eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o pracy na morzu

Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu

Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3645
  • Data wpłynięcia: 2015-07-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o pracy na morzu
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1569

3645

– 10 –
„Konwencją MLC”, oraz kwalifikacje i doświadczenie w zakresie prowadzenia audytów.
W dokumencie ustala się okres jego ważności.
4. Audyt wstępny jest przeprowadzany w celu sprawdzenia, czy agencja zatrudnienia
spełnia warunki do kierowania marynarzy do pracy na statkach zgodnie z wymogami
Konwencji MLC.
5. Dyrektor urzędu morskiego przeprowadza audyt odnowieniowy w związku z
upływem ważności dokumentu, o którym mowa w ust. 2, oraz może przeprowadzić audyt
dodatkowy, w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że działanie agencji zatrudnienia nie
jest zgodne z ustawą lub wymaganiami określonymi w Konwencji MLC.
6. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia,
zakres i tryb przeprowadzania audytów, o których mowa w ust. 4 i 5, oraz wzór dokumentu, o
którym mowa w ust. 2, mając na uwadze konieczność zachowania obiektywizmu i
prawidłowego przebiegu audytów oraz dane niezbędne do uwzględnienia w dokumencie, o
którym mowa w ust. 2.
7. Za przeprowadzenie audytu wstępnego i odnowieniowego oraz wydanie dokumentu,
o którym mowa w ust. 2, pobiera się opłaty. Opłaty stanowią dochód budżetu państwa.
8. Opłaty za przeprowadzenie audytu wstępnego lub odnowieniowego wynoszą: 200 zł
– dla agencji zatrudniającej do 2 pracowników, 500 zł – dla agencji zatrudniającej od 2 do
5 pracowników oraz 1000 zł – dla agencji zatrudniającej powyżej 5 pracowników.
9. Opłata za wydanie dokumentu uprawniającego agencję zatrudnienia do kierowania
marynarzy do pracy na statkach wynosi 200 zł.
10. Audytorom za przeprowadzenie audytu przysługuje wynagrodzenie w wysokości:
400 zł – dla audytora wiodącego oraz 300 zł – dla audytora.
11. Właściwy dyrektor urzędu morskiego umieszcza na stronie internetowej urzędu
aktualną listę agencji zatrudnienia, którym wydał dokument uprawniający do kierowania
marynarzy do pracy na statkach.
Art. 19. 1. Agencja zatrudnienia udziela pomocy w podjęciu pracy na statku osobie
zainteresowanej podjęciem pracy, która spełnia wymagania, o których mowa w art. 3 ust. 1
oraz ust. 2 pkt 1 i 3.
2. Agencja zatrudnienia informuje osobę zainteresowaną podjęciem pracy na statku o
posiadanych ofertach pracy, a w przypadku ich braku może poinformować taką osobę o
innych agencjach zatrudnienia prowadzących pośrednictwo pracy.
– 11 –
3. Agencja zatrudnienia może, na wniosek innej agencji zatrudnienia prowadzącej
pośrednictwo pracy i za zgodą osoby zainteresowanej podjęciem pracy na statku, udostępnić
tej osobie informacje umożliwiające nawiązanie jej bezpośredniej współpracy z tą agencją.
4. Agencja zatrudnienia przyjmuje od armatora ofertę pracy na statku, jeżeli w ofercie
nie zostały zawarte wymagania, o których mowa w art. 36 ust. 5e ustawy o promocji
zatrudnienia, sprawdza, czy wśród osób zainteresowanych podjęciem pracy są kandydaci
spełniający wymagania armatora określone w tej ofercie oraz informuje armatora, czy może
skierować do niego odpowiednich kandydatów do pracy, a w przypadku ich braku może
poinformować o innych agencjach zatrudnienia prowadzących pośrednictwo pracy.
5. W przypadku braku odpowiednich kandydatów do pracy na statku, agencja
zatrudnienia informuje o tym armatora, który może wycofać ofertę.
Art. 20. 1. Oferta pracy na statku obejmuje w szczególności:
1)
nazwę i adres armatora;
2)
imię i nazwisko, numer telefonu oraz adres poczty elektronicznej osoby upoważnionej
do kontaktów;
3)
nazwę statku oraz stanowiska do obsadzenia na statku;
4)
wysokość i warunki wynagradzania;
5)
oczekiwania wobec kandydatów do pracy;
6)
termin rozpoczęcia pracy oraz okres, na jaki zostanie zawarta marynarska umowa o
pracę;
7)
warunki ubezpieczenia społecznego oraz ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych
wypadków, choroby lub śmierci.
2. Armator, składając ofertę pracy na statku, jest obowiązany dołączyć do niej
następujące dokumenty:
1)
kopię ważnego Morskiego Certyfikatu Pracy albo Tymczasowego Morskiego
Certyfikatu Pracy oraz ważnej Deklaracji Zgodności wydanych dla tego statku albo
pisemne oświadczenie, że przestrzega postanowień Konwencji MLC dotyczących
warunków pracy i życia marynarzy na statku;
2)
projekt marynarskiej umowy o pracę;
3)
pisemne oświadczenie zawierające zobowiązanie armatora do:
a)
przestrzegania przepisów wynikających z układu zbiorowego pracy, którym jest
objęty marynarz, jeżeli taki układ na statku obowiązuje,
– 12 –
b)
poniesienia kosztów repatriacji i innych zobowiązań finansowych wobec osoby
zainteresowanej podjęciem pracy na statku,
c)
zawarcia umowy z agencją zatrudnienia – w przypadku gdy oferta pracy dotyczy
pracy na statku o obcej przynależności.
3. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, powinno również zawierać: nazwę i
adres armatora, datę sporządzenia oświadczenia oraz podpis uprawnionego przedstawiciela
armatora, ze wskazaniem imienia, nazwiska oraz pełnionej funkcji.
4. W przypadku pośrednictwa pracy dla osób poszukujących pracy na statku o obcej
przynależności oferta pracy na statku oraz dokumenty, o których mowa w ust. 2, mogą być
przedkładane w języku angielskim.
5. W przypadku niespełnienia warunków, o których mowa w ust. 1–4, agencja
zatrudnienia odstępuje od realizacji oferty pracy na statku, informując o tym armatora.
Art. 21. Agencja zatrudnienia udostępnia osobie zainteresowanej podjęciem pracy na
statku ofertę pracy na statku, projekt marynarskiej umowy o pracę oraz informacje, o których
mowa w art. 19 ust. 3, jeżeli osoba ta spełnia wymagania wobec kandydatów określone w tej
ofercie.
Art. 22. 1. W przypadku pośrednictwa pracy dla osób poszukujących pracy na statku o
obcej przynależności agencja zatrudnienia zawiera:
1)
z osobą zainteresowaną podjęciem pracy na statku pisemną umowę, spełniającą
wymagania określone w art. 85 ust. 2 pkt 1–6 i 9 ustawy o promocji zatrudnienia;
2)
z armatorem, do którego zamierza kierować osoby do pracy, pisemną umowę,
spełniającą wymagania określone w art. 85 ust. 3 pkt 3 i 4 ustawy o promocji
zatrudnienia.
2. Agencja zatrudnienia, przed zawarciem umowy, o której mowa w ust. 1 pkt 1, zwraca
się do armatora o informację o objęciu marynarza ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym
oraz zdrowotnym, a w przypadku uzyskania informacji o nieobjęciu marynarza tymi
ubezpieczeniami zamieszcza w umowie informację, że może on skorzystać z dobrowolnego
ubezpieczenia emerytalnego i rentowego oraz zdrowotnego przysługującego mu na podstawie
odrębnych przepisów.
3. Umowa, o której mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera również:
1)
nazwę i przynależność statku, na którym praca będzie wykonywana;
– 13 –
2)
zobowiązanie agencji zatrudnienia do zwrotu osobie zainteresowanej podjęciem pracy
na statku poniesionych przez nią kosztów pieniężnych z tytułu niewykonania lub
nienależytego wykonania umowy z winy tej agencji.
4. Agencja zatrudnienia, która zawarła z osobą zainteresowaną podjęciem pracy na
statku umowę, o której mowa w ust. 1 pkt 1, jest obowiązana zapewnić, aby osoba ta nie
ponosiła kosztów bezpośrednio związanych ze skierowaniem do pracy za granicą, w tym
kosztów dojazdu na statek i powrotu do miejsca repatriacji wskazanego w marynarskiej
umowie o pracę, wydania wizy, badań lekarskich oraz tłumaczenia dokumentów.
Art. 23. 1. Agencja zatrudnienia jest obowiązana posiadać ubezpieczenie lub inne
zabezpieczenie finansowe odpowiedzialności za szkody poniesione przez marynarzy z tytułu
nieskuteczności pośrednictwa pracy lub niewypełnienia przez armatora zobowiązań
wynikających z marynarskiej umowy o pracę.
2. Agencja zatrudnienia odpowiada za szkody, o których mowa w ust. 1, wobec każdej
osoby, z którą zawarła umowę, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1, do wysokości
odszkodowania, o którym mowa w art. 33 ust. 1.
Art. 24. 1. Agencja zatrudnienia niezwłocznie zawiadamia organ inspekcyjny, o którym
mowa w art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, zwanej
dalej „ustawą o bezpieczeństwie morskim”, w przypadku uzyskania informacji wskazujących,
że:
1)
statek, którego dotyczyła oferta pracy, nie spełnia warunków, które potwierdza
Deklaracja Zgodności i Morski Certyfikat Pracy albo Tymczasowy Certyfikat Pracy
wydane dla tego statku;
2)
armator, składając ofertę pracy na statku, zawarł w oświadczeniu, o którym mowa w
art. 20 ust. 2 pkt 3, informacje niezgodne ze stanem faktycznym;
3)
armator naruszył zobowiązania wynikające z marynarskiej umowy o pracę zawartej z
osobą zainteresowaną podjęciem pracy na statku lub umowy zawartej z agencją
zatrudnienia.
2. W przypadku uzyskania informacji, o których mowa w ust. 1, agencja zatrudnienia
odstępuje od realizacji oferty pracy na statku oraz informuje o odstąpieniu osobę
zainteresowaną podjęciem pracy na statku i armatora.
– 14 –
Art. 25. 1. Agencja zatrudnienia jest obowiązana prowadzić wykaz osób, które podjęły
pracę na statku za jej pośrednictwem, zawierający:
1)
imię i nazwisko;
2)
okres, na jaki została zawarta marynarska umowa o pracę;
3)
nazwę armatora, u którego praca jest wykonywana;
4)
nazwę i przynależność statku, na którym praca jest wykonywana.
2. Wykaz osób, o którym mowa w ust. 1, agencja zatrudnienia jest obowiązana
udostępniać organom administracji morskiej, na ich żądanie.
Rozdział 4
Warunki zatrudnienia i organizacja pracy na statku
Art. 26. 1. Zatrudnienie na statku następuje na podstawie marynarskiej umowy o pracę.
W imieniu armatora marynarską umowę o pracę może zawierać agencja zatrudnienia.
2. Marynarską umowę o pracę zawiera się na czas nieokreślony, na czas określony lub
na czas podróży morskiej.
3. Okres zatrudnienia na podstawie marynarskiej umowy o pracę na czas określony, a
także łączny okres zatrudnienia na podstawie marynarskich umów o pracę na czas określony
zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać
36 miesięcy, o ile przerwa między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej
marynarskiej umowy o pracę nie przekroczyła 90 dni.
4. Jeżeli okres zatrudnienia na podstawie marynarskiej umowy o pracę na czas
określony jest dłuższy niż ten, o którym mowa w ust. 3, uważa się, że marynarz od dnia
następującego po upływie okresu, o którym mowa w ust. 3, jest zatrudniony na podstawie
marynarskiej umowy o pracę na czas nieokreślony.
5. Z młodocianym niebędącym praktykantem zawiera się marynarską umowę o pracę w
celu przygotowania zawodowego.
Art. 27. 1. Marynarską umowę o pracę zawiera się na piśmie, przed wpisaniem
marynarza na listę załogi statku.
2. Armator, przed podpisaniem marynarskiej umowy o pracę, umożliwia marynarzowi
zapoznanie się z jej treścią, informuje o warunkach umowy i w razie wątpliwości udziela
niezbędnych wyjaśnień.
3. Marynarska umowa o pracę określa w szczególności:
1)
imię i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia marynarza;
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 50 ... 56

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: