewykonania mierników
Głównym ryzykiem niewykonania założonej wartości pierwszego wskaźnika jest niestabilna sytuacja
zewnętrzna, duża niepewność co do kształtowania się sytuacji gospodarczej w innych krajach, szczególnie
w krajach z którymi prowadzimy wymianę handlową na dużą skalę. Dla drugiego miernika ryzyko
niewykonania wskaźnika to ewentualne pogorszenie warunków prowadzenia działalności, wzrost obciążeń
podatkowych przedsiębiorców, intensyfikacja konkurencji. Te czynniki mogą (choć nie muszą) zniechęcać do
zakładania działalności gospodarczej, bądź zwiększać skalę wyrejestrowań, co per saldo może rzutować na
mniejszy niż zakładany wzrost liczby firm aktywnych.
Zadanie 6.2. Bezpieczeństwo gospodarcze państwa
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
20
MG
642 279
654 907
50
URE
6 679
0
85
Wojewodowie
142
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Gospodarki, dysponent części 20, dąży do zapewnienia zdywersyfikowanych kontraktów na dostawy
oraz rozbudowę infrastruktury umożliwiającej dywersyfikację, wzrostu efektywności funkcjonowania górnictwa
węgla kamiennego oraz zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski. Urząd Regulacji Energetyki,
dysponent części 50, realizuje działania polegające na wspieraniu (stymulowaniu) tworzenia nowych zdolności
przesyłowych i transportowych energii elektrycznej, gazu ziemnego przez przedsiębiorstwa energetyczne,
a także monitorowaniu zagrożeń bezpieczeństwa energetycznego. Wojewodowie, dysponenci części 85,
realizują działania zmierzające do zapewnienia ciągłości dostaw surowców energetycznych przez uzgadnianie
planów wprowadzenia ograniczeń w dostarczaniu i poborze ciepła oraz planów działań wprowadzających
ograniczenia obrotu i zużycia paliw płynnych w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych lub zakłóceń
w ich dostawach.
63
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie ciągłości
MG
Udział produkcji energii elektrycznej z paliw
powyżej
dostaw surowców
pochodzenia krajowego w krajowej produkcji
85%
energetycznych
energii elektrycznej
Nadwyżka mocy dyspozycyjnych elektrowni
powyżej
krajowych w stosunku do maksymalnego
10%
krajowego zapotrzebowania mocy
URE
Przeciętny systemowy czas trwania nieplanowanej
368
przerwy długiej i bardzo długiej,
nieuwzględniający zdarzeń o charakterze
katastrofalnym (minuty)
Wojewodowie
Stan rezerw gospodarczych oraz zapasów
100%
państwowych ropy naftowej i produktów
naftowych w województwie
Podstawa metodologiczna i ocena ryzyka niewykonania mierników
Dla pierwszego miernika prezentowanego przez MG nie występuje ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości
miernika. Dla miernika drugiego możliwe jest niewykonanie wskaźnika ze względu na remonty i zakończenie
eksploatacji jednostek wytwórczych lub duży wzrost zapotrzebowania na moc. Dla miernika URE ryzyko
przekroczenia oczekiwanego czasu przerw w dostawach energii wynika przede wszystkim z: 1) ignorowania
sygnałów regulacyjnych przez przedsiębiorstwa i braku odpowiedniej legislacji umożliwiającej uwzględnienie
tego wskaźnika w procesie zatwierdzania taryf; 2) nietypowych warunków meteorologicznych, które mogą mieć
istotny wpływ na ilość przerw, jak i czas niezbędny do przywrócenia zasilania.
Zadanie 6.3. Wspieranie rozwoju i regulacja rynku telekomunikacyjnego i pocztowego
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
26
MAiC
9 218
259
76
UKE
37 703
5 512
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Administracji i Cyfryzacji, dysponent części 26, realizuje działania mające na celu wzrost
dostępności usług telekomunikacyjnych i pocztowych dla społeczeństwa i zwiększanie ich wykorzystania, a
także wspiera finansowo operatorów w zakresie realizacji obowiązku świadczenia powszechnych usług
pocztowych. W ramach tego zadania Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej jest odpowiedzialny za
regulację rynku usług telekomunikacyjnych i pocztowych. Minister Administracji i Cyfryzacji realizuje Projekt
,,System Informacyjny o infrastrukturze szerokopasmowej i portal Polska Szerokopasmowa” w ramach 7 Osi
POIG 2007-2013 oraz przeprowadza informacyjną kampanię społeczną dotyczącą przechodzenia z nadawania
analogowego na cyfrowe w telewizji naziemnej Projekt systemowy – działania na rzecz rozwoju
szerokopasmowego dostępu do Internetu. MAiC udziela dotowania usług pocztowych ustawowo zwolnionych z
64
opłat. Urząd Komunikacji Elektronicznej, dysponent części 76, jest odpowiedzialny za prowadzenie badań w
celu określenia wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla sieci telekomunikacyjnych, w celu zapewnienia
wzajemnej kompatybilności i dołączalności sieci. Prezes UKE sprawuje nadzór i kontrolę rynku przechodzącego
kolejne etapy liberalizacji, zapewnia ciągłość świadczenia usług powszechnych. Stałe monitoruje poziom jakości
usług w interesie konsumentów oraz dąży do utrzymania zasad uczciwej konkurencji.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Wzrost dostępności usług
MAiC
Współczynnik
gęstości
sieci
telekomunikacyjnych i pocztowych dla
operatora publicznego:
społeczeństwa i zwiększanie ich
a) na terenach miejskich – liczba
a) 1/6000
wykorzystania
placówek/liczba mieszkańców,
b) na terenach wiejskich – liczba
b) 1/70
placówek/powierzchnia w km2
Penetracja stacjonarnego
16,3
szerokopasmowego dostępu do sieci
Internet (w %)
Stworzenie odpowiednich warunków
UKE
Odsetek gospodarstw domowych
75
regulacyjnych, tak, aby zapewnić każdemu
posiadających dostęp
gospodarstwu domowemu i przedsiębiorcy
szerokopasmowy do sieci Internet
w Polsce dostęp do przystępnych usług
szerokopasmowych do 2015 r.
Podstawa metodologiczna i ocena ryzyka niewykonania mierników
Miernik „współczynnik gęstości sieci operatora publicznego…” jest wyliczany średnio w skali kraju jako
a) stosunek liczby placówek do liczby ludności na terenach miast oraz b) stosunek liczby placówek do
powierzchni terenu na obszarach wiejskich. Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika należy ocenić,
jako niskie. Prowadzony przez Pocztę Polską proces reorganizacji sieci pocztowej nie wpłynie na ograniczanie
dostępności, ponieważ w jego ramach nie jest przewidywana likwidacja placówek, lecz ich przekształcanie
w tańsze w utrzymaniu formy organizacyjne. Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika „penetracja
stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do sieci internet (w %)”jest niewielkie. Miernik jest adekwatny do
specyfiki zadań realizowanych w ramach budżetu zadaniowego w cz. 26 – łączność w zakresie dotyczącym
telekomunikacji i umożliwi rzetelne monitorowanie stopnia realizacji celu. Podejmowane bowiem w latach
kolejnych działania w zakresie regulacji rynku telekomunikacyjnego koncentrować się będą na realizacji zadań
zmierzających do zwiększenia szerokopasmowego dostępu do Internetu oraz likwidacji wykluczenia cyfrowego
geograficznego i socjalnego. Miernik prezentowany przez UKE jest liczony jako liczba łączy
szerokopasmowych dzielona przez ilość gospodarstw domowych w Polsce. Zaplanowana wartość wskaźnika
może nie zostać osiągnięta ze względu na nieefektywne wykorzystanie funduszy unijnych oraz czynniki
społeczno - ekonomiczne (brak zapotrzebowania na dostęp do Internetu ze względu na niską świadomość
społeczeństwa), brak inwestycji operatorów działających na rynku. Przyjęty miernik jest adekwatny do
monitorowania wskazanego celu; pokazuje wprost ile procent gospodarstw domowych w Polsce ma już dostęp
do Internetu.
65
Dokumenty związane z tym projektem:
-
44-uzasadnienie-tom-I
› Pobierz plik
-
44-uzasadnienie-Tom-II
› Pobierz plik
-
44-ustawa
› Pobierz plik
-
44-uzasdnienie-TOM-III
› Pobierz plik
-
44-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
44-strategia
› Pobierz plik