Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1290
- Data wpłynięcia: 2013-04-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-07-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1036
1290
skarg posiadaczy pieniądza elektronicznego.
3. Do odmowy wydania zezwolenia, o którym mowa w art. 132a
ust. 1, zmiany zakresu usług płatniczych określonych w
zezwoleniu, wygaśnięcia zezwolenia w związku z
nieprowadzeniem działalności objętej tym zezwoleniem oraz do
cofnięcia zezwolenia, a także do postępowania w sprawie
wydania, zmiany, wygaśnięcia i cofnięcia zezwolenia stosuje się
odpowiednio art. 61a–63, art. 65–67 i art. 69–71, z tym że
rękojmia, o której mowa w art. 65 ust. 2 pkt 1, dotyczy również
należytego zabezpieczenia interesów posiadaczy pieniądza
elektronicznego.
Art. 13
Art. 4. ust. 3. Krajowe instytucje płatnicze, biura usług
płatniczych, krajowe instytucje pieniądza elektronicznego oraz
ich oddziały i agenci tych podmiotów wykonujący działalność
agencyjną w zakresie świadczenia usług płatniczych, oddziały
zagranicznych instytucji pieniądza elektronicznego, a także kasy
oszczędnościowo-kredytowe oraz ich oddziały podlegają
wpisowi do rejestru krajowych instytucji płatniczych, krajowych
instytucji pieniądza elektronicznego i innych dostawców i
wydawców pieniądza elektronicznego, zwanego dalej
„rejestrem”.
55) tytuł działu VIII otrzymuje brzmienie:
„Rejestr krajowych instytucji płatniczych, krajowych instytucji
pieniądza elektronicznego i innych dostawców i wydawców
pieniądza elektronicznego.”;
56) w art. 133 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Rejestr składa się z:
1) rejestru krajowych instytucji płatniczych obejmującego
również ich agentów i oddziały,
2) rejestru kas oszczędnościowo-kredytowych obejmującego
również ich oddziały,
3) rejestru biur usług płatniczych obejmującego również ich
agentów i oddziały,
4) rejestru krajowych instytucji pieniądza elektronicznego
obejmującego również ich agentów i oddziały,
5) rejestru oddziałów zagranicznej instytucji pieniądza
elektronicznego.”;
60) po art. 136 dodaje się art. 136a i art. 136b w brzmieniu:
„Art. 136a. Rejestr krajowych instytucji pieniądza
elektronicznego zawiera odpowiednio:
1) numer wpisu do rejestru;
2) dane dotyczące krajowej instytucji pieniądza elektronicznego,
obejmujące:
a) nazwę (firmę),
b) numer w rejestrze przedsiębiorców,
c) siedzibę i adres;
3) dane dotyczące usług płatniczych, do świadczenia których
krajowa instytucja pieniądza elektronicznego jest uprawniona,
obejmujące:
a) datę wydania zezwolenia, o którym mowa w art. 132a ust. 1,
oraz jego zmiany,
b) wykaz usług płatniczych objętych zakresem
zezwolenia, o którym mowa w art. 132a ust. 1;
4) dane dotyczące agentów krajowej instytucji pieniądza
elektronicznego wykonujących działalność agencyjną w zakresie
świadczenia usług płatniczych, obejmujące:
a) imię i nazwisko albo nazwę (firmę) agenta,
b) siedzibę i adres albo adres głównego miejsca wykonywania
działalności agenta;
5) dane dotyczące oddziałów krajowej instytucji pieniądza
elektronicznego, obejmujące:
a) nazwę (firmę) oddziału,
b) adres oddziału;
6) dane dotyczące wydawania pieniądza elektronicznego lub
świadczenia usług płatniczych przez krajową instytucję pieniądza
elektronicznego w innym państwie członkowskim, obejmujące:
a) wykaz państw, w których krajowa instytucja pieniądza
elektronicznego wydaje pieniądz elektroniczny lub świadczy
usługi płatnicze;
b) dane określone w pkt 4 lub 5 dotyczące podmiotu, za
pośrednictwem
którego
krajowa instytucja pieniądza
elektronicznego prowadzi działalność w innym państwie
członkowskim;
c) wykaz świadczonych usług płatniczych.
Art. 136b. Rejestr oddziałów zagranicznej instytucji pieniądza
elektronicznego, zawiera odpowiednio:
1) numer wpisu do rejestru;
2) dane dotyczące oddziału zagranicznej instytucji pieniądza
elektronicznego, obejmujące:
a) nazwę (firmę) oddziału,
b) numer w rejestrze przedsiębiorców,
c) adres oddziału;
3) dane dotyczące działalności związanej z wydawaniem
pieniądza elektronicznego, obejmujące datę wydania zezwolenia,
o którym mowa w art. 132zk ust. 1, oraz jego zmiany.
Art. 132r. Krajowa instytucja pieniądza elektronicznego
Art. 15
przekazuje KNF roczne sprawozdania finansowe i roczne
skonsolidowane sprawozdania finansowe na zasadach
określonych w art. 81, a także kwartalne i dodatkowe roczne
sprawozdania finansowe i statystyczne obejmujące dane
określone w art. 83 ust. 1 pkt 1–4 oraz informacje o rodzaju i
zakresie działalności, o której mowa w art. 132j ust. 1 pkt 1–3.
Przepisy art. 82 i art. 83 ust. 2 oraz przepisy wydane na
podstawie art. 83 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Art. 17 ust. 7
Art. 132v. 1. Krajowa instytucja pieniądza elektronicznego może,
na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej z innym
przedsiębiorcą, powierzyć temu przedsiębiorcy wykonywanie
określonych czynności operacyjnych związanych z prowadzoną
działalnością objętą zezwoleniem, o którym mowa w art. 132a
ust. 1. Przepisy art. 86 ust. 2–6 i art. 87 ust. 1 stosuje się
odpowiednio.
2. KNF, w drodze decyzji, nakazuje krajowej instytucji pieniądza
elektronicznego doprowadzenie w wyznaczonym terminie do
zmiany lub rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1, jeżeli:
1)
wykonanie umowy zagraża ostrożnemu i stabilnemu
zarządzaniu instytucją pieniądza elektronicznego;
2)
przedsiębiorca będący stroną umowy utracił wymagane
uprawnienia niezbędne do wykonywania tej umowy.
3. Od decyzji KNF, o której mowa w ust. 2, krajowa instytucja
pieniądza elektronicznego może wnieść skargę do sądu
administracyjnego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji;
przepisu art. 127 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego nie stosuje się. Wniesienie
skargi nie wstrzymuje wykonania decyzji.
4. KNF może zastosować środki określone w art. 132za ust. 1 i
2, w przypadku gdy w wyznaczonym terminie krajowa instytucja
pieniądza elektronicznego nie doprowadzi do zmiany lub
rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1.
Art. 132w. Krajowa instytucja pieniądza elektronicznego w
Art. 18
zakresie świadczenia usług płatniczych i działalności w zakresie
wydawania pieniądza elektronicznego ponosi odpowiedzialność
wobec użytkowników i posiadaczy pieniądza elektronicznego za
działania jej agentów i innych przedsiębiorców, za
pośrednictwem których świadczy usługi płatnicze, dokonuje
wykupu lub prowadzi dystrybucję pieniądza elektronicznego,
oraz podmiotów wykonujących czynności operacyjne na
podstawie umowy, o której mowa w art. 132v ust. 1, jak za swoje
własne działania. Przepisy art. 88 ust. 2 i 3 stosuje się
odpowiednio.
Art. 132l. Krajowa instytucja pieniądza elektronicznego jest
obowiązana przechowywać dokumenty związane z działalnością
Art. 19
w zakresie wydawania pieniądza elektronicznego lub ze
świadczeniem usług płatniczych przez okres co najmniej 5 lat od
dnia ich wytworzenia lub otrzymania.
Art. 132z. 1. Działalność w zakresie wydawania pieniądza
Art. 20 - 21
elektronicznego i świadczenia usług płatniczych prowadzona
przez krajowe instytucje pieniądza elektronicznego, w tym przez
ich agentów i innych przedsiębiorców, za pośrednictwem których
krajowa instytucja pieniądza elektronicznego świadczy usługi
płatnicze, dokonuje wykupu lub prowadzi dystrybucję pieniądza
elektronicznego, oraz podmioty wykonujące niektóre czynności
operacyjne na podstawie umowy, o której mowa w art. 132v ust.
1, podlega nadzorowi sprawowanemu przez KNF, w zakresie i na
zasadach określonych w niniejszej ustawie oraz w ustawie o
nadzorze nad rynkiem finansowym, zwanemu dalej „nadzorem
nad krajowymi instytucjami pieniądza elektronicznego”.
2. Celem nadzoru nad krajowymi instytucjami pieniądza
elektronicznego jest:
1)
zapewnienie bezpieczeństwa finansowego krajowych
instytucji pieniądza elektronicznego;
2)
zapewnienie
zgodności
działalności
krajowych
instytucji pieniądza elektronicznego, w tym prowadzonej przez
ich agentów i innych przedsiębiorców, za pośrednictwem których
krajowa instytucja pieniądza elektronicznego świadczy usługi
płatnicze, dokonuje wykupu lub prowadzi dystrybucję pieniądza
elektronicznego, oraz podmioty wykonujące niektóre czynności
operacyjne na podstawie umowy, o której mowa w art. 132v ust.
1, z przepisami ustawy, rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 924/2009 z dnia 16 września 2009
r. w sprawie płatności transgranicznych we Wspólnocie oraz
uchylającego
rozporządzenie
(WE)
nr
2560/2001,
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr
260/2012 z dnia 14 marca 2012 r. ustanawiającego wymogi
techniczne i handlowe w odniesieniu do poleceń przelewu i
poleceń zapłaty w euro oraz zmieniającego rozporządzenie (WE)
nr 924/2009 oraz zezwoleniem, o którym mowa w art. 132a ust.
1;
3)
ochrona interesów użytkowników i posiadaczy
pieniądza elektronicznego.
3. Do nadzoru nad krajowymi instytucjami pieniądza
elektronicznego stosuje się odpowiednio przepisy art. 100, art.
101, art. 102 ust. 1 pkt 1, 2 i 5, art. 103 i art. 104.
4. KNF w ramach sprawowanego nadzoru nad krajowymi
instytucjami pieniądza elektronicznego może:
1)
wydawać krajowej instytucji pieniądza elektronicznego
zalecenia w zakresie:
a)
zapewnienia zgodności działalności krajowej instytucji
pieniądza elektronicznego z przepisami ustawy, rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 924/2009 z dnia 16
września 2009 r. w sprawie płatności transgranicznych we
Wspólnocie oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr
2560/2001 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i
Rady (UE) nr 260/2012 z dnia 14 marca 2012 r. ustanawiającego
wymogi techniczne i handlowe w odniesieniu do poleceń
przelewu i poleceń zapłaty w euro oraz zmieniającego
rozporządzenie (WE) nr 924/2009,
b)
zwiększenia funduszy własnych, jeżeli ich wysokość
jest niższa niż wynikałoby to z przepisów ustawy lub decyzji, o
której mowa w art. 132m ust. 8,
c)
podjęcia środków koniecznych do osiągnięcia i
przestrzegania norm, o których mowa w art. 132b ust. 1 i art.
132m,
d)
opracowania i stosowania procedur, które zapewnią
utrzymywanie oraz bieżące monitorowanie poziomu funduszy
własnych,
e) podjęcia środków koniecznych dla zapobieżenia naruszeniom
interesów użytkowników i posiadaczy pieniądza elektronicznego;
2)
nakazać krajowej instytucji pieniądza elektronicznego
wstrzymanie wypłat z zysku lub wstrzymanie tworzenia nowych
jednostek organizacyjnych do czasu osiągnięcia norm, o których
mowa w art. 132b ust. 1 i art. 132m.
5. KNF może wydawać rekomendacje dotyczące dobrych
praktyk ostrożnego i stabilnego zarządzania krajowymi
instytucjami pieniądza elektronicznego, mając na uwadze
ochronę interesów posiadaczy pieniądza elektronicznego i
użytkowników.
Art. 132za. 1. W razie stwierdzenia, że krajowa instytucja
pieniądza elektronicznego nie wykonuje albo nieprawidłowo
wykonuje obowiązek udzielenia informacji, o którym mowa w
art. 102 ust. 1 pkt 1, lub przekazywania danych, o którym mowa
w art. 102 ust. 1 pkt 2, nie wykonała w wyznaczonym terminie
zaleceń, o których mowa w art. 132z ust. 4 pkt 1, utrudnia albo
uniemożliwia przeprowadzenie kontroli, o której mowa w art.
103, lub nie wykonuje nakazów określonych w art. 132z ust. 4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1290
› Pobierz plik