Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1290
- Data wpłynięcia: 2013-04-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-07-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1036
1290
pkt 2 lub w art. 102 ust. 1 pkt 5, a także gdy działalność krajowej
instytucji pieniądza elektronic
znego jest wykonywana z
naruszeniem prawa lub stwarza zagrożenie interesów posiadaczy
pieniądza elektronicznego lub użytkowników, KNF może, z
zastrzeżeniem ust. 3, zastosować środki, o których mowa w art.
105 ust. 1 pkt 1–3. Przepisy art. 105 ust. 4 i 5 stosuje się
odpowiednio.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, KNF może także:
1)
nałożyć na osobę zarządzającą bezpośrednio
odpowiedzialną za stwierdzone nieprawidłowości karę pieniężną
do wysokości trzykrotnego miesięcznego wynagrodzenia brutto
tej osoby, wyliczonego na podstawie średniego wynagrodzenia
brutto za ostatnie 3 miesiące przed nałożeniem kary;
2)
nałożyć na krajową instytucję pieniądza elektronicznego
karę pieniężną w wysokości do 1 000 000 zł;
3)
cofnąć zezwolenie, o którym mowa w art. 132a ust. 1;
przepisy art. 105 ust. 4 i 7 stosuje się odpowiednio.
3. Jeżeli rozpowszechniane informacje, o których mowa w art.
132i, wprowadzają lub mogą wprowadzać w błąd, KNF może:
1) wydać instytucji pieniądza elektronicznego zalecenie, o
którym mowa w art. 132z ust. 4 pkt 1 lit. a, dotyczące
zaprzestania ich rozpowszechniania, przy czym nie stosuje się
przepisów ust. 2 pkt 3 i przepisów art. 105 ust. 1 pkt 1–3;
2) nakazać, w drodze decyzji, ogłoszenie sprostowania we
wskazanej formie oraz w wyznaczonym terminie; nakazując
ogłoszenie sprostowania KNF może określić jego treść.
4. Kary pieniężne, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, KNF może
nałożyć także w przypadku niewykonania nakazu, o którym
mowa w ust. 3 pkt 2.
5. Do nakładania kar, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, przepisy
art. 105 ust. 2, 4 i 5 oraz art. 116 stosuje się odpowiednio.
6. KNF może także zawiesić w czynnościach osobę zarządzającą
w przypadku:
1) przedstawienia tej osobie zarzutów w postępowaniu karnym
lub w postępowaniu
w sprawie o przestępstwo skarbowe;
2) spowodowania przez tę osobę znacznych strat majątkowych
krajowej instytucji pieniądza elektronicznego.
Art. 22
9) w art. 11:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Do zachowania tajemnicy zawodowej dotyczącej
działalności, o której mowa w art. 3 ust. 1, w charakterze
dostawcy, a także działalności w zakresie wydawania pieniądza
elektronicznego oraz działalności polegającej na świadczeniu
usług ściśle powiązanych z usługami płatniczymi lub
wydawaniem pieniądza elektronicznego, są obowiązane:
1) osoby zarządzające oraz inne osoby wchodzące w skład
organów statutowych dostawcy lub wydawcy pieniądza
elektronicznego;
2) osoby pozostające z dostawcą lub wydawcą pieniądza
elektronicznego w stosunku pracy;
3) osoby lub podmioty pozostające z dostawcą lub wydawcą
pieniądza elektronicznego w stosunku zlecenia lub innym
stosunku prawnym o podobnym charakterze, w tym agenci
dostawcy lub wydawcy pieniądza elektronicznego, inni
przedsiębiorcy dokonujący wykupu lub prowadzący dystrybucję
pieniądza elektronicznego oraz podmioty wykonujące niektóre
czynności operacyjne na podstawie umowy, o której mowa w art.
86 ust. 1 lub art. 132w ust. 1;
4) osoby lub podmioty pozostające w stosunku pracy, zlecenia
lub innym stosunku o podobnym charakterze z podmiotem
pozostającym z dostawcą lub
wydawcą pieniądza
elektronicznego w stosunku, o którym mowa w pkt 3.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Tajemnica zawodowa, w rozumieniu ust. 1, obejmuje
informacje dotyczące użytkownika lub posiadacza pieniądza
elektronicznego w związku ze świadczonymi mu usługami
płatniczymi, wydawanym mu pieniądzem elektronicznym lub
udzielonym mu kredytem zgodnie z art. 74 ust. 3 lub art. 132j
ust. 3, w tym oznaczenie rachunku płatniczego użytkownika oraz
stan tego rachunku, a także inne informacje związane z
transakcjami płatniczymi oraz zawieranymi z użytkownikiem lub
posiadaczem pieniądza elektronicznego umowami, jeżeli
nieuprawnione ujawnienie takiej informacji mogłoby narazić na
szkodę prawnie chroniony interes użytkownika lub posiadacza
pieniądza elektronicznego, którego ta informacja dotyczy.”;
10) w art. 12 w ust. 1:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) organowi sprawującemu nadzór lub kontrolę nad dostawcą
lub wydawcą pieniądza elektronicznego w związku z
czynnościami podejmowanymi w zakresie nadzoru lub
kontroli;”,
b) pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3) innym dostawcom, wydawcom pieniądza elektronicznego,
użytkownikom lub posiadaczom pieniądza elektronicznego, w
ramach świadczenia usług płatniczych lub wydawania pieniądza
elektronicznego, zgodnie z otrzymanym zleceniem płatniczym
lub zawartą umową;
4) za wyrażoną na piśmie zgodą użytkownika lub posiadacza
pieniądza elektronicznego, którego ta informacja dotyczy.”;
Art. 23
Jest zagwarantowane z uwagi na to że do decyzji KNF stosuje się
KPA. Art. 11 ust. 5 ustawy o nadzorze stanowi, że do
postępowania KNF stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca
1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, chyba że
przepisy szczególne stanowią inaczej.
Art. 24
Art. 132zc. Do wykonywania nadzoru nad krajowymi
instytucjami pieniądza elektronicznego przepisy art. 108–112
stosuje się odpowiednio.
Art. 25
Art. 132x. 1. Krajowa instytucja pieniądza elektronicznego może,
na terytorium innego państwa członkowskiego, prowadzić
działalność w zakresie wydawania pieniądza elektronicznego
przez oddział lub w ramach działalności transgranicznej oraz
wykonywać usługi płatnicze, wynikające z zezwolenia, o którym
mowa w art. 132a ust. 1, za pośrednictwem agenta, przez oddział,
lub w ramach działalności transgranicznej.
2. Krajowa instytucja pieniądza elektronicznego zawiadamia
KNF o zamiarze prowadzenia działalności transgranicznej albo,
w formie pisemnej, o zamiarze wydawania pieniądza
elektronicznego na terytorium innego państwa członkowskiego
przez oddział lub świadczenia usług płatniczych na terytorium
innego państwa członkowskiego przez oddział lub za
pośrednictwem agenta, składając jednocześnie wniosek o
dokonanie wpisu oddziału lub agenta do rejestru. Przepisy art. 92
ust. 2–5 oraz art. 93–95 stosuje się odpowiednio.
Art. 3 (2)
T
Art. 132c. 1. Podmiot, który zamierza bezpośrednio lub
2.
Instytucje
pieniądza
elektronicznego
z
wyprzedzeniem informują właściwe organy o
pośrednio nabyć albo objąć akcje lub udziały krajowej instytucji
wszelkich istotnych zmianach odnoszących się do
pieniądza elektronicznego w liczbie zapewniającej osiągnięcie
środków przyjmowanych w celu ochrony środków
lub przekroczenie odpowiednio 10%, 20%, 30% lub 50% ogólnej
pieniężnych otrzymywanych w zamian za
liczby głosów w organie stanowiącym lub udziału w kapitale
zakładowym, lub jeżeli na skutek nabycia albo objęcia akcji lub
wyemitowany pieniądz elektroniczny.
udziałów instytucja taka stałaby się jednostką zależną lub
Art. 3 (3)
T
współzależną względem tego podmiotu, jest obowiązany
każdorazowo zawiadomić KNF o takim zamiarze.
3. Każda osoba fizyczna lub prawna, która podjęła
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, przepisy art. 25 ust. 2,
decyzję o nabyciu lub zbyciu, bezpośrednio lub
3 i 7–9, art. 25a ust. 1 i 2, art. 25c–25e i art. 25g ustawy – Prawo
pośrednio, znacznego pakietu akcji, w rozumieniu art.
bankowe stosuje się odpowiednio, z tym że przepisy dotyczące
4 pkt 11 dyrektywy 2006/48/WE, instytucji pieniądza
podmiotu dominującego, zależnego lub współzależnego, o
elektronicznego lub też o dalszym zwiększeniu lub
których mowa w tych przepisach, stosuje się do jednostki
zmniejszeniu, bezpośrednio lub pośrednio, takiego
dominującej, zależnej lub współzależnej.
znacznego pakietu akcji, wskutek czego proporcja
3. W przypadku gdy podmiot składający zawiadomienie, o
kapitału lub praw głosu osiągnęłaby, przekroczyła lub
którym mowa w ust. 1, jest:
spadła poniżej 20 %, 30 % lub 50 % lub wskutek
1)
unijną instytucją pieniądza elektronicznego, unijną
czego dana instytucja pieniądza elektronicznego
instytucją płatniczą, zakładem ubezpieczeń, zakładem
stałaby się lub przestałaby być podmiotem zależnym
reasekuracji, instytucją kredytową, firmą inwestycyjną lub spółką
danej osoby fizycznej lub prawnej, informuje
zarządzającą, które uzyskały zezwolenie na wykonywanie
właściwe organy o swoim zamiarze przed takim
działalności na terytorium państwa członkowskiego innego niż
nabyciem,
zbyciem,
zwiększeniem
lub
Rzeczpospolita Polska, lub
zmniejszeniem.
2)
jednostką dominującą lub podmiotem pozostającym w
Proponowany nabywca przekazuje właściwemu
podobnym stosunku wobec unijnej instytucji pieniądza
organowi informacje o wielkości pakietu, który
elektronicznego, unijnej instytucji płatniczej, zakładu
zamierza nabyć, oraz odpowiednie informacje, o
ubezpieczeń, zakładu reasekuracji, instytucji kredytowej, firmy
inwestycyjnej lub spółki zarządzającej, które uzyskały
których mowa w art. 19a ust. 4 dyrektywy
zezwolenie na wykonywanie działalności na terytorium państwa
2006/48/WE.
członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska
W przypadku gdy wpływ wywierany przez osoby, o
– przedstawia w zawiadomieniu odpowiednią informację w tym
których mowa w akapicie drugim, może okazać się
zakresie, wskazującą w szczególności nazwę i siedzibę
niekorzystny z punktu widzenia ostrożnego i
podmiotów, o których mowa w pkt 2, w stosunku do których jest
rzetelnego zarządzania daną instytucją, właściwe
jednostką dominującą lub podmiotem pozostającym w
organy wyrażają sprzeciw lub podejmują inne
podobnym stosunku; jeżeli nie zachodzą okoliczności
odpowiednie środki w celu doprowadzenia do ustania
wymienione w pkt 1 i 2, zawiadomienie zawiera stosowne
tej sytuacji. Środki takie mogą obejmować nakazy,
oświadczenie w tym zakresie.
kary nakładane na członków kierownictwa lub
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, KNF występuje na
zarządu lub na zawieszeniu korzystania z praw głosu
piśmie do właściwych organów nadzorczych o przekazanie
wynikających z liczby akcji posiadanych przez
informacji w zakresie określonym w art. 65 ust. 2, w celu
akcjonariuszy lub danych członków.
ustalenia, czy zachodzi przesłanka, o której mowa w art. 132e
Podobne środki mają zastosowanie do osób
ust. 1 pkt 3.
fizycznych lub prawnych, które nie dopełnią
5. Podmiot, który zamierza bezpośrednio lub pośrednio zbyć
określonego w niniejszym ustępie obowiązku
znaczny pakiet akcji lub udziałów krajowej instytucji pieniądza
wcześniejszego przekazania informacji.
elektronicznego, lub zbyć pakiet akcji lub udziałów, w wyniku
Jeżeli pomimo sprzeciwu właściwych organów
czego nastąpiłby spadek poniżej 10%, 20%, 30% lub 50% jego
dochodzi do nabycia pakietu akcji, właściwe organy,
udziału w ogólnej liczbie głosów w organie stanowiącym lub
niezależnie od wszelkich innych kar, które mają być
udziału w kapitale zakładowym, jest obowiązany powiadomić o
tym zamiarze KNF. W przypadku gdy statut krajowej instytucji
zastosowane, przewidują zawieszenie praw głosu
nabywcy, nieważność głosów oddanych, lub też
pieniądza elektronicznego przewiduje uprzywilejowanie lub
możliwość unieważnienia tych głosów.
ograniczenie akcji lub udziałów co do prawa głosu,
powiadomienie powinno również dotyczyć udziału w kapitale
zakładowym w wysokości odpowiadającej wielkościom
określonym w zdaniu pierwszym i odpowiadającej mu liczbie
głosów bez przywilejów i ograniczeń; przepisy art. 25 ust. 2, 3 i
7 ustawy – Prawo bankowe stosuje się odpowiednio.
Art. 132d. 1. Podmiot składający zawiadomienie, o którym
mowa w art. 132c ust. 1, przedstawia wraz z zawiadomieniem
informacje:
1) pozwalające na identyfikację podmiotu składającego
zawiadomienie oraz ustalenie tożsamości osób zarządzających
jego działalnością oraz osób przewidzianych do objęcia funkcji
osób
zarządzających
krajowej
instytucji
pieniądza
elektronicznego – o ile podmiot składający zawiadomienie
planuje zmiany w tym zakresie;
2) określone w art. 61 ust. 1 pkt 9 lit. b i c dotyczące podmiotu
składającego zawiadomienie oraz osób, o których mowa w pkt 1;
3) pozwalające na identyfikację krajowej instytucji pieniądza
elektronicznego, o której mowa w art. 132c ust. 1;
4) dotyczące działalności zawodowej, gospodarczej lub
statutowej podmiotu składającego zawiadomienie i osób, o
których mowa w pkt 1, a w szczególności przedmiotu tej
działalności, zakresu i miejsca jej prowadzenia oraz
dotychczasowego jej przebiegu, a także wykształcenia
posiadanego przez podmiot składający zawiadomienie, będący
osobą fizyczną, i osób, o których mowa w pkt 1;
5) dotyczące grupy, do której należy podmiot składający
zawiadomienie, a w szczególności jej struktury, należących do
niej podmiotów, prawnych i faktycznych powiązań
kapitałowych, finansowych i osobowych z innymi podmiotami;
6) dotyczące sytuacji ekonomiczno-finansowej podmiotu
składającego zawiadomienie;
7) dotyczące działań zmierzających do nabycia albo objęcia akcji
lub udziałów w liczbie zapewniającej osiągnięcie lub
przekroczenie poziomów określonych w art. 132c ust. 1, albo
uzyskanie pozycji jednostki dominującej wobec krajowej
instytucji pieniądza elektronicznego, a w szczególności
docelowego udziału w ogólnej liczbie głosów w organie
stanowiącym krajowej instytucji pieniądza elektronicznego,
związanych z tym udziałem uprawnień, sposobu i źródeł
finansowania nabycia albo objęcia akcji lub udziałów, zawartych
w związku z tymi działaniami umów oraz działania w
porozumieniu z innymi podmiotami;
8) dotyczące zamiarów podmiotu składającego zawiadomienie w
odniesieniu do przyszłej działalności krajowej instytucji
pieniądza elektronicznego, w szczególności w zakresie planów
marketingowych, operacyjnych, finansowych oraz dotyczących
organizacji i zarządzania;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1290
› Pobierz plik