eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4694
  • Data wpłynięcia: 2011-09-29
  • Uchwalenie:

4694-Tom-II-omowienie

Zgodnie z zadaniową klasyfikacją budżetową, wydatki w ramach Programu realizowane są w funkcji i zadaniu:

21. Polityka rolna i rybacka
21.6. Wspieranie rybactwa śródlądowego i rybołówstwa morskiego

W ramach niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) realizowane są:
1) Norweski Mechanizm Finansowy (NMF 2009-2014) oraz Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru
Gospodarczego (MF-EOG 2009-2014). Te dwa instrumenty finansowe zostały objęte jednolitymi zasadami
i procedurami oraz podlegają jednemu systemowi zarządzania i wdrażania w Polsce. Pozwalają one na
korzystanie z dodatkowych, obok funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej, źródeł
bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z zadaniową klasyfikacją budżetową, wydatki w ramach powyższych instrumentów realizowane są
w różnych funkcjach, w tym np. w funkcji:

17. Kształtowanie równomiernego rozwoju kraju
17.4. Zarządzanie realizacją i wdrażanie projektów w ramach programów finansowanych z udziałem
niepodlegających zwrotowi środków pomocowych


2) Szwajcarsko-Polski Program Współpracy

Szwajcarsko-Polski Program Współpracy, czyli tzw. Fundusz Szwajcarski, jest formą bezzwrotnej pomocy
zagranicznej przyznanej przez Szwajcarię Polsce, która zostanie wykorzystana przede wszystkim na realizację
projektów z zakresu infrastruktury i ochrony środowiska, ochrony zdrowia, wsparcia sektora prywatnego, badań,
partnerstw samorządów lokalnych oraz działań organizacji pozarządowych w zakresie ochrony środowiska
i w obszarze społecznym.

Zgodnie z zadaniową klasyfikacją budżetową, wydatki w ramach Programu realizowane są w różnych funkcjach,
w tym np. w funkcji:

17. Kształtowanie równomiernego rozwoju kraju
17.4. Zarządzanie realizacją i wdrażanie projektów w ramach programów finansowanych z udziałem
niepodlegających zwrotowi środków pomocowych


Podział wydatków w wysokości 77,1 mld zł na dysponentów i rezerwy celowe wygląda następująco:
- dysponenci – 37 208 217 tys. zł,
- rezerwy celowe – 39 895 842 tys. zł, z tego:
- rezerwa celowa poz. 98 Finansowanie programów z budżetu środków europejskich – 39 877 780 tys. zł,
- rezerwa celowa poz. 99 Finansowanie wynagrodzeń w ramach budżetu środków europejskich – 18 062 tys. zł
276
Zakończenie

Niniejsze Uzasadnienie do projektu ustawy budżetowej na 2012 r. Wydatki państwa w układzie zadaniowym
stanowi widoczny, namacalny rezultat wieloletniej pracy całej administracji państwowej, w tym przede
wszystkim administracji rządowej, zmierzającej do wypracowania i wdrożenia do polskiej praktyki budżetowej
nowatorskiej, uznanej na gruncie międzynarodowym metody gospodarowania środkami publicznymi – budżetu
zadaniowego. Wdrażanie w sektorze finansów publicznych kolejnych instrumentów zarządczych, w tym przede
wszystkim wieloletniego planowania finansowego (Wieloletniego Planu Finansowego Państwa), budżetowania
zadaniowego (którego elementem jest m.in. przedłożony dokument) oraz kontroli zarządczej, umożliwia bardziej
transparentne, racjonalne i odpowiedzialne, całościowe zarządzanie, a nie tylko administrowanie finansami
publicznymi. Z tego względu w dokumencie zaprezentowane zostały, oprócz wydatków budżetowych, także
plany finansowe agencji wykonawczych, państwowych funduszy celowych, państwowych osób prawnych oraz
instytucji gospodarki budżetowej (ze zwróceniem uwagi na te ostatnie, ponieważ prezentowane są one po raz
pierwszy).
Prace nad przygotowaniem Uzasadnienia… rozpoczęły się praktycznie jeszcze w 2010 r. – o ile sam dokument
jest przygotowywany cyklicznie, o tyle nowatorski charakter samego budżetu zadaniowego wymaga ciągłego
wysiłku związanego z ulepszaniem przyjętych oraz przygotowaniem kolejnych rozwiązań metodologicznych,
organizacyjnych i technicznych. W obszarze budżetu zadaniowym pierwszym celem, który przyświecał pracom
nad projektem ustawy budżetowej na 2012 r. było dążenie do pogłębienia stopnia użyteczności obecnie
funkcjonujących rozwiązań przez ich integrację z systemami zarządzania operacyjnego wykorzystywanymi
w jednostkach sektora finansów publicznych. W ramach doskonalenia katalogu funkcji, zadań, podzadań
i działań podjęto więc udaną próbę uspójnienia działań realizowanych przez różnych dysponentów – nacisk
położony został na wypracowanie katalogu działań przy uwzględnieniu potrzeb zarządczych dysponentów oraz
porównywalności jednorodnych (lub podobnych) działań służących zbliżonych celom, ale realizowanym przez
różnych dysponentów. Po stronie dysponentów w proces ten zaangażowane były nie tylko służby finansowo-
księgowe, ale przede wszystkim komórki merytoryczne. Konsekwentne włączanie wszystkich pracowników
administracji publicznej w proces definiowania celów i pomiaru rezultatów przy wykorzystaniu budżetu
zadaniowego pozwala na instytucjonalizację zarządzania przez cele w sektorze publicznym, co w konsekwencji
przyczyni się do podniesienia jakości i efektywności pracy administracji publicznej.
Za drugi cel uznano natomiast zapewnienie możliwie największego stopnia spójności planowania budżetowego
(polityki budżetowej) z planowaniem strategicznym (polityką rozwoju) – stosowne rozwiązania umożliwiające
przełożenie celów określonych w dokumentach strategicznych rządu na decyzje alokacyjne są sukcesywnie
wdrażane, przy uwzględnieniu stanu prac zmierzających do wprowadzenia nowego systemu zarządzania
rozwojem kraju. Działania te polegają w szczególności na zapewnieniu zgodności zadań budżetowych
z dokumentami strategicznymi – głównie w obszarze celów i mierników, czego konsekwencją będzie bardziej
prorozwojowe ukierunkowanie wydatków publicznych. Należy zaznaczyć, że dotychczasowe rozwiązania w tym
zakresie, w tym dotyczące tzw. zadań priorytetowych, nie mają jednak charakteru ostatecznego – pełna
integracja zarządzania finansami publicznymi oraz zarządzania rozwojem kraju możliwa będzie dopiero po

277
zakończeniu prac nad dokumentami strategicznymi i wymagać będzie uczestnictwa wszystkich podmiotów
zaangażowanych w ich realizację.
Powyższe dwa cele, obok działań analitycznych, związanych z przygotowaniem kolejnych elementów
budżetowania zadaniowego, w tym m.in. założeń rachunkowości i ewidencji zadaniowej oraz informatycznej
obsługi budżetu zadaniowego, stanowić będą przedmiot prac w najbliższym czasie. Należy mieć nadzieję, że
zarówno niniejszy dokument, jak i rezultaty dalszych prac nad wdrożeniem budżetu zadaniowego spotkają się
z pozytywnym przyjęciem i stanowić będą istotny wkład w reformę polskich finansów publicznych.

278
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 55 . [ 56 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: