Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: dostosowania polskiego prawodawstwa do aktualnego prawa UE w zakresie m. in.: wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu obywateli państw trzecich, umożliwienia cudzoziemcom podróżowania w ramach małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 778
- Data wpłynięcia: 2008-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1367
778
………………………. ……………….
(miejscowość)
(data)
NOTATKA SŁUŻBOWA
dotycz ca kontroli legalności wykonywania pracy przez cudzoziemców,
prowadzenia działalności gospodarczej przez cudzoziemców, powierzania wykonywania
pracy cudzoziemcom
Działając na podstawie upoważnienia nr ………z dnia …………………………….wydanego
przez …………………………………………………………………………………………….
(stopień, imię i nazwisko, stanowisko służbowe wystawiającego upoważnienia)
w dniu …………………………..o godz. ……………w ………………………………………
(miejsce przeprowadzenia kontroli)
przeprowadzono kontrolę polegającą na: …………...............…………………………………..
(rodzaj kontroli)
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...
Kontrolę przeprowadzono wobec:
…………………………………………………………………………………………………...
(nazwa podmiotu kontrolowanego/imię i nazwisko cudzoziemca kontrolowanego)
…………………………………………………………………………………………………...
(REGON/NIP podmiotu kontrolowanego)
…………………………………………………………………………………………………...
(adres podmiotu kontrolowanego/adres zamieszkania cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej)
…………………………………………………………………………………………………...
(imię i nazwisko osoby reprezentującej podmiot kontrolowany)
Kontrolę przeprowadzono w obecności:
…………………………………………………………………………………………………........
..................................................................................................................................................
W wyniku kontroli stwierdzono legalność wykonywania pracy przez cudzoziemca, prowadzenia
działalności przez cudzoziemca, powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcom.*
……………………….….………………..…………
(stanowisko, stopień, imię i nazwisko sporządzającego notatkę)
______
*Niepotrzebne skreślić
5
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 10d ust. 10
ustawy z dnia 12 października 1990 r. o |Straży Granicznej (Dz. U. z 2005 r. Nr 234, poz. 1997, z
2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 170, poz. 1218, z 2007 r. Nr 57, poz. 390 i Nr 82, poz. 558
oraz z 2008 r. Nr …, poz.…). Ww. przepis zobowiązuje ministra właściwego do spraw
wewnętrznych do określenia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, w drodze
rozporządzenia, organizacji i trybu przeprowadzania przez organy Straży Granicznej kontroli, o
której mowa w art. 1 ust. 2 pkt 13a ustawy o Straży Granicznej, a także sposobu jej
dokumentowania oraz wzorów stosowanych dokumentów.
Ustawa z dnia ………….2008 r. o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. Nr …, poz…..) wprowadziła art. 6 zmiany w ustawie o Straży Granicznej,
regulując kwestie związane z kontrolą legalności wykonywania pracy przez cudzoziemców,
prowadzenia działalności gospodarczej przez cudzoziemców, powierzania wykonywania pracy
cudzoziemcom.
Celem projektowanej regulacji jest określenie trybu przeprowadzania przez organy Straży
Granicznej legalności wykonywania pracy przez cudzoziemców, prowadzenia działalności
gospodarczej przez cudzoziemców, powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom.
W § 1 w ust. 2 projekt rozporządzenia określa, że kontrola prowadzona u przedsiębiorcy
jest przeprowadzana z uwzględnieniem ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807, z 2007 r. Nr 127, poz. 880 i Nr 180, poz. 1280).
W celu zagwarantowania sprawności i minimalizacji ewentualnych zagrożeń mogących
wystąpić podczas prowadzonych czynności, w § 2 przewiduje się prowadzenie kontroli przez co
najmniej dwóch funkcjonariuszy Straży Granicznej.
W § 3 wskazano czynności, jakie jest obowiązany podjąć funkcjonariusz Straży
Granicznej przed podjęciem przedmiotowej kontroli.
W § 4 określono czynności kontrolne polegające na wezwaniu kontrolowanego do
okazania dokumentów i zezwoleń, będących przedmiotem kontroli.
Określono także wzory protokołu kontroli oraz notatki służbowej.
Określony w projekcie termin wejścia w życie rozporządzenia wynosi 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Regulacje zawarte w przedmiotowym projekcie rozporządzenia, obejmują swoim
zakresem sprawy należące do kompetencji prawa krajowego i jako takie nie podlegają
harmonizacji z prawem wspólnotowym.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie.
Cudzoziemcy prowadzący działalność lub wykonujący pracę oraz wszystkie podmioty
zatrudniające cudzoziemców oraz powierzające wykonywanie pracy cudzoziemcom.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Wejście w życie rozporządzenia nie wiąże się ze zwiększeniem wydatków lub zmniejszeniem
dochodów budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wejście w życie rozporządzenia może mieć wpływ na rynek pracy poprzez ograniczenie
tzw. szarej strefy zatrudnienia cudzoziemców.
4. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
Przedmiotowe rozporządzenie będzie miało pozytywny wpływ na przedsiębiorczość
przyczyniając się do eliminowania przypadków naruszeń przepisów w zakresie prawa pracy.
Tym samym przyczyni się do zwiększania konkurencyjności gospodarki.
5. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny.
Przedmiotowe rozporządzenie nie ma wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
6. Zakres
konsultacji.
W procesie uzgodnień międzyresortowych projekt zostanie przedstawiony do zaopiniowania
członkom Rady Ministrów, Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a także Prezesowi
Rządowego Centrum Legislacji. Przedstawiony projekt nie wymaga przeprowadzenia
konsultacji społecznych.
06/15zb
7