eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-cz-I


58
związanych z nim kwestiach praktycznych.

grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z
4. Jeżeli w wyniku odwołania lub wniosku złożonego przez

2010 r. Nr 33, poz. 179). Organ inspekcyjny wydaje zgodę
właściciela lub armatora statku, lub też jego przedstawiciela,

na wyjście statku z portu po uiszczeniu przez armatora
nakaz zatrzymania lub decyzja o odmowie dostępu zostanie

pełnej opłaty związanej z postojem statku w porcie lub po
cofnięta lub zmieniona, to:

przedłożeniu przez armatora listu gwarancyjnego o
a) państwa członkowskie zapewniają niezwłoczne

pokryciu kosztów postoju w porcie.
wprowadzenie odpowiedniej zmiany do bazy danych


dotyczących inspekcji;
Art. 53 3. Armatorowi lub kapitanowi statku przysługuje prawo do
b) państwo członkowskie, w którym wydano nakaz
ust. 3 i wniesienia odwołania od decyzji o zatrzymaniu statku,
zatrzymania lub decyzję o odmowie dostępu, w terminie 24
4
wstrzymaniu operacji, zakazie używania statku lub o
godzin od takiej decyzji, zapewnia publikację sprostowanej

zakazie wejścia do portu, zgodnie z przepisami Kodeksu
informacji, zgodnie z art. 26.

postępowania administracyjnego.

4. W przypadku, gdy w wyniku odwołania od decyzji o

zatrzymaniu statku lub o zakazie wejścia statku do portu,

decyzja ta została uchylona albo zmieniona, minister

właściwy do spraw gospodarki morskiej informuje o tym

Komisję Europejską, w terminie 24 godzin od dnia

uchylenia albo zmiany decyzji, w celu podania tej

informacji do publicznej wiadomości zgodnie z przepisami

Unii Europejskiej dotyczącymi inspekcji państwa portu.


Art. 57 Art. 57. 1. Organ inspekcyjny niezwłocznie zamieszcza w
ust. 1
systemie THETIS informacje o:
1)
wynikach inspekcji statków o obcej przynależności;
2) każdym przypadku odroczenia inspekcji statku o
priorytecie I;
3) każdym przypadku nieprzeprowadzenia inspekcji
statku o priorytecie I, wraz z podaniem przyczyny
nieprzeprowadzenia inspekcji;
4)
wydaniu decyzji o zatrzymaniu statku, decyzji o
zakazie wejścia do portu oraz o każdej zmianie dotyczącej
tych decyzji.
Art. 21 1. Jeśli braki, o których mowa w art. 19 ust. 2, nie mogą T Art.
43
5. W celu zmniejszenia zatłoczenia statków w porcie, organ
zostać usunięte w porcie, w którym dokonano inspekcji,
ust. 5 inspekcyjny może wydać zgodę, o ile nie stwarza to
właściwy organ tego państwa członkowskiego może zezwolić
– 10
zagrożenia, na przemieszczenie zatrzymanego statku do
danemu statkowi na niezwłoczne przepłynięcie do
innej części portu. Przy podejmowaniu decyzji o
odpowiedniej stoczni remontowej, leżącej najbliżej portu
zatrzymaniu statku lub o zwolnieniu statku z zatrzymania
zatrzymania, zgodnie z wyborem kapitana i
organ inspekcyjny nie uwzględnia istniejącego lub
zainteresowanych organów, w której mogą zostać podjęte
mogącego powstać zatłoczenia.

59
odpowiednie działania, przy zastrzeżeniu, że spełnione są
6. Jeżeli uchybienia stwierdzone w trakcie inspekcji nie
warunki określone przez właściwy organ państwa bandery i
mogą zostać naprawione w porcie zatrzymania, organ
zaakceptowane przez to państwo członkowskie. Warunki te
inspekcyjny, w drodze decyzji, zezwala statkowi na wyjście
zapewniają, że statek może płynąć bez zagrożenia
z portu w celu dokonania naprawy w najbliższej stoczni
bezpieczeństwa i zdrowia pasażerów lub załogi, lub też
remontowej, w której może być dokonana naprawa,
zagrożenia innych statków ani bez nadmiernego zagrożenia
uzgodnionej z kapitanem lub armatorem statku, po
skażeniem środowiska morskiego.
spełnieniu uzgodnionych z właściwymi władzami państwa
2. Jeżeli decyzja o wysłaniu statku do stoczni remontowej
bandery statku warunków gwarantujących, że statek w
wynika z braku zgodności z rezolucją IMO A. 744(18), w
czasie przejścia morzem nie będzie stanowił zagrożenia dla
odniesieniu do dokumentacji statku lub w odniesieniu do
bezpieczeństwa morskiego i osób na nim przebywających
braków i uszkodzeń konstrukcyjnych, właściwy organ może
oraz dla innych statków, oraz zagrożenia dla środowiska
zażądać przeprowadzenia koniecznych pomiarów grubości w
morskiego.
porcie zatrzymania, zanim statek uzyska zgodę na
7. O warunkach, o których mowa w ust. 6, organ
wypłynięcie.
inspekcyjny informuje właściwe władze państwa portu, w
3. W okolicznościach, o których mowa w ust. 1, właściwy
którym znajduje się stocznia remontowa, oraz właściwe
organ państwa członkowskiego w porcie inspekcji
władze państwa bandery statku albo najbliższe
powiadamia właściwy organ państwa, w którym mieści się
przedstawicielstwo dyplomatyczne tego państwa, a także
stocznia remontowa, strony wymienione w art. 19 ust. 6 oraz
podmioty, które wydały statkowi świadectwo klasy lub
– w stosownych przypadkach – wszelkie inne organy o
odpowiednie certyfikaty.
wszystkich warunkach rejsu.
8. W przypadku, gdy stocznia remontowa, o której mowa w
Właściwy organ państwa członkowskiego otrzymującego
ust. 6, znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
takie powiadomienie informuje organ powiadamiający o
organ inspekcyjny właściwy ze względu na położenie
podejmowanych działaniach.
stoczni przekazuje informację o podjętych działaniach
4. Państwa członkowskie podejmują działania w celu
organowi inspekcyjnemu, wydającemu zezwolenie na
zapewnienia, aby we wszystkich portach lub kotwicowiskach
wyjście z portu w celu dokonania naprawy w tej stoczni.
na terytorium Wspólnoty odmawiało się dostępu statkom, o
9. W przypadku, gdy decyzja, o której mowa w ust. 6,
których mowa w ust. 1, wypływającym na morze, które:
podejmowana jest z powodu niespełniania przez statek
a) nie zastosowały się do warunków określonych przez
przepisów IMO w sprawie programu rozszerzonych
właściwy organ któregokolwiek państwa członkowskiego w
inspekcji w odniesieniu do przeglądów masowców i
porcie inspekcji; lub
zbiornikowców ), albo w zakresie dokumentacji statku, albo
b) nie zgadzają się na spełnienie obowiązujących wymagań
z powodu wad konstrukcyjnych lub uchybień w tym
określonych w konwencjach poprzez niestawienie się w
zakresie, organ inspekcyjny może wymagać
wyznaczonej stoczni remontowej.
przeprowadzenia koniecznych pomiarów grubości poszycia
Taka odmowa dostępu zostaje utrzymana do czasu, kiedy
kadłuba statku zanim statek opuści port, w którym został
właściciel lub armator statku dostarczy dowodów
zatrzymany.
przekonujących właściwy organ państwa członkowskiego, w
10. W przypadku, gdy uchybienie polega na braku
którym statek uznano za wadliwy, o tym, że statek całkowicie
wyposażenia statku w sprawny rejestrator danych z podróży
spełnia wszystkie obowiązujące wymagania określone w
(VDR) lub uproszczony rejestrator danych z podróży (S-
konwencjach.
VDR) i nie może ono zostać usunięte w porcie zatrzymania,

60
5. W okolicznościach, o których mowa w ust. 4 lit. a),
organ inspekcyjny postępuje zgodnie z ust. 6 i 7 albo
właściwy organ państwa członkowskiego, w którym uznano
zezwala, w drodze decyzji, na wyjście statku z portu,
statek za wadliwy, natychmiast powiadamia właściwe organy
nakazując usunięcie uchybienia w terminie 30 dni od dnia
wszystkich pozostałych państw członkowskich.
zakończenia inspekcji.
W okolicznościach, o których mowa w ust. 4 lit. b), właściwy
organ państwa członkowskiego, w którym znajduje się
stocznia remontowa, natychmiast powiadamia właściwe
organy wszystkich pozostałych państw członkowskich. Przed
wydaniem odmowy wpuszczenia statku państwo
członkowskie może prosić o konsultację z administracją
państwa bandery danego statku.
6. W drodze wyjątku od przepisów ust. 4, odpowiedni organ
portu może zezwolić na dostęp do danego portu lub
kotwicowiska wobec konieczności spowodowanej siłą
wyższą lub nadrzędnymi względami bezpieczeństwa, lub też
w celu zmniejszenia lub zminimalizowania zagrożenia
zanieczyszczeniem, lub w celu usunięcia braków, pod
warunkiem że właściciel, armator lub kapitan statku podjął
odpowiednie środki zapewniające bezpieczeństwo, uznane za
zadowalające przez właściwy organ tego państwa
członkowskiego.
Art. 22 1. Inspekcje są przeprowadzane tylko przez inspektorów T Art.
35 Art. 35. 1. Statki o obcej przynależności zawijające do
spełniających kryteria kwalifikacyjne określone w załączniku

polskich portów podlegają inspekcji państwa portu
XI, którzy zostali upoważnieni przez właściwy organ do

przeprowadzanej przez organ inspekcyjny.
dokonywania kontroli przeprowadzanej przez państwo portu.

2. Organami inspekcyjnymi, o których mowa w ust. 1, są
2. Jeśli właściwy organ państwa portu nie jest w stanie

dyrektorzy urzędów morskich.
zapewnić wymaganej wiedzy fachowej, inspektorowi tego

3. Organ inspekcyjny przeprowadza inspekcję państwa
organu może pomagać osoba o wiedzy wymaganej w tym

portu przy pomocy inspektora inspekcji państwa portu.
zakresie.

4. Inspektorem inspekcji państwa portu może być osoba,
3. Właściwy organ, inspektorzy dokonujący kontroli

która posiada kwalifikacje i doświadczenie z zakresu
przeprowadzanej przez państwo portu oraz osoby pomagające

wymagań dotyczących bezpieczeństwa statków
im nie mogą być gospodarczo związane ani z portem, gdzie

określonych przez umowy międzynarodowe oraz wiedzę
dokonywana jest inspekcja, ani ze statkiem, który jest

dotyczącą procedur przeprowadzania inspekcji państwa
poddawany inspekcji, jak również inspektorzy nie mogą być

portu.
pracownikami lub wykonywać pracy w imieniu organizacji

5. Inspektor ma prawo wstępu na statki za okazaniem
pozarządowych wydających świadectwa ustawowe i

dokumentu identyfikacyjnego.
świadectwa klasy lub wykonujących przeglądy konieczne do


wydania takich świadectw statkom.
Art. 58 Art. 58. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej
4. Każdy inspektor posiada przy sobie osobisty dokument w
określi, w drodze rozporządzenia:

61
formie dowodu tożsamości, wydany przez właściwy organ
1)
sposób funkcjonowania inspekcji państwa portu,
zgodnie z dyrektywą Komisji 96/40/WE z dnia 25 czerwca
2) tryb
przeprowadzania
inspekcji przez inspektora
1996 r. ustanawiającą wspólny wzór dowodu tożsamości dla
inspekcji państwa portu,
inspektorów przeprowadzających kontrolę państwa portu ( 1
3)
zakres i sposób przeprowadzania poszczególnych
).
rodzajów inspekcji,
5. Państwa członkowskie zapewniają, aby kompetencje
4) listę dokumentów podlegających inspekcji,
inspektorów oraz spełnienie przez nich kryteriów
5) czynniki
nadrzędne i nieprzewidziane okoliczności
minimalnych, o których mowa w załączniku XI, zostały
uzasadniające przeprowadzenie inspekcji dodatkowej,
zweryfikowane przed upoważnieniem ich do
6)
sposób kwalifikowania statków do inspekcji,
przeprowadzania inspekcji oraz aby były one następnie
7) okoliczności przeprowadzania inspekcji bardziej
sprawdzane okresowo, zgodnie z systemem szkolenia, o
szczegółowej,
którym mowa w ust. 7.
8) szczegółowe kryteria uzasadniające zatrzymanie
6. Państwa członkowskie zapewniają odpowiednie
statku i wstrzymanie operacji,
przeszkolenie inspektorów w odniesieniu do zmian w
9) szczegółowe kwalifikacje wymagane od inspektora
stosowanym we Wspólnocie systemie kontroli
inspekcji państwa portu,
przeprowadzanej przez państwo portu określonym w
10) wzór dokumentu identyfikacyjnego inspektora
niniejszej dyrektywie oraz zmian w konwencjach.
inspekcji państwa portu,
7. We współpracy z państwami członkowskimi Komisja
11)
sposób przekazywania informacji, o których mowa
opracowuje i rozpowszechnia jednolity wspólnotowy system
w art. 60,
przeprowadzanego przez państwa członkowskie szkolenia i
12)
wzory decyzji, o których mowa w art. 43 ust. 1 i 6,
oceny kompetencji inspektorów kontroli przeprowadzanej
art. 45 ust. 1, art. 46 ust. 1 i 3, art. 48 ust. 1, art. 49 ust. 9,
przez państwo portu.
art. 50 ust. 1 oraz w art. 54 ust. 1

- kierując się koniecznością realizacji zadań organów
inspekcyjnych określonych w ustawie, Memorandum
Paryskim oraz w przepisach Unii Europejskiej dotyczących
inspekcji państwa portu, a także potrzebą podniesienia
poziomu bezpieczeństwa morskiego, ochrony środowiska
morskiego oraz warunków życia i pracy na statkach
morskich
Art. 23 1. Państwa członkowskie podejmują stosowne działania w T
Art. 55 Art. 55. 1. Jeżeli pilot morski w trakcie wykonywania usług
celu zapewnienia, aby ich piloci, zatrudnieni przy
pilotowych stwierdzi lub powe mie uzasadnione
doprowadzaniu lub odprowadzaniu statków z miejsca postoju
podejrzenie, że stan statku wykazuje braki, które mogłyby
lub zatrudnieni na statkach zdążających do portu na
utrudnić bezpieczną żeglugę statku lub które mogłyby
terytorium państwa członkowskiego lub przepływających
stanowić zagrożenie zanieczyszczeniem środowiska
przez jego terytorium, natychmiast informowali właściwy
morskiego, jest obowiązany niezwłocznie poinformować
organ państwa portu lub państwa wybrzeża, za każdym
właściwy organ inspekcyjny.
razem, kiedy podczas pełnienia rutynowych obowiązków
2. Jeżeli podmiot zarządzający portem, przystanią morską
stwierdzą, że na statku istnieją widoczne anomalie, które
lub obiektem portowym w rozumieniu ustawy z dnia 4
mogłyby utrudnić bezpieczną żeglugę statku lub które
września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich

62
mogłyby stanowić zagrożenie skażeniem środowiska
(Dz. U. Nr 171, poz. 1055) stwierdzi lub powe mie
morskiego.
uzasadnione podejrzenie, że stan statku wykazuje braki,
2. Jeśli podczas wykonywania rutynowych obowiązków
które mogłyby zagrażać jego bezpieczeństwu lub które
władze lub organy portowe stwierdzą, że na statku
mogłyby stanowić zagrożenie zanieczyszczeniem
przebywającym w ich porcie istnieją widoczne anomalie,
środowiska morskiego, jest obowiązany niezwłocznie
które mogą narazić bezpieczeństwo statku lub stwarzają
poinformować właściwy organ inspekcyjny.
nadmierne zagrożenie skażeniem środowiska morskiego,
3. Informacja, o której mowa w ust. 1 i 2, jest
powiadamiają one natychmiast właściwy organ danego
przekazywana, w miarę możliwości, przy zastosowaniu
państwa portu.
elektronicznych środków łączności i powinna zawierać:
3. Państwa członkowskie wymagają od pilotów oraz od
1) informacje dotyczące:
władz lub organów portowych zgłaszania co najmniej
a) identyfikacji statku;
następujących informacji w miarę możliwości w formacie
b) państwa bandery statku;
elektronicznym:
c) poprzedniego portu zawinięcia;
— informacje o statku (nazwa, numer identyfikacyjny nadany
d) portu przeznaczenia statku;
przez IMO, sygnał wywoławczy, bandera),
2) opis zauważonych braków statku.
— informacje o rejsie (ostatni port zawinięcia, port
4. Organ inspekcyjny po otrzymaniu informacji, o której
docelowy),
mowa w ust. 3, podejmuje decyzję o przeprowadzeniu
— opis widocznych anomalii stwierdzonych na pokładzie.
inspekcji statku, zmianie zakresu zaplanowanej inspekcji
4. Państwa członkowskie zapewniają podjęcie stosownych
lub przekazaniu informacji organowi inspekcyjnemu
działań w następstwie złożenia przez pilotów i władze lub
państwa portu właściwemu dla następnego portu zawinięcia
organy portowe zawiadomienia o widocznych anomaliach i
statku.
zachowują szczegółowe informacje dotyczące podjętych
5. Organ inspekcyjny prowadzi ewidencję podjętych
działań.
działań, przechowując informację o nich przez okres co
5. Komisja, zgodnie z procedurą regulacyjną, o której mowa
najmniej 3 lat.
w art. 31 ust. 2, może przyjąć przepisy służące wdrożeniu
niniejszego artykułu, w tym ujednolicony formularz
elektroniczny oraz procedury dotyczące zgłaszania
widocznych anomalii przez pilotów i władze lub organy
portowe oraz zgłaszania działań podjętych przez państwa
członkowskie w ich następstwie.
Art. 24 1. Komisja opracowuje, utrzymuje i aktualizuje bazę danych N

ust. 1
wyników inspekcji, opierając się na wiedzy fachowej i
doświadczeniu zgromadzonych w ramach memorandum
paryskiego. Baza danych wyników inspekcji zawiera
wszystkie informacje wymagane do wdrożenia systemu
inspekcji ustanowionego na mocy niniejszej dyrektywy i
obejmuje funkcje określone w załączniku XII.
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 40 . [ 41 ] . 42 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: