eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1290
  • Data wpłynięcia: 2013-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-07-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1036

1290




pkt 2 lub w art. 102 ust. 1 pkt 5, a także gdy działalność krajowej

instytucji pieniądza elektronic


znego jest wykonywana z


naruszeniem prawa lub stwarza zagrożenie interesów posiadaczy



pieniądza elektronicznego lub użytkowników, KNF może, z



zastrzeżeniem ust. 3, zastosować środki, o których mowa w art.


105 ust. 1 pkt 1–3. Przepisy art. 105 ust. 4 i 5 stosuje się



odpowiednio.




2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, KNF może także:




1)
nałożyć na osobę zarządzającą bezpośrednio


odpowiedzialną za stwierdzone nieprawidłowości karę pieniężną



do wysokości trzykrotnego miesięcznego wynagrodzenia brutto



tej osoby, wyliczonego na podstawie średniego wynagrodzenia



brutto za ostatnie 3 miesiące przed nałożeniem kary;



2)
nałożyć na krajową instytucję pieniądza elektronicznego



karę pieniężną w wysokości do 1 000 000 zł;




3)
cofnąć zezwolenie, o którym mowa w art. 132a ust. 1;



przepisy art. 105 ust. 4 i 7 stosuje się odpowiednio.



3. Jeżeli rozpowszechniane informacje, o których mowa w art.



132i, wprowadzają lub mogą wprowadzać w błąd, KNF może:




1) wydać instytucji pieniądza elektronicznego zalecenie, o



którym mowa w art. 132z ust. 4 pkt 1 lit. a, dotyczące


zaprzestania ich rozpowszechniania, przy czym nie stosuje się



przepisów ust. 2 pkt 3 i przepisów art. 105 ust. 1 pkt 1–3;




2) nakazać, w drodze decyzji, ogłoszenie sprostowania we

wskazanej formie oraz w wyznaczonym terminie; nakazując





ogłoszenie sprostowania KNF może określić jego treść.




4. Kary pieniężne, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, KNF może



nałożyć także w przypadku niewykonania nakazu, o którym

mowa w ust. 3 pkt 2.





5. Do nakładania kar, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, przepisy



art. 105 ust. 2, 4 i 5 oraz art. 116 stosuje się odpowiednio.




6. KNF może także zawiesić w czynnościach osobę zarządzającą


w przypadku:




1) przedstawienia tej osobie zarzutów w postępowaniu karnym



lub w postępowaniu




w sprawie o przestępstwo skarbowe;



2) spowodowania przez tę osobę znacznych strat majątkowych



krajowej instytucji pieniądza elektronicznego.







Art. 22

9) w art. 11:



a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:




„1. Do zachowania tajemnicy zawodowej dotyczącej



działalności, o której mowa w art. 3 ust. 1, w charakterze



dostawcy, a także działalności w zakresie wydawania pieniądza


elektronicznego oraz działalności polegającej na świadczeniu



usług ściśle powiązanych z usługami płatniczymi lub



wydawaniem pieniądza elektronicznego, są obowiązane:



1) osoby zarządzające oraz inne osoby wchodzące w skład



organów statutowych dostawcy lub wydawcy pieniądza



elektronicznego;



2) osoby pozostające z dostawcą lub wydawcą pieniądza



elektronicznego w stosunku pracy;




3) osoby lub podmioty pozostające z dostawcą lub wydawcą



pieniądza elektronicznego w stosunku zlecenia lub innym


stosunku prawnym o podobnym charakterze, w tym agenci



dostawcy lub wydawcy pieniądza elektronicznego, inni



przedsiębiorcy dokonujący wykupu lub prowadzący dystrybucję



pieniądza elektronicznego oraz podmioty wykonujące niektóre


czynności operacyjne na podstawie umowy, o której mowa w art.



86 ust. 1 lub art. 132w ust. 1;




4) osoby lub podmioty pozostające w stosunku pracy, zlecenia



lub innym stosunku o podobnym charakterze z podmiotem


pozostającym z dostawcą lub
wydawcą pieniądza



elektronicznego w stosunku, o którym mowa w pkt 3.”,









b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:



„3. Tajemnica zawodowa, w rozumieniu ust. 1, obejmuje



informacje dotyczące użytkownika lub posiadacza pieniądza



elektronicznego w związku ze świadczonymi mu usługami

płatniczymi, wydawanym mu pieniądzem elektronicznym lub





udzielonym mu kredytem zgodnie z art. 74 ust. 3 lub art. 132j



ust. 3, w tym oznaczenie rachunku płatniczego użytkownika oraz



stan tego rachunku, a także inne informacje związane z

transakcjami płatniczymi oraz zawieranymi z użytkownikiem lub





posiadaczem pieniądza elektronicznego umowami, jeżeli



nieuprawnione ujawnienie takiej informacji mogłoby narazić na



szkodę prawnie chroniony interes użytkownika lub posiadacza


pieniądza elektronicznego, którego ta informacja dotyczy.”;









10) w art. 12 w ust. 1:




a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:



„1) organowi sprawującemu nadzór lub kontrolę nad dostawcą



lub wydawcą pieniądza elektronicznego w związku z



czynnościami podejmowanymi w zakresie nadzoru lub



kontroli;”,








b) pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:




„3) innym dostawcom, wydawcom pieniądza elektronicznego,



użytkownikom lub posiadaczom pieniądza elektronicznego, w


ramach świadczenia usług płatniczych lub wydawania pieniądza



elektronicznego, zgodnie z otrzymanym zleceniem płatniczym

lub zawartą umową;






4) za wyrażoną na piśmie zgodą użytkownika lub posiadacza



pieniądza elektronicznego, którego ta informacja dotyczy.”;


Art. 23





Jest zagwarantowane z uwagi na to że do decyzji KNF stosuje się



KPA. Art. 11 ust. 5 ustawy o nadzorze stanowi, że do



postępowania KNF stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca



1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, chyba że


przepisy szczególne stanowią inaczej.







Art. 24

Art. 132zc. Do wykonywania nadzoru nad krajowymi



instytucjami pieniądza elektronicznego przepisy art. 108–112


stosuje się odpowiednio.












Art. 25

Art. 132x. 1. Krajowa instytucja pieniądza elektronicznego może,


na terytorium innego państwa członkowskiego, prowadzić



działalność w zakresie wydawania pieniądza elektronicznego



przez oddział lub w ramach działalności transgranicznej oraz



wykonywać usługi płatnicze, wynikające z zezwolenia, o którym


mowa w art. 132a ust. 1, za pośrednictwem agenta, przez oddział,



lub w ramach działalności transgranicznej.




2. Krajowa instytucja pieniądza elektronicznego zawiadamia

KNF o zamiarze prowadzenia działalności transgranicznej albo,





w formie pisemnej, o zamiarze wydawania pieniądza



elektronicznego na terytorium innego państwa członkowskiego



przez oddział lub świadczenia usług płatniczych na terytorium

innego państwa członkowskiego przez oddział lub za





pośrednictwem agenta, składając jednocześnie wniosek o



dokonanie wpisu oddziału lub agenta do rejestru. Przepisy art. 92



ust. 2–5 oraz art. 93–95 stosuje się odpowiednio.










Art. 3 (2)

T









Art. 132c. 1. Podmiot, który zamierza bezpośrednio lub
2.
Instytucje
pieniądza
elektronicznego
z

wyprzedzeniem informują właściwe organy o

pośrednio nabyć albo objąć akcje lub udziały krajowej instytucji

wszelkich istotnych zmianach odnoszących się do

pieniądza elektronicznego w liczbie zapewniającej osiągnięcie

środków przyjmowanych w celu ochrony środków

lub przekroczenie odpowiednio 10%, 20%, 30% lub 50% ogólnej

pieniężnych otrzymywanych w zamian za

liczby głosów w organie stanowiącym lub udziału w kapitale


zakładowym, lub jeżeli na skutek nabycia albo objęcia akcji lub
wyemitowany pieniądz elektroniczny.


udziałów instytucja taka stałaby się jednostką zależną lub
Art. 3 (3)

T
współzależną względem tego podmiotu, jest obowiązany



każdorazowo zawiadomić KNF o takim zamiarze.


3. Każda osoba fizyczna lub prawna, która podjęła

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, przepisy art. 25 ust. 2,
decyzję o nabyciu lub zbyciu, bezpośrednio lub

3 i 7–9, art. 25a ust. 1 i 2, art. 25c–25e i art. 25g ustawy – Prawo
pośrednio, znacznego pakietu akcji, w rozumieniu art.

bankowe stosuje się odpowiednio, z tym że przepisy dotyczące
4 pkt 11 dyrektywy 2006/48/WE, instytucji pieniądza

podmiotu dominującego, zależnego lub współzależnego, o
elektronicznego lub też o dalszym zwiększeniu lub

których mowa w tych przepisach, stosuje się do jednostki
zmniejszeniu, bezpośrednio lub pośrednio, takiego

dominującej, zależnej lub współzależnej.

znacznego pakietu akcji, wskutek czego proporcja

3. W przypadku gdy podmiot składający zawiadomienie, o
kapitału lub praw głosu osiągnęłaby, przekroczyła lub

którym mowa w ust. 1, jest:

spadła poniżej 20 %, 30 % lub 50 % lub wskutek

1)
unijną instytucją pieniądza elektronicznego, unijną
czego dana instytucja pieniądza elektronicznego

instytucją płatniczą, zakładem ubezpieczeń, zakładem
stałaby się lub przestałaby być podmiotem zależnym

reasekuracji, instytucją kredytową, firmą inwestycyjną lub spółką
danej osoby fizycznej lub prawnej, informuje

zarządzającą, które uzyskały zezwolenie na wykonywanie
właściwe organy o swoim zamiarze przed takim

działalności na terytorium państwa członkowskiego innego niż
nabyciem,
zbyciem,
zwiększeniem
lub

Rzeczpospolita Polska, lub

zmniejszeniem.

2)
jednostką dominującą lub podmiotem pozostającym w
Proponowany nabywca przekazuje właściwemu

podobnym stosunku wobec unijnej instytucji pieniądza
organowi informacje o wielkości pakietu, który

elektronicznego, unijnej instytucji płatniczej, zakładu
zamierza nabyć, oraz odpowiednie informacje, o

ubezpieczeń, zakładu reasekuracji, instytucji kredytowej, firmy
inwestycyjnej lub spółki zarządzającej, które uzyskały
których mowa w art. 19a ust. 4 dyrektywy


zezwolenie na wykonywanie działalności na terytorium państwa
2006/48/WE.



członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska

W przypadku gdy wpływ wywierany przez osoby, o

– przedstawia w zawiadomieniu odpowiednią informację w tym
których mowa w akapicie drugim, może okazać się

zakresie, wskazującą w szczególności nazwę i siedzibę
niekorzystny z punktu widzenia ostrożnego i

podmiotów, o których mowa w pkt 2, w stosunku do których jest
rzetelnego zarządzania daną instytucją, właściwe

jednostką dominującą lub podmiotem pozostającym w
organy wyrażają sprzeciw lub podejmują inne

podobnym stosunku; jeżeli nie zachodzą okoliczności
odpowiednie środki w celu doprowadzenia do ustania

wymienione w pkt 1 i 2, zawiadomienie zawiera stosowne
tej sytuacji. Środki takie mogą obejmować nakazy,

oświadczenie w tym zakresie.

kary nakładane na członków kierownictwa lub

4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, KNF występuje na
zarządu lub na zawieszeniu korzystania z praw głosu

piśmie do właściwych organów nadzorczych o przekazanie
wynikających z liczby akcji posiadanych przez

informacji w zakresie określonym w art. 65 ust. 2, w celu
akcjonariuszy lub danych członków.

ustalenia, czy zachodzi przesłanka, o której mowa w art. 132e
Podobne środki mają zastosowanie do osób

ust. 1 pkt 3.

fizycznych lub prawnych, które nie dopełnią

5. Podmiot, który zamierza bezpośrednio lub pośrednio zbyć
określonego w niniejszym ustępie obowiązku

znaczny pakiet akcji lub udziałów krajowej instytucji pieniądza
wcześniejszego przekazania informacji.

elektronicznego, lub zbyć pakiet akcji lub udziałów, w wyniku
Jeżeli pomimo sprzeciwu właściwych organów

czego nastąpiłby spadek poniżej 10%, 20%, 30% lub 50% jego
dochodzi do nabycia pakietu akcji, właściwe organy,

udziału w ogólnej liczbie głosów w organie stanowiącym lub
niezależnie od wszelkich innych kar, które mają być

udziału w kapitale zakładowym, jest obowiązany powiadomić o

tym zamiarze KNF. W przypadku gdy statut krajowej instytucji
zastosowane, przewidują zawieszenie praw głosu
nabywcy, nieważność głosów oddanych, lub też

pieniądza elektronicznego przewiduje uprzywilejowanie lub
możliwość unieważnienia tych głosów.

ograniczenie akcji lub udziałów co do prawa głosu,


powiadomienie powinno również dotyczyć udziału w kapitale


zakładowym w wysokości odpowiadającej wielkościom


określonym w zdaniu pierwszym i odpowiadającej mu liczbie


głosów bez przywilejów i ograniczeń; przepisy art. 25 ust. 2, 3 i


7 ustawy – Prawo bankowe stosuje się odpowiednio.







Art. 132d. 1. Podmiot składający zawiadomienie, o którym


mowa w art. 132c ust. 1, przedstawia wraz z zawiadomieniem


informacje:



1) pozwalające na identyfikację podmiotu składającego


zawiadomienie oraz ustalenie tożsamości osób zarządzających


jego działalnością oraz osób przewidzianych do objęcia funkcji


osób
zarządzających
krajowej
instytucji
pieniądza


elektronicznego – o ile podmiot składający zawiadomienie


planuje zmiany w tym zakresie;



2) określone w art. 61 ust. 1 pkt 9 lit. b i c dotyczące podmiotu


składającego zawiadomienie oraz osób, o których mowa w pkt 1;


3) pozwalające na identyfikację krajowej instytucji pieniądza


elektronicznego, o której mowa w art. 132c ust. 1;



4) dotyczące działalności zawodowej, gospodarczej lub


statutowej podmiotu składającego zawiadomienie i osób, o


których mowa w pkt 1, a w szczególności przedmiotu tej


działalności, zakresu i miejsca jej prowadzenia oraz


dotychczasowego jej przebiegu, a także wykształcenia


posiadanego przez podmiot składający zawiadomienie, będący


osobą fizyczną, i osób, o których mowa w pkt 1;



5) dotyczące grupy, do której należy podmiot składający


zawiadomienie, a w szczególności jej struktury, należących do


niej podmiotów, prawnych i faktycznych powiązań


kapitałowych, finansowych i osobowych z innymi podmiotami;


6) dotyczące sytuacji ekonomiczno-finansowej podmiotu


składającego zawiadomienie;



7) dotyczące działań zmierzających do nabycia albo objęcia akcji


lub udziałów w liczbie zapewniającej osiągnięcie lub


przekroczenie poziomów określonych w art. 132c ust. 1, albo


uzyskanie pozycji jednostki dominującej wobec krajowej


instytucji pieniądza elektronicznego, a w szczególności


docelowego udziału w ogólnej liczbie głosów w organie


stanowiącym krajowej instytucji pieniądza elektronicznego,


związanych z tym udziałem uprawnień, sposobu i źródeł


finansowania nabycia albo objęcia akcji lub udziałów, zawartych


w związku z tymi działaniami umów oraz działania w


porozumieniu z innymi podmiotami;



8) dotyczące zamiarów podmiotu składającego zawiadomienie w


odniesieniu do przyszłej działalności krajowej instytucji


pieniądza elektronicznego, w szczególności w zakresie planów


marketingowych, operacyjnych, finansowych oraz dotyczących


organizacji i zarządzania;

strony : 1 ... 20 ... 30 . [ 31 ] . 32 ... 40 ... 59

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: