Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1290
- Data wpłynięcia: 2013-04-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-07-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1036
1290
sumę:
a) kwoty funduszy własnych przeznaczonych na działalność w
zakresie wydawania pieniądza elektronicznego,
b) kwoty funduszy własnych przeznaczonych na działalność w
zakresie usług płatniczych niezwiązanych z wydawaniem
pieniądza elektronicznego obliczonej zgodnie z przepisami
wydanymi na podstawie ust. 7.
2. W odniesieniu do działalności, o której mowa w
art. 6 ust. 1 lit. a, niezwiązanej z emisją pieniądza
2. Wysokość funduszy własnych krajowej instytucji pieniądza
elektronicznego, wymagane fundusze własne
elektronicznego nie może być niższa odpowiednio od wyższej z
instytucji pieniądza elektronicznego oblicza się
wartości:
zgodnie z jedną z trzech metod (A, B lub C)
(…)
określonych w art
2) minimalnej wysokości funduszy własnych stanowiących
. 8 ust. 1 i 2 dyrektywy
2007/64/WE. Odpowiednią metodę określają
sumę:
właściwe organy zgodnie z przepisami krajowymi.
(…)
b) kwoty funduszy własnych przeznaczonych na działalność w
zakresie usług płatniczych niezwiązanych z wydawaniem
pieniądza elektronicznego obliczonej zgodnie z przepisami
wydanymi na podstawie ust. 7.
7. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po
zasięgnięciu opinii KNF, określi, w drodze rozporządzenia,
metodę obliczania kwoty, o której mowa w ust. 2 pkt 2 lit. b,
uwzględniając, aby nie przekraczała ona 4% z jednej dwunastej
całkowitej wartości transakcji płatniczych wykonanych w ciągu
ostatniego roku przez krajową instytucję pieniądza
elektronicznego oraz biorąc pod uwagę rodzaj usług płatniczych,
jakie może ona świadczyć na podstawie posiadanego zezwolenia.
W odniesieniu do działalności polegającej na emisji
Art. 132m. 2. Wysokość funduszy własnych krajowej instytucji
pieniądza elektronicznego wymagane fundusze
pieniądza elektronicznego nie może być niższa odpowiednio od
własne instytucji pieniądza elektronicznego oblicza
wyższej z wartości:
się zgodnie z metodą D określoną w ust. 3.
(…)
2) minimalnej wysokości funduszy własnych stanowiących
sumę:
a) kwoty funduszy własnych przeznaczonych na działalność w
zakresie wydawania pieniądza elektronicznego,
Instytucje pieniądza elektronicznego zawsze
dysponują funduszami własnymi co najmniej
art. 132m. 2. Wysokość funduszy własnych krajowej instytucji
pieniądza elektronicznego nie może być niższa odpowiednio od
równymi sumie wymogów, o których mowa w ust. 1 i
wyższej z wartości:
2.
1) minimalnej wysokości kapitału założycielskiego;
2) minimalnej wysokości funduszy własnych stanowiących
sumę:
a) kwoty funduszy własnych przeznaczonych na działalność w
zakresie wydawania pieniądza elektronicznego,
b) kwoty funduszy własnych przeznaczonych na działalność w
zakresie usług płatniczych niezwiązanych z wydawaniem
pieniądza elektronicznego obliczonej zgodnie z przepisami
wydanymi na podstawie ust. 7.
3. Metoda D: Fundusze własne instytucji pieniądza
Art. 5 (3)
Art. 132m. 4. Kwota funduszy własnych krajowej instytucji
elektronicznego na cele działalności polegającej na
pieniądza elektronicznego , o której mowa w ust. 2 pkt 2 lit. a,
emisji pieniądza elektronicznego są równe co
nie może być niższa od 2% średniej wartości pieniądza
najmniej 2 % średniej wartości pieniądza
elektronicznego pozostającego w obiegu.
elektronicznego pozostającego w obiegu.
4. W przypadku gdy instytucja pieniądza
Art. 132m. 5. W przypadku gdy krajowa instytucja pieniądza
elektronicznego prowadzi działalność, w zakresie usług
elektronicznego prowadzi jakiegokolwiek rodzaju
działalność, o której mowa w art. 6 ust. 1 lit. a),
płatniczych niezwiązanych z wydawaniem pieniądza
niezwiązaną z emisją pieniądza elektronicznego, lub
elektronicznego albo działalność, o której mowa w art. 132j ust.
którykolwiek z rodzajów działalności, o których
1 pkt 1–3 i ust. 3, a wartość pieniądza elektronicznego
pozostającego w obiegu nie jest znana z wyprzedzeniem, KNF
mowa w art. 6 ust. 1 lit. b)–e), a kwota pieniądza
elektronicznego pozostającego w
wyraża zgodę na obliczenie kwoty funduszy własnych krajowej
obiegu nie jest
wcześniej znana, właściwe organy zezwalają tej
instytucji pieniądza elektronicznego, o której mowa w ust. 2 pkt
instytucji pieniądza elektronicznego na obliczenie jej
2 lit. a, na podstawie reprezentatywnej części zobowiązań
wymaganych funduszy własnych na podstawie
finansowych, jeżeli uzna, że taką reprezentatywną część
reprezentatywnej części przeznaczonej na emisję
zobowiązań finansowych można oszacować na podstawie
pieniądza elektronicznego, pod warunkiem że taka
dotychczasowych danych.
reprezentatywna część może zostać rozsądnie
oszacowana na podstawie danych historycznych i w
sposób satysfakcjonujący właściwe organy.
W
przypadku
gdy
instytucja
pieniądza
6. W przypadku krajowych instytucji pieniądza elektronicznego
elektronicznego
nie
prowadzi
działalności
rozpoczynających działalność w okresie pierwszych 6 miesięcy
dostatecznie długo, jej wymagane fundusze własne
jej prowadzenia kwotę funduszy własnych, o której mowa w ust.
obliczane są na podstawie przewidywanej wartości
2 pkt 2 lit. a, oblicza się na podstawie wartości pieniądza
pieniądza elektronicznego pozostającego w obiegu,
elektronicznego pozostającego w obiegu określonej w programie
wykazanej w planie biznesowym tej instytucji, z
działalności i planie finansowym, zgodnie z art. 132a ust. 3 oraz
zastrzeżeniem wszelkich dostosowań tego planu
wynikającej z wydania pieniądza elektronicznego.
wymaganych przez właściwe organy.
Art. 5(5)
5. Na podstawie oceny procesów zarządzania
T
Art. 132m. 8. KNF może, w drodze decyzji, na podstawie analizy
ryzykiem, bazy danych związanych
ryzyka strat oraz oceny procesów zarządzania ryzykiem i
z ryzykiem strat i
mechanizmów kontroli wewnętrznej instytucji
mechanizmów kontroli wewnętrznej krajowej instytucji
pieniądza elektronicznego, właściwe organy mogą
pieniądza elektronicznego:
wymagać od instytucji pieniądza elektronicznego
1) zażądać od krajowej instytucji pieniądza elektronicznego
posiadania kwoty funduszy własnych do 20 %
zwiększenia wysokości funduszy własnych, jednak do wysokości
wyższej od kwoty, która byłaby wynikiem
nie wyższej niż 120% kwoty, która stanowiłaby sumę kwot
zastosowania odpowiedniej metody zgodnie z ust. 2,
obliczonych zgodnie z ust. 4–6 i zgodnie z przepisami wydanymi
lub pozwolić instytucji pieniądza elektronicznego na
na podstawie ust. 7;
posiadanie kwoty funduszy własnych do 20 % niższej
2) zezwolić krajowej instytucji pieniądza elektronicznego na
od kwoty, która byłaby wynikiem zastosowania
zmniejszenie wysokości funduszy własnych, jednak do
odpowiedniej metody zgodnie z ust. 2.
wysokości nie niższej niż 80% kwoty, która stanowiłaby sumę
kwot obliczonych zgodnie z ust. 4–6 i zgodnie z przepisami
wydanymi na podstawie ust. 7.
Art. 5(6)
6. Państwa członkowskie podejmują niezbędne środki
T
Art. 132m. 1. Krajowa instytucja pieniądza elektronicznego jest
obowiązana posiadać w każdym czasie fundusze własne
w celu przeciwdziałania wielokrotnemu zaliczaniu
tych samych elementów do funduszy własnych:
dostosowane do rozmiaru działalności prowadzonej w zakresie
wydawania pieniądza elektronicznego i usług płatniczych oraz do
a) w przypadku gdy instytucja pieniądza
rodzaju usług płatniczych, jakie może świadczyć na podstawie
elektronicznego należy do tej samej grupy co inna
posiadanego zezwolenia; przepisy art. 76 ust. 2 i 3 oraz art. 77
instytucja pieniądza elektronicznego, instytucja
ust. 1 stosuje się odpowiednio.
kredytowa, instytucja płatnicza, przedsiębiorstwo
inwestycyjne, spółka zarządzająca aktywami lub
zakład ubezpieczeń bądź reasekuracji;
b) w przypadku gdy instytucja pieniądza
elektronicznego prowadzi rodzaje działalności
inne niż emisja pieniądza elektronicznego.
Art. 5 (7)
Opcja
ta
nie
została
7. W przypadku gdy spełnione są warunki określone
w art. 69 dyrektywy 2006/48/WE, państwa
N
Opcja nieimplementowana
zaimplementowana w projekcie.
członkowskie lub ich właściwe organy mogą
Takie rozwiązanie przyjęto także
postanowić o niestosowaniu ust. 2 i 3 niniejszego
podczas
prac
dotyczących
artykułu wobec instytucji pieniądza elektronicznego
transpozycji dyrektywy
objętych skonsolidowanym nadzorem dominującej
2007/64/WE po konsultacji z
grupą
roboczą
ds.
usług
instytucji kredytowej na mocy dyrektywy
finansowych
powołaną
przy
2006/48/WE.
Radzie Rozwoju Rynku
Finansowego przy Ministrze
Finansów - analogiczna opcja nie
została uwzględniona.
Art. 6 (1)
Rodzaje działalności
T
Art. 132j. 1. Instytucja pieniądza elektronicznego oprócz
1. Oprócz emisji pieniądza elektronicznego, instytucje
działalności w zakresie wydawania pieniądza elektronicznego i
pieniądza elektronicznego uprawnione są do
świadczenia usług płatniczych może:
prowadzenia następujących rodzajów działalności:
1) świadczyć usługi dodatkowe ściśle powiązane z wydawaniem
pieniądza elektronicznego i świadczeniem usług płatniczych,
a) świadczenia usług płatniczych wymienionych w
takie jak;
załączniku do dyrektywy 2007/64/WE;
a) usługi wymiany walut,
b) usługi bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych
b) udzielania kredytów związanych z usługami
przekazanych w celu wykonania transakcji płatniczej,
płatniczymi, o których mowa w pkt 4, 5 lub 7 załącznika
c) usługi przechowywania i przetwarzania danych;
do dyrektywy 2007/64/WE, w przypadku gdy spełnione
2) prowadzić systemy płatności;
są warunki określone w art. 16 ust. 3 i 5 tej dyrektywy;
3) prowadzić inną działalność gospodarczą.
2. Świadczenie przez instytucję pieniądza elektronicznego usługi
c) świadczenia usług operacyjnych i ściśle powiązanych
przeliczenia
waluty
w
ramach
wydania
pieniądza
usług dodatkowych w odniesieniu do emitowania
elektronicznego lub wykonania transakcji płatniczej nie stanowi
pieniądza elektronicznego lub świadczenia usług
działalności kantorowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca
płatniczych, o których mowa w lit. a);
2002 r. - Prawo dewizowe.
d) prowadzenie systemów płatności określonych w art. 4
pkt 6 dyrektywy 2007/64/WE, bez uszczerbku dla art. 28
tej dyrektywy;
e) działalności gospodarczej innej niż emisja pieniądza
elektronicznego,
z
uwzględnieniem
mającego
3. W związku z wykonywaniem usług płatniczych instytucja
zastosowanie prawa wspólnotowego i krajowego.
pieniądza elektronicznego może udzielać kredytu płatniczego, o
którym mowa w art. 74 ust. 3, wyłącznie w celu świadczenia
usług płatniczych, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3–5 i pkt 7,
Kredytu, o którym mowa w ust. 1 lit. b), nie udziela się
oraz pod warunkiem że pożyczka ta nie jest udzielana:
ze środków otrzymanych w zamian za pieniądz
1) na okres dłuższy niż 12 miesięcy;
elektroniczny i przechowywanych zgodnie z art. 7 ust. 1.
2) ze środków pieniężnych otrzymanych lub przechowywanych
w celu wykonania transakcji płatniczej.
Art. 6 (2)
2. Instytucje pieniądza elektronicznego nie przyjmują od T
Art. „Art. 7. 1. Środki pieniężne otrzymywane przez instytucje
ludności depozytów lub innych środków podlegających
1
płatnicze, biura usług płatniczych, instytucje pieniądza
zwrotowi w rozumieniu art. 5 dyrektywy 2006/48/WE.
pkt
elektronicznego oraz oddziały zagranicznych instytucji pieniądza
8, 26 elektronicznego w związku ze świadczeniem usług płatniczych
oraz w zamian za wydawany pieniądz elektroniczny nie stanowią
depozytu ani innych środków pieniężnych podlegających
zwrotowi w rozumieniu art. 726 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964
r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.5)).
2. Instytucje płatnicze, biura usług płatniczych, instytucje
pieniądza elektronicznego oraz oddziały zagranicznych instytucji
pieniądza elektronicznego nie mogą prowadzić działalności
polegającej na przyjmowaniu depozytów lub innych środków
pieniężnych podlegających zwrotowi w rozumieniu ustawy –
Prawo bankowe.
Art. 6 (3)
3. Wszelkie środki otrzymywane przez instytucje T
Art. 59j. Wydawca pieniądza elektronicznego jest obowiązany
pieniądza elektronicznego od posiadacza pieniądza
niezwłocznie wydać pieniądz elektroniczny według wartości
elektronicznego są niezwłocznie wymieniane na
nominalnej z chwili otrzymania środków pieniężnych
pieniądz elektroniczny. Takie środki nie stanowią
przeznaczonych na ten cel.
depozytu ani innych podlegających zwrotowi środków
otrzymywanych od ludności w rozumieniu art. 5
Art. 7. 4. Środki pieniężne otrzymywane w zamian za wydawany
dyrektywy 2006/48/WE.
pieniądz elektroniczny nie mogą być oprocentowane ani nie
mogą przynosić posiadaczowi pieniądza elektronicznego
żadnych innych pożytków uzależnionych od okresu posiadania
pieniądza elektronicznego.
T
Art. 7. 1. Środki pieniężne otrzymywane przez instytucje
Art.6
4. Artykuł 16 ust. 2 i 4 dyrektywy 2007/64/WE ma
płatnicze, biura usług płatniczych, instytucje pieniądza
(4)
zastosowanie do środków pieniężnych otrzymywanych
elektronicznego oraz oddziały zagranicznych instytucji pieniądza
na działalności, o których mowa w ust. 1 lit. a)
elektronicznego w związku ze świadczeniem usług płatniczych
niniejszego artykułu, niezwiązanych z działalnością
oraz w zamian za wydawany pieniądz elektroniczny nie stanowią
polegającą na emisji pieniądza elektronicznego.
depozytu ani innych środków pieniężnych podlegających
zwrotowi w rozumieniu art. 726 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964
r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.5)).
2. Instytucje płatnicze, biura usług płatniczych, instytucje
pieniądza elektronicznego oraz oddziały zagranicznych instytucji
pieniądza elektronicznego nie mogą prowadzić działalności
polegającej na przyjmowaniu depozytów lub innych środków
pieniężnych podlegających zwrotowi w rozumieniu ustawy –
Prawo bankowe.
3. Środki pieniężne złożone na rachunku płatniczym w instytucji
płatniczej lub w instytucji pieniądza elektronicznego nie mogą
być oprocentowane ani nie mogą przynosić żadnych innych
pożytków użytkownikowi.
Wymogi ochronne
Art. 7 (1)
T
Art. Art. 132n. 1. Krajowa instytucja pieniądza elektronicznego jest
1
obowiązana do ochrony środków pieniężnych otrzymanych w
1. Państwa członkowskie wymagają od instytucji
pkt
zamian za wydany pieniądz elektroniczny z zastosowaniem
pieniądza
elektronicznego
ochrony
środków
54
następujących zasad:
pieniężnych otrzymanych w zamian za wyemitowany
1) środki pieniężne otrzymane w zamian za wydany pieniądz
pieniądz elektroniczny, zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2
elektroniczny nie są w żadnym momencie podczas
dyrektywy 2007/64/WE. Środki pieniężne otrzymane
przechowywania łączone ze środkami pieniężnymi posiadanymi
w formie płatności przez instrument płatniczy nie
przez krajową instytucję pieniądza elektronicznego z innego
muszą być chronione do chwili, gdy zostaną zapisane
tytułu;
na dobro rachunku płatniczego instytucji pieniądza
2) środki pieniężne otrzymane w zamian za wydany pieniądz
elektronicznego lub w inny sposób udostępnione
elektroniczny są:
instytucji pieniądza elektronicznego zgodnie z
a) składane na wyodrębnionym do tego celu rachunku
wymogami
dotyczącymi
czasu
wykonania
bankowym w banku krajowym, instytucji kredytowej lub
określonymi w dyrektywie 2007/64/WE, w
oddziale banku zagranicznego lub
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1290
› Pobierz plik