Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1290
- Data wpłynięcia: 2013-04-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-07-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1036
1290
9) dotyczące ewentualnych zobowiązań podmiotu składającego
zawiadomienie w zakresie ostrożnego i stabilnego zarządzania
krajową instytucją pieniądza elektronicznego.
2. Informacje w zakresie kwalifikacji i doświadczenia
zawodowego, a także informacje, o których mowa w art. 61 ust.
1 pkt 9 lit. b i c, nie są wymagane w odniesieniu do podmiotu
składającego zawiadomienie i osób zarządzających jego
działalnością, jeżeli podmiot składający zawiadomienie jest
bankiem krajowym, instytucją kredytową, instytucją płatniczą,
instytucją pieniądza elektronicznego, zakładem ubezpieczeń,
zakładem reasekuracji, domem maklerskim, firmą inwestycyjną
lub spółką zarządzającą, które uzyskały zezwolenie na
wykonywanie działalności w państwie członkowskim, o ile
okoliczność ta zostanie wykazana w zawiadomieniu.
3. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych określi, w
drodze rozporządzenia, dokumenty, które należy załączyć do
zawiadomienia w celu przedstawienia informacji określonych w
ust. 1, mając na względzie zapewnienie proporcjonalności
wymaganych informacji w zależności od zamierzonego wpływu Opcja
ta
nie
została
podmiotu składającego zawiadomienie na zarządzanie krajową zaimplementowana w projekcie.
instytucją pieniądza elektronicznego.
Fakt prowadzenia innej
działalności
gospodarczej
Art. 132e. Art. 132e. 1. KNF zgłasza, w drodze decyzji, sprzeciw (kwalifikującej instytucję jako
co do nabycia lub objęcia akcji lub udziałów krajowej instytucji hybrydową)
nie
powinien
pieniądza elektronicznego, wskazanego w zawiadomieniu, o zwalniać jej z obowiązków
którym mowa w art. 132c ust. 1, jeżeli:
wynikających z przeciwdziałania
1)
podmiot składający zawiadomienie nie uzupełnił w koncentracji znacznego pakietu
wyznaczonym terminie braków w zawiadomieniu lub
akcji we władaniu jednego
dokumentów i informacji załączanych do zawiadomienia,
podmiotu,
by
to obowiązki
2)
podmiot składający zawiadomienie nie przekazał w umożliwiały sprawowanie wobec
terminie dodatkowych informacji lub dokumentów żądanych hybrydowych instytucji nadzoru
przez KNF,
ostrożnościowego.
3)
jest to uzasadnione potrzebą ostrożnego i stabilnego
zarządzania krajową instytucją pieniądza elektronicznego, z
uwagi na możliwy niekorzystny wpływ podmiotu składającego
zawiadomienie na tę instytucję lub z uwagi na ocenę sytuacji
finansowej podmiotu składającego zawiadomienie
– przy czym przepisy art. 25h ust. 2 i 4–6 oraz art. 25i–25k
ustawy – Prawo bankowe stosuje się odpowiednio.
2. Dokonując oceny, o której mowa w ust. 1 pkt 3, KNF
uwzględnia również podjęte zobowiązania podmiotu
składającego zawiadomienie, o których mowa w art. 132d ust. 1
pkt 9.
3. W przypadku nabycia lub objęcia akcji lub udziałów:
1)
z naruszeniem art. 132c ust. 1 albo
2)
pomimo zgłoszenia przez KNF sprzeciwu, o którym
mowa w ust. 1, albo
3)
przed upływem terminu uprawniającego KNF do
zgłoszenia sprzeciwu, o którym mowa w ust. 1, albo
4)
po wyznaczonym przez KNF terminie, o którym mowa
w art. 25h ust. 5 ustawy – Prawo bankowe, na nabycie akcji lub
udziałów w zakresie określonym w art. 132c ust. 1
– nie może być wykonywane prawo głosu z tych akcji lub
udziałów.
4. Jeżeli skutkiem nabycia lub objęcia akcji w przypadkach, o
których mowa w ust. 3, jest wykonywanie uprawnień jednostki
dominującej krajowej instytucji pieniądza elektronicznego, osoby
zarządzające krajową instytucją pieniądza elektronicznego
powołane przez jednostkę dominującą lub będące członkami
zarządu, prokurentami lub osobami pełniącymi kierownicze
funkcje w jednostce dominującej nie mogą uczestniczyć w
czynnościach z zakresu reprezentacji krajowej instytucji
pieniądza elektronicznego; w przypadku gdy nie można ustalić,
które osoby zarządzające zostały powołane przez jednostkę
dominującą, powołanie organu odpowiedzialnego za zarządzanie
krajową instytucją pieniądza elektronicznego jest bezskuteczne
od dnia uzyskania przez ten podmiot uprawnień jednostki
dominującej krajowej instytucji pieniądza elektronicznego.
5. Uchwały organu stanowiącego krajowej instytucji pieniądza
elektronicznego podjęte z naruszeniem ust. 3 są nieważne, chyba
że spełniają wymogi kworum oraz większości głosów oddanych
bez uwzględnienia głosów nieważnych. W przypadkach, o
których mowa w ust. 3, prawo wytoczenia powództwa o
stwierdzenie nieważności uchwały organu stanowiącego
krajowej instytucji pieniądza elektronicznego przysługuje
również KNF. Przepisy art. 425 ustawy z dnia 15 września 2000
r. – Kodeks spółek handlowych stosuje się odpowiednio.
6. Czynności z zakresu reprezentacji krajowej instytucji
pieniądza elektronicznego podejmowane z udziałem osób
zarządzających z naruszeniem ust. 4 są nieważne. Przepis art. 58
§ 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny stosuje
się odpowiednio.
7. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 lub 4, KNF może, w
drodze decyzji, nakazać zbycie akcji lub udziałów krajowej
instytucji pieniądza elektronicznego w wyznaczonym terminie.
8. Jeżeli akcje lub udziały nie zostaną zbyte w terminie, o którym
mowa w ust. 7, KNF może nałożyć na akcjonariusza lub
udziałowca krajowej instytucji pieniądza elektronicznego karę
pieniężną do wysokości 1 000 000 zł lub cofnąć zezwolenie, o
którym mowa w art. 132a ust. 1. Do nakładania kar przepisy art.
105 ust. 2, 4 i 5 oraz art. 116 stosuje się odpowiednio.
9. W przypadku gdy wymagają tego interesy użytkowników lub
posiadaczy pieniądza elektronicznego, a wnioskodawca wykaże,
że nie zachodzi przesłanka, o której mowa w ust. 1 pkt 3, KNF
może, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w drodze
decyzji, wydanej na wniosek akcjonariusza, udziałowca lub
jednostki
dominującej
krajowej
instytucji
pieniądza
elektronicznego, uchylić zakazy, o których mowa w ust. 3 lub 4.
Do wniosku wnioskodawca dołącza informacje, o których mowa
w art. 132d ust. 1.
Art. 132f. 1. Jeżeli jest to uzasadnione potrzebą ostrożnego i
stabilnego
zarządzania
krajową
instytucją
pieniądza
elektronicznego, z uwagi na ocenę sytuacji finansowej podmiotu,
który uzyskał bezpośrednio lub pośrednio prawo wykonywania
głosu w jej organie stanowiącym na poziomach określonych w
art. 132c ust. 1 albo, wskutek nabycia lub objęcia akcji lub
udziałów, stał się bezpośrednio lub pośrednio jednostką
dominującą krajowej instytucji pieniądza elektronicznego, lub z
uwagi na możliwy wpływ tego podmiotu na tę instytucję, a w
szczególności w przypadku stwierdzenia, że podmiot ten nie
dochowuje podjętych zobowiązań, o których mowa w art. 132d
ust. 1 pkt 9, KNF może, w drodze decyzji, zakazać wykonywania
prawa głosu z akcji lub udziałów krajowej instytucji pieniądza
elektronicznego posiadanych przez ten podmiot lub
wykonywania uprawnień jednostki dominującej przysługujących
temu podmiotowi. Przy dokonywaniu oceny przesłanki wydania
tego zakazu art. 132e ust. 2 i przepisy art. 25h ust. 2 ustawy –
Prawo bankowe stosuje się odpowiednio.
2. Uchwała organu stanowiącego krajowej instytucji pieniądza
elektronicznego jest nieważna, jeżeli przy jej podejmowaniu
wykonano prawo głosu z akcji lub udziałów, w stosunku do
których KNF wydał decyzję, o której mowa w ust. 1, chyba że
uchwała spełnia wymogi kworum oraz większości głosów
oddanych bez uwzględnienia głosów nieważnych. Prawo
wytoczenia powództwa o stwierdzenie nieważności uchwały
przysługuje również KNF. Przepisy art. 425 ustawy z dnia 15
września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych stosuje się
odpowiednio.
3. Jeżeli KNF wydał na podstawie ust. 1 decyzję w przedmiocie
zakazu wykonywania uprawnień jednostki dominującej krajowej
instytucji pieniądza elektronicznego, przepisy art. 132e ust. 4 i 6
stosuje się odpowiednio.
4. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, KNF
może, w drodze decyzji, nakazać zbycie akcji lub udziałów w
wyznaczonym terminie.
5. Jeżeli akcje lub udziały nie zostaną zbyte w terminie, o którym
mowa w ust. 4, KNF może nałożyć na akcjonariusza lub
udziałowca krajowej instytucji pieniądza elektronicznego karę
pieniężną do wysokości 1 000 000 zł lub cofnąć zezwolenie, o
którym mowa w art. 132a ust. 1. Do nakładania kar przepisy art.
105 ust. 2, 4 i 5 oraz art. 116 stosuje się odpowiednio.
6. Na wniosek akcjonariusza, udziałowca lub jednostki
dominującej krajowej instytucji pieniądza elektronicznego KNF
uchyla decyzję wydaną na podstawie ust. 1, jeżeli ustały
okoliczności uzasadniające wydanie tej decyzji.
7. Przepisy ust. 1–6 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy
dwa lub więcej podmiotów działa w porozumieniu, którego
przedmiotem jest wykonywanie prawa głosu z akcji lub udziałów
na poziomach określonych w art. 132c ust. 1 lub wykonywanie
uprawnień jednostki dominującej.
N
Państwa członkowskie mogą, całkowicie lub częściowo,
Opcja nieimplementowana.
zwolnić z obowiązków na mocy niniejszego ustępu w
odniesieniu do instytucji pieniądza elektronicznego,
które prowadzą co najmniej jeden z rodzajów
działalności wymienionych w art. 6 ust. 1 lit. e), lub
zezwolić swoim właściwym organom na odstąpienie od
stosowania części lub całości tych obowiązków.
Art. 3 (4)
4. Państwa członkowskie zezwalają instytucjom
T
Art. Art. 132t. Krajowa instytucja pieniądza elektronicznego może
pieniądza elektronicznego na dystrybucję i wykup
1
dokonywać wykupu lub prowadzić dystrybucję pieniądza
pieniądza elektronicznego za pośrednictwem osób
pkt
elektronicznego za pośrednictwem agentów lub innych
fizycznych lub prawnych działających w ich imieniu.
przedsiębiorców.
54,
26
Art. 132x. 3. Krajowa instytucja pieniądza elektronicznego
W
przypadku
gdy
instytucja
pieniądza
zawiadamia KNF o zamiarze dokonywania wykupu lub
prowadzenia dystrybucji pieniądza elektronicznego na terytorium
elektronicznego zamierza prowadzić dystrybucję
pieniądza elektronicznego w innym państwie
innego państwa członkowskiego za pośrednictwem agenta lub
członkowskim przy udziale takiej osoby fizycznej lub
innego przedsiębiorcy. Przepisy art. 92 ust. 3–5 i art. 94 stosuje
prawnej, stosuje ona procedurę ustanowioną w art. 25
się odpowiednio.
4. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 3, zawiera:
dyrektywy 2007/64/WE.
1) nazwę państwa członkowskiego, na terytorium którego
krajowa instytucja pieniądza elektronicznego zamierza
dokonywać wykupu lub prowadzić dystrybucję pieniądza
elektronicznego za pośrednictwem agenta lub innego
przedsiębiorcy;
2) nazwę (firmę) i siedzibę oraz adres krajowej instytucji
pieniądza elektronicznego;
3) imię i nazwisko albo nazwę (firmę) agenta lub innego
przedsiębiorcy oraz siedzibę i adres albo miejsce zamieszkania i
adres oraz adres głównego miejsca wykonywania działalności;
4) opis mechanizmów kontroli wewnętrznej związanych z
przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
5) imiona i nazwiska osób odpowiedzialnych za zarządzanie
działalnością agenta lub innego przedsiębiorcy;
6) wskazanie czynności, które krajowa instytucja pieniądza
elektronicznego zamierza wykonywać na terytorium państwa
członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, za pośrednictwem
agenta lub innego przedsiębiorcy.
5. Niezależnie od ust. 4, instytucje pieniądza
elektronicznego nie mogą emitować pieniądza
Art. 132s. 1. Krajowa instytucja pieniądza elektronicznego może
Art. 3 (5)
elektronicznego
za
pośrednictwem
agentów.
świadczyć usługi płatnicze za pośrednictwem agentów.
Instytucjom pieniądza elektronicznego zezwala się na
2. Przepisy art. 84 ust. 2, art. 85 i art. 90 stosuje się odpowiednio.
świadczenie usług płatniczych, o których mowa w art.
6 ust. 1 lit. a), za pośrednictwem agentów jedynie
Art. 59p. Wydawanie pieniądza elektronicznego nie może
wtedy, gdy spełnione są warunki określone w art. 17
następować za pośrednictwem agentów ani innych podmiotów.
dyrektywy 2007/64/WE
.
Kapitał założycielski
Art. 4
T
Art. 132b. 1. Zezwolenie, o którym mowa w art. 132a ust. 1,
Państwa członkowskie wymagają od instytucji
może być wydane podmiotom posiadającym kapitał
pieniądza elektronicznego posiadania, w czasie
założycielski w wysokości co najmniej równowartości w
wydawania zezwolenia, kapitału założycielskiego, na
walucie polskiej kwoty 350 000 euro ustalonej przy
który składają się pozycje określone w art. 57 lit. a) i
zastosowaniu kursu średniego ogłoszonego przez NBP
obowiązującego w dniu wydania zezwolenia.
b) dyrektywy 2006/48/WE, wynoszącego nie mniej
niż 350 000 EUR.
Art. 132m. 1. Krajowa instytucja pieniądza elektronicznego jest
Art. 5 (1)
T
obowiązana posiadać w każdym czasie fundusze własne
Fundusze własne
dostosowane do rozmiaru działalności prowadzonej w zakresie
1.
Fundusze
własne
instytucji
pieniądza
wydawania pieniądza elektronicznego i usług płatniczych oraz do
elektronicznego, określone w art. 57–61, 63, 64 i 66
rodzaju usług płatniczych, jakie może świadczyć na podstawie
dyrektywy 2006/48/WE, nie mogą być niższe od
posiadanego zezwolenia; przepisy art. 76 ust. 2 i 3 oraz art. 77
wyższej z kwot wymaganych zgodnie z ust. 2–5
ust. 1 stosuje się odpowiednio.
niniejszego artykułu lub art. 4 niniejszej dyrektywy.
2. Wysokość funduszy własnych krajowej instytucji pieniądza
elektronicznego nie może być niższa odpowiednio od wyższej z
wartości:
1) minimalnej wysokości kapitału założycielskiego;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1290
› Pobierz plik