eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4694
  • Data wpłynięcia: 2011-09-29
  • Uchwalenie:

4694-Tom-II-omowienie

Sprawna realizacja ustawowo
MS
Liczba świadczeniobiorców
Cz. 15
określonych świadczeń wypłacanych
2 438
sędziom w stanie spoczynku i ich
rodzinom
Cz. 37
53
Sprawna realizacja ustawowo

Liczba świadczeniobiorców
Cz. 37
określonych świadczeń wypłacanych
30 400
funkcjonariuszom Służby Więziennej
oraz ich rodzinom
Realizacja ustawowo określonych
ZUS
Procent wydatków FUS i FEP
22,9%
zadań na rzecz osób objętych
sfinansowanych środkami z budżetu
powszechnym systemem
państwa w formie dotacji
ubezpieczenia społecznego
Sprawna realizacja ustawowo
PG
Liczba świadczeniobiorców
2 191
określonych świadczeń wypłacanych
z budżetu państwa prokuratorom
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Wykonanie planowanej wartości miernika SN uzależnione jest przede wszystkim od decyzji sędziów, którzy na
swój wniosek mogą przejść w stan spoczynku przed ukończeniem 70 lat życia. W 2012 roku z uprawnienia
takiego skorzystać może 16 sędziów, z tego do projektu budżetu przyjęto średnioroczną liczbę 7 sędziów.
Wartość miernika „Liczba prokuratorów w stanie spoczynku oraz liczba uprawnionych do uposażenia
rodzinnego przypadających na 100 prokuratorów” zaplanowana przez Instytut na 2012 rok, może być
niewykonana z przyczyn niezależnych od Instytutu. Miernik: „Liczba świadczeniobiorców” (MS) został
opracowany przez dysponenta. Na wysokość zaplanowanej wartości miernika ma wpływ zmienna i niemożliwa
do precyzyjnego zaplanowania liczba sędziów przechodzących w stan spoczynku oraz funkcjonariuszy,
nabywających prawa do wypłaty świadczeń, a także liczba sędziów i funkcjonariuszy Służby Więziennej
tracących prawo do świadczeń oraz nieprzewidywalna liczba zdarzeń losowych wpływających na wypłatę
pozostałych świadczeń (zasiłki pielęgnacyjne, pogrzebowe, itd.). Miernik: „Procent wydatków FUS i FEP
sfinansowanych środkami z budżetu państwa w formie dotacji” zastosowano po raz pierwszy i obrazuje on
stopień braku pokrycia wydatków przychodami własnymi. Do najważniejszych zagrożeń, mających bezpośredni
wpływ na wartość miernika, należy zaliczyć odchylenia in plus jak i in minus w stosunku do wielkości
planowanych wskaźników makroekonomicznych, założeń demograficznych oraz zmian prawno-systemowych
zmieniających obowiązujące stopy procentowe składek na ubezpieczenia społeczne, rozszerzające grupę osób
uprawnionych do świadczeń, zakres tych uprawnień, wysokość świadczeń lub okres ich pobierania. Każdy z
tych elementów wpływa pośrednio na poziom dotacji z budżetu państwa, przy czym wynikać to może z
zaistniałych jednocześnie bądź też niezależnie od siebie rozbieżności przychodów i wydatków. Czynnikiem
wpływającym na wysokość realizacji miernika zastosowanego przez TK „Liczba świadczeń wyrażona w
osobach” jest zmniejszenie bądź zwiększenie liczby świadczeniobiorców, którą ze względu na skalę zatrudnienia
trudno określić w ramach prognoz. W roku bazowym, tj. 2010 wypłacano 21 świadczeń. Na rok 2012 założono
wypłatę 29 świadczeń. Miernik „Relacja liczby świadczeń wypłaconych w terminie do ogólnej liczby
wypłaconych świadczeń” został opracowany w MON. Ryzyko niewykonania wartości tego miernika oscyluje na
poziomie minimalnym. Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika MSWiA wynikać może z faktu,

131
iż nastąpi wyższy niż planowano wzrost liczby świadczeniobiorców, co jest niezależne od Zakładu. Miernik
zaprezentowany przez MPiPS jest opracowaniem własnym dysponenta. Ryzykiem mogącym wystąpić dla
realizacji tych wartości są w szczególności poziom zatrudnienia w gospodarce narodowej oraz stopa bezrobocia.
Te dwie wielkości determinują kształtowanie się rzeczywistych danych w stosunku do planowanych. Na liczbę
osób w wieku produkcyjnym wpływają czynniki demograficzne, uwarunkowania społeczno-ekonomiczne oraz
przepisy prawne decydujące o tym, w jakim wieku pracownik przechodzi na emeryturę. Należy podkreślić,
że społeczeństwo polskie starzeje się, na co wpływa przede wszystkim wydłużanie się przeciętnej długości życia
i spadek współczynnika dzietności. Główną konsekwencją spadku liczby osób w wieku produkcyjnym może być
zagrożenie dla stabilności finansów publicznych, w tym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Na miernik:
Liczba emerytów i rencistów otrzymujących świadczenia z Funduszu Emerytalno-Rentowego przypadających
na 100 osób ubezpieczonych w systemie ubezpieczeń społecznych rolników”, prezentowany przez KRUS
wpływa zmiana liczby świadczeniobiorców i ubezpieczonych. W trakcie wykonywania budżetu mogą wystąpić
odchylenia od założonej wartości miernika prezentowanego w przypadkach związanych z przechodzeniem
sędziów w stan spoczynku na ich wniosek. W praktyce oznacza to uzależnienie faktycznej liczby sędziów
w stanie spoczynku od pisemnie wyrażonej w tym przedmiocie woli przez zainteresowanego, a także decyzji
właściwych organów.
Zadanie 13.4. Sprawy kombatantów i osób represjonowanych
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
Plan
44
Minister Pracy i Polityki Społecznej
136
54
Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych
29 852

Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, dysponent części 54, w ramach omawianego
zadania udziela pomocy pieniężnej kombatantom i innym osobom uprawnionym oraz współpracuje z ośrodkami
pomocy społecznej, opłaca składki na ubezpieczenie zdrowotne dla kombatantów, którzy nie mają prawa do
świadczeń emerytalno-rentowych i nie podlegają ubezpieczeniu społecznemu, organizuje i współorganizuje
uroczystości rocznicowe, rozpatruje wnioski o przyznanie orderów, odznaczeń państwowych i resortowych dla
kombatantów oraz o mianowanie na wyższe stopnie wojskowe, wspiera działania na rzecz upamiętnienia
i popularyzowania historii walk o Odrodzenie Polski i represji wojennych oraz okresu powojennego, w tym na
działalność dokumentacyjną i wydawniczą, tworzy bazy akt kombatanckich. Działania Ministra Pracy
i Polityki Społecznej, dysponenta części 44, polegają na tworzeniu i interpretacji przepisów służących poprawie
dostępności do świadczeń pieniężnych dla określonych grup beneficjentów oraz rozszerzeniu przepisów o nowe
rozwiązania wynikające z sygnalizowanych potrzeb związanych z podeszłym wiekiem i z pogarszającym się
stanem zdrowia.
132
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie kombatantom
UdsKiOR
Odsetek rozstrzygniętych spraw dotyczących
94,0%
i osobom represjonowanym należnej
kombatantów i innych osób uprawnionych
pomocy i opieki
w terminach ustawowych
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Niewykonanie zaplanowanej wartości miernika UdsKiOR może wynikać ze znacznego wzrostu liczby
wniosków złożonych do Urzędu, zmiany orzecznictwa WSA w zakresie ustaw realizowanych przez Urząd,
zwłoką w postępowaniu dowodowym, wynikającym z opóźnienia w uzyskaniu odpowiedzi od instytucji
i organów (np. IPN, Archiwa Państwowe), brak odpowiedzi strony na korespondencję organu, skutkujący
opóźnieniem w rozpatrywaniu spraw. Miernik ten jest adekwatny do stopnia realizacji celu, mierzy efektywność
działania Urzędu. Wykonawca zadania ma bezpośredni wpływ na jego realizację, ponieważ podlega on ciągłemu
monitoringowi. Miernik ma charakter trwały i umożliwia ciągłość pomiaru w wieloletniej perspektywie.
Zadanie 13.5. Wspieranie rodziny
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
Plan
63
Minister Pracy i Polityki Społecznej
9 634
85
Wojewodowie
9 631 313

Minister Pracy i Polityki Społecznej, dysponent części 63, wykonuje działania w zakresie wsparcia rodzin
wychowujących dzieci oraz pieczy zastępczej nad dzieckiem. Realizuje zadania objęte ustawą o świadczeniach
rodzinnych oraz ustawą o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Ponadto dąży do rozwoju instytucji
opieki nad dziećmi w wieku do 3 lat oraz rozwoju profilaktyki na rzecz dziecka i rodziny. Realizuje również
działania polegające na wspieraniu rozwoju rodzicielstwa zastępczego, finansowaniu pobytu dzieci
cudzoziemców umieszczonych w pieczy zastępczej. Minister tego resortu jest odpowiedzialny za wdrażanie
standardów w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i za wykonywanie zadań z zakresu przysposobienia
międzynarodowego. Wojewodowie dysponenci części 85, odpowiedzialni są za wspieranie funkcji
wychowawczej rodziny m.in. poprzez organizację spotkań szkoleniowych dla pracowników placówek
opiekuńczo-wychowawczych, ośrodków pomocy społecznej oraz powiatowych centrów pomocy rodzinie.
W ramach działań nadzorowanych przez Wojewodów znajduje się pomoc dziecku pozbawionemu częściowo lub
całkowicie opieki rodzicielskiej w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wypłata świadczeń z Funduszu
Alimentacyjnego dla rodzin w sytuacji braku egzekucji świadczeń alimentacyjnych, wypłata świadczeń
rodzinnych oraz realizacja Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Program ten obejmuje
zarówno pomoc ofiarom przemocy jak i oddziaływanie na sprawców przemocy w rodzinie w formie
prowadzenia programów korekcyjno-edukacyjnych, zapewnienie finansowania specjalistycznych ośrodków
przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz sporządzanie materiałów instruktażowych.



133
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Systemowe wspieranie rodzin
MPiPS
Wysokość wydatków budżetu państwa na
992 zł
w funkcji socjalnej,
dziecko do ukończenia 24 roku życia
wychowawczej i opiekuńczej
Wsparcie funkcji wychowawczej
Wojewodowie
Liczba wypłaconych świadczeń ze
3 817 178,8
rodziny oraz pomoc dziecku
świadczeń rodzinnych i z funduszu
pozbawionemu całkiem lub
alimentacyjnego
częściowo opieki rodzicielskiej
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Nieosiągnięcie przewidywanej wartości miernika zastosowanego przez MPiPS spowodowane może być
mniejszą liczbą świadczeniobiorców, która w głównej mierze uzależniona jest od wysokości kryterium
dochodowego, warunkującego dostęp do wsparcia. Miernik zaprezentowany przez MPiPS stanowi opracowanie
własne dysponenta.
Zadanie 13.6. Działalność pożytku publicznego
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
29
Minister Obrony Narodowej
9 520
0
34
Minister Rozwoju Regionalnego
676
4 288
44
Minister Pracy i Polityki Społecznej
2 887
4 670
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Obrony Narodowej, dysponent części 29, w ramach opisywanego zadania podejmuje działania
mające na celu zwiększenie aktywności społecznej w funkcjonowaniu obronności państwa. Cel ten ma zostać
osiągnięty poprzez tworzenie warunków dla rozwoju podmiotów prowadzących działalność pożytku
publicznego, współpracy tych podmiotów z organami administracji publicznej oraz dialogu obywatelskiego jak
również poprzez finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji fundacjom i stowarzyszeniom.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, dysponent części 44, podejmuje działania zmierzające do
osiągnięcia celu omawianego zadania poprzez zawieranie umów przez organy administracji publicznej
z sektorem pozarządowym, którym zlecane są zadania publiczne dofinansowane z dotacji. MPiPS w celu
realizacji zadania będzie podejmować takie przedsięwzięcia, jak wspieranie wolontariatu poprzez realizację
zadania Europejski Rok Wolontariatu Propagujący Aktywność Obywatelską 2011; realizację zadań w ramach
Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2009-2013 we współpracy z Centrum Rozwoju
Zasobów Ludzkich; realizację projektów systemowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,
w tym projektów partnerskich mających na celu wsparcie III sektora. Minister Rozwoju Regionalnego,
dysponent części 34, osiąga cel poprzez realizację projektu systemowego w ramach Działania 5.3 Programu
Operacyjnego Kapitał Ludzki: „Decydujmy razem. Wzmocnienie mechanizmów partycypacyjnych w kreowaniu
134
i wdrażaniu polityk publicznych oraz podejmowaniu decyzji publicznych” oraz przez realizację grantu
The network for better future of Social Economy.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent Miernik
2012
plan
Zwiększenie aktywności społecznej
MON
Liczba osób będących beneficjentami
610 000
w funkcjonowaniu państwa
realizowanych projektów

MRR
Liczba uchwalonych w sposób
25
partycypacyjny programów gminnych
Zwiększanie udziału organizacji
MPiPS
Liczba umów zawieranych przez
57 260
pozarządowych oraz innych podmiotów
organy administracji publicznej z
prowadzących działalność pożytku
sektorem pozarządowym w ramach
publicznego w kształtowaniu i realizacji
otwartych konkursów ofert oraz innych
zadań publicznych
trybów
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Miernik zaprezentowany przez MON liczony jest na podstawie danych statystycznych i ukazuje stopień
atrakcyjności działalności społecznie użytecznej prowadzonej przez organizacje pozarządowe. Według
dysponenta nie ma ryzyka niewykonania wartości miernika. Ewentualne ryzyko niewykonania zaplanowanej
wartości miernika MRR może wynikać z nierzetelnej realizacji zadań w ramach projektu przez partnerów
będących jednostkami spoza sektora finansów publicznych. Niemniej jednak obecnie poziom wyżej
wymienionego ryzyka jest niski. Dla miernika zdefiniowanego przez MPiPS nie istnieje ryzyko niewykonania
jego wartości z przyczyn pozafinansowych.

135
strony : 1 ... 20 ... 26 . [ 27 ] . 28 ... 40 ... 56

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: