Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-cz-I
93
Art. 30. 1. W przypadku zatrzymania w obcym porcie statku
o polskiej przynależności przez inspekcję państwa portu:
1) kapitan statku jest obowiązany niezwłocznie przekazać
informację o tym fakcie dyrektorowi urzędu morskiego
właściwemu dla portu macierzystego statku;
2) armator statku jest obowiązany dostosować statek do
wymagań umów międzynarodowych, w szczególności w
zakresie stwierdzonych uchybień;
3) właściwy dyrektor urzędu morskiego nadzoruje
dostosowanie statku do wymagań umów międzynarodowych.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w
drodze rozporządzenia, sposób:
1) postępowania w przypadku zatrzymania w obcym porcie
statku o polskiej przynależności przez inspekcję państwa portu,
w tym sposób przekazywania informacji o jego zatrzymaniu,
2) dostosowania zatrzymanych statków do wymagań umów
międzynarodowych oraz przepisów krajowych w zakresie
budowy, konstrukcji oraz bezpiecznej eksploatacji tych statków,
3) sprawowania nadzoru przez właściwego dyrektora
urzędu morskiego nad dostosowaniem statku do wymagań
umów międzynarodowych
- kierując się koniecznością przeprowadzenia niezbędnych
działań, jakie muszą zostać podjęte w celu usunięcia
stwierdzonych uchybień oraz zapewnienia bezpieczeństwa
żeglugi statków o polskiej przynależności i bezpieczeństwa
osób przebywających na tych statkach.
Art. 31. Do statków o polskiej przynależności stosuje się
odpowiednio przepisy art. 55 i 56.
Art. 32. 1. W przypadku, kiedy Rzeczpospolita Polska
zostanie wpisana na czarną listę lub przez dwa kolejne lata na
94
szarą listę Memorandum Paryskiego, minister właściwy do
spraw gospodarki morskiej, w terminie 4 miesięcy od dnia
opublikowania tych list, sporządzi i przekaże Komisji
Europejskiej sprawozdanie zawierające analizę głównych
przyczyn zaistniałej sytuacji i informację o podjętych
działaniach.
2. Listy, o których mowa w ust. 1, oraz lista biała publikowane
są co roku w ramach sprawozdania Memorandum Paryskiego,
które zawiera klasyfikację państw bandery na podstawie
wyników wszystkich inspekcji oraz wska ników zatrzymań i
uchybień statków w okresie ostatnich trzech lat.
1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości (czy to w
trybie prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step (www.e-step.pl/urzednik). W wypadku konieczności dodania
uzasadnienia dla przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał
Trybunał Sprawiedliwości
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na konieczność
ograniczenia projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten zakres powinny mieć
charakter wyjątkowy i być opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie przepisów zapewniających stosowanie (np.
przepisy proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znale ć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie
zastosowania takiej normy
07/12rch
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik