eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-cz-I

 
11. Za wynajęcie symulatora dla celów egzaminowania – do 400 j.t./h
12. Opłaty za czynności związane z uznaniem Morskich Jednostek Edukacyjnych
(MJE):
12.1. Opłata za audyt na uznanie MJE – 1500 j.t.
12.2. Opłata za audyt na rozszerzenie uznania – 1000 j.t.
12.3. Opłata za audyt na potwierdzenie uznania – 1000 j.t.
12.4. Opłata za odnowienie ważności uznania – 1500 j.t.
12.5. Za wydanie certyfikatu uznania Morskiej Jednostki Edukacyjnej – 300 j.t.
12.6. Za wydanie załącznika do certyfikatu uznania Morskiej Jednostki Edukacyjnej po
rozszerzeniu działalności o dodatkowe kursy – 200 j.t.
13. Wynagrodzenie zespołu audytującego:
13.1. Audytor wiodący – 300 j.t.
13.2. Audytor – 250 j.t.

IV. JEDNOSTKA TARYFOWA
Wartość złotowa jednostki taryfowej stanowi równowartość 0,2 SDR – Specjalnych Praw
Ciągnienia liczona według średniego kursu walutowego z poprzedniego tygodnia podanego
w tabelach kursowych Narodowego Banku Polskiego.
07/10rch 
1 1
 
 
UZASADNIENIE

Projektowana ustawa uchyla obecnie obowiązującą ustawę z dnia 9 listopada 2000 roku
o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2006 r. Nr 99, poz. 693, z pó n. zm.) i dokonuje
w zakresie swojej regulacji transpozycji następujących dyrektyw Unii Europejskiej:
1) dyrektywy 92/29/EWG z dnia 31 marca 1992 r. dotyczącej minimalnych wymagań
w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w celu poprawy opieki medycznej na
statkach (Dz. Urz. UE L 113 z 30.04.1992, str. 19 – 36, z pó n. zm.),
2) dyrektywy 96/98/WE z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie wyposażenia statków (Dz. Urz.
UE L 46 z 17.02.1997, str. 25, z pó n. zm.),
3) dyrektywy 97/70/WE z dnia 11 grudnia 1997 r. ustanawiającej zharmonizowany system
bezpieczeństwa dla statków rybackich o długości 24 metrów i większej (Dz. Urz. UE L 34
z 09.02.1998, str. 1, z pó n. zm.),
4) dyrektywy 98/41/WE z dnia 18 czerwca 1998 r. w sprawie rejestracji osób podróżujących
na pokładzie statków pasażerskich płynących do portów państw członkowskich Wspólnoty
lub z portów państw członkowskich Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 188 z 02.07.1998, str. 35,
z pó n. zm.),
5) dyrektywy 99/35/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie systemu obowiązkowych
przeglądów dla bezpiecznej, regularnej żeglugi promów typu ro-ro i szybkich statków
pasażerskich (Dz. Urz. UE L 138 z 01.06.1999, str. 1, z pó n. zm.),
6) dyrektywy 2002/59/WE z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiającej wspólnotowy system
monitorowania i informacji o ruchu statków, uchylającej dyrektywę 93/75/WE (Dz. Urz. UE
L 208 z 05.08.2002, str. 10),
7) dyrektywy 2008/106/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie minimalnego poziomu
wyszkolenia marynarzy (Dz. Urz. UE L 323 z 03.12.2008, str. 33),
8) dyrektywy 2009/15/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm
dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach oraz odpowiednich
działań administracji morskich (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 47),
9) dyrektywy 2009/16/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie kontroli przeprowadzanej
przez państwo portu (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 57),

 
 
10) dyrektywy 2009/17/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 2002/59/WE
ustanawiającą wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków (Dz. Urz. UE
L 131 z 28.05.2009, str. 101),
11) dyrektywy 2009/21/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zgodności z wymaganiami
dotyczącymi państwa bandery (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 132),
12) dyrektywy 2009/42/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie sprawozdań statystycznych
w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską (Dz. Urz. UE L 141 z 06.06.2009,
str. 29, z pó n. zm.),
13) dyrektywy 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa
statków pasażerskich (Dz. Urz. UE L 163 z 25.06.2009, str. 1),
14) dyrektywy 2010/36/UE z dnia 1 czerwca 2010 r. zmieniającej dyrektywę Parlamentu
Europejskiego i Rady 2009/45/WE w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków
pasażerskich (Dz. Urz. UE L 162 z 29.06.2010, str. 1)
15) dyrektywy 2011/15/UE z dnia 23 lutego 2011 r. zmieniającej dyrektywę 2002/59/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającą wspólnotowy system monitorowania
i informacji o ruchu statków (Dz. Urz. UE L 49 z 24.02.2011, str. 33).


Ustawa o bezpieczeństwie morskim wdraża szereg międzynarodowych umów
ustanowionych pod auspicjami Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), z których do
najważniejszych należy zaliczyć: Międzynarodową konwencję o bezpieczeństwie życia na
morzu, sporządzoną w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318
i 319) wraz z Protokołem z 1978, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U.
z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i 321 oraz z 1986 r. Nr 35, poz. 177) oraz z Protokołem z 1988 roku
(Dz. U. z 2009 r. Nr 46, poz. 372), zwaną dalej „Konwencją SOLAS”; Międzynarodową
konwencję o liniach ładunkowych, sporządzoną w Londynie dnia 5 kwietnia 1966 r. (Dz. U.
z 1969 r. Nr 33, poz. 282) wraz z Protokołem z 1988 roku (Dz. U. Nr 33, poz. 282), zwaną
dalej „Konwencją o liniach ładunkowych”; Konwencję w sprawie międzynarodowych
przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu, sporządzoną w Londynie dnia
20 pa dziernika 1972 r. (Dz. U. z 1977 r. Nr 15, poz. 61 i 62 oraz z 1984 r. Nr 23, poz. 106),
zwaną dalej „Konwencją o zapobieganiu zderzeniom”; Międzynarodową konwencję
o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, 1973 r., sporządzoną w Londynie dnia
2 listopada 1973 r., zmienioną Protokołem uzupełniającym sporządzonym w Londynie dnia
17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1987 r. Nr 17, poz. 101) oraz Protokołem uzupełniającym

 
 
sporządzonym w Londynie dnia 26 września 1997 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 202, poz. 1679),
zwaną dalej „Konwencją MARPOL”; Międzynarodową konwencję o poszukiwaniu
i ratownictwie morskim, sporządzoną w Hamburgu dnia 27 kwietnia 1979 r. (Dz. U. z 1988 r.
Nr 27, poz. 184 i 185), zwaną dalej „Konwencją SAR”; Międzynarodową konwencję
o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia
wacht, 1978, sporządzoną w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201
i 202 oraz z 1999 r. Nr 30, poz. 286), zwaną dalej „Konwencją STCW”.
W zakresie przeprowadzania inspekcji państwa portu najważniejszym instrumentem prawnym
jest Porozumienie Państw Europejskich, Rosji i Kanady (Memorandum Paryskie) w sprawie
kontroli państwa portu z dnia 26 stycznia 1982 r. (Dz. Urz. MI z 2008 r. Nr 15, poz. 77).

Obecnie
obowiązująca ustawa o bezpieczeństwie morskim wdraża również przepisy
Międzynarodowej Organizacji Pracy, w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz
warunków sanitarnych, określone w Konwencji nr 92 Międzynarodowej Organizacji Pracy
dotyczącej pomieszczenia załogi na statku (zrewidowanej w 1949 r.), przyjętej w Genewie
dnia 18 czerwca 1949 r. (Dz. U. z 1954 r. Nr 44, poz. 202); Konwencji nr 133
Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej pomieszczenia załogi na statku
(postanowienia uzupełniające), przyjętej w Genewie dnia 30 pa dziernika 1970 r. (Dz. U.
z 1994 r. Nr 107, poz. 512); Konwencji nr 147 Międzynarodowej Organizacji Pracy
dotyczącej minimalnych norm na statkach handlowych, przyjętej w Genewie dnia
29 pa dziernika 1976 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 72, poz. 454). Kwalifikacje członków załóg
statków morskich muszą odpowiadać wymaganiom określonym między innymi w Konwencji
(nr 69) Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej świadectwa kwalifikacyjnego
kucharzy okrętowych, sporządzonej w Seattle dnia 27 czerwca 1946 r. (Dz. U. z 1954 r.
Nr 44, poz. 196 i 197) oraz Konwencji nr 74 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej
świadectw kwalifikacyjnych starszych marynarzy, sporządzonej w Seattle dnia 29 czerwca
1946 r. (Dz. U. z 1954 r. Nr 44, poz. 200 i 201). Postanowienia projektowanej ustawy
w zakresie wdrożenia konwencji MOP nie wprowadzają zmian w stosunku do
obowiązujących regulacji.

Podstawowym celem wydania nowego aktu jest implementacja do polskiego porządku
prawnego szeregu dyrektyw Unii Europejskiej, stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r.
Poza tym przepisy projektu, tworząc morską służbę asysty telemedycznej, wypełniają
obowiązki Polski wynikające z dyrektywy 1992/29/WE dotyczące minimalnych wymagań

 
 
w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w celu poprawy opieki medycznej na
statkach, zaś wprowadzając nowy rodzaj inspekcji, tzw. inspekcji specjalnej, czynią zadość
wymaganiom dyrektywy 1999/35/WE dotyczącej przeglądów statków pasażerskich typu ro-ro
i szybkich statków pasażerskich. Przepisy nowej ustawy uzupełniają także implementowaną
wcześniej dyrektywę 2008/106/WE dotyczącą minimalnego poziomu wyszkolenia
marynarzy, wprowadzając możliwość zawierania umów pomiędzy państwami stronami
Konwencji STCW w sprawie potwierdzenia uznania zagranicznego dyplomu lub świadectwa
kwalifikacyjnego oraz uwzględniają najnowsze zmiany w wyposażeniu statków morskich,
wynikające z dyrektywy 2011/15/UE. W stosunku do pozostałych dyrektyw, które
wymieniono we wstępie do uzasadnienia, sposób ich implementacji nie uległ zmianie.
Oprócz
wdrożenia prawa unijnego, nowa ustawa wprowadza wynikające z Rezolucji
IMO A. 996(25) postanowienia dotyczące niektórych obowiązków państwa bandery
(dotyczących zatrzymania statku), tworzy podstawę prawną nadzoru nad stacjami atestacji
urządzeń i wyposażenia statku, a także reguluje bezpieczne uprawianie żeglugi przez jachty
rekreacyjne i komercyjne na wodach morskich. Projektowana ustawa jest aktem
obszerniejszym niż ustawa obecnie obowiązująca. Składa się z ośmiu rozdziałów
(w porównaniu z siedmioma w ustawie obecnej) obejmujących 142 artykuły (w porównaniu
do 62 artykułów obecnej ustawy).
Rozdział 1 (art. 1 – 10) projektowanej ustawy zawiera przepisy o charakterze
ogólnym.
Artykuł 1 określa zakres przedmiotowy ustawy, obejmujący sprawy bezpieczeństwa
morskiego w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń i wyposażenia, inspekcji statku,
kwalifikacji i składu załogi statku, bezpiecznego uprawiania żeglugi morskiej oraz ratowania
życia na morzu. W porównaniu z zakresem przedstawionym w art. 1 aktu obecnie
obowiązującego, nowa ustawa wyodrębniła i bardziej szczegółowo reguluje zagadnienia
dotyczące inspekcji statków (zarówno o polskiej, jak i o obcej przynależności).
Kwestie
dotyczące zakresu podmiotowego i wyłączeń z niego zostały uregulowane –
podobnie jak w ustawie obecnej – w artykułach 3 i 4. Regulacja ustawowa dotyczy statków
morskich o polskiej przynależności oraz statków o obcej przynależności znajdujących się na
polskich morskich wodach wewnętrznych lub na polskim morzu terytorialnym, a także na
polskich obszarach morskich – w zakresie przepisów o monitorowaniu i informacji o ruchu
statków. Postanowień ustawy nie stosuje się do jednostek pływających Marynarki Wojennej,
Straży Granicznej i Policji (z zastrzeżeniem przypadków określonych w ustawie).

 
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 40 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: