eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o pracy na morzu

Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu

Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3645
  • Data wpłynięcia: 2015-07-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o pracy na morzu
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1569

3645

– 10 –

Konieczne jest wprowadzenie przepisów przejściowych, które zostały zaprojektowane
przy uwzględnieniu § 4 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i żospodarki
Morskiej z dnia 9 października 2Ńń2 r. w sprawie bezpiecznej obsługi statku (Dz. U. z 2012 r.
poz. 1165).
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie po upływie ń4 dni od dnia
ogłoszenia. W ocenie projektodawcy nie ma potrzeby ustalania przepisów przejściowych,
bowiem Polska ratyfikowała Konwencję MLC i jest stroną Memorandum Paryskiego, a
procedury związane z inspekcjonowaniem statków w zakresie spełniania wymogów
Konwencji MLC obowiązują już w praktyce w regionie Memorandum Paryskiego.
Rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie z § 4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2ŃŃ2 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2Ń39, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2ŃŃ5 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr ń69, poz. ń4ń4, z późn. zm.), rozporządzenie zostało
zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Stosownie do postanowień § 52 uchwały nr ń9Ń Rady Ministrów z dnia 29 października
2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów, projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w
Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji z dniem skierowania do
uzgodnień i konsultacji publicznych.
Organizacje o charakterze lobbingowym, wymienione w rejestrze podmiotów
wykonujących zawodową działalność lobbingową (bip.msw.gov.pl), nie zgłosiły
zainteresowania pracami nad rozporządzeniem.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
– 11 –


Źata sporządzenia
Nazwa projektu:
:
rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie 11.06.2015 r.
bezpiecznej obsługi statku.
ródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące


upowa nienie ustawowe.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju

Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
Nr w wykazie prac
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu
legislacyjnych
Źorota Pyć, Podsekretarz Stanu
i programowych Ministra
w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju
Infrastruktury i Rozwoju:
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu

Sonia Knobloch – Sieradzka, starszy specjalista, Departament
Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa eglugi, MIiR, tel.
22 630 15 64, sonia.knobloch-sieradzka@mir.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźżULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Wydanie nowego rozporządzenia jest konieczne ze względu na zmianę delegacji ustawowej
wprowadzonej ustawą z dnia … o pracy na statkach morskich, w związku z ratyfikacją Konwencji o
pracy na morzu przyjętej przez Konferencję Ogólną Międzynarodowej Organizacji Pracy w żenewie
dnia 23 lutego 2006 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 845).
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji i oczekiwany efekt
Rozporządzenie określa wzór certyfikatu bezpiecznej obsługi statku oraz warunki ustalania składu
załogi statku przez dyrektora urzędu morskiego, mając na uwadze postanowienia IMO dotyczące
minimalnej bezpiecznej obsady statku oraz wymogi Konwencji o pracy na morzu, określające warunki
pracy i ycia na statku, a tak e zapewnienie jego bezpiecznej eksploatacji. Przepisy te nie zmieniają w
sposób znaczący stanu dotychczasowego, bowiem równie na mocy obecnie obowiązujących
przepisów – art. 80 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, podmiotem
odpowiedzialnym za ustalenie minimalnego składu załogi oraz wydanie odpowiedniego dokumentu
jest dyrektor urzędu morskiego. Precyzują one natomiast, jakimi kryteriami ma się kierować dyrektor
urzędu morskiego przy ustalaniu niezbędnego dla bezpieczeństwa morskiego składu załogi statku.
Oznacza to zapewnienie stosowania ujednoliconych i zharmonizowanych kryteriów, w zgodzie z.
wytycznymi Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) oraz Międzynarodowej Organizacji Pracy
(ILO).
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich
OECD/UE?
Kwestie te są uregulowane w przepisach międzynarodowych (IMO i ILO) stąd przepisy krajów
członkowskich OźCŹ/Uź nie ró nią się sposób znaczący.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Administracja morska
Projekt oddziałuje na urzędy morskie, szacunki
Konieczność
trzy inspektoraty
własne MIiR
wzięcia pod uwagę
bezpieczeństwa
nowych przepisów
eglugi w Urzędach
krajowych, w
Morskich – w sumie
szczególności
ok. 30 osób
ustawy z dnia…
o pracy na statkach
morskich
Armatorzy i załogi
ok. 500 statków
szacunki własne MIiR i
Nieznacznie
statków o polskiej
Urzędów Morskich
zmieniono
przynale ności
wytyczne w
– 12 –

zakresie ustalenia
minimalnej
bezpiecznej obsady.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Obecnie są prowadzone konsultacje wewnątrzresortowe poprzedzające przekazanie projektu do
uzgodnień międzyresortowych, w związku z przygotowywaniem projektu ustawy o pracy na statkach
morskich do przedło enia pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów. Ponadto projekt zostanie
przekazany, w ramach konsultacji społecznych, do wszystkich podmiotów, na które będzie
oddziaływać ta regulacja oraz do podmiotów potencjalnie zainteresowanych rozwiązaniami
przewidzianymi w projekcie. Przewiduje się, e konsultacje będą trwały 21 dni (skrócony termin
konsultacji wynika z konieczności pilnego wejścia w ycie aktów wykonawczych do ustawy o pracy
na morzu).
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w ycie zmian [mln zł]











Łącznie
(0–10)
Źochody ogółem













wpływy z podatku












dochodowego PIT marynarzy,
którzy w przyszłości
zdecydują się pracować na
statku pod polską banderą
wpływy z opłat za certyfikaty











wydawane dla statków przez
urzędy morskie
bud et państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Wydatki ogółem


bud et państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Saldo ogółem












bud et państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe
Źane i szacunki własne MIiR.
informacje, w tym

wskazanie ródeł
danych i przyjętych
do obliczeń zało eń
– 13 –

7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w ycie
0
1
2
3
5
10 Łącznie
zmian
(0–10)
W ujęciu
du e







pienię nym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,







ceny stałe
małych i średnich
z 2014 r.)
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele






oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
du e

niepienię nym
przedsiębiorstwa
sektor mikro-,

małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
państwa
Poprawa jakości ycia i pracy na statkach.
członkowskie Uź
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie ródeł

danych i przyjętych
do obliczeń zało eń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z
projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obcią enia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez Uź (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłu enie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obcią enia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Nie dotyczy
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
– 14 –

Omówienie wpływu
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Rozporządzenie ma wejść w ycie 14 dni od dnia ogłoszenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną
zastosowane?

13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
































06/51rch
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 55 . [ 56 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: