eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o pracy na morzu

Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu

Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3645
  • Data wpłynięcia: 2015-07-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o pracy na morzu
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1569

3645



UZASADNIENIE
Wydanie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie wzoru Morskiego
Certyfikatu Pracy, Tymczasowego Morskiego Certyfikatu Pracy, Deklaracji Zgodności (część
I i II) stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 92 ust. 6 ustawy z dnia …
o pracy na morzu (Dz. U. poz. …), zgodnie z którą minister właściwy do spraw gospodarki
morskiej określi, w drodze rozporządzenia, wzory Morskiego Certyfikatu Pracy,
Tymczasowego Morskiego Certyfikatu Pracy, Deklaracji Zgodności (cz. I i II).
Wprowadzenie do polskich przepisów prawnych wymogu posiadania przez morskie
statki handlowe i inne statki morskie o polskiej przynależności Morskiego Certyfikatu Pracy,
Tymczasowego Morskiego Certyfikatu Pracy, Deklaracji Zgodności (cz. I i II), ma
gwarantować przestrzeganie wymogów dotyczących warunków pracy i życia marynarzy,
wprowadzonych przez Konwencję MLC. Certyfikat będzie potwierdzał, że statek przeszedł
pozytywną inspekcję m.in. w zakresie przestrzegania czasu pracy marynarzy, warunków
zakwaterowania na statku oraz zapewnienia marynarzom właściwej opieki medycznej na
statku.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie po upływie ń4 dni od
dnia ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji w trybie przewidzianym w
rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2ŃŃ2 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2Ń39, z późn. zm.).
Projektowane rozporządzenie nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i
organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania
opinii, dokonania konsultacji lub uzgodnienia, o których mowa w § 39 uchwały nr 190 Rady
Ministrów z dnia 29 października 2Ńń3 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P.
poz. 979).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2ŃŃ5 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr ń69, poz. ń4ń4, z późn. zm.), projektowane rozporządzenie
zostanie udostępnione na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z dniem przekazania go do
uzgodnień międzyresortowych. Stosowanie do postanowień § 52 uchwały nr 190 Rady



Ministrów z dnia 29 października 2Ńń3 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów, projektowane
rozporządzenie zostanie zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji z dniem skierowania do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji
publicznych.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii źuropejskiej.



Nazwa projektu:
Data sporządzenia:
rozporządzenie w sprawie wzoru Morskiego Certyfikatu Pracy, 11.06.2015 r.
Tymczasowego
Morskiego
Certyfikatu
Pracy,
Deklaracji
Zgodności (część I i II).
ródło:
upowa nienie u
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
stawowe.
:

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Nr w wykazie prac legislacyjnych
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
i programowych Ministra
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu
Infrastruktury i Rozwoju:
Źorota Pyć, Podsekretarz Stanu



w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu:
Agnieszka Michalak - Wydział eglugi Morskiej i Portów,
Źepartament Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa eglugi w
MIiR; tel. (22) 630 15 17; e-mail:="mailto:a.michalak@mir.gov.pl"
OCźNA SKUTKÓW RźżULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Posiadanie przez statki Morskiego Certyfikatu Pracy, Tymczasowego Morskiego Certyfikatu Pracy,
Źeklaracji Zgodności (cz. I i II) jest wypełnieniem postanowień dyrektywy Rady 2009/13/Wź z dnia z
dnia 16 lutego 2009 r. w sprawie wdro enia Umowy zawartej między Stowarzyszeniem Armatorów
Wspólnoty źuropejskiej (źCSA), a źuropejską Żederacją Pracowników Transportu (źTŻ) w sprawie
Konwencji o pracy na morzu z 2006 r.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji i oczekiwany efekt
Wprowadzenie do polskich przepisów prawnych wymogu posiadania przez morskie statki handlowe i
inne statki morskie o polskiej przynale ności Morskiego Certyfikatu Pracy, Tymczasowego Morskiego
Certyfikatu Pracy, Źeklaracji Zgodności (cz. I i II), ma gwarantować przestrzeganie wymogów
dotyczących warunków pracy i ycia marynarzy, wprowadzonych przez Konwencję MLC. Certyfikat
będzie potwierdzał, e statek przeszedł pozytywną inspekcję m.in. w zakresie przestrzegania czasu pracy
marynarzy, warunków zakwaterowania na statku oraz zapewnienia marynarzom właściwej opieki
medycznej na statku.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich
OECD/UE?
Źyrektywa Rady 2009/13/Wź z dnia 16 lutego 2009 r. w sprawie wdro enia Umowy zawartej między
Stowarzyszeniem Armatorów Wspólnoty źuropejskiej (źCSA), a źuropejską Żederacją Pracowników
Transportu (źTŻ) w sprawie Konwencji o pracy na morzu z 2006 r. została wdro ona przez większość
państw członkowskich Uź.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie




5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Obecnie są prowadzone konsultacje wewnątrzresortowe poprzedzające przekazanie projektu do
uzgodnień międzyresortowych, w związku z przygotowywaniem projektu ustawy o pracy na statkach
morskich do przedło enia pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów. Ponadto projekt zostanie
przekazany, w ramach konsultacji społecznych, do wszystkich podmiotów, na które będzie oddziaływać
ta regulacja oraz do podmiotów potencjalnie zainteresowanych rozwiązaniami przewidzianymi w
projekcie. Przewiduje się, e konsultacje będą trwały 21 dni (skrócony termin konsultacji wynika z
konieczności pilnego wejścia w ycie aktów wykonawczych do ustawy o pracy na morzu).



6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w ycie zmian [mln zł]
Łącznie
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 (0–10)
Źochody ogółem












bud et państwa – odsetki z
trudne do oszacowania

tytułu niezwróconego w
terminie zobowiązania
JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Wydatki ogółem












bud et państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Saldo ogółem












bud et państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
ródła finansowania Bud et państwa – rezerwa celowa.
Dodatkowe

informacje, w tym

wskazanie ródeł

danych i przyjętych
do obliczeń zało eń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w ycie
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
zmian
W ujęciu
du e







pienię nym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,







ceny stałe
małych i średnich
z 2014 r.)
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele







oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
du e

niepienię nym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,

małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele

oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
państwa

członkowskie Uź



Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie ródeł

danych i przyjętych
do obliczeń zało eń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obcią enia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez Uź (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłu enie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obcią enia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia będzie miało wpływ na poprawę warunków pracy i
ycia marynarzy na statkach. Inspektorzy urzędów morskich będą dokonywać inspekcji warunków pracy
i ycia marynarzy na statkach, przed wydaniem Morskiego Certyfikatu Pracy i Źeklaracji Zgodności.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne


sytuacja i rozwój regionalny
demografia
informatyzacja
inne:
mienie państwowe
zdrowie
Omówienie wpływu Projektowana regulacja nie wpływa na poni sze obszary.


11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
W projekcie zaproponowano 14-dniowe vacatio legis od dnia ogłoszenia regulacji.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną
zastosowane?
Urzędy morskie będą prowadziły rejestr wydanych Morskich Certyfikatów Pracy i Źeklaracji Zgodności.
Informację o ilości wydanych Morskich Certyfikatów Pracy i Źeklaracji Zgodności urzędy morskie będą
umieszczać w sprawozdaniu rocznym ze swojej działalności. Jednak e w zale ności od potrzeb będzie
mo na uzyskać informacje o ilości wydanych Morskich Certyfikatów Pracy i Źeklaracji Zgodności.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.







06/50rch

strony : 1 ... 40 ... 49 . [ 50 ] . 51 ... 56

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: