Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: dostosowania polskiego prawodawstwa do aktualnego prawa UE w zakresie m. in.: wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu obywateli państw trzecich, umożliwienia cudzoziemcom podróżowania w ramach małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 778
- Data wpłynięcia: 2008-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1367
778
czeniu rocznym kwotę ok. 5 952 zł dochodu. Uwzględniwszy ww. kwotę
dochody gmin z tytułu opłaty skarbowej za wydanie zezwolenia na za-
mieszkanie na czas oznaczony na podstawie projektowanego art. 53a
ust. 2 pkt 1 – 3 ustawy o cudzoziemcach wzrosną o ok. 62 048 zł rocz-
nie.
Obni enie wysokości opłaty skarbowej za wydanie wizy na granicy
z 305 zł na równowartość 60 euro, tj. około 216 zł, według kursu tej wa-
luty z grudnia 2007 r. (3,6 zł) spowoduje obni enie dochodów gmin.
W 2007 r. do końca listopada wydano 1883 wizy na granicach Rzeczy-
pospolitej Polskiej, które wraz z przystąpieniem Polski do strefy Schen-
gen staną się granicami zewnętrznymi tego obszaru. Ww. liczba wiz wy-
danych na granicy pomno ona przez dotychczasową wysokość opłaty za
ich wydanie (305 zł) dały dochód w wysokości 574 315 zł. Natomiast ww.
liczba wiz pomno ona przez opłatę skarbową w projektowanej wysokości
ok. 216 zł daje dochód w wysokości 406 728 zł. Mo na zatem przyjąć, e
projektowana zmiana spowoduje obni enie dochodów gmin z tego tytułu
o ok. 167 600 zł. Uwzględniając wprowadzone projektem ustawy zwol-
nienie z opłaty skarbowej dla uczniów szkół, studentów, studentów pody-
plomowych oraz towarzyszących im nauczycieli, którzy podró ują w celu
nauki, studiowania lub szkolenia, a tak e zwolnienie dla naukowców
przybywających w celu prowadzenia badań naukowych (brak jest danych
o liczbie wiz na granicy wydawanych dzieciom do lat 6), ww. kwotę nale-
y powiększyć o około 6 100 zł (20 x 305 zł), gdy w 2007 r. do końca li-
stopada wydano na granicy 20 wiz pobytowych w celu naukowym, szko-
leniowym lub dydaktycznym. Zaproponowane zmiany spowodują zatem
łącznie obni enie dochodów gmin z tego tytułu o ok. 173 700 zł rocznie.
Z kolei podwy szenie opłaty skarbowej za przedłu enie wizy pobytowej
jednolitej (odpowiednika dotychczas wydawanej wizy pobytowej krótko-
terminowej) z 205 zł do równowartości 60 euro, tj. około 216 zł, według
kursu tej waluty z grudnia 2007 r. (3,6 zł), spowoduje niewielki wzrost do-
chodów gmin z tego tytułu o kwotę 11 zł za przedłu enie tego typu wizy.
Mając na uwadze, e w 2007 r. do połowy grudnia zostało przedłu onych
87
łącznie 512 wiz, w tym wiz pobytowych krótkoterminowych i długotermi-
nowych, oraz przyjmując, e połowa z tej liczby dotyczyła wiz pobyto-
wych krótkoterminowych (posiadane dane liczbowe obejmują łączną
liczbę przedłu eń obu typów wiz), daje to liczbę 256 wiz. Liczba ta po-
mno ona przez kwotę 11 zł daje kwotę ok. 2 820 zł dodatkowego do-
chodu gmin rocznie.
Uchylenie w drodze projektowanej ustawy art. 34 ustawy o cudzoziem-
cach spowoduje obni enie dochodów gmin uzyskiwanych z tytułu opłaty
skarbowej za wydanie przez wojewodę wizy pobytowej małoletniemu cu-
dzoziemcowi urodzonemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej o kwo-
tę ok. 1 230 zł rocznie (6 x 205 zł). W 2007 r. do połowy grudnia wydano
bowiem 6 wiz tego rodzaju. Przyjęto jednocześnie, e wydano na tej
podstawie wizy pobytowe długoterminowe, podlegające opłacie skarbo-
wej w wysokości 205 zł, w związku z brakiem szczegółowych danych
w zakresie długości okresu pobytu wydanych wiz na tej podstawie.
Wprowadzone w projekcie zwolnienie z opłaty skarbowej za zezwolenie
na zamieszkanie na czas oznaczony udzielone cudzoziemcowi będące-
mu ofiarą handlu lud mi, który podjął współpracę z organami ścigania
(art. 53 ust. 1 pkt 15 ustawy o cudzoziemcach) będzie miało znikome
skutki finansowe. Od wprowadzenia mo liwości wydawania ww. zezwo-
leń w pa dzierniku 2005 r. do chwili obecnej zezwolenie to zostało wyda-
ne w zaledwie kilku przypadkach.
– koszty
związane z wprowadzeniem do ustawy o cudzoziemcach zasad
małego ruchu granicznego
Lp.
Zadania
Szacunkowy koszt
1.
Wykonanie i wdro enie rejestrów małego
ruchu granicznego (sprzęt i oprogramowa-
5 400 000,00 zł
nie)
2.
Uruchomienie Krajowego Punktu Kontak-
towego (w tym sprzęt kwaterunkowo-
95 000,00 zł
biurowy)
3.
Zapewnienie obsady Krajowego Punktu
267 000,00 zł
Kontaktowego (6 etatów)
4. Zapewnienie
dostępu do sieci SDH, z wy-
korzystaniem kanałów E1 i Ethernet w re-
500 000,00 zł
lacji Urzędu do Spraw Cudzoziemców z
88
instytucjami zewnętrznymi
5.
Wykonanie i wdro enie podsystemu ob-
sługi operacyjnej małego ruchu graniczne-
750 000,00 zł
go
6.
Wykonanie i wdro enie podsystemu per-
sonalizacji zezwoleń na przekraczanie
granicy w ramach małego ruchu granicz-
800 000,00 zł
nego oraz zakupu urządzeń do personali-
zacji graficznej dokumentów polimerowych
formatu ID1 dla niskich nakładów kart
7.
Wykonanie i wdro enie podsystemu wery-
fikacji i kontroli małego ruchu granicznego
620 000,00 zł
w Stra y Granicznej
8.
Wykonanie i wdro enie podsystemu wery-
fikacji i kontroli małego ruchu granicznego
2 900 000,00 zł
w Policji
Ł CZNIE
Koszty inwestycyjne MSWiA
11 065 000,00 zł
Dodatkowe koszty etatowe MSWiA
267 000,00 zł
Koszty łączne
11 332 000,00 zł
Przedstawione wy ej łączne koszty obejmują wyłącznie koszty związane
z wprowadzeniem w ustawie o cudzoziemcach uregulowań dotyczących
małego ruchu granicznego. Zostały one ograniczone do kosztów budowy
systemu związanego z funkcjonowaniem małego ruchu granicznego.
Pominięto natomiast koszty, które powstaną w wyniku zawarcia dwu-
stronnych umów międzynarodowych o zasadach małego ruchu granicz-
nego. Dopiero zawarcie umowy międzynarodowej wią e się bowiem
z koniecznością uruchomienia systemu dotyczącego małego ruchu gra-
nicznego, a w konsekwencji poniesienia związanych z tym kosztów.
Koszty te powinny być ujęte w ocenie skutków regulacji ka dej z zawie-
ranych przez Polskę umów z tego zakresu.
Zmiany wprowadzane w ustawie o cudzoziemcach przedmiotowym pro-
jektem ustawy nie prowadzą do uruchomienia korzystania z systemu ma-
łego ruchu granicznego, tylko określają zasady korzystania z tego sys-
temu przez cudzoziemców. Uruchomienie ww. systemu nastąpi w chwili
podpisania umowy międzynarodowej.
89
Koszty budowy systemu związanego z funkcjonowaniem małego ruchu
granicznego zostaną sfinansowane z rezerwy celowej bud etu państwa
– pn. „Zakup blankietów dowodów osobistych (wielofunkcyjnych lub
obecnie produkowanego wzoru)”, której przeznaczenie zostanie zmie-
nione w trybie art. 133 ust. 5 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finan-
sach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420, z 2006 r.
Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187,
poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 82, poz. 560, Nr 88,
poz. 587, Nr 115, poz. 791 i Nr 140, poz. 984), w związku z wejściem
w ycie projektowanej ustawy, tak aby dotyczyła pokrycia kosztów zwią-
zanych z małym ruchem granicznym.
W przypadku wejścia w ycie projektowanej ustawy w 2008 r. koszty
związane ze zwiększeniem liczby osób zatrudnionych w Urzędzie do
Spraw Cudzoziemców, w związku z uruchomieniem krajowego punktu
kontaktowego dotyczącego małego ruchu granicznego, zostaną sfinan-
sowane z rezerwy celowej – pn. „Rezerwa płacowa na zmiany organiza-
cyjne i nowe zadania (w tym na skutki przechodzące z 2007 r.)”, tj. z re-
zerwy celowej utworzonej dla państwowych jednostek bud etowych na
zwiększenia wynikające ze zmian organizacyjnych i nowych zadań, na
podstawie art. 15 ust. 3 pkt 1 ustawy bud etowej na rok 2008.
Natomiast wejście w ycie projektu ustawy w pó niejszym terminie
umo liwi zaplanowanie pokrycia kosztów zapewnienia obsady krajowego
punktu kontaktowego dotyczącego małego ruchu granicznego z bud etu
państwa na 2009 r. z części 42 – Sprawy wewnętrzne, działu 750, roz-
działu 75073.
Kwota w wysokości 267 000 zł, obejmująca koszty związane ze zwięk-
szeniem liczby osób zatrudnionych w Urzędzie do Spraw Cudzoziem-
ców, została skalkulowana w następujący sposób:
– wzrost o 6 etatów członków korpusu słu by cywilnej,
– wynagrodzenie osobowe – 227 000 zł,
– pochodne:
składki ZUS – 34 000 zł,
– pochodne: składki FP – 6 000 zł.
90
Projektowana ustawa przewiduje tak e wprowadzenie nowych zadań, które
nie spowodują dodatkowych skutków finansowych dla bud etu państwa,
tzn.:
1. Doprecyzowanie w art. 11b ustawy o cudzoziemcach czynności, które
mo e prowadzić Stra Graniczna w sprawach prowadzonych na podsta-
wie przepisów ustawy.
Organy Stra y Granicznej ju obecnie przeprowadzają czynności wyja-
śniające, wynikające z ich kompetencji określonych przez obowiązujące
przepisy ustawy o cudzoziemcach. Przepis umo liwi przeprowadzanie
przez Stra Graniczną wymienionych w nim czynności na wniosek in-
nych organów orzekających w sprawach cudzoziemców, natomiast
czynności te będą przeprowadzane na zasadzie fakultatywnej, w miarę
mo liwości kadrowych i finansowych posiadanych przez Sta Gra-
niczną.
2. Wskazanie w art. 100t ustawy o cudzoziemcach Komendanta Głównego
Stra y Granicznej jako krajowego punktu kontaktowego państwa człon-
kowskiego w rozumieniu art. 3 ust. 4 decyzji Rady z dnia 23 lutego
2004 r. określającej kryteria oraz uzgodnienia praktyczne dotyczące re-
kompensaty dysproporcji finansowych wynikających ze stosowania dy-
rektywy Rady 2001/40/WE w sprawie wzajemnego uznawania decyzji
o wydaleniu obywateli państw trzecich.
Nie będzie konieczne zatrudnienie dodatkowej osoby do wykonywania tej
funkcji, gdy nastąpi odpowiednie przesunięcie etatowe w ramach etatów
będących w posiadaniu przez Komendę Główną Stra y Granicznej. Oso-
ba pełniąca funkcję ww. krajowego punktu kontaktowego państwa człon-
kowskiego będzie zajmowała się przekazywaniem właściwym organom
państwa członkowskiego, które wykonują decyzję o wydaleniu cudzo-
ziemca wydaną przez właściwe organy polskie, dokumentów w celu po-
twierdzenia, e decyzja o wydaleniu jest w dalszym ciągu wykonalna,
a tak e przekazywaniem właściwym organom państwa członkowskiego,
które wykonują decyzję o wydaleniu wydaną przez inne państwo człon-
kowskie, informacji, czy zachodzą przesłanki do cofnięcia cudzoziemco-
91