eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: dostosowania polskiego prawodawstwa do aktualnego prawa UE w zakresie m. in.: wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu obywateli państw trzecich, umożliwienia cudzoziemcom podróżowania w ramach małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 778
  • Data wpłynięcia: 2008-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-10-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1367

778

wydaje cudzoziemcowi wizę pobytową krajową na okres postępowania
w sprawie udzielenia zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony
i anuluje ją po wydaniu decyzji ostatecznej w tej sprawie.
28) art. 62
Zmianie uległ ust. 1, wskazujący wojewodę jako organ właściwy do wyda-
nia decyzji w sprawie udzielenia zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony. Dotychczas obowiązująca regulacja przewiduje, e decyzję
w sprawie udzielenia zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony wy-
daje wojewoda właściwy ze względu na miejsce zamierzonego pobytu cu-
dzoziemca w Polsce. W związku z występującymi w praktyce trudnościami
w ustaleniu miejsca zamierzonego pobytu cudzoziemca, często ró nym od
miejsca jego faktycznego pobytu, w projekcie ustawy zaproponowano
zmianę tej regulacji. Zgodnie ze zmienionym przepisem decyzję w sprawie
udzielenia zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony wydaje woje-
woda właściwy ze względu na miejsce pobytu cudzoziemca. Wojewoda
właściwy ze względu na miejsce zamierzonego pobytu cudzoziemca po-
zostanie organem właściwym w sprawie udzielenia ww. zezwolenia
w przypadku cudzoziemca przebywającego za granicą.
Zmiany przewidziane w ust. 3 i 4 zostały wprowadzone w konsekwencji
zmiany brzmienia ust. 1.
W ust. 5 przewidziano, w przypadku udzielania zezwoleń na zamieszkanie
na czas oznaczony w trybie art. 53a ust. 2, wprowadzenie krótszego,
siedmiodniowego terminu, w którym komendant oddziału Stra y Granicz-
nej, komendant wojewódzkiego Policji, Szef Agencji Bezpieczeństwa We-
wnętrznego, a w razie potrzeby tak e konsul, mają obowiązek przekazać
wojewodzie informacje, czy wjazd i pobyt cudzoziemca na terytorium Rze-
czypospolitej Polskiej stanowią zagro enie dla obronności lub bezpieczeń-
stwa państwa albo ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Przewidziane w art. 53a ust. 2 zezwolenie na zamieszkanie na czas ozna-
czony udzielane będzie na okres nie dłu szy ni 3 miesiące tylko w wyjąt-
kowych, enumeratywnie wymienionych w ustawie przypadkach, dlatego
37
te zasadne jest skrócenie czasu trwania postępowania o udzielenie
przedmiotowego zezwolenia.
Zmiany ust. 7b i 8a są konsekwencją wprowadzenia w ustawie skrótu
„Konwencja Wykonawcza Schengen”.
W nowym ust. 8b ustalono, e w postępowaniu w sprawie udzielenia lub
cofnięcia zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, przy wykonaniu
czynności mających na celu ustalenie okoliczności, o których mowa
w art. 57 ust. 1 pkt 6, nie stosuje się art. 79 Kodeksu postępowania ad-
ministracyjnego. Powy sze umo liwi organom administracji publicznej
– w postępowaniu administracyjnym przy wykonaniu czynności mających
na celu ustalenie, czy cudzoziemiec w postępowaniu o udzielenie zezwo-
lenia na zamieszkanie na czas oznaczony zło ył wniosek lub dołączył do
niego dokumenty zawierające nieprawdziwe dane osobowe lub fałszywe
informacje, jak równie czy zeznał nieprawdę lub zataił prawdę albo, w ce-
lu u ycia za autentyczny, podrobił lub przerobił dokument bąd takiego
dokumentu jako autentycznego u ywał – uniknąć konieczności zawiada-
miania strony o miejscu i terminie przeprowadzania dowodu ze świadków,
biegłych lub oględzin oraz umo liwienia jej udziału w ww. czynnościach.
Za przedmiotową regulacją przemawia cel i charakter przeprowadzania
ww. czynności wyjaśniających w postępowaniu w sprawach cudzoziem-
ców, podobnie jak to ma miejsce w sytuacji, o której mowa w art. 55 usta-
wy o cudzoziemcach, przy ustalaniu, czy związek mał eński cudzoziemca
nie został zawarty w celu obejścia przepisów dotyczących legalizacji poby-
tu, gdzie stosowanie art. 79 Kodeksu postępowania administracyjnego
równie zostało wyłączone. Powy sza regulacja ma na celu usprawnienie
postępowania administracyjnego w sprawach udzielania cudzoziemcom
zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony.
Projektowana zmiana ust. 9 pkt 2 polega na wskazaniu, e wojewoda in-
formuje o cofnięciu zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony ko-
mendanta oddziału Stra y Granicznej i komendanta wojewódzkiego Policji.
Zgodnie z obowiązującym przepisem wojewoda o cofnięciu zezwolenia na
zamieszkanie na czas oznaczony informuje Komendanta Głównego Stra y
Granicznej i komendanta wojewódzkiego Policji. Zasadne było ujednolice-
38
nie rangi ww. organów, którym przekazuje się informacje. Natomiast zmia-
na ust. 9 pkt 3 to konsekwencja wprowadzenia w ustawie skrótu „Konwen-
cja Wykonawcza Schengen”.
29) art. 64 ust. 1 pkt 3
Regulacja dotyczy udzielenia zezwolenia na osiedlenie się. Proponowana
zmiana ma na celu umo liwienie udzielania zezwolenia na osiedlenie się
jedynie cudzoziemcom posiadającym zgodę na pobyt tolerowany z uwagi
na fakt, e jego wydalenie mogłoby nastąpić jedynie do kraju, w którym
zagro one byłoby jego prawo do ycia, wolności i bezpieczeństwa osobi-
stego, w którym mógłby zostać poddany torturom albo nieludzkiemu lub
poni ającemu traktowaniu albo karaniu, lub być zmuszony do pracy lub
pozbawiony prawa do rzetelnego procesu sądowego, albo być ukarany
bez podstawy prawnej w rozumieniu Konwencji o ochronie praw człowieka
i podstawowych wolności, sporządzonej w Rzymie dnia 4 listopada
1950 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284 i 285, z 1995 r. Nr 36, poz. 175,
176 i 177, z 1998 r. Nr 147, poz. 962 oraz z 2002 r. Nr 127, poz. 1084).
Ponadto zezwolenie na osiedlenie się będzie mogło być, jak dotychczas,
udzielone cudzoziemcowi, który posiada zgodę na pobyt tolerowany
z uwagi na fakt, e jego wydalenie mogłoby nastąpić jedynie do kraju, do
którego wydanie cudzoziemca jest niedopuszczalne na podstawie orze-
czenia sądu o niedopuszczalności wydania cudzoziemca albo na podsta-
wie rozstrzygnięcia Ministra Sprawiedliwości o odmowie jego wydania,
uwzględniając przyczynę, z powodu której odmówiono wydania cudzo-
ziemca, oraz interes Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z proponowanym przepisem o udzielenie zezwolenia na osiedle-
nie się nie będą mogli ubiegać się cudzoziemcy, którzy posiadają zgodę
na pobyt tolerowany, z uwagi na fakt, e ich wydalenie jest niewykonalne
z przyczyn niezale nych od organu wykonującego decyzję o wydaleniu
lub od cudzoziemca.
Proponowana regulacja wynika z faktu nadu ywania przez cudzoziemców
instytucji zgody na pobyt tolerowany udzielanej na podstawie art. 97 ust. 1
pkt 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochro-
39
ny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a niewykonalność decyzji o wy-
daleniu często wynika ze złej woli cudzoziemców przy współudziale władz
kraju pochodzenia prowadzącego politykę popierania emigracji z tego
kraju. Brak mo liwości osiedlania się na terytorium Polski cudzoziemców,
którzy uzyskali zgodę na pobyt tolerowany na ww. podstawie mo e
stanowić czynnik zniechęcający cudzoziemców do nadu ywania tej insty-
tucji.
30) art.
65
Regulacja dotyczy udzielenia zezwolenia na pobyt rezydenta długotermi-
nowego WE.
W ust. 2 określono krąg cudzoziemców, do których nie stosuje się przepi-
sów ust. 1 o udzielaniu zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego
WE. Zmiana w pkt 5 jest konsekwencją zastąpienia wizy wydawanej
w szczególnym trybie art. 33 ustawy o cudzoziemcach zezwoleniem na
zamieszkanie na czas oznaczony udzielanym na szczególnej podstawie
art. 53a ust. 2 oraz wizą pobytową jednolitą upowa niającą tylko do wjaz-
du na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu przyjazdu ze względów
humanitarnych, ze względu na interes państwa lub zobowiązania między-
narodowe, o której mowa w art. 28 ust. 1 pkt 10. Ponadto przepis rozsze-
rzono równie na cudzoziemców przebywających na terytorium Rzeczypo-
spolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony, udzielonego w celu podjęcia lub kontynuowania nauki (art. 53a
ust. 1 pkt 1 lit. a), co wynika z art. 3 ust. 2 lit. e dyrektywy Rady
2003/109/WE z dnia 25 listopada 2003 r. dotyczącej statusu obywateli
państw trzecich, będących rezydentami długoterminowymi (Dz. Urz. UE
L 16 z 23.01.2004, str. 44; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 19, t. 6, str. 272), zgodnie z wykładnią tego przepisu przedstawioną
przez Komisję Europejską odnośnie zezwoleń pobytowych ograniczonych
formalnie.
Wprowadzenie ust. 3a ma na celu doprecyzowanie, e wysokości kosztów
zamieszkania cudzoziemca w Polsce, o których mowa w ust. 3, obejmuje
co najmniej wysokość stałych opłat związanych z eksploatacją zajmowa-
40
nego lokalu w rozliczeniu na liczbę osób zamieszkujących w tym lokalu,
a ponadto obejmuje opłaty za dostawy do lokalu energii, gazu, wody oraz
odbiór ścieków, odpadów i nieczystości ciekłych. Powy sza regulacja
usprawni prowadzenie postępowań w sprawie udzielania zezwoleń na po-
byt rezydenta długoterminowego WE i umo liwi uwzględnienie faktycznych
kosztów pobytu cudzoziemca w Polsce w ramach badania, czy cudzozie-
miec posiada dochód wystarczający do pokrycia kosztów utrzymania sie-
bie i członków rodziny pozostających na jego utrzymaniu. Regulacja ana-
logiczna, jak przy udzielaniu zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony (art. 53b ust. 5a).
W ust. 4 zostały wymienione okresy pobytu cudzoziemca na terytorium
Polski, których nie zalicza się do okresu nieprzerwanego pobytu, od które-
go zale y udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego
WE. Zmiana w pkt 3 jest konsekwencją zastąpienia wizy wydawanej
w szczególnym trybie art. 33 ustawy o cudzoziemcach zezwoleniem na
zamieszkanie na czas oznaczony udzielanym na szczególnej podstawie
art. 53a ust. 2 oraz wizą pobytową jednolitą upowa niającą tylko do wjaz-
du na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu przyjazdu ze względów
humanitarnych, ze względu na interes państwa lub zobowiązania między-
narodowe, o której mowa w art. 28 ust. 1 pkt 10. Ponadto w przepisie
wskazano równie , e okresów pobytu cudzoziemca na terytorium Rze-
czypospolitej Polskiej na podstawie wizy pobytowej wydanej w celu podję-
cia lub kontynuowania nauki lub zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony udzielonego w celu podjęcia lub kontynuowania nauki nie wli-
cza się do 5-letniego okresu pobytu warunkującego udzielenie zezwolenia
na pobyt rezydenta długoterminowego WE. Powy sze rozwiązanie jest
zgodne z art. 4 ust. 2 w związku z art. 3 ust. 2 lit. e dyrektywy Rady
2003/109/WE z dnia 25 listopada 2003 r. dotyczącej statusu obywateli
państw trzecich, będących rezydentami długoterminowymi, i odpowiada in-
terpretacji przedstawionej przez Komisję Europejską odnośnie zezwoleń
pobytowych ograniczonych formalnie.
Proponowana zmiana ust. 5 polega na poprawieniu oznaczenia przepisu
art. 53a ust. 1, do którego odsyła regulacja, poniewa dotychczasowy
41
strony : 1 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 40 ... 55

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: