eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1290
  • Data wpłynięcia: 2013-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-07-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1036

1290


Art. 10
Zakaz emisji pieniądza elektronicznego
T
Art. Art. 4. 2a. Działalność w zakresie wydawania pieniądza
1
elektronicznego i jego wykupu może być wykonywana
Bez uszczerbku dla art. 18, państwa członkowskie
pkt
wyłącznie przez wydawców pieniądza elektronicznego.
zakazują emisji pieniądza elektronicznego osobom
4

fizycznym lub prawnym, które nie są emitentami
6. Określenie „wydawanie pieniądza elektronicznego” dla
pieniądza elektronicznego.
określenia wykonywanej działalności gospodarczej, w tym jako

element nazwy (firmy), lub w reklamie może być używane
wyłącznie przez wydawców pieniądza elektronicznego.
7. Wyłącznie uprawnionymi do używania w nazwie (firmie)
określenia „instytucja pieniądza elektronicznego” są instytucje
pieniądza elektronicznego i oddziały zagranicznych instytucji
pieniądza elektronicznego.
Art. 11 (1)
Emisja i możliwość wykupu




T
Art.
1. Państwa członkowskie zapewniają, aby emitenci
Art. 59j. Wydawca pieniądza elektronicznego jest obowiązany
1
pieniądza elektronicznego emitowali pieniądz
niezwłocznie wydać pieniądz elektroniczny według wartości
pkt
elektroniczny według wartości nominalnej w chwili
nominalnej z chwili otrzymania środków pieniężnych
26
otrzymania środków pieniężnych.
przeznaczonych na ten cel.

Art. 11 (2)
2. Państwa członkowskie zapewniają, aby na wniosek


Art. 59l. 1. Wydawca pieniądza elektronicznego jest obowiązany
posiadacza pieniądza elektronicznego emitenci
T
umożliwić, na żądanie posiadacza pieniądza elektronicznego,
pieniądza elektronicznego umożliwiali, w każdym
wykup pieniądza elektronicznego w każdym czasie, według
czasie i według wartości nominalnej, wykup wartości
wartości nominalnej..
pieniężnej posiadanego pieniądza elektronicznego.

Art. 11 (3)
3.
Umowa
między
emitentem
pieniądza
T

Art. 59k. 1. Umowa o wydanie pieniądza elektronicznego
elektronicznego
a
posiadaczem
pieniądza
powinna określać warunki dokonywania wykupu pieniądza
elektronicznego jasno i wyraźnie określa warunki
elektronicznego, w tym opłaty za jego wykup, jednoznacznie i w
wykupu, w tym wszelkie związane z nim koszty, a
sposób zrozumiały.
posiadacz
pieniądza
elektronicznego
jest
2. Wydawca pieniądza elektronicznego jest obowiązany
dostarczyć jednoznaczną i zrozumiałą informację o warunkach
informowany o tych warunkach przed jakimkolwiek
wiążącym zawarciem umowy lub przyjęciem oferty.
dokonywania wykupu pieniądza elektronicznego nie później niż

przy złożeniu propozycji zawarcia umowy.


Art. 11 (4)
4. Wykup może podlegać opłatom jedynie, gdy jest to
T

Art. 59m. 1. Wydawca pieniądza elektronicznego może

przewidziane w umowie zgodnie z ust. 3, i tylko w
pobierać opłatę za wykup pieniądza elektronicznego jedynie
następujących przypadkach:
w przypadku, gdy przewiduje to umowa, a ponadto:
a) w przypadku gdy wniosek o wykup jest
1)
w umowie wskazana została data jej wygaśnięcia, a
składany przed wygaśnięciem umowy;
posiadacz pieniądza elektronicznego rozwiązał umowę przed
tą datą;
b) w przypadku gdy w umowie przewidziana jest

data jej wygaśnięcia, a posiadacz pieniądza
2)
posiadacz pieniądza elektronicznego wystąpił z
elektronicznego rozwiązuje umowę przed tą datą;
żądaniem wykupu pieniądza elektronicznego w całości przed
lub
wygaśnięciem umowy lub po upływie roku od dnia jej
c) w przypadku gdy wniosek o wykup składany
wygaśnięcia.
jest ponad rok po dacie wygaśnięcia umowy.
2. Opłata, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć
Wszelkie takie opłaty są proporcjonalne i
kosztów
ponoszonych
przez
wydawcę
pieniądza
współmierne do rzeczywistych kosztów poniesionych
elektronicznego w związku z umożliwianiem wykupu.
przez emitenta pieniądza elektronicznego.

Art. 11 (5)
5. W przypadku gdy wniosek o wykup jest składany
T

Art. 59l. 3. Posiadacz pieniądza elektronicznego może

przed wygaśnięciem umowy, posiadacz pieniądza
zażądać wykupu pieniądza elektronicznego:
elektronicznego może zażądać wypłaty pieniądza
elektronicznego w całości lub w części.
1) przed wygaśnięciem umowy, o której mowa w art. 59k ust.

1 – w całości lub w części;

2) po wygaśnięciu umowy, o której mowa w art. 59k ust. 1 –
w całości.
Art. 11 (6)
6. W przypadku gdy wniosek o wypłatę jest składany
T

Art. 59l. 3. Posiadacz pieniądza elektronicznego może

przez posiadacza pieniądza elektronicznego w okresie
zażądać wykupu pieniądza elektronicznego:
do roku po dacie wygaśnięcia umowy:
(…)
a) wypłacie podlega całkowita wartość pieniężna
2) po wygaśnięciu u
pieniądza elektronicznego;
mowy, o której mowa w art. 59k – w

całości.
b) w przypadku gdy instytucja pieniądza
elektronicznego prowadzi jeden lub więcej
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, jeżeli
wydawca pieniądza elektronicznego prowadzi również
rodzajów działalności wymienionych w art. 6 ust.
działalność gospodarczą inną niż działalność w zakresie
1 lit. e) oraz nie jest wiadomo wcześniej, jaka
wydawania pieniądza elektronicznego lub świadczenia usług
część
środków
pieniężnych
ma
zostać
płatniczych i świadczenia usług dodatkowych ściśle
wykorzystana jako pieniądz elektroniczny,
powiązanych z taką działalnością lub inną niż prowadzenie
wypłacie podlegają wszystkie środki, których żąda
systemów płatności lub udzielanie pożyczek służących
posiadacz pieniądza elektronicznego.
wykonaniu transakcji płatniczej w związku z wykonywaniem

usług płatniczych i nie może określić, jaka część
przekazanych mu środków pieniężnych miała być
wykorzystana na wydanie pieniądza elektronicznego,
wypłacie podlegają wszystkie środki pieniężne objęte
żądaniem użytkownika w kwocie nieobjętej wcześniej
złożonymi zleceniami płatniczymi użytkownika.

Art. 11 (7)
7. Niezależnie od ust. 4, 5 i 6, prawa do wykupu T

Art. 59n. Wydawca pieniądza elektronicznego oraz podmiot
przysługujące osobom innym niż konsumenci,
niebędący konsumentem, który akceptuje pieniądz elektroniczny,
przyjmującym pieniądz elektroniczny, podlega ustaleniu
mogą ustalić warunki wykupu pieniądza elektronicznego inne niż
umownemu
między
emitentami
pieniądza
określone w art. 59l ust. 3 i 4 oraz art. 59m ust. 1 i 2.
elektronicznego a tymi osobami






Art. 12
T
Art. Art. 7. 3. Środki pieniężne złożone na rachunku płatniczym w
Zakaz stosowania odsetek
1
instytucji płatniczej lub w instytucji pieniądza elektronicznego
Państwa członkowskie zakazują oferowania odsetek lub
pkt
nie mogą być oprocentowane ani nie mogą przynosić żadnych
jakichkolwiek innych korzyści związanych z długością
8
innych pożytków użytkownikowi.
okresu, w jakim posiadacz pieniądza elektronicznego
posiada pieniądz elektroniczny









Art. 13
Pozasądowe procedury wnoszenia skarg i
T

rozstrzyganie sporów
Istnieje odpowiedni przepis (art. 18) w ustawie z 21 lipca 2006 r.
Bez uszczerbku dla niniejszej dyrektywy, rozdział 5
o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. Nr 157, poz. 1119
tytułu IV dyrektywy 2007/64/WE stosuje się
ze zm.)
odpowiednio do emitentów pieniądza elektronicznego

w zakresie ich obowiązków wynikających z

niniejszego tytułu.

Art. 14
Środki wykonawcze
N



Nie wymaga implementacji
1. Komisja może przyjąć środki konieczne do
aktualizacji przepisów niniejszej dyrektywy w celu
uwzględnienia inflacji lub postępu technologicznego i
zmian rynkowych. Środki te, mające na celu zmianę
elementów innych niż istotne niniejszej dyrektywy,
przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną
połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 15 ust. 2.
2. Komisja przyjmuje środki w celu zapewnienia
spójnego stosowania wyłączeń, o których mowa w
art. 1 ust. 4 i 5. Środki te, mające na celu zmianę
elementów innych niż istotne niniejszej dyrektywy,
przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną
połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 15 ust. 2.

Art. 15
Procedura komitetowa





1. Komisja wspierana jest przez Komitet ds. Płatności
Nie wymaga implementacji
ustanowiony zgodnie z art. 85 dyrektywy
2007/64/WE.
2. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu
stosuje się art. 5a ust. 1–4 i art. 7 decyzji
1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.

Art. 16
Pełna harmonizacja





1. Bez uszczerbku dla art. 1 ust. 3, art. 3 ust. 3 akapit
Nie wymaga implementacji
szósty, art. 5 ust. 7, art. 7 ust. 4, art. 9 i art. 18 ust. 2,

oraz w zakresie, w jakim niniejsza dyrektywa

przewiduje harmonizację, państwa członkowskie nie

utrzymują ani nie wprowadzają przepisów innych niż

przepisy określone w niniejszej dyrektywie.
Nie wymaga implementacji
2. Państwa członkowskie zapewniają, aby emitenci

pieniądza elektronicznego nie stosowali na
niekorzyść posiadaczy pieniądza elektronicznego
odstępstw od przepisów krajowych przyjętych w celu
wdrożenia niniejszej dyrektywy lub odpowiadających
przepisom niniejszej dyrektywy, z wyjątkiem
przypadków, gdy taka możliwość została w niej
wyraźnie przewidziana.


Przegląd




Art. 17
N
Nie wymaga implementacji
Do dnia 1 listopada 2012 r. Komisja przedkłada
Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Europejskiemu
Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu
i
Europejskiemu Bankowi Centralnemu sprawozdanie
dotyczące wdrożenia niniejszej dyrektywy oraz jej
skutków, w szczególności w zakresie stosowania
wymogów ostrożnościowych dla instytucji pieniądza
elektronicznego,
dołączając
w
stosownych
przypadkach propozycję jej przeglądu.

Art. 18 (1)
Przepisy przejściowe
Art. 29. 1. Krajowe instytucje pieniądza elektronicznego i

T
Art.

29
oddziały zagranicznych instytucji pieniądza elektronicznego,
1. Państwa członkowskie zezwalają instytucjom
które w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy prowadzą
pieniądza elektronicznego, które podjęły – przed
działalność na podstawie ustawy uchylanej w art. 37, mogą
dniem 1 listopada 2012 r. – działalność zgodnie z
kontynuować działalność w zakresie wydawania pieniądza
prawem krajowym transponującym dyrektywę
elektronicznego i świadczenia usług płatniczych na zasadach
2000/46/WE w państwie członkowskim, w którym
dotychczasowych, nie dłużej jednak niż w okresie 6 miesięcy od
mają swoją siedzibę główną, na kontynuowanie tej
dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, a w przypadku złożenia
działalności w tym państwie członkowskim lub w
w tym terminie wniosku o wydanie zezwolenia, o którym mowa
innym państwie członkowskim zgodnie z ustaleniami
w art. 132a ust. 1 albo w art. 132zh ust. 1 ustawy zmienianej w
dotyczącymi wzajemnego uznawania przewidzianymi
art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą – do czasu
w dyrektywie 2000/46/WE, bez wymogu
rozpatrzenia wniosku.

występowania o zezwolenie zgodnie z art. 3


niniejszej dyrektywy lub przestrzegania pozostałych


przepisów, które są zawarte lub o których mowa w

tytule II niniejszej dyrektywy.
Państwa członkowskie wymagają od takich instytucji
pieniądza elektronicznego przekazania właściwym
organom wszystkich stosownych informacji w celu
umożliwienia tym ostatnim – do dnia 30 października
2011 r. – oceny tego, czy instytucje pieniądza
elektronicznego spełniają wymogi określone w
niniejszej dyrektywie, a jeżeli nie, jakie środki należy
podjąć w celu zapewnienia zgodności, lub czy
odpowiednim środkiem jest cofnięcie zezwolenia.
Instytucjom pieniądza elektronicznego spełniającym
wymogi udziela się zezwolenia, wpisywane są one do
rejestru oraz zobowiązane zostają do spełniania
wymogów określonych w tytule II. W przypadku gdy
instytucje pieniądza elektronicznego nie spełniają
wymogów określonych w niniejszej dyrektywie do
dnia 30 października 2011 r., zakazuje się im
emitowania pieniądza elektronicznego.

Art. 18 (2)
2. Państwa członkowskie mogą przewidzieć
N


Opcja
ta
nie
została
automatyczne udzielanie zezwolenia instytucjom
zaimplementowana w projekcie.
pieniądza elektronicznego oraz ich wpis do rejestru
Takie rozwiązanie przyjęto także
podczas
prac
dotyczących
przewidzianego w art. 3, jeżeli właściwe organy
posiadają już dokumentację potwierdzającą, że dana
transpozycji PSD - analogiczna
instytucja pieniądza elektronicznego spełnia wymogi
opcja nie została uwzględniona,
określone w art. 3, 4 i 5. Właściwe organy informują
przy poparciu KNF, jako organu
dane instytucje pieniądza elektronicznego przed
udzielającego zezwoleń
udzieleniem zezwolenia.

Art. 18 (3)
3. Państwa członkowskie zezwalają instytucjom
T
Art. Art. 29

pieniądza elektronicznego, które przed dniem 30
29
j.w.
kwietnia 2011 r. podjęły działalność zgodnie z
prawem krajowym transponującym art. 8 dyrektywy
2000/46/WE, na kontynuowanie tej działalności na
terytorium danego państwa członkowskiego zgodnie
z dyrektywą 2000/46/WE do dnia 30 kwietnia 2012
r., bez wymogu występowania o zezwolenie zgodnie
z art. 3 niniejszej dyrektywy oraz przestrzegania
pozostałych przepisów, które są zawarte lub o
których mowa w tytule II niniejszej dyrektywy.
Zakazuje się emitowania pieniądza elektronicznego
wszystkim instytucjom pieniądza elektronicznego,
którym nie udzielono zezwolenia lub wobec których
nie zastosowano w tym okresie zwolnienia zgodnie z
strony : 1 ... 30 ... 34 . [ 35 ] . 36 ... 50 ... 59

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: