eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1290
  • Data wpłynięcia: 2013-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-07-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1036

1290

stosownych przypadkach. W każdym przypadku takie
b) inwestowane w bezpieczne, płynne aktywa o niskim ryzyku,
środki pieniężne zostają objęte ochroną nie później
deponowane na wyodrębnionym do tego celu rachunku.
niż w terminie pięciu dni roboczych, określonych w
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli środki są objęte ochroną
art. 4 pkt 27 tej dyrektywy, po emisji pieniądza
w sposób określony w art. 78 ust. 2; przepisy art. 78 ust. 3–8
elektronicznego.
stosuje się odpowiednio, z tym że umowa, o której mowa w art.
78 ust. 2, obejmuje zwrot wpłat wniesionych przez stronę umowy


o wydanie pieniądza elektronicznego na poczet wydania
pieniądza elektronicznego w przypadku jego niewydania w
wysokości odpowiadającej wartości wniesionej wpłaty, do
wysokości niewydanego pieniądza elektronicznego.
3. Środki pieniężne otrzymane w zamian za wydany pieniądz
elektroniczny przy użyciu instrumentu płatniczego podlegają
ochronie od momentu, w którym zostaną postawione do
dyspozycji instytucji pieniądza elektronicznego, nie później
jednak niż w terminie 5 dni roboczych od dnia, w którym
pieniądz elektroniczny został wydany.
4. Krajowa instytucja pieniądza elektronicznego niezwłocznie
informuje KNF o wszelkich istotnych zmianach w sposobie
ochrony środków pieniężnych otrzymanych w zamian za wydany
pieniądz elektroniczny.














Art. 7 (2)
2. Na użytek ust. 1 bezpieczne, obciążone niskim T
Art. 132o. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych,
ryzykiem aktywa są pozycjami aktywów należącymi do
po zasięgnięciu opinii KNF, określi, w drodze rozporządzenia,
jednej z kategorii określonych w tabeli 1 w pkt 14


kategorie aktywów, o których mowa w art. 132n ust. 1 pkt 2 lit.
załącznika I do dyrektywy 2006/49/WE Parlamentu
b, oraz maksymalną część środków pieniężnych, jaka może być
Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w
inwestowana w poszczególne kategorie aktywów, mając na
sprawie adekwatności kapitałowej przedsiębiorstw
względzie należyte zabezpieczenie środków pieniężnych
inwestycyjnych i instytucji kredytowych [10], w
posiadaczy pieniądza elektronicznego, w tym ograniczenie
przypadku których narzut kapitałowy z tytułu ryzyka
ryzyka inwestycyjnego związanego z tymi aktywami.

szczególnego nie przekracza 1,6 %, jednak z


wyłączeniem innych pozycji o obniżonym ryzyku

określonych w pkt 15 tego

załącznika.


Na użytek ust. 1 bezpieczne, obciążone niskim


ryzykiem aktywa są również jednostkami uczestnictwa w


przedsiębiorstwach zbiorowego inwestowania w


zbywalne papiery wartościowe (UCITS) inwestujących

wyłącznie w aktywa wymienione w akapicie pierws



zym.




Opcja zaimplementowana poprzez uwzględnienie opinii KNF
W wyjątkowych okolicznościach i przy odpowiednim T
przy wydawaniu rozporządzenia.
uzasadnieniu właściwe organy mogą, na podstawie
oceny bezpieczeństwa, okresu zapadalności, wartości lub
innych czynników ryzyka dotyczących aktywów
wymienionych w akapicie pierwszym i drugim, określić,
które z tych aktywów nie stanowią bezpiecznych,
obciążonych niskim ryzykiem aktywów na użytek ust. 1.

Art. 7(3)
3. Artykuł 9 dyrektywy 2007/64/WE ma zastosowanie T

Art. 132q. Jeżeli krajowa instytucja pieniądza elektronicznego W celu zapewnienia spójności z
do instytucji pieniądza elektronicznego w przypadku
prowadzi działalność w zakresie usług płatniczych, jest ustawą o usługach płatniczych
działalności, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. a
obowiązana do ochrony środków pieniężnych otrzymanych od (podejście do opcji z dyrektywy
niniejszej dyrektywy, niezwiązanej z działalnością
użytkowników bezpośrednio lub za pośrednictwem innego PSD) opcja narodowa określona w
polegającą na emisji pieniądza elektronicznego.
dostawcy na poczet wykonania transakcji płatniczych na art. 9 ust. 4 dyrektywy
zasadach określonych dla krajowych instytucji płatniczych. 2007/64/WE, do którego odsyła
Przepisy art. 78 i art. 80 oraz przepisy wydane na podstawie art. art. 7 ust. 3 dyrektywy
79 stosuje się odpowiednio.
2009/11/WE opcja nie została
zaimplementowana
(celem
większej ochrony użytkowników,
bez względu na wartość pieniądza
elektronicznego znajdującego się
na instrumencie płatniczym).








Art. 7(4)
4. Na użytek ust. 1 i 3, państwa członkowskie lub ich
N
Art. 132n i 132q (jak wyżej)
Opcja została zaimplementowana
właściwe organy mogą zgodnie z przepisami krajowymi

w celu zapewnienia spójności z
określić metodę wykorzystywaną przez instytucje

podejściem do analogicznej opcji
pieniądza elektronicznego do ochrony środków
podczas implementacji dyrektywy
pieniężnych.
PSD w stosunku do krajowych

instytucji płatniczych oraz w celu

wprowadzenia skutecznej ochrony
środków pieniężnych.

Art. 8 (1)
Stosunki z państwami trzecimi










Art. 132zh. 1. Prowadzenie na terytorium Rzeczypospolitej
1. Państwa członkowskie nie stosują wobec oddziału
T

Polskiej działalności w zakresie wydawania pieniądza
instytucji pieniądza elektronicznego mającego swoją
elektronicznego przez oddział zagranicznej instytucji pieniądza
siedzibę główną poza Wspólnotą, rozpoczynającego
elektronicznego wymaga uzyskania zezwolenia KNF.
lub prowadzącego swoją działalność, przepisów, z
2.
Do oddziałów zagranicznej instytucji pieniądza
których wynika jego uprzywilejowane traktowanie w
elektronicznego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące
porównaniu z instytucją pieniądza elektronicznego
krajowej instytucji pieniądza elektronicznego, z uwzględnieniem
mającą swoją siedzibę główną we Wspólnocie.
art. 132zi i art. 132zj.

Art. 8 (2)
2. Właściwe organy powiadamiają Komisję o
T

Art. 132zk. KNF zawiadamia Komisję Europejską o wszystkich
wszystkich zezwoleniach udzielonych oddziałom
zezwoleniach udzielonych oddziałom zagranicznych instytucji
instytucji pieniądza elektronicznego mających swoją
pieniądza elektronicznego.
siedzibę główną poza Wspólnotą.

Art. 8 (3)
3. Bez uszczerbku dla ust. 1, Wspólnota może
N

Nie wymaga implementacji

zgodzić się, na mocy umów zawartych z co najmniej

jednym państwem trzecim, na stosowanie przepisów,
które zapewniają oddziałom instytucji pieniądza
elektronicznego mających swoją siedzibę główną
poza Wspólnotą identyczne traktowanie w całej
Wspólnocie.

Art. 9
Wyłączenia fakultatywne
Art. 73a. 1. Krajowa instytucja płatnicza posiadająca kapitał

N
Art.
W projekcie opcja ta została
1
założycielski w wysokości nie niższej niż równowartość w zaimplementowana
poprzez

pkt
walucie polskiej kwoty 125 000 euro, jest uprawniona do umożliwienie świadczenia usług
1. Państwa członkowskie mogą odstąpić od
33
wydawania pieniądza elektronicznego. Krajowa instytucja wydawania
pieniądza
stosowania lub zezwolić swoim właściwym organom

płatnicza wydająca pieniądz elektroniczny może również elektronicznego w ograniczonym
na odstąpienie od stosowania całości lub części

świadczyć usługi ściśle powiązane z jego wydawaniem.
zakresie, przewidzianym w tej
procedur i warunków określonych w art. 3, 4, 5 i 7

2. Krajowa instytucja płatnicza może wydawać pieniądz opcji, przez krajowe instytucje
niniejszej dyrektywy, bez uszczerbku dla art. 20, 22,

elektroniczny wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. płatnicze przy limicie średniej
23 i 24 dyrektywy 2007/64/WE, oraz zezwolić na

3. Krajowa instytucja płatnicza przekazuje KNF, w formie wartości
pieniądza
wpis osób prawnych do rejestru instytucji pieniądza

pisemnej, zawiadomienie o zamiarze prowadzenia działalności w elektronicznego w obiegu - 5 mln
elektronicznego, jeżeli spełnione są oba następujące

zakresie wydawania pieniądza elektronicznego, wraz z:
euro (art. 73a ustawy o usługach
warunki:

1) wnioskiem o wpis do rejestru informacji o wydawaniu płatniczych) Przyjęcie tej opcji
a) ogół działalności gospodarczej generuje średnią

pieniądza elektronicznego;
jest
motywowane
potrzebą
wartość pieniądza elektronicznego pozostającego w

2) uzupełnieniem programu działalności i planu finansowego, o rozwoju
usługi
wydawania
obiegu nieprzekraczającą limitu określonego przez

którym mowa w art. 61 ust. 1 pkt 4, o informację o planowanej pieniądza
elektronicznego, a
państwo członkowskie, jednak w każdym razie nie

średniej wartości pieniądza elektronicznego pozostającego w decyzja o przyznaniu takich
wyższą niż 5

obiegu na pozostały okres objęty tym programem i planem; uprawnień podmiotom, które
000 000 EUR; oraz

informację taką przedstawia się także w programach działalności świadczą już inne usługi płatnicze,
b) żadna z osób fizycznych odpowiedzialnych za

i planach finansowych na kolejne okresy
wydaje się najwłaściwszą z punktu
zarządzanie przedsiębiorstwem lub za jego


widzenia
bezpieczeństwa
i
prowadzenie nie została skazana za przestępstwa


ochrony użytkowników.
związane z praniem pieniędzy lub finansowaniem



terroryzmu albo za inne przestępstwa finansowe.



W przypadku
gdy
instytucja
pieniądza

5. W przypadku gdy krajowa instytucja płatnicza prowadzi
elektronicznego prowadzi jakiegokolwiek rodzaju

działalność w zakresie usług płatniczych niezwiązanych z
działalność, o której mowa w art. 6 ust. 1 lit. a),

wydawaniem pieniądza elektronicznego albo działalność, o
niezwiązaną z emisją pieniądza elektronicznego, lub

której mowa w art. 74 ust. 1 i 3, a wartość pieniądza
którykolwiek z rodzajów działalności, o których

elektronicznego pozostającego w obiegu nie jest znana z
mowa w art. 6 ust. 1 lit. b)–e), a kwota pieniądza

wyprzedzeniem, KNF wyraża zgodę na jej obliczenie na
elektronicznego pozostającego w obiegu nie jest

podstawie reprezentatywnej części zobowiązań finansowych,
wcześniej znana, właściwe organy zezwalają tej

jeżeli uzna, że taką reprezentatywną część zobowiązań
instytucji pieniądza elektronicznego na stosowanie lit.

finansowych można oszacować na podstawie dotychczasowych
a) pierwszego akapitu na podstawie reprezentatywnej

danych.

części przeznaczonej na emisję pieniądza



elektronicznego,
pod
warunkiem
że
taka

Art. 73e. Krajowa instytucja płatnicza jest obowiązana do
reprezentatywna część może zostać rozsądnie

ochrony środków pieniężnych otrzymanych w zamian za wydany
oszacowana na podstawie danych historycznych i w

pieniądz elektroniczny na zasadach określonych w art. 132m.

sposób satysfakcjonujący właściwe organy. W



przypadku gdy instytucja pieniądza elektronicznego



nie prowadzi działalności dostatecznie długo,



spełnienie tego wymogu jest oceniane na podstawie



przewidywanej wartości pieniądza elektronicznego


Opcja o której mowa w art. 9 ust.
pozostającego w obiegu, wykazanej w planie


1 akapit trzeci nie została
biznesowym wnioskodawcy, z zastrzeżeniem


zaimplementowana celem rozwoju
wszelkich dostosowań tego planu wymaganych przez


pieniądza
elektronicznego
właściwe organy.


(niewprowadzanie fakultatywnych
Państwa członkowskie mogą też postanowić, że


ograniczeń jest motywowane
przyznawanie wyłączeń fakultatywnych zgodnie z

Opcja z akapitu trzeciego nie została zaimplementowana
również tym, że uprawnionymi do
niniejszym artykułem będzie uzależnione od


wydawania
pieniądza
dodatkowego wymogu dotyczącego maksymalnej


elektronicznego na podstawie art.
kwoty przechowywanej w instrumencie płatniczym


9 są podmioty, które z tytułu
świadczenia usług płatniczych
lub na rachunku płatniczym konsumenta służącym


przechowywaniu pieniądza elektronicznego.
muszą spełniać wiele wymogów i





w związku z tym zapewnia to
Osoba prawna zarejestrowana zgodnie z niniejszym


pewien stopień bezpieczeństwa)
ustępem może świadczyć usługi płatnicze



niezwiązane
z
pieniądzem
elektronicznym



emitowanym zgodnie z niniejszym artykułem, tylko



gdy spełnione są warunki określone w art. 26



dyrektywy 2007/64/WE.



2. Osoba prawna zarejestrowana zgodnie z ust. 1



zobowiązana jest do posiadania siedziby w tym

Art. 73a. 2. Krajowa instytucja płatnicza może wydawać pieniądz
państwie członkowskim, w którym faktycznie

elektroniczny wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
prowadzi ona swoją działalność.



3. Osobę prawną zarejestrowaną zgodnie z ust. 1



traktuje się jako instytucję pieniądza elektronicznego.


Opcja z art. 9 ust. 4 nie została
Nie stosuje się jednak do niej art. 10 ust. 9 i art. 25


zaimplementowana,
gdyż


skorzystanie z opcji z art. 9 ust. 1
dyrektywy 2007/64/WE.


dyrektywy 2009/110/WE polegać
4. Państwa członkowskie mogą postanowić, że osoba


ma na przyznaniu uprawnienia do
prawna zarejestrowana zgodnie z ust. 1 może

Opcja z ust. 4 nie została zaimplementowana
wydawania
pieniądza
prowadzić tylko niektóre rodzaje działalności spośród


elektronicznego podmiotom już
wymienionych w art. 6 ust. 1.


uprawnionym do świadczenia
5. Osoba prawna, o której mowa w ust. 1:


innych usług płatniczych (biurom
a) zgłasza właściwym organom każdą zmianę swojej

Art. 73b. 1. Krajowa instytucja płatnicza, która wydaje pieniądz usług płatniczych i krajowym
sytuacji istotną ze względu na warunki określone w

elektroniczny, jest obowiązana przekazywać KNF informację o: instytucjom
płatniczym)

1) średniej wartości pieniądza elektronicznego pozostającego w Odebranie
im
możliwości
ust. 1; oraz

obiegu – w terminie do piętnastego dnia każdego miesiąca, na prowadzenia
działalności, do
b) co najmniej raz do roku, w terminie określonym

który jest ustalana;
których są uprawnione na mocy
przez właściwe organy, składa sprawozdanie

2) całkowitej wartości pieniądza elektronicznego pozostającego wydanego już zezwolenia/wpisu
dotyczące
średniej
wartości
pieniądza

w obiegu, wydanego przez tę instytucję, według stanu na dzień do
rejestru,
skutkowałoby
elektronicznego pozostającego w obiegu.

31 grudnia każdego roku kalendarzowego – w terminie do dnia odebraniem uprawnienia nabytego
6. Państwa członkowskie podejmują niezbędne kroki

31 stycznia roku następnego.
wcześniej.
w celu zapewnienia, aby w przypadkach gdy



przestają być spełniane warunki określone w ust. 1, 2

Art. 73c. 1. W przypadku przekroczenia kwoty, o której mowa w
i 4, dana osoba prawna występowała o udzielenie

art. 73a ust. 4, krajowa instytucja płatnicza traci uprawnienie do
wydawania pieniądza elektronicznego z upływem 30 dni od
zezwolenia w terminie 30 dni kalendarzowych


zgodnie z art. 3. Zgodnie z art. 10 zakazuje się emisji

ostatniego dnia okresu, w którym nastąpiło przekroczenie.

pieniądza elektronicznego każdej takiej osobie, która

2. Jeżeli w terminie, o którym mowa w ust. 1, krajowa instytucja
nie wystąpiła w tym okresie o udzielenie zezwolenia
płatnicza wystąpi o zezwolenie na prowadzenie działalności w



charakterze krajowej instytucji pieniądza elektronicznego, o

którym mowa w art. 132a ust. 1, przepisu ust. 1 nie stosuje się do

czasu rozpoznania wniosku. Krajowa instytucja płatnicza jest
jednak obowiązana do dostosowania rozmiarów prowadzonej

działalności w zakresie wydawania pieniądza elektronicznego do

wymogu, o którym mowa w art. 73a ust. 4, w terminie 3

miesięcy od końca okresu w którym nastąpiło przekroczenie. W
przypadku odmowy wydania zezwolenia, o którym mowa w art.

132a ust. 1, lub umorzenia postępowania, termin utraty

uprawnienia do wydawania pieniądza elektronicznego biegnie od

dnia wydania decyzji o odmowie wydania zezwolenia, o którym
mowa w art. 132a ust. 1, bądź o umorzeniu postępowania.


7. Państwa członkowskie zapewniają, aby właściwe
Art. 73b. 2. W przypadku naruszenia obowiązku, o którym mowa
organy były wystarczająco uprawnione do
w ust. 1 pkt 1, dotyczącego przekazania informacji o średniej
sprawdzania stałego przestrzegania wymogów
wartości pieniądza elektronicznego pozostającego w obiegu
określonych w niniejszym artykule.
przekraczającej kwotę określoną w art. 73a ust. 4, KNF może
8. Niniejszego artykułu nie stosuje się w odniesieniu
nałożyć na krajową instytucję płatniczą karę pieniężną w
do przepisów dyrektywy 2005/60/WE lub krajowych
wysokości nieprzekraczającej 500 zł za każdy dzień opóźnienia,
przepisów w zakresie przeciwdziałania praniu
nie większej jednak niż 100 000 zł; przepisy art. 105 ust. 2, 4 i 5
pieniędzy.
oraz art. 116 stosuje się odpowiednio.



9. W przypadku gdy państwo członkowskie korzysta

ze zwolnienia przewidzianego w ust. 1, powiadamia
Art. 73e. KNF informuje Komisję Europejską o liczbie
ono odpowiednio Komisję do dnia 30 kwietnia 2011
krajowych instytucji
płatniczych wydających pieniądz
r. Państwo członkowskie niezwłocznie powiadamia
elektroniczny oraz o całkowitej wartości pieniądza
Komisję o wszelkich późniejszych zmianach.
elektronicznego pozostającego w obiegu, wydanego przez te
Ponadto państwo członkowskie informuje Komisję o
instytucje, według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku
liczbie osób prawnych, których to dotyczy, oraz,
kalendarzowego.
corocznie, o całkowitej kwocie pieniądza

elektronicznego
pozostającego
w
obiegu,
wyemitowanego na dzień 31 grudnia każdego roku
kalendarzowego, o czym mowa w ust. 1.
strony : 1 ... 20 ... 33 . [ 34 ] . 35 ... 40 ... 59

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: