eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1290
  • Data wpłynięcia: 2013-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-07-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1036

1290

§ 6. 1. Dokumenty i informacje, o których mowa w art. 61 ust. 1 pkt 9 ustawy, w zakresie
pozwalającym na ocenę rękojmi ostrożnego i stabilnego zarządzania instytucją płatniczą,
obejmują:
1) w odniesieniu do osób fizycznych dokumenty lub oświadczenia potwierdzające:
a) aktualne informacje w zakresie:
– przepływów pieniężnych na posiadanych rachunkach bankowych związanych
z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową, w okresie jednego roku
poprzedzającego złożenie wniosku,
– banków kredytujących i pożyczkodawców, w tym przebiegu spłat –
w przypadku korzystania z kredytów i pożyczek pieniężnych,
– istotnych powiązań finansowych i gospodarczych tych osób z innymi
podmiotami, z uwzględnieniem informacji o posiadanych znacznych pakietach
akcji lub udziałów, występujących stosunkach dominacji lub zależności oraz
zajmowanych stanowiskach w organach zarządzających innych podmiotów,
– orzeczenia zakazu prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek
oraz pełnienia funkcji reprezentanta lub pełnomocnika przedsiębiorcy, członka
rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej w spółce akcyjnej, spółce z ograniczoną
odpowiedzialnością lub spółdzielni albo oświadczenie o braku takiego orzeczenia,
– przypadków ustania z inicjatywy pracodawcy lub zleceniodawcy zatrudnienia
lub stosunku o podobnym charakterze w podmiocie prowadzącym działalność na
rynku finansowym, z podaniem przyczyn tego ustania,
b) aktualne informacje oraz informacje obejmujące okres pięciu lat poprzedzających
złożenie wniosku w zakresie:
– rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej,
– wywiązywania się z obowiązków podatkowych,
– przypadków odmowy uzyskania lub cofnięcia zezwolenia lub zgody w związku
z wykonywaną lub planowaną działalnością albo pełnieniem funkcji w organach
zarządzających i nadzorczych podmiotu prowadzącego działalność na rynku
finansowym, z podaniem przyczyn,
– prowadzonych przez właściwe organy nadzorcze państw członkowskich Unii
Europejskiej postępowaniach z wniosku lub zawiadomienia tych osób,
dotyczących zamiaru nabycia albo objęcia akcji lub udziałów albo stania się
podmiotem dominującym instytucji nadzorowanych przez te organy, z podaniem
organu prowadzącego postępowanie, daty wszczęcia i zakończenia postępowania,
oznaczeniem podmiotu, którego dotyczył zamiar, oraz wskazaniem wyników
postępowania,
– środków nadzorczych, jakie były podejmowane przez właściwy organ nadzorczy
w stosunku do tych osób w związku z nieprawidłowościami w ich działalności,
jeżeli osoby te wykonują lub wykonywały działalność podlegającą nadzorowi
właściwego organu nadzorczego w innym państwie lub były lub są członkami
organów zarządzających podmiotów prowadzących taką działalność albo
oświadczenie, że nie wykonywały i nie wykonują takiej działalności oraz, że nie
były lub nie są członkami organów zarządzających takich podmiotów,
– środków nadzorczych, jakie były podejmowane przez właściwy organ nadzorczy
w stosunku do podmiotu, w którym osoby te są wspólnikiem odpowiadającym bez
ograniczeń lub posiadają udział równy lub przekraczający 10% ogólnej liczby
głosów na walnym zgromadzeniu lub w kapitale zakładowym, lub wobec którego
3

są podmiotem dominującym, w związku z nieprawidłowościami w działalności
tego podmiotu, jeżeli podmiot ten wykonuje lub wykonywał działalność
podlegającą nadzorowi właściwego organu nadzorczego w państwie, w którym ma
swoją siedzibę, albo oświadczenie, że osoby te nie posiadały i nie posiadają takich
udziałów lub że nie były i nie są takim wspólnikiem lub podmiotem dominującym,
c) oświadczenie, dotyczące stanu aktualnego oraz okresu pięciu lat poprzedzających
złożenie wniosku, zawierające informacje o postępowaniach:
– karnych o przestępstwo umyślne – z wyłączeniem przestępstw ściganych
z oskarżenia prywatnego – lub postępowaniach w sprawie o przestępstwo
skarbowe, w tym związanych z odpowiedzialnością, o której mowa w przepisach
o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą
kary,
– dyscyplinarnych przeciwko tym osobom lub administracyjnych w sprawie
nałożenia na te osoby kary lub innej sankcji administracyjnej – związanych
z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą lub zawodową,
– administracyjnych, w których stroną był lub jest podmiot, w którym osoby te
pełniły lub pełnią funkcje kierownicze, związane z zakresem odpowiedzialności
tych osób,
– sądowych w sprawach gospodarczych przeciwko tym osobom, postępowaniach
związanych z likwidacją, upadłością, likwidacją majątku upadłego lub
postępowaniem naprawczym, a także o postępowaniach związanych z likwidacją,
upadłością, likwidacją majątku upadłego lub postępowaniem naprawczym
prowadzonych przeciwko podmiotowi, w którym osoby te są wspólnikiem
odpowiadającym bez ograniczeń lub posiadają udział równy lub przekraczający
10% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu lub w kapitale zakładowym,
lub wobec którego są podmiotem dominującym,
d) życiorysy zawodowe osób zarządzających, wraz ze świadectwami pracy oraz
opiniami z miejsc pracy z okresu ostatnich pięciu lat pracy – w przypadku
posiadania takich opinii,
e) dokumenty potwierdzające ukończenie lub oświadczenie o ukończeniu, przez
osoby zarządzające:
– studiów wyższych, ze wskazaniem nazwy uczelni, wydziału i kierunku, trybu
(studia dzienne, wieczorowe, zaoczne), stopnia (studia I stopnia, studia II stopnia,
jednolite studia magisterskie), uzyskanego tytułu zawodowego i roku ukończenia,
– studiów trzeciego stopnia, ze wskazaniem nazwy uczelni lub instytutu
naukowego, wydziału i kierunku, uzyskanego tytułu lub stopnia naukowego, roku
ukończenia studiów albo roku uzyskania tytułu lub stopnia naukowego,
– studiów podyplomowych, szkoleń specjalistycznych lub innych form kształcenia
uzupełniającego, ze wskazaniem nazwy uczelni lub innej instytucji organizującej
kształcenie, przedmiotu i roku ukończenia kształcenia,
– szkół średnich, ze wskazaniem profilu wykształcenia oraz nazwy i roku
ukończenia szkoły – jeżeli osoby te nie posiadają wykształcenia wyższego;
2) w odniesieniu do osób prawnych:
a) dokumenty lub oświadczenia, o których mowa w pkt 1 lit. a tiret pierwsze, drugie
i trzecie, lit. b oraz lit. c tiret trzecie i czwarte,
4

b) sprawozdania finansowe za ostatnie trzy lata obrotowe, wraz z opiniami biegłych
rewidentów oraz ostatnie sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku
finansowym.
2. W przypadku gdy podmiot występujący z wnioskiem jest podmiotem zależnym, dane
określone w ust. 2 przedkłada tylko ten podmiot oraz jego pierwotny podmiot dominujący.


§ 7. Dane, o których mowa w art. 61 ust. 1 pkt 10 ustawy, obejmują dane, o których mowa
w § 5 ust. 1, a w przypadku biegłego rewidenta – także informację o numerze wpisu do rejestru
biegłych rewidentów, o którym mowa w ustawie z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach
i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz
o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr 77, poz. 649, z 2010 r. Nr 182, poz. 1228 oraz z 2012 r.
poz. 855 i 1166).

§ 8. Do wniosku, o którym mowa w § 1, dołącza się pełnomocnictwo lub inny dokument
potwierdzający umocowanie do działania w imieniu podmiotu składającego wniosek.




§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER FINANSÓW





3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 13 marca 2012 r.
w sprawie szczegółowego zakresu informacji oraz rodzaju i formy dokumentów dołączanych do wniosku
o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w charakterze krajowej instytucji płatniczej (Dz. U. poz. 290),
które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia . .
o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. ...).
5


UZAS ADNIE NIE

Niniejsze rozporządzenie stanowi wykonanie przewidzianego w art. 61 ust. 3 ustawy z dnia
19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. Nr 199, poz. 1175, z późn. zm., zwanej dalej
„ustawą”) upoważnienia dla ministra właściwego do spraw instytucji finansowych do określenia
szczegółowego zakresu informacji oraz rodzaju i formy dokumentów dołączanych do wniosku
o wydanie zezwolenia na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji
płatniczej.
Upoważnienie ma charakter obligatoryjny, a przepisy wykonawcze, które mają być wydane na
jego podstawie, są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania regulacji ustawowej.
Niniejsze rozporządzenie zastępuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 marca 2012 r.
w sprawie szczegółowego zakresu informacji oraz rodzaju i formy dokumentów dołączanych do
wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w charakterze krajowej instytucji
płatniczej (Dz. U. poz. 290). Zmiana jest konieczna ze względu na zmianę brzmienia art. 61
ust. 1 ustawy, w zakresie wprowadzenia opisu systemu zarządzania ryzykiem i kontroli
wewnętrznej instytucji płatniczej jako obligatoryjnego elementu wniosku, o którym mowa
w art. 61 ustawy, uchylenia pkt 7 w art. 61 ust. 1 oraz ustawowego sprecyzowania, że do zakresu
dokumentów stanowiących jedną z podstaw dokonywania przez KNF oceny rękojmi ostrożnego
i stabilnego zarządzania instytucją płatniczą są informacje o postępowaniach względem osób
zarządzających lub posiadających znaczny pakiet akcji czy udziałów wnioskodawcy, bądź
dotyczących wnioskodawcy – mogących mieć wpływ na ocenę wniosku.
Zgodnie z wytycznymi zawartymi w art. 61 ust. 3 ustawy, zakres informacji oraz rodzaj i forma
dokumentów dołączanych do wniosku, powinny być ustalone w sposób, który pozwoli na
prawidłową weryfikację spełniania przez wnioskodawcę warunków koniecznych do uzyskania
zezwolenia na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej oraz
zapewni kompletność i wiarygodność dokumentacji dołączanej do wniosku. Informacje
przedstawione przez wnioskodawcę stanowią podstawę oceny dokonywanej przez Komisję
Nadzoru Finansowego („KNF”) w tym postępowaniu. Podmiotami składającymi wnioski są
podmioty, które przed wejściem w życie ustawy nie podlegały nadzorowi sprawowanemu przez
KNF. Szczegółowe doprecyzowanie zakresu informacji oraz wymagań dotyczących
dokumentacji ma na celu ułatwienie tym podmiotom spełnienia ustawowych wymagań
w postępowaniu przed KNF.
W założeniu działalność instytucji płatniczych ma stanowić działalność komplementarną do
działalności banków, które przed wejściem w życie ustawy były głównymi dostawcami usług
płatniczych. System weryfikacji podmiotów zamierzających prowadzić działalność gospodarczą
w charakterze instytucji płatniczej został oparty na rozwiązaniach przewidzianych przy
uzyskaniu zezwolenia dla działalności bankowej, z uwzględnieniem jednak specyfiki i zakresu
działalności instytucji płatniczych. Ustawowy cel, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa
środków finansowych powierzanych dostawcom usług płatniczych, wymaga dokonania przez
KNF – przed wydaniem zezwolenia – rzetelnej oceny wszystkich aspektów związanych
z prowadzeniem działalności w charakterze instytucji płatniczej. Chodzi przede wszystkim
o analizę programu działalności i jego ocenę pod względem wiarygodności i skuteczności, ocenę
danych pozwalających na ustalenie tożsamości i kwalifikacji osób zaangażowanych
w działalność instytucji płatniczej oraz dokumentów potwierdzających rękojmię ostrożnego
i stabilnego zarządzania instytucją płatniczą przez te osoby. Proces weryfikacji w powyższym
6

zakresie uzasadniony jest sprawowaniem przez KNF nadzoru nad tymi podmiotami (nadzór
ostrożnościowy).
W § 2 projektu rozporządzenia doprecyzowano wymogi dotyczące programu działalności oraz
planu finansowego. Program działalności powinien zawierać założenia strategii, plan
marketingowy, plan działalności operacyjnej, plan organizacji i zarządzania oraz harmonogram
określający planowane terminy realizacji poszczególnych etapów działalności i celów
strategicznych krajowej instytucji płatniczej. Plan finansowy powinien obejmować projekcję
niezbędnych wskaźników i danych finansowych. Doprecyzowanie powyższego zakresu
informacji ma na celu ułatwienie ich konstruowania. Dokumenty te są adekwatne na potrzeby
oceny ostrożnego i stabilnego zarządzania działalnością polegającą na świadczeniu usług
płatniczych.
Warunkiem niezbędnym uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w charakterze
instytucji płatniczej jest posiadanie środków finansowych w odpowiedniej wysokości.
Wnioskodawca powinien wskazać m. in. wysokość funduszy własnych, źródło pochodzenia
środków finansowych oraz możliwości dysponowania nimi (§ 3 projektu rozporządzenia).
Dla prawidłowego działania instytucji płatniczej istotne jest m. in. posiadanie systemu
zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej; wymagania w tym zakresie określa § 4 projektu
rozporządzenia, jako element rozwiązań zarządczych i organizacyjnych.
Przepisy ustawy wymagają ustalenia tożsamości osób bezpośrednio lub pośrednio posiadających
znaczny pakiet akcji lub udziałów wnioskodawcy, osób zarządzających instytucją płatniczą oraz
biegłego rewidenta i innego podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, do
czego odnoszą się § 5 oraz § 7 projektu rozporządzenia, wskazując wymagane dokumenty.
Osoby bezpośrednio lub pośrednio posiadające znaczny pakiet akcji lub udziałów wnioskodawcy
oraz osoby zarządzające powinny dawać rękojmię ostrożnego i stabilnego zarządzania instytucją
płatniczą. Dlatego w § 6 projektu rozporządzenia wskazano katalog dokumentów i informacji,
jakie powinien złożyć wnioskodawca w celu potwierdzenia spełniania tego wymogu.
W szczególności określono zakres informacji, jakie należy przekazać KNF w celu oceny, czy
osoby zarządzające posiadają odpowiednie wykształcenie i doświadczeni zawodowe (§ 6 pkt 1
lit. d i e). Doświadczenie KNF jako organu nadzorczego wskazuje, iż dokonanie oceny
ostrożnego i stabilnego zarządzania instytucją finansową przez daną osobę wymaga weryfikacji
jej dotychczasowej aktywności, w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, zwłaszcza
w obszarze rynku finansowego.
W porównaniu do uchylanego w § 9 rozporządzenia, w związku ze zmianą ustawy
upoważniającej (art. 61 ust. 1 pkt 9 lit. b i c), jako jedną z podstaw do oceny przez KNF rękojmi
ostrożnego i stabilnego zarządzania instytucją płatniczą, dodano oświadczenia osób fizycznych
będących osobami zarządzającymi bądź osobami posiadającymi znaczny pakiet akcji lub
udziałów, o postępowaniach karnych, dyscyplinarnych, administracyjnych i cywilnych,
dotyczących tych osób, a mogących mieć wpływ na ocenę wniosku.
Zapisano, że wnioskodawca ma możliwość wyboru formy (dokument lub oświadczenie), w jakiej
przedłoży wymagane informacje. Takie rozwiązanie przyczynia się do odformalizowania
postępowania i ułatwia przygotowanie przez wnioskodawcę kompletnego wniosku; ewentualne
uzupełnienie czy weryfikacja przedstawionych danych może nastąpić w trybie określonym
w art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy, co pozwoli osiągnąć cele związane ze sprawowaniem przez KNF
nadzoru ostrożnościowego.
W § 8 projektu rozporządzenia wprowadzono wymóg przedstawienia dokumentu
upoważniającego do działania w imieniu wnioskodawcy.
7

strony : 1 ... 30 ... 37 . [ 38 ] . 39 ... 50 ... 59

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: