Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu
Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3645
- Data wpłynięcia: 2015-07-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o pracy na morzu
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1569
3645
2018 r. – ok. 230 000 EUR (ok. 871 700 zł)
2019 r. – ok. 230 000 EUR (ok. 871 700 zł)
2020 r. – ok. 230 000 EUR (ok. 871 700 zł)
2021 r. – ok. 230 000 EUR (ok. 871 700 zł)
2022 r. – ok. 230 000 EUR (ok. 871 700 zł)
2023 r. – ok. 230 000 EUR (ok. 871 700 zł)
2024 r. – ok. 230 000 EUR (ok. 871 700 zł)
2025 r. – ok. 230 000 EUR (ok. 871 700 zł)
2026 r. – ok. 325 000 EUR (ok. 1 232 000 zł)
4. Instrument pomocy publicznej dla armatorów – zwolnienie marynarzy od podatku
dochodowego
Jak już wyżej wskazano, ze względu na brak pełnego wykorzystania przez RP możliwości
przewidzianych w Wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy publicznej dla transportu
morskiego, wprowadzone decyzją Rady Ministrów zwolnienie z podatku dochodowego może
objąć jedynie ok. 65 osób – w przypadku gdy przepracują oni ponad 183 dni poza terytorium
RP. W przypadku realizacji zapowiedzi jednego z dwóch głównych armatorów dotyczącej
wyjścia z polskiego rejestru okrętowego, liczba ta jeszcze się zmniejszy.
Ponadto w praktyce marynarze na statkach uprawiających żeglugę międzynarodową zatrudniani
są przez podmioty zagraniczne i na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
nie płacą podatków w Polsce. Projektowane rozwiązanie wprowadza jednak wyraźne
zwolnienie, co w konsekwencji spowoduje brak konieczności ponoszenia przez armatorów
kosztów obsługi prawnej związanych z optymalizacją podatkową i pozytywnie wpłynie na
pewność prawną prowadzenia działalności przez polskich armatorów.
Jak już wyżej wskazano, w polskim rejestrze okrętowym zarejestrowane są bardzo małe statki.
Analiza certyfikatów bezpiecznej obsługi wydanych dla tych statków przez urzędy morskie
wskazuje, iż mają one kilkuosobowe załogi. Łącznie na statkach tych, mając na uwadze
zmianowy charakter pracy na morzu, zatrudnionych jest ok. 65 osób. Miesięczny koszt
zatrudnienia załogi na jednym statku obliczono na podstawie skali zarobków Międzynarodowej
Federacji Pracowników Transportu (tzw. ITF Wage Scale, obowiązująca od 1 stycznia 2015 r.).
Skala ta jest wynikiem negocjacji między pracownikami a pracodawcami. Wynosi on ok.
12 000 USD, co stanowi ok. 40 000 zł.
Przewiduje się, że nie wszyscy z 65 marynarzy zatrudnionych na 7 statkach przepracują ponad
183 dni poza terytorium RP.
Z tego względu szacowana kwota pomocy publicznej to ok. 600 000 zł rocznie. Jak już jednak
wyżej wskazano, w chwili obecnej marynarze ci, co do zasady, zatrudnieni są przez podmioty
zagraniczne i – korzystając z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania – nie płacą
podatków w Polsce.
Zgodnie z sugestią Ministra Zdrowia, projektowana ustawa zawiera zmianę art. 83 ustawy z
dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych (art. 120 projektu). Konsekwencją zmiany będzie obowiązek opłacania składki
zdrowotnej na normalnych, określonych w art. 79 i art. 81 tejże ustawy, zasadach – mimo
zwolnienia z podatku dochodowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 23c ustawy z dnia
26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Projekt przewiduje również zmianę art. 68 ust. 8a ww. ustawy, zakładającą, że okres
zatrudnienia na statku morskim nie będzie traktowany jako okres nieobjęcia ubezpieczeniem
zdrowotnym na potrzeby wniesienia opłaty, o której mowa w art. 68 ust. 7. Zmiana ta wynika
ze specyfiki pracy na morzu, gdzie regułą jest kilkumiesięczna praca na statku, a następnie
dłuższy okres odpoczynku na lądzie. Podczas pracy na statku marynarz objęty jest tzw.
ubezpieczeniem P&I. Rezygnacja z obowiązku wniesienia opłaty ma zachęcić marynarzy do
dobrowolnego ubezpieczenia w czasie przebywania na lądzie.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
(w mln zł,
średnich
55
ceny stałe z
przedsiębiorstw
2014 r.)
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym sektor mikro-, małych i
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
państwa członkowskie
UE
Dodatkowe
informacje, w tym
Projektowana ustawa wpłynie na sektor mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw przez
wskazanie źródeł
obowiązek poddania się inspekcjom i audytom celem zapewnienia zgodności z Konwencją
danych i przyjętych do MLC. Szczegółowe dane w tym zakresie przedstawione zostały w pkt 6.
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz: Projekt przewiduje wprowadzenie nowych obciążeń administracyjnych w postaci certyfikatów MLC,
potwierdzających zgodność z Konwencją MLC oraz dokumentów uprawniających do kierowania marynarzy do pracy na
statkach morskich. Oba te dokumenty wynikają jednak z postanowień Konwencji MLC i są konieczne do działania przez
polskich armatorów i agencje pośrednictwa na międzynarodowym rynku żeglugowym.
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy wpłynie korzystnie na warunki pracy na statkach. Może również wpłynąć
pozytywnie na utrzymanie miejsc pracy na statkach eksploatowanych pod polską banderą.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
brak
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Przewiduje się, że ustawa o pracy na morzu wejdzie w życie dnia 1 stycznia 2016 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ewaluacja efektów następować będzie corocznie, na podstawie danych GUS dotyczących stanu floty (Ośrodek Statystyki
Morskiej Urzędu Statystycznego w Szczecinie).
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak
56
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A Z D R O W I A 1)
z dnia
w sprawie wydawania świadectwa zdrowia do pracy na statku morskim
Na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy z dnia … o pracy na morzu (Dz. U. poz. ...) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
wykaz chorób i stanów chorobowych, które mogą spowodować niezdolność marynarza
do pracy na statku, zakres przeciwwskazań, ograniczeń lub warunków wykonywania
pracy na statku;
2)
zakres badań lekarskich przeprowadzanych w celu wydania świadectwa zdrowia oraz
warunki ich przeprowadzania;
3)
wzór świadectwa zdrowia.
§ 2. 1. Badanie lekarskie, w celu wydania świadectwa zdrowia, przeprowadza się na
podstawie skierowania wystawionego przez armatora statku.
2. W skierowaniu na badanie armator określa stanowisko, na którym osoba skierowana
ma podjąć pracę.
§ 3. 1. Zakres badań lekarskich, o których mowa w § 2 ust. ń, obejmuje:
1)
badanie narządu wzroku;
2)
badanie narządu słuchu;
3)
ocenę sprawności fizycznej;
4)
zdolność do pracy w aspekcie stosowanej na statku farmakoterapii;
5)
zdolność do pracy w aspekcie powszechnie występujących chorób.
2. Wykaz chorób, o których mowa w § ń, obejmuje:
1)
choroby zakaźne przewodu pokarmowego;
2)
gruźlicę układu oddechowego;
3)
zakażenia przenoszone drogą płciową;
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. poz. 1268).
– 2 –
4)
wirusowe zapalenie wątroby typu A;
5)
wirusowe zapalenie wątroby typu B;
6)
chorobę HIV;
7)
nowotwory złośliwe;
8)
choroby krwi i narządów krwiotwórczych oraz niektóre choroby przebiegające z
udziałem mechanizmów autoimmunologicznych;
9)
zaburzenia wydzielania wewnętrznego, stanu odżywiania i przemiany metabolicznej
(cukrzyca);
10) zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania;
11) uzależnienie od narkotyków;
12) choroby układu nerwowego (padaczka, migrena, zaburzenia snu, narkolepsja);
13) choroby oka i ucha;
14) choroby układu krążenia (nadciśnienie, zaburzenia rytmu serca);
15) choroby układu oddechowego (choroby nosa, gardła, zatok, przewlekłe zapalenie
oskrzeli, astma);
16) choroby układu trawiennego;
17) choroby układu moczowo-płciowego;
18) ciążę;
19) choroby skóry;
20) choroby układu kostno-mięśniowego.
§ 4. Wzór świadectwa zdrowia stanowi załącznik do rozporządzenia.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie ń4 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ZDROWIA
W porozumieniu:
MINISTER INFRASTRUKTURY I ROZWOJU
– 3 –
2019 r. – ok. 230 000 EUR (ok. 871 700 zł)
2020 r. – ok. 230 000 EUR (ok. 871 700 zł)
2021 r. – ok. 230 000 EUR (ok. 871 700 zł)
2022 r. – ok. 230 000 EUR (ok. 871 700 zł)
2023 r. – ok. 230 000 EUR (ok. 871 700 zł)
2024 r. – ok. 230 000 EUR (ok. 871 700 zł)
2025 r. – ok. 230 000 EUR (ok. 871 700 zł)
2026 r. – ok. 325 000 EUR (ok. 1 232 000 zł)
4. Instrument pomocy publicznej dla armatorów – zwolnienie marynarzy od podatku
dochodowego
Jak już wyżej wskazano, ze względu na brak pełnego wykorzystania przez RP możliwości
przewidzianych w Wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy publicznej dla transportu
morskiego, wprowadzone decyzją Rady Ministrów zwolnienie z podatku dochodowego może
objąć jedynie ok. 65 osób – w przypadku gdy przepracują oni ponad 183 dni poza terytorium
RP. W przypadku realizacji zapowiedzi jednego z dwóch głównych armatorów dotyczącej
wyjścia z polskiego rejestru okrętowego, liczba ta jeszcze się zmniejszy.
Ponadto w praktyce marynarze na statkach uprawiających żeglugę międzynarodową zatrudniani
są przez podmioty zagraniczne i na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
nie płacą podatków w Polsce. Projektowane rozwiązanie wprowadza jednak wyraźne
zwolnienie, co w konsekwencji spowoduje brak konieczności ponoszenia przez armatorów
kosztów obsługi prawnej związanych z optymalizacją podatkową i pozytywnie wpłynie na
pewność prawną prowadzenia działalności przez polskich armatorów.
Jak już wyżej wskazano, w polskim rejestrze okrętowym zarejestrowane są bardzo małe statki.
Analiza certyfikatów bezpiecznej obsługi wydanych dla tych statków przez urzędy morskie
wskazuje, iż mają one kilkuosobowe załogi. Łącznie na statkach tych, mając na uwadze
zmianowy charakter pracy na morzu, zatrudnionych jest ok. 65 osób. Miesięczny koszt
zatrudnienia załogi na jednym statku obliczono na podstawie skali zarobków Międzynarodowej
Federacji Pracowników Transportu (tzw. ITF Wage Scale, obowiązująca od 1 stycznia 2015 r.).
Skala ta jest wynikiem negocjacji między pracownikami a pracodawcami. Wynosi on ok.
12 000 USD, co stanowi ok. 40 000 zł.
Przewiduje się, że nie wszyscy z 65 marynarzy zatrudnionych na 7 statkach przepracują ponad
183 dni poza terytorium RP.
Z tego względu szacowana kwota pomocy publicznej to ok. 600 000 zł rocznie. Jak już jednak
wyżej wskazano, w chwili obecnej marynarze ci, co do zasady, zatrudnieni są przez podmioty
zagraniczne i – korzystając z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania – nie płacą
podatków w Polsce.
Zgodnie z sugestią Ministra Zdrowia, projektowana ustawa zawiera zmianę art. 83 ustawy z
dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych (art. 120 projektu). Konsekwencją zmiany będzie obowiązek opłacania składki
zdrowotnej na normalnych, określonych w art. 79 i art. 81 tejże ustawy, zasadach – mimo
zwolnienia z podatku dochodowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 23c ustawy z dnia
26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Projekt przewiduje również zmianę art. 68 ust. 8a ww. ustawy, zakładającą, że okres
zatrudnienia na statku morskim nie będzie traktowany jako okres nieobjęcia ubezpieczeniem
zdrowotnym na potrzeby wniesienia opłaty, o której mowa w art. 68 ust. 7. Zmiana ta wynika
ze specyfiki pracy na morzu, gdzie regułą jest kilkumiesięczna praca na statku, a następnie
dłuższy okres odpoczynku na lądzie. Podczas pracy na statku marynarz objęty jest tzw.
ubezpieczeniem P&I. Rezygnacja z obowiązku wniesienia opłaty ma zachęcić marynarzy do
dobrowolnego ubezpieczenia w czasie przebywania na lądzie.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
(w mln zł,
średnich
55
ceny stałe z
przedsiębiorstw
2014 r.)
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym sektor mikro-, małych i
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
państwa członkowskie
UE
Dodatkowe
informacje, w tym
Projektowana ustawa wpłynie na sektor mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw przez
wskazanie źródeł
obowiązek poddania się inspekcjom i audytom celem zapewnienia zgodności z Konwencją
danych i przyjętych do MLC. Szczegółowe dane w tym zakresie przedstawione zostały w pkt 6.
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz: Projekt przewiduje wprowadzenie nowych obciążeń administracyjnych w postaci certyfikatów MLC,
potwierdzających zgodność z Konwencją MLC oraz dokumentów uprawniających do kierowania marynarzy do pracy na
statkach morskich. Oba te dokumenty wynikają jednak z postanowień Konwencji MLC i są konieczne do działania przez
polskich armatorów i agencje pośrednictwa na międzynarodowym rynku żeglugowym.
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy wpłynie korzystnie na warunki pracy na statkach. Może również wpłynąć
pozytywnie na utrzymanie miejsc pracy na statkach eksploatowanych pod polską banderą.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
brak
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Przewiduje się, że ustawa o pracy na morzu wejdzie w życie dnia 1 stycznia 2016 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ewaluacja efektów następować będzie corocznie, na podstawie danych GUS dotyczących stanu floty (Ośrodek Statystyki
Morskiej Urzędu Statystycznego w Szczecinie).
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak
56
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A Z D R O W I A 1)
z dnia
w sprawie wydawania świadectwa zdrowia do pracy na statku morskim
Na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy z dnia … o pracy na morzu (Dz. U. poz. ...) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
wykaz chorób i stanów chorobowych, które mogą spowodować niezdolność marynarza
do pracy na statku, zakres przeciwwskazań, ograniczeń lub warunków wykonywania
pracy na statku;
2)
zakres badań lekarskich przeprowadzanych w celu wydania świadectwa zdrowia oraz
warunki ich przeprowadzania;
3)
wzór świadectwa zdrowia.
§ 2. 1. Badanie lekarskie, w celu wydania świadectwa zdrowia, przeprowadza się na
podstawie skierowania wystawionego przez armatora statku.
2. W skierowaniu na badanie armator określa stanowisko, na którym osoba skierowana
ma podjąć pracę.
§ 3. 1. Zakres badań lekarskich, o których mowa w § 2 ust. ń, obejmuje:
1)
badanie narządu wzroku;
2)
badanie narządu słuchu;
3)
ocenę sprawności fizycznej;
4)
zdolność do pracy w aspekcie stosowanej na statku farmakoterapii;
5)
zdolność do pracy w aspekcie powszechnie występujących chorób.
2. Wykaz chorób, o których mowa w § ń, obejmuje:
1)
choroby zakaźne przewodu pokarmowego;
2)
gruźlicę układu oddechowego;
3)
zakażenia przenoszone drogą płciową;
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. poz. 1268).
– 2 –
4)
wirusowe zapalenie wątroby typu A;
5)
wirusowe zapalenie wątroby typu B;
6)
chorobę HIV;
7)
nowotwory złośliwe;
8)
choroby krwi i narządów krwiotwórczych oraz niektóre choroby przebiegające z
udziałem mechanizmów autoimmunologicznych;
9)
zaburzenia wydzielania wewnętrznego, stanu odżywiania i przemiany metabolicznej
(cukrzyca);
10) zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania;
11) uzależnienie od narkotyków;
12) choroby układu nerwowego (padaczka, migrena, zaburzenia snu, narkolepsja);
13) choroby oka i ucha;
14) choroby układu krążenia (nadciśnienie, zaburzenia rytmu serca);
15) choroby układu oddechowego (choroby nosa, gardła, zatok, przewlekłe zapalenie
oskrzeli, astma);
16) choroby układu trawiennego;
17) choroby układu moczowo-płciowego;
18) ciążę;
19) choroby skóry;
20) choroby układu kostno-mięśniowego.
§ 4. Wzór świadectwa zdrowia stanowi załącznik do rozporządzenia.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie ń4 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ZDROWIA
W porozumieniu:
MINISTER INFRASTRUKTURY I ROZWOJU
– 3 –
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3645
› Pobierz plik