Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: dostosowania polskiego prawodawstwa do aktualnego prawa UE w zakresie m. in.: wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu obywateli państw trzecich, umożliwienia cudzoziemcom podróżowania w ramach małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 778
- Data wpłynięcia: 2008-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1367
778
będzie podzielony na dwa ustępy.
31) art.
66
Dodanie w ust. 1 pkt 8, wskazującego na niezwrócenie kosztów wydalenia,
które zostały sfinansowane z bud etu państwa, jako jedną z przesłanek
odmowy udzielenia zezwolenia na osiedlenie się, koresponduje z prze-
słanką odmowy określoną w obecnym pkt 7, tj. niewywiązywaniem się
ze zobowiązań podatkowych wobec Skarbu Państwa. W obu przypadkach
odmowa udzielenia ww. zezwolenia jest bowiem tak samo zasadna.
32) art. 68
Przepis ust. 1 pkt 1a reguluje przesłanki cofania zezwolenia na osiedlenie
się. Zmiana polega na dodaniu nowej przesłanki umo liwiającej cofnięcie
zezwolenia na osiedlenie w sytuacji, gdy cudzoziemiec zło ył wniosek
o udzielenie tego zezwolenia lub dołączone do niego dokumenty zawiera-
ły nieprawdziwe dane osobowe lub fałszywe informacje. Powy szy przepis
koresponduje z przesłanką odmowy udzielenia zezwolenia na osiedlenie
się, określoną w art. 66 ust. 1 pkt 6 lit. a.
Nadanie nowego brzmienia ust. 2 i 3 jest związane z rezygnacją z odręb-
nej instytucji pn. nakaz opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
i zastosowaniem w to miejsce istniejącego ju orzeczenia o wydaleniu.
33) art.
69
Nadanie nowego brzmienia ust. 3 i 4 jest związane z rezygnacją z odręb-
nej instytucji pn. nakaz opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
i zastosowaniem w to miejsce istniejącego ju orzeczenia o wydaleniu.
34) art. 71 ust. 5 pkt 3
Powy sza regulacja przewiduje, e jedynie cudzoziemcy ubiegający się
o udzielenie zezwolenia na osiedlenie się na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 3
lub ubiegający się o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długotermi-
nowego WE będą obowiązani dołączyć do wniosku tak e tytuł prawny do
zajmowania lokalu mieszkalnego, w którym przebywają lub zamierzają
42
przebywać. Z obowiązku tego zostały natomiast zwolnione małoletnie
dzieci cudzoziemca posiadającego zezwolenie na osiedlenie się, urodzone
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz dzieci obywatela polskiego
pozostające pod jego władzą rodzicielską. Ponadto tytułu prawnego do
zajmowania lokalu mieszkalnego nie będzie musiał przedstawiać cudzo-
ziemiec ubiegający się o udzielenie zezwolenia na osiedlenie się w związ-
ku z pozostawaniem w związku mał eńskim z obywatelem polskim. Po-
wy szy zapis ma na celu uproszczenie wymagań formalnych dla
mał onków obywateli polskich oraz małoletnich cudzoziemców ubiegają-
cych się o udzielenie zezwolenia na osiedlenie się.
Ponadto zmiana wią e się z doprecyzowaniem pojęcia kosztów zamiesz-
kania w art. 65 ust. 3a i polega na odstąpieniu od wymogu formalnego do-
łączania do wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długo-
terminowego WE, oprócz tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego, tak e
dokumentów potwierdzających wysokość kosztów zamieszkania. Wyso-
kość kosztów zamieszkania będzie badana w trakcie postępowania
o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego WE, tj. po
zło eniu wniosku w tej sprawie, co odpowiada równie zmienionej regulacji
art. 60 ust. 5a pkt 1.
35) art.
71a
Przepis wskazuje sytuacje, w których wniosek o udzielenie zezwolenia na
osiedlenie się lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego WE
zło ony przez cudzoziemca pozostawia się bez rozpoznania. Zgodnie
z ust. 2 zasada ta ma mieć zastosowanie tak e do sytuacji, gdy wniosek
w ww. sprawach został zło ony przez cudzoziemca przebywającego na te-
rytorium Rzeczypospolitej Polskiej nielegalnie lub przebywającego za gra-
nicą. Powy sze uzupełnienie przepisu wynika z treści art. 71a ust. 1, który
stanowi, e cudzoziemiec mo e zło yć wniosek o udzielenie zezwolenia
na osiedlenie się lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego
WE w czasie zgodnego z prawem pobytu na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej. Dotychczas obowiązujące przepisy nie przewidywały, jak nale y
postępować z wnioskiem o udzielenie jednego z ww. zezwoleń, zło onym
43
w czasie niezgodnego z prawem pobytu lub zło onego przez cudzoziemca
przebywającego za granicą.
Zmieniona regulacja ust. 2 uwzględnia tak e zastąpienie wizy wydawanej
w szczególnym trybie art. 33 ustawy o cudzoziemcach zezwoleniem na
zamieszkanie na czas oznaczony udzielanym na szczególnej podstawie
art. 53a ust. 2 oraz wizą pobytową jednolitą upowa niającą tylko do wjaz-
du na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu przyjazdu ze względów
humanitarnych, ze względu na interes państwa lub zobowiązania między-
narodowe, o której mowa w art. 28 ust. 1 pkt 10.
Z ust. 2 został wyodrębniony nowy ust. 2a z uwagi na zmianę brzmienia
dotychczasowego ust. 2. Zmiana ma charakter redakcyjny, a ponadto jest
konsekwencją zmiany w art. 65 ust. 2 pkt 5.
Ust. 3 przewiduje, e w przypadku, gdy przed upływem zgodnego z pra-
wem pobytu cudzoziemca na terytorium Polski nie wydano decyzji osta-
tecznej w sprawie zezwolenia na osiedlenie się lub zezwolenia na pobyt
rezydenta długoterminowego WE, wojewoda wydaje cudzoziemcowi wizę
pobytową krajową na okres postępowania w sprawie udzielenia zezwole-
nia na osiedlenie się lub na pobyt rezydenta długoterminowego i anuluje ją
po wydaniu decyzji ostatecznej w tej sprawie. Dotychczasowy przepis
przewidywał wydawanie wiz na czas toczącego się postępowania w I i w II
instancji. Powy sza zmiana jest związana z odstąpieniem od wydawania
na terytorium Polski wiz krótkoterminowych w celu zwiększenia przejrzy-
stości ustawodawstwa polskiego uwzględniającego acquis Schengen.
36) art.
71b
Zmianie uległa regulacja wskazująca wojewodę jako organ właściwy do
wydania decyzji w sprawie udzielenia zezwolenia na osiedlenie się lub ze-
zwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego WE. Dotychczas obowią-
zujące przepisy przewidywały, e decyzję w sprawie udzielenia wskaza-
nych wy ej zezwoleń wydawał wojewoda właściwy ze względu na miejsce
zamierzonego pobytu cudzoziemca w Polsce. Proponowana zmiana prze-
widuje, e decyzję w sprawie udzielenia zezwolenia na osiedlenie się lub
zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego WE będzie wydawał
44
wojewoda właściwy ze względu na miejsce pobytu cudzoziemca. Powy -
sza zmiana ma na celu usprawnienie prowadzonego postępowania admi-
nistracyjnego w przedmiotowych sprawach. Proponowana regulacja od-
powiada rozwiązaniu przyjętemu w sprawach udzielania zezwoleń na
zamieszkanie na czas oznaczony (art. 62 ust. 1).
W dodawanym ust. 7a ustalono, podobnie jak przy zezwoleniu na za-
mieszkanie na czas oznaczony (art. 62 ust. 8b), e w postępowaniu
w sprawie udzielenia lub cofnięcia zezwolenia na osiedlenie się, przy wy-
konaniu czynności mających na celu ustalenie okoliczności, o których mo-
wa w art. 66 ust. 1 pkt 6 lub art. 68 ust. 1 pkt 2, nie stosuje się art. 79 Ko-
deksu postępowania administracyjnego. Powy sze umo liwi organom
administracji publicznej – w postępowaniu administracyjnym przy wykona-
niu czynności mających na celu ustalenie, czy cudzoziemiec w postępo-
waniu o udzielenie zezwolenia na osiedlenie się zło ył wniosek lub dołą-
czył do niego dokumenty zawierające nieprawdziwe dane osobowe lub
fałszywe informacje, jak równie czy zeznał nieprawdę lub zataił prawdę
albo, w celu u ycia za autentyczny, podrobił lub przerobił dokument bąd
takiego dokumentu jako autentycznego u ywał – uniknąć konieczności
zawiadamiania strony o miejscu i terminie przeprowadzania dowodu ze
świadków, biegłych lub oględzin oraz umo liwienia jej udziału w ww. czyn-
nościach. Powy sza regulacja ma na celu usprawnienie postępowania
administracyjnego w sprawach udzielania cudzoziemcom zezwolenia na
zamieszkanie na osiedlenie się.
Zmiany w ust. 9 i 10 polegają na uzupełnieniu przepisów o wskazanie ze-
zwolenia na pobyt rezydenta długoterminowe WE. Regulacje dotyczą
przekazywania właściwym organom państw obszaru Schengen informacji
o wydaniu zezwolenia lub braku przesłanek do cofnięcia zezwolenia, co
uwzględnia postanowienia art. 25 Konwencji Wykonawczej Schengen.
37) art.
88
Ust. 1 przepisu określa przesłanki stanowiące podstawę wydalenia cudzo-
ziemca z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Doprecyzowano brzmienie
pkt 1, który po zmianie przewiduje, e cudzoziemca wydala się z teryto-
45
rium Polski, je eli przebywa na tym terytorium bez wa nej wizy, gdy jest
ona wymagana, lub innego wa nego dokumentu uprawniającego do wjaz-
du i pobytu na tym terytorium. Regulacja odpowiada zmienionemu art. 13
ust. 1.
W pkt 1a dodano nową przesłankę wydalenia cudzoziemca z terytorium
Polski. Zgodnie z dodaną regulacją cudzoziemca będzie wydalało się z te-
rytorium Rzeczypospolitej Polskiej, je eli nie opuścił tego terytorium po
wykorzystaniu dopuszczalnego czasu pobytu na terytorium państw obsza-
ru Schengen przez 3 miesiące w okresie 6 miesięcy liczonych od dnia
pierwszego wjazdu.
Powy sze zmiany wynikają z potrzeby bardziej precyzyjnego formułowania
przepisów uwzględniających dorobek prawny Schengen.
Uzupełnienie przepisu art. 88 ust. 1 jest tak e konsekwencją wprowadze-
nia uregulowań dotyczących małego ruchu granicznego przez wskazanie
nowych przesłanek do wydania decyzji o wydaleniu z terytorium Polski.
Dodano pkt 11 i 12 przewidujące, e cudzoziemcowi wydaje się decyzję
o wydaleniu, je eli przebywa poza strefą przygraniczną, w której zgodnie
z zezwoleniem na przekraczanie granicy w ramach małego ruchu granicz-
nego mo e przebywać, lub je eli przebywa na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej po upływie okresu pobytu, do którego był uprawniony na podsta-
wie i w okresie wa ności zezwolenia na przekraczanie granicy w ramach
małego ruchu granicznego.
38) art.
89
W ust. 1 w pkt 3 wprowadzono uregulowanie, zgodnie z którym decyzji
o wydaleniu cudzoziemca nie wydaje się, a wydanej nie wykonuje, je eli
cudzoziemiec przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na pod-
stawie wizy jednolitej pobytowej upowa niającej tylko do wjazdu na teryto-
rium Rzeczypospolitej Polskiej w celu przyjazdu ze względów humanitar-
nych, ze względu na interes państwa lub zobowiązania międzynarodowe
lub na podstawie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, udzie-
lonego na podstawie art. 53a ust. 2, co uwzględnia szczególny charakter
ww. wizy i zezwolenia.
46