Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: dostosowania polskiego prawodawstwa do aktualnego prawa UE w zakresie m. in.: wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu obywateli państw trzecich, umożliwienia cudzoziemcom podróżowania w ramach małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 778
- Data wpłynięcia: 2008-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1367
778
czypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 70,
poz. 416). Uprawnienie powy sze zostało przyznane w związku z tym, e
pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej cudzoziemców, którym zo-
stanie udzielona ochrona uzupełniająca, będzie długotrwały. Ponadto
ustawą z dnia 11 kwietnia 2008 r. w innych ustawach zrównano upraw-
nienia osób, którym nadano status uchod cy z uprawnieniami osób, któ-
rym udzielono ochrony uzupełniającej.
23) art. 56 ust. 2
Projektowana zmiana ust. 2 pkt 6 polega na poprawieniu oznaczenia
przepisu art. 53a ust. 1, do którego odsyła się w zmienianym uregulowa-
niu, bowiem dotychczasowy bezustępowy art. 53a po zmianach wprowa-
dzonych w projekcie ustawy będzie podzielony na dwa ustępy.
W ust. 2 wskazane są okresy, na które udziela się zezwolenia na za-
mieszkanie na czas oznaczony cudzoziemcom, których pobyt na teryto-
rium Polski jest zale ny od pobytu innego cudzoziemca. W pkt 7 przepisu
przewidziano, e zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony cudzo-
ziemcowi, o którym mowa w art. 53a ust. 2, udzielane jest na okres nie-
zbędny do realizacji celu w którym zostało wydane lub do podjęcia decyzji
o współpracy z organem właściwym do prowadzenia postępowania
w sprawie zwalczania handlu lud mi, nie dłu szy ni 3 miesiące.
24) art.
57
Przepis dotyczy odmowy udzielenia zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony.
Dodanie w ust. 1 pkt 8a, wskazującego jako jedną z przesłanek odmowy
udzielenia zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, koresponduje
z przesłanką odmowy określoną w obecnym pkt 8, tj. niewywiązywaniem
się ze zobowiązań podatkowych wobec Skarbu Państwa. W obu przypad-
kach odmowa udzielenia ww. zezwolenia jest bowiem tak samo zasadna.
Zmiana ust. 3 ma charakter redakcyjny, a ponadto w przepisie przewidzia-
no, e nie mo na odmówić udzielenia zezwolenia na zamieszkanie na
32
czas oznaczony cudzoziemcowi, będącemu małoletnim dzieckiem cudzo-
ziemca, urodzonym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przebywają-
cym na tym terytorium bez opieki, oraz małoletnim dzieckiem cudzoziem-
ca, posiadającego zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony,
urodzonym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a tak e cudzoziem-
cowi, który osiągnął pełnoletność w czasie pobytu na terytorium Rzeczy-
pospolitej Polskiej i zło ył wniosek o udzielenie zezwolenia na zamieszka-
nie na czas oznaczony w ciągu roku od dnia osiągnięcia pełnoletności
– je eli wyłączną podstawą odmowy byłby nielegalny pobyt tego cudzo-
ziemca (ust. 3 pkt 3 i 6). W przypadku cudzoziemca, który osiągnął pełno-
letność, wymagany będzie przy tym dodatkowo szczególnie wa ny interes
cudzoziemca przemawiający za udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie
na czas oznaczony.
W ust. 3 pkt 5 przewidziano ponadto, e równie cudzoziemcowi ubiegają-
cemu się o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony ze
względu na okoliczności, o których mowa w art. 53 ust. 1 pkt 1, czasowo
oddelegowanemu w celu świadczenia usług na terytorium Rzeczypospoli-
tej Polskiej przez pracodawcę mającego siedzibę na terytorium państwa
członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim
Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, uprawnionemu
do przebywania i zatrudnienia na terytorium tego państwa, nie mo na od-
mówić udzielenia tego zezwolenia, je eli wyłączną podstawą odmowy był-
by nielegalny pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wprowadzenie powy szej regulacji jest związane z koniecznością dosto-
sowania polskiego prawa do postanowień wyroku C-168/04 Trybunału
Sprawiedliwości WE.
Ust. 4 i 5 zostały uchylone w związku z zamieszczeniem ich treści w ust. 3
pkt 2 i 4.
Potrzeba wprowadzenia ust. 8 wynika z konieczności dostosowania prze-
pisów ustawy o cudzoziemcach do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwo-
ści WE. Dodawany przepis przewiduje przypadki, kiedy nie mo na odmó-
wić udzielenia zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony
33
cudzoziemcowi, który posiada dostęp do rynku pracy na terytorium Rze-
czypospolitej Polskiej na zasadach określonych w aktach prawnych wyda-
nych przez organy powołane na mocy Układu ustanawiającego stowarzy-
szenie między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Turcją, podpisanego
w Ankarze dnia 12 września 1963 r. (Dz. Urz. WE L 217 z 29.12.1964,
str. 3687).
Dodanie ust. 9 wią e się z wprowadzeniem w art. 53a w ust. 2 szczegól-
nego rodzaju zezwoleń na zamieszkanie na czas oznaczony udzielanych
tylko w enumeratywnie wymienionych szczególnych przypadkach. Z uwagi
na fakt, e powy sze zezwolenie będzie udzielane tylko w wyjątkowych
przypadkach, przepisy art. 57 ust. 1 pkt 1,2 i 3 – 9 oraz ust. 2 – 7, wskazu-
jące przyczyny odmowy udzielenia zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony, nie będą miały zastosowania do tego typu zezwoleń.
25) art.
58
Zmiana zaproponowana w ust. 1 pkt 2 ma na celu wyłączenie mo liwości
cofnięcia cudzoziemcowi zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony,
je eli jego dane znajdują się w Systemie Informacji Schengen dla celów
odmowy wjazdu. W takiej sytuacji ma bowiem zastosowanie art. 25 ust. 2
Konwencji Wykonawczej Schengen.
Przewidziano uchylenie przesłanki cofnięcia zezwolenia na zamieszkanie
na czas oznaczony określonej w ust. 1 pkt 3, tj. wykorzystywanie zezwole-
nia do realizacji innego celu ni ten, dla którego zostało udzielone.
W ust. 2, w konsekwencji zmian w art. 57, wskazano, które przepisy doty-
czące odmowy udzielenia zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony
będą miały zastosowanie do cofnięcia tego zezwolenia.
26) art.
60
W ust. 2 doprecyzowano, e udzielenie małoletniemu cudzoziemcowi ze-
zwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony w celu połączenia z rodziną
wymaga przedstawienia zgody osób sprawujących nad nim władzę rodzi-
cielską. Powy sze rozwiązanie ma na celu uniknięcie sytuacji, w których
34
małoletni cudzoziemiec przebywa w Rzeczypospolitej Polskiej bez wiedzy
i zgody osób, które sprawują nad nim władzę rodzicielską.
Zmiana ust. 5a pkt 1 wią e się z doprecyzowaniem pojęcia kosztów za-
mieszkania w art. 53b ust. 5a i polega na odstąpieniu od wymogu formal-
nego dołączania do wniosku o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na
czas oznaczony, oprócz tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego, tak e
dokumentów potwierdzających wysokość kosztów zamieszkania. Wyso-
kość kosztów zamieszkania będzie badana w trakcie postępowania
o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, tj. po zło-
eniu wniosku w tej sprawie. Proponowana zmiana polega równie na po-
prawieniu oznaczenia przepisu art. 53a ust. 1, do którego odsyła regulacja,
poniewa dotychczasowy bezustępowy art. 53a po zmianach wprowadzo-
nych w projekcie ustawy będzie podzielony na ust. 1 i ust. 2.
W ust. 5a w pkt 4 uregulowano sytuację, gdy o udzielenie zezwolenia na
zamieszkanie na czas oznaczony ubiega się małoletni cudzoziemiec. Na-
ło ono obowiązek przedstawienia zgody na jego pobyt w Rzeczypospolitej
Polskiej osób sprawujących nad nim władzę rodzicielską. Powy sze roz-
wiązanie ma na celu uniknięcie sytuacji, w których małoletni cudzoziemiec
przebywa w Rzeczypospolitej Polskiej bez wiedzy i zgody osób, które
sprawują nad nim władzę rodzicielską.
27) art.
61
W ust. 1 określono termin do zło enia wniosku o udzielenie zezwolenia na
zamieszkanie na czas oznaczony przez cudzoziemca przebywającego
w Rzeczypospolitej Polskiej. Przewidziano, e termin nie obowiązuje cu-
dzoziemców przebywających w Polsce na podstawie wizy pobytowej jed-
nolitej, upowa niającej do wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
w celu przyjazdu ze względów humanitarnych, ze względu na interes pań-
stwa lub zobowiązania międzynarodowe oraz cudzoziemców ubiegających
się o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony w trybie
art. 53a ust. 2. Cudzoziemcy przebywający na podstawie ww. wizy nie bę-
dą mogli ubiegać się o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony, z wyłączeniem przypadku ubiegania się o udzielenie zezwole-
35
nia na zamieszkanie na czas oznaczony dla ofiar handlu lud mi, co odpo-
wiada dotychczasowym regulacjom dotyczącym cudzoziemców przebywa-
jących na podstawie wizy wydanej w trybie art. 33 ustawy
o cudzoziemcach. Z kolei o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na
czas oznaczony w trybie art. 53a ust. 2 będą mogli ubiegać się tak e cu-
dzoziemcy przebywający w Polsce nielegalnie.
Jednocześnie w ust. 1a wskazano, e wniosek cudzoziemca przebywają-
cego w Polsce na podstawie zezwolenia na zamieszkanie na czas ozna-
czony, udzielonego w szczególnym trybie, o którym mowa w art. 53a ust.
2, lub na podstawie wizy pobytowej jednolitej upowa niającej tylko do
wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu przyjazdu ze wzglę-
dów humanitarnych, ze względu na interes państwa lub zobowiązania
międzynarodowe, o której mowa w art. 28 ust. 1 pkt 10, pozostawia się
bez rozpoznania. Powy sze odpowiada dotychczasowej regulacji art. 61
ust. 1 ustawy o cudzoziemcach, przewidującej pozostawienie wniosku
o udzielenie ww. zezwolenia bez rozpoznania, je eli został on zło ony
przez cudzoziemca przebywającego w Polsce na podstawie wizy pobyto-
wej krajowej wydanej w trybie art. 33 ust. 1. Wskazano jednak przy tym, e
uregulowania nie stosuje się w przypadku, gdy z wnioskiem o udzielenie
zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony występuje cudzoziemiec
będący ofiarą handlu lud mi. Powy sze rozwiązanie jest zgodne z art. 8
ust. 1 dyrektywy Rady 2004/81/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie
dokumentu pobytowego wydawanego obywatelom państw trzecich, którzy
są ofiarami handlu lud mi lub wcześniej byli przedmiotem działań ułatwia-
jących nielegalną imigrację, którzy współpracują z właściwymi władzami
(Dz. Urz. WE L 261, z 6.08.2004; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 19, t. 7, str. 69).
Proponowana zmiana ust. 3 ma na celu zwiększenie przejrzystości usta-
wodawstwa polskiego uwzględniającego acquis Schengen przez odejście
od regulacji prawnych przewidujących wydawanie wiz krótkoterminowych
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie ze zmienionym przepi-
sem, je eli wniosek o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony został zło ony w terminie, o którym mowa w ust. 1, wojewoda
36