Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1290
- Data wpłynięcia: 2013-04-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-07-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1036
1290
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW)
z dnia
w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia biur usług płatniczych
wymaganego w związku z wykonywaniem transakcji płatniczych
wynikających z umowy o świadczenie usług płatniczych
Na podstawie art. 125 ust. 9 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U.
Nr 199, poz. 1175, z późn. zm.)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy zakres obowiązkowego ubezpieczenia
wymaganego w związku z wykonywaniem przez biuro usług płatniczych transakcji
płatniczych wynikających z umowy o świadczenie usług płatniczych, zwanego dalej
„ubezpieczeniem”, termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę
gwarancyjną tego ubezpieczenia.
§ 2. 1. Ubezpieczenie obejmuje odpowiedzialność biura usług płatniczych za szkodę powstałą
w związku z niemożnością wykonania przez biuro usług płatniczych transakcji płatniczej
wynikającej z umowy o świadczenie usług płatniczych, z tytułu zwrotu wpłat wniesionych
przez użytkowników.
2. Ubezpieczenie obejmuje szkody wyrządzone przez biuro usług płatniczych, jak również
osoby nim zarządzające i osoby, którymi posługuje się przy wykonywaniu działalności.
Ubezpieczeniem objęta jest również szkoda wyrządzona umyślnie lub w wyniku rażącego
niedbalstwa.
3. Ubezpieczenie obejmuje wszystkie szkody w zakresie, o którym mowa w ust. 1, zgłoszone
w okresie ubezpieczenia oraz nie później niż 180 dni po upływie tego okresu.
4. Ubezpieczenie nie obejmuje szkód:
1) polegających na zapłacie kar umownych;
2) powstałych wskutek działań wojennych, stanu wojennego, rozruchów i zamieszek,
a także aktów terroru.
§ 3. 1. Minimalna suma gwarancyjna w okresie ubezpieczenia nie dłuższym niż 12 miesięcy,
w odniesieniu do jednego zdarzenia i wszystkich zdarzeń, których skutki są objęte umową
ubezpieczenia, wynosi 0,6% całkowitej kwoty transakcji płatniczych wykonanych przez biuro
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 291, poz. 1707, z 2012 r. poz. 855 i 1166 oraz
z 2013 r. poz. ... .
usług płatniczych w okresie 12 miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym umowa
ubezpieczenia jest zawierana, nie mniej jednak niż równowartość w złotych 1 200 euro.
2. W przypadku gdy umowa ubezpieczenia jest zawierana na okres dłuższy niż 12 miesięcy,
kwota minimalnej sumy gwarancyjnej, ustalona zgodnie z ust. 1, jest za każdy kolejny
miesiąc następujący po okresie 12 miesięcy zwiększana o 0,05% całkowitej kwoty transakcji
płatniczych wykonanych przez biuro usług płatniczych w okresie 12 miesięcy
poprzedzających miesiąc, w którym umowa ubezpieczenia jest zawierana, nie mniej jednak
niż o równowartość w złotych 100 euro za każdy taki miesiąc.
3. Równowartość w złotych kwot, o których mowa w ust. 1 i 2, jest ustalana przy
zastosowaniu średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy
w roku, w którym umowa ubezpieczenia jest zawierana.
4. W przypadku biura usług płatniczych rozpoczynającego działalność w zakresie usług
płatniczych całkowitą kwotę transakcji płatniczych, o której mowa w ust. 1 i 2, określa się na
podstawie programu działalności i planu finansowego, o których mowa w art. 120 ust. 2
ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.
§ 4. Obowiązek ubezpieczenia powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym dzień
rozpoczęcia przez biuro usług płatniczych działalności w zakresie usług płatniczych.
§ 5. Umowy ubezpieczenia zawarte na podstawie przepisów dotychczasowych obowiązują do
końca okresu, na jaki zostały zawarte.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER FINANSÓW
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 kwietnia 2012 r.
w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia biur usług płatniczych wymaganego w związku z wykonywaniem
transakcji płatniczych wynikających z umowy o świadczenie usług płatniczych (Dz. U. poz. 434), które traci
moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia . .
o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. ...).
2
UZASADNIENIE
Z dniem … wejdą w życie niektóre z regulacji zawartych w przepisach ustawy z dnia …
o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw. Przedmiotowa ustawa
wprowadza m.in. zmianę art. 125 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach
płatniczych (Dz. U. Nr 199, poz. 1175, z późn. zm.). Zgodnie z nowym brzmieniem, umowa
gwarancji bankowej albo ubezpieczeniowej, albo umowa ubezpieczenia obejmuje zwrot przez
gwaranta lub zakład ubezpieczeń wpłat wniesionych przez użytkowników w przypadku
niewykonania lub nienależytego wykonania transakcji płatniczej wynikającej z umowy
o świadczenie usług płatniczych przez biuro usług płatniczych, do wysokości dokonanej
wpłaty.
Wprawdzie ustawa nowelizująca nie dokonuje zmian w art. 125 ust. 9 obowiązującej ustawy,
tj. przepisie zawierającym delegację ustawową do wydania aktu wykonawczego, tym
niemniej, z uwagi na zmianę przepisu merytorycznego (art. 125 ust. 3) do którego odsyła
przepis upoważniający, nastąpi utrata mocy obowiązującej rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia biur usług płatniczych
wymaganego w związku z wykonywaniem transakcji płatniczych wynikających z umowy
o świadczenie usług płatniczych (Dz. U. poz. 434).
W związku z powyższym, przepisy ww. ustawy nowelizującej zawierają regulacje, która
utrzymuje w mocy obecnie obowiązujący akt wykonawczy do dnia wejścia w życie nowego
rozporządzenia w tej sprawie, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
nowelizacji ustawy.
Mając powyższe na uwadze, przepisy projektowanego rozporządzenia zawierają regulacje
analogiczne z obecnie obowiązującym rozporządzeniem.
Proponowane przepisy (§ 2 ust. 1) wskazują, iż ubezpieczenie obejmuje odpowiedzialność
biura usług płatniczych za szkodę powstałą w związku z niemożnością wykonania przez biuro
usług płatniczych transakcji płatniczej wynikającej z umowy o świadczenie usług płatniczych,
z tytułu zwrotu wpłat wniesionych przez użytkowników.
Zgodnie z § 2 ust. 2 ubezpieczenie tak jak dotychczas obejmuje szkody wyrządzone przez
biuro usług płatniczych, jak również osoby nim zarządzające i osoby, którymi posługuje się
przy wykonywaniu działalności. Ubezpieczeniem objęta jest również szkoda wyrządzona
umyślnie lub w wyniku rażącego niedbalstwa.
Zgodnie z § 2 ust. 3 ubezpieczenie obejmuje wszystkie szkody w zakresie, o którym mowa
w ust. 1, zgłoszone zarówno w okresie ubezpieczenia, jak i szkody zgłoszone w ciągu 180 dni
po upływie tego okresu.
Proponuje się, aby tak jak dotychczas ubezpieczenie nie obejmowało szkód polegających na
zapłacie kar umownych oraz szkód powstałych wskutek działań wojennych, stanu wojennego,
rozruchów i zamieszek, a także aktów terroru (§ 2 ust. 4).
Proponowane przepisy (§ 3 ust. 1) utrzymują dotychczasowy sposób wyliczania minimalnej
sumy gwarancyjnej. Minimalna suma gwarancyjna w okresie ubezpieczenia nie dłuższym niż
12 miesięcy, w odniesieniu do jednego zdarzenia i wszystkich zdarzeń, których skutki są
objęte umową ubezpieczenia, będzie wynosiła 0,6% całkowitej kwoty transakcji płatniczych
wykonanych przez biuro usług płatniczych w okresie 12 miesięcy poprzedzających miesiąc,
w którym umowa ubezpieczenia jest zawierana, nie mniej jednak niż równowartość w złotych
1 200 euro.
W przypadku gdy umowa ubezpieczenia będzie zawierana na okres dłuższy niż 12 miesięcy,
kwota minimalnej sumy gwarancyjnej, ustalona zgodnie z ww. ust. 1, będzie za każdy kolejny
miesiąc następujący po okresie 12 miesięcy zwiększana o 0,05% całkowitej kwoty transakcji
płatniczych wykonanych przez biuro usług płatniczych w okresie 12 miesięcy
3
poprzedzających miesiąc, w którym umowa ubezpieczenia jest zawierana, nie mniej jednak
niż o równowartość w złotych 100 euro za każdy taki miesiąc.
Kwota równowartości w złotych minimalnej sumy gwarancyjnej będzie ustalana tak jak
dotychczas przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank
Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia jest zawierana (§ 3 ust. 3).
W przypadku biura usług płatniczych rozpoczynającego działalność w zakresie usług
płatniczych całkowita kwota transakcji płatniczych będąca podstawą obliczenia minimalnej
sumy gwarancyjnej określana będzie tak jak dotychczas na podstawie programu działalności
i planu finansowego, o których mowa w art. 120 ust. 2 ustawy o usługach płatniczych (§ 3
ust. 4).
Zgodnie z proponowanym § 4 obowiązek zawarcia umowy gwarancji bankowej albo
ubezpieczeniowej powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia przez
biuro usług płatniczych działalności w zakresie usług płatniczych.
Proponuje się ponadto, aby umowy ubezpieczenia zawarte na podstawie przepisów
dotychczasowych obowiązywały do końca okresu, na jaki zostały zawarte (§ 5).
Z dniem wejścia w życie projektowanego rozporządzenia utraci moc rozporządzenie Ministra
Finansów z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia biur usług
płatniczych wymaganego w związku z wykonywaniem transakcji płatniczych wynikających
z umowy o świadczenie usług płatniczych (Dz. U. poz. 434).
Projekt zakłada, że rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Zawarte w projekcie regulacje nie stanowią przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn.
zm.), dlatego też projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt zostanie udostępniony na
stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.
W związku z art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.
Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), projektodawca nie przewiduje, aby wydanie rozporządzenia
miało wpływy na sektor finansów publicznych, w szczególności nie wystąpi skutek w postaci
zwiększenia wydatków lub zmniejszenia dochodów jednostek sektora finansów publicznych.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływało na biura usług płatniczych wykonujące
działalność w zakresie usług płatniczych. Regulacja będzie miała również wpływ na zakłady
ubezpieczeń, które będą zawierały umowy ubezpieczenia. Ponadto regulacja wpłynie
(pozytywnie) na klientów biur usług płatniczych, poprzez zabezpieczenie ich ewentualnych
przyszłych roszczeń.
2. Konsultacje
Konsultacje w sprawie projektu zastaną przeprowadzone z organem właściwym w sprawach
nadzoru nad rynkiem finansowym – Komisją Nadzoru Finansowego, z Rzecznikiem
Ubezpieczonych reprezentującym interesy osób ubezpieczonych, z Polską Izbą Ubezpieczeń
będącą organizacją ubezpieczeniowego samorządu gospodarczego, ze Stowarzyszeniem
Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych, Polską Izbą Brokerów
Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych, Polską Izbą Pośredników Ubezpieczeniowych
i Finansowych, Izbą Gospodarczą Ubezpieczeń i Ochrony Ryzyka oraz z przedstawicielami
biur usług płatniczych.
3. Wpływ aktu normatywnego na:
– sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje kosztów lub obciążeń w sektorze finansów
publicznych (w tym nie wpłynie na budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego), w szczególności nie będzie skutkować zwiększeniem wydatków lub
zmniejszeniem dochodów jednostek sektora finansów publicznych,
– rynek pracy
wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje zmian na rynku pracy,
– konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw,
– sytuację i rozwój regionalny
wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
4. Wskazanie źródeł finansowania
Projekt rozporządzenia nie pociąga za sobą obciążeń budżetu państwa oraz budżetów
jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast wydatki związane z zawarciem umów
ubezpieczenia będą ponoszone przez biura usług płatniczych.
5. Opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
36/02/EP
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1290
› Pobierz plik